Det här känns som ett av de svåraste inläggen jag någonsin skrivit på detta forum. Sitter och väger mina ord på guldvåg för jag vill verkligen få fram mitt budskap utan att det skall missförstås.
Jag var inte riktigt beredd på att tråden skulle ta denna vändning. Men jag borde ha sett det för ämnet "fertilitet" berör många på olika vis. Man kan nog inte räkna med att kunna "beställa" en viss sorts svar, då får man nog starta ett eget forum och svara själv på alla frågor...

Först vill jag tacka för alla fina råd och erfarenheter. Kan berätta för anna71 att jag idag är inne på andra dagen med ny kosthållning eftersom jag senaste året ätit på tok för mycket kolhydrater. Tack för inspiration och knuff

Stort tack också till Mammut

för länkar och coachning.
Till Gablex och Pea vill jag nyfiket fråga hur man går tillväga för att få hormontabletter utskrivna

Jag ringde idag till Carlanderska men de svarade att eftersom jag har regelbunden ägglossning rekommenderar de inte Pergotime.
Angående ditt tips Pea om andra forum så är min erfarenhet av dessa ganska blandad

Man kan få mycket stöd men också "skäll" för att man inte har väntat tillräckligt länge för att ha "rätt" att beklaga sig/be om råd. Skittrist inställning tycker jag. Längtan finns där och blir inte mindre bara för att någon annan har det ännu besvärligare.

Så till själva "debatten". Som ansvarig för tråden vill även jag få beskriva min inställning.

Vi tar och översätter fertilitet/barnlöshet till SHN (känt och kärt ämne för oss alla

). Liknelsen blir inte helt rättvis eftersom jag översätter ivf med sömnmedel och som ni säkert förstår skiljer sig mina tankar åt mellan de två.
TS:
Hjälp, mitt barn sover inte

Det har nu gått 8 månader och vi har försökt vara noga men inte gjort något annat än att ha någorlunda rutiner. Har ni några "knep"

Vi funderar på att få sömnmedel utskrivet men undrar ifall det finns nåt annat vi kan göra
a) Svar: mitt barn sover perfekt, jag önskade nästan att mitt barn sov sämre

(sorry *frieda* för liknelsen, vet att du inte menade nåt illa

)
b) Svar: det spelar ingen roll vad du gör, ju mer du hoppas på att barnet skall sova desto sämre sover det. Sluta tänk så mycket på sömn och njut av de stunder barnet sover istället. Rätt var det är sover barnet som det ska men det blir när du minst anar det. (sorry KarinÖ för liknelsen, vet att inte heller du menade nåt illa

)
c) Svar: du behöver se över din attityd. Tror du själv på att ditt barn kan sova

Har du hamnat i en negativ spiral där du förväntar dig sömnlöshet

Tänk positivt så kan det sprida en god spiral istället
d) Svar: du kan vara ännu mer noggrann med de rutiner ni redan har. I tillägg till dessa kan du även använda verktyg i form av buffning, schema, delaktighet etc.
Människor med olika erfarenheter skulle tycka olika om svaren. Ex "verktygen" skulle för en del vara rena rama tokerierna, för andra värt att använda. Likaså de andra svaren i exemplen ovan.

Jag själv tror inte på att man vare sig kan "tänka eller inte tänka sig gravid". Inte enbart med tanken i alla fall. Däremot tror jag att en positiv inställning kan leda till att man tar hand om sin kropp bättre, hittar andra ljuspunkter i vardagen och kanske hittar mer glädje i samlivet med sin man.

Inte heller tror jag på att enbart Rosenrot eller Akupunktur gör hela skillnaden. Däremot tror jag att det kan hjälpa kroppen på traven med den där lilla oförklarliga låsningen som leder till den trista diagnosen "oförklarlig barnlöshet".
Tack för alla svar