När storken sviker

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Och det är det som gör det svårt för läkarvetenskapen, som måste vetenskapligt bevisa att saker och ting fungerar på ett visst sätt genom att titta på ett stort antal människor som har reagerat likadant på en viss behandling eller vad det nu är man vill undersöka.
Visst - men när det gäller hur många som har fått biobarn efter adoption så är det ganska enkelt - det är bara att räkna! 5% tror jag att det var i senaste undersökningen på det här. Lite dåliga odds för 'conception after adoption'-teorin, eller :?: :-k .

Förlåt Nancy för denna urspårning i din tråd :oops:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jamen det är ju som med akupunkturbehandling, t ex. Jag blev av med min pollenallergi efter kinesisk akupunkturbehandling. Man får inte använda den i den vanliga vården, därför att den inte är vetenskapligt testad och bevisad, och den går knappast att vetenskapligt testa och bevisa eftersom den anpassas efter varje individ. Det går alltså inte att ge 5000 personer exakt samma behandling för att se om de svarar likadant. Men betyder det att jag inte blev frisk från allergin med hjälp av akupunkturen? Och om det nu bara är några få som får barn efter att ha "givit upp", måste det betyda att det bara var slump? Jag tror inte det. Det är så mycket som spelar in (alltifrån mat och rökning till strumpor!?) :? :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Singoalla! Tack för dina fantastiska inlägg! Tack för att du orkat formulera dig så väl och försöker slå hål på myten att "bara man tänker rätt så kommer barnen". För precis som du säger är det ju en myt. Vi försökte få barn i två år innan jag blev gravid med första barnet. Hade också två missfall under den här tiden. Jag var oerhört fixerad vid tanken på att bli gravid. Det BLIR man när mensen troget kommer månad efter månad. Tanken att jag kanske skulle bli gravid (och inte få missfall! - nästan än värre för då "dödar man ju ett barn" genom sina tankar) bara jag slappnade av (köpte hund/började spela golf/gick in för karriären) gav mig otroliga skuldkänslor. Jag tog upp det här med min läkare som hänvisade till precis samma studier som Singoalla. Det är, enligt honom, precis lika vanligt att kvinnor blir gravida efter en adoption som det är att de blir gravida när de fortsätter arbeta på i den ordinarie bebisverkstaden! Skillnaden är bara att man pratar om de som blir gravida efter adoption. De är ju de som syns och sticker ut...

Och så till dig Nancy - du har tidigare i tråden fått tips om Pergotime. Det vet jag att många som är oförklarligt barnlösa får. Primärt är det tänkt för de som inte har/har dålig ägglossning (som jag), men man ger det även till andra för att förstärka hormonerna ytterligare. Jag fick Pergotimetabletter dag 2-6 i menscykeln och sedan en Profasi (spruta) på dag 11. Pergotime gör att äggblåsorna växer till sig. Profasi framkallar ägglossning. Sedan är det bara att gå hem och "mysa" som min läkare uttryckte de. Himla mysigt: läkarordinerat sex först på kvällen och sedan igen på morgonen :? . Det var tuffa tider... Men en bebis blev det faktiskt på den vägen.

Sedan vill jag också tipsa dig om AFF:s "barnlöshetssnack" (eller någon liknande sajt, Kanalen kanske). Där hängde jag mycket. Man blir ju inte precis gravid av det, men det hjälpte åtminstone mig att må något bättre att prata med människor i samma situation.

Kram Pea
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Tack Pea :D

Om bara 5 människor utav hundra hade fått någon som helst effekt av behandling med kinesisk akupunktur så hade denna metod knappast överlevt i flera tusen år... :shock: :?
/Singoalla (Fil.Dr och vetenskapskvinna)

P.S Jag TROR faktiskt att det mesta i vårt liv på något vis är skapat av oss själva, att vi på ett undermedvetet sätt (vem vet kanske till och med från tidigare liv som skrivits om här i annan tråd) bidrar till både glädje och elände och att det kanske finns någon slags större mening med alltihopa trots att det kan vara svårt att se ibland. Kanske är det tom så att vi på något sätt är inblandade även i att vi drar på oss svåra sjukdommar. Även om jag tror så, så skulle jag aldrig för den sakens skull säga till en cancersjuk saker på temat 'det är för att du vill vara frisk för mycket' och att 'du glädjs för lite åt livet, slappna av så blir det nog bra'. DET hade bara varit dumt och respektlöst och visat på en oerhört bristande förståelse för ett komplext problem (trots att det finns massa historier om mirakulösa tillfrisknanden). Dessutom skulle det bidra till mer skuld och rädsla för att man 'har sig själv att skylla' och att allt hade varit bra om inte jag 'tänkt fel' i stället för att stärka personen (och det är väl det som är målet?).
Lua

Inlägg av Lua »

Nu känns det lite som att den här tråden har farit iväg lite. :-k Den skulle stötta Nancy men nu har den utvecklat sig till ett diskussionsforum ganska långt från utgångspunkten. Jag har ingen aning om vad du Nancy tycker, jag bara reagerar utifrån mig själv. Hoppas att det är okej! Jag har också fått försöka länge för att få till ettan och tvåan, medan trean kom HELT oväntat!

Kramar från Lua. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:roll: Det här känns som ett av de svåraste inläggen jag någonsin skrivit på detta forum. Sitter och väger mina ord på guldvåg för jag vill verkligen få fram mitt budskap utan att det skall missförstås.

Jag var inte riktigt beredd på att tråden skulle ta denna vändning. Men jag borde ha sett det för ämnet "fertilitet" berör många på olika vis. Man kan nog inte räkna med att kunna "beställa" en viss sorts svar, då får man nog starta ett eget forum och svara själv på alla frågor...

:D Först vill jag tacka för alla fina råd och erfarenheter. Kan berätta för anna71 att jag idag är inne på andra dagen med ny kosthållning eftersom jag senaste året ätit på tok för mycket kolhydrater. Tack för inspiration och knuff :D Stort tack också till Mammut :heart: för länkar och coachning.

Till Gablex och Pea vill jag nyfiket fråga hur man går tillväga för att få hormontabletter utskrivna :?: Jag ringde idag till Carlanderska men de svarade att eftersom jag har regelbunden ägglossning rekommenderar de inte Pergotime.

Angående ditt tips Pea om andra forum så är min erfarenhet av dessa ganska blandad :? Man kan få mycket stöd men också "skäll" för att man inte har väntat tillräckligt länge för att ha "rätt" att beklaga sig/be om råd. Skittrist inställning tycker jag. Längtan finns där och blir inte mindre bara för att någon annan har det ännu besvärligare.

:arrow: Så till själva "debatten". Som ansvarig för tråden vill även jag få beskriva min inställning.

:idea: Vi tar och översätter fertilitet/barnlöshet till SHN (känt och kärt ämne för oss alla :wink: ). Liknelsen blir inte helt rättvis eftersom jag översätter ivf med sömnmedel och som ni säkert förstår skiljer sig mina tankar åt mellan de två.

TS:
Hjälp, mitt barn sover inte :!: Det har nu gått 8 månader och vi har försökt vara noga men inte gjort något annat än att ha någorlunda rutiner. Har ni några "knep" :?: Vi funderar på att få sömnmedel utskrivet men undrar ifall det finns nåt annat vi kan göra :?:

a) Svar: mitt barn sover perfekt, jag önskade nästan att mitt barn sov sämre :!: (sorry *frieda* för liknelsen, vet att du inte menade nåt illa :heart: )

b) Svar: det spelar ingen roll vad du gör, ju mer du hoppas på att barnet skall sova desto sämre sover det. Sluta tänk så mycket på sömn och njut av de stunder barnet sover istället. Rätt var det är sover barnet som det ska men det blir när du minst anar det. (sorry KarinÖ för liknelsen, vet att inte heller du menade nåt illa :heart: )

c) Svar: du behöver se över din attityd. Tror du själv på att ditt barn kan sova :?: Har du hamnat i en negativ spiral där du förväntar dig sömnlöshet :?: Tänk positivt så kan det sprida en god spiral istället :D

d) Svar: du kan vara ännu mer noggrann med de rutiner ni redan har. I tillägg till dessa kan du även använda verktyg i form av buffning, schema, delaktighet etc.

Människor med olika erfarenheter skulle tycka olika om svaren. Ex "verktygen" skulle för en del vara rena rama tokerierna, för andra värt att använda. Likaså de andra svaren i exemplen ovan.

:idea: Jag själv tror inte på att man vare sig kan "tänka eller inte tänka sig gravid". Inte enbart med tanken i alla fall. Däremot tror jag att en positiv inställning kan leda till att man tar hand om sin kropp bättre, hittar andra ljuspunkter i vardagen och kanske hittar mer glädje i samlivet med sin man.

:idea: Inte heller tror jag på att enbart Rosenrot eller Akupunktur gör hela skillnaden. Däremot tror jag att det kan hjälpa kroppen på traven med den där lilla oförklarliga låsningen som leder till den trista diagnosen "oförklarlig barnlöshet".

Tack för alla svar :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nancy skrev:Till Gablex och Pea vill jag nyfiket fråga hur man går tillväga för att få hormontabletter utskrivna :?: Jag ringde idag till Carlanderska men de svarade att eftersom jag har regelbunden ägglossning rekommenderar de inte Pergotime.
Hej Nancy!
Nu är jag varken Galbex eller Pea men min gynäkolog berättade för mig att man VISST kan käka Pergotime ÄVEN om man har regelbundet ägglossning!

Så ring runt lite på olika ställen! När jag ville bli gravid med Smilla hade min "gamla" gynäkolog precis stängd sin praktik och jag bara ringde till en annan och fick Pergotime utskrivet vid första besöket :-)

Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen Nancy,

håller med dig om attityden på andra forum, den kan vara rätt upprörande. Jag hittade till slut ett forum där tonen var ok (med vissa undantag förstås). Det finns tyvärr inte kvar längre. Annars tyckte jag att forum av den typen ändå gav mig mer än de tog, men det är ju individuellt förstås.

Ang. Pergotime var det inga problem för mig att få det eftersom min äl var lite sisådär, men jag vet att det är mycket vanligt även för de som är "oförklarligt barnlösa". Jag tror som Nickan, testa runt lite. Eller ställ en fråga på något av alla forum... Låt emellertid inte Pergo bli "istället" för någon annan typ av behandling, utan snarare i väntan på!

Sedan vill jag också säga att bara för att man fått diagnosen "oförklarligt barnlösa" betyder det ju inte att det inte finns någon orsak till att ni inte "får till det". Det betyder ju bara att läkarna inte lyckats hitta orsaken!

Kram igen
Pea
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jamen JAG är ju Gablex, så jag kan berätta hur vi gjorde! :D

Jag gick då (och går fortfarande) till en privatpraktiserande gynekolog, och det här ingick helt enkelt i hans plan ("först kolla så att det finns tecken på funkande ägglossning, friska spermier och fri passage i äggledarna, sedan ge Pergotime för att slänga lite bensin på brasan"). Så kolla runt på andra ställen, är mitt tips också.

Sedan hittade jag faktiskt idag en helt annan metod som heter FAM. Har du hört talas om den? Den går ut på att man lär känna sin cykel (ja, haha, men ni förstår säkert vilken cykel jag menar!) genom att ta morgontempen, studera slidsekret (liiiite besvär får man allt göra sig! 8) ) och kolla in ett par andra markörer. Man kan lägga upp ett eget schema på nätet och genom det få besked om när man har ägglossning etc.

Det här med FAM hade låtit som rena hokus pokusen för mig under de två år som jag försökte bli gravid första gången, men faktum är att jag tror ganska mycket på det nu. Jag återkommer med länk!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex

Inlägg av Gablex »

Hej igen!

Här kommer två länkar:

:arrow: http://ovusoft.com
:arrow: http://pernille.info/basaltemp.htm

Lycka till!! :D
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Nancy :D
Ring Barnmorskegruppen i Göteborg 031-150555. Det är en privat mödravård, fast utan kostnad då de har avtal med landstinget. De har där ett gäng mycket kompetenta och erfarna barnmorskor samt läkare efter behov. Lyhörda och trevlig miljö.

Jag har gått där med alla mina barn och går fortfarande kvar till viss del, trots att jag nu bor i Skåne (gammal Ytterbybo/Marstrandsbo som jag är :D ).

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, Barnmorskegruppen har jag bara bra erfarenheter från! Jättetrevliga, trygga och seriösa! Ville bara bekräfta Susannes* åsikt :wink: .
Gäst

Inlägg av Gäst »

Singoalla: Det är bara några få procent som blir gravida efter att ha adopterat. OK, men DE blev ju det i alla fall. Hur många blir gravida efter att ha slutat dricka kaffe eller börjat käka rosenrot? T ex. Och hur många blir det av att börja tänka på något annat än bebisverkstaden eller ändra inställning från "Måste ha barn nu" till "Kanske får barn sen"? Några få procent bara, antagligen. Men DE blir det ju i alla fall. Vad sen den verkliga orsaken än är.

Det som gör mig bedrövad är att vården öser över oss medicinska behandlingar, men inte kan hjälpa oss med tankarna och känslorna. Åtminstone kände jag mig, under hela den tid vi kämpade, olycklig, orolig och övergiven. Det kanske bara är några få procent som reagerar som jag gjorde? Så då spelar det ingen roll? Att eliminera oro och olycklighet måste, liksom att ändra på felaktiga matvanor, rimligen vara bra för alla. Jag vidhåller att vetenskapen inte vet allt. Än. Och jag tänker inte briljera med några titlar.

Nancy: Förlåt att jag har bidragit till att din tråd spårade ur. Men nu ger jag mig. Du är fantastisk som gör en så fin, vänlig och klok sammanfattning av alltihop. Jag är säker på att det kommer att ordna sig för er och önskar all lycka.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack alla ni som skrivit i tråden :D :heart:

Om Pergotime: jag pratade med en av sköterskorna Fertilitetscentrum igen om detta men de tyckte inte att det var något för mig. Förstod inte riktigt varför men snart har vi telefontid igen till en av läkarna där och då skall jag fråga mer.

Susanne* och JennyH: tack för tips om Barnmorskegruppen :!: Skall ringa och prata med dem.

Gablex, nickan och Pea: intressant det ni beskriver om just ÄL och Pergotime. Jag undrar varför de på Carlanderska verkar så emot Pergotime i mitt fall :?

Tack för länkarna Gablex :!: :D Är det du berättar om ungefär som sajten "Fertility Friend" :?: (medlem där och tar tempen varje morgon)

Pea: synd att det forumet inte finns kvar :!:

KarinÖ: tack för ditt tänkvärda inlägg och tack för dina rara ord :heart:

Status: (för lite rapport får jag ju allt komma med efter denna långa tråd :wink: )
:arrow: väntar mens nu i veckan (håll tummarna är ni snälla) men det känns inte speciellt troligt att det skulle vara nåt annat på gång
:arrow: använder "moxa-stavar" på olika punkter på magen varje dag (del i akupunkturbehandling)
:arrow: beställt Rosenrot inför nästa försök
:arrow: minskat rejält på kolhydrater i kosten
:arrow: diskuterar olika alternativ med maken, ev. kommer vi att göra ett försök med "makeinsemmination" strax före jul. Vi vill gärna hinna med ett "eget" försök till innan dess.

Kram från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tummar hålls!!
Fast ni vet väl att man bara ska hålla ena tummen, och så hålla emot med andra handen så att inte lyckan rinner ut från den hållna tummen :!: Om man håller båda tummarna tar dem ut varandra och blir meningslöst :cry: :wink: . Vadå skrockfull :roll: 8) :lol: ?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"