Skrik vid dagläggning i vagn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
NAN

Skrik vid dagläggning i vagn

Inlägg av NAN »

Hej!

I fredags drog vi igång SHN-kuren och det har verkligen gått över förväntan för oss :) Känns som att vår lilla tjej bara väntat på att få hjälp att kunna somna själv + att sova i eget rum utan att störas av oss. Natt 1 sov hon 10,5 timmar och hade 3 uppvak då pappa var tvungen att ingripa. Natt 2 sov hon 11tim och 45min!! Natt 3 (natten som gick) sov hon ca 11tim. Hon har somnat på 15min, 15min resp. 25min. Så nätterna är fantastiska både för henne och oss! Hon äter kanonbra, verkar fortfarande väldigt trött hela tiden och är ganska gnällig fastän vi är inne på dag 3.

Så till mitt problem: dagarna (som för så många har jag förstått). Har varit ute och gått med henne alla lurar utom 1 och det har tagit 10-15min för henne att somna och hon framstår som ganska ledsen. Jag lägger tillrätta på mage, har buffat lite som markering och sen ramsat när jag börjar gå. Känns som att hon emellanåt verkligen tar ramsan, men skriker igång sig sen ändå. Det står ju väldigt lite om daglurarna i SHN-boken, men som jag förstår ska man inte behöva buffa, ramsa etc. när man är ute och promenerar. Men om barnet frågar/skriker då? Idag vaknade hon dessutom 30 min före "utsatt tid" när hon skulle sova 1,5 tim, men hon protestesterade inte alls så hon fick ligga kvar på mage tills det var tid för uppvak. När bör daglurarna sitta?

Vill gärna att hon ska kunna sova inomhus på dagarna också, men är det kanske bäst att vänta med det tills schemat satt sig lite mer? Försökte sova inne igår förmiddag, men det vart ledsen gråt i 20 min (ok när jag vagnade, men jätteprotest när jag slutade).

Min dotter är 6 månader och schemat ser ut så här:
8.00 vakna
8.15 äta (amma)
9.30-9.45 sova
11.45 äta (lite puré, dessert & amma)
12.30-14 sova
15.15 äta (amma)
16.15-17 sova
18.45 äta (gröt)
19.30 slurk
20 sova

Vore glad för lite ord på vägen! Tack på förhand.
Mor till flicka född april 2006
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
Roligt att höra om er sömn i familjen :lol: :thumbsup:

Skulle du kunna tänka dig att vänta med promenaden tills hon har somnat?
Det är bra mycket lättare att ställa ut vagnen och vagna till kort vid behov för att markera. Gå därifrån med ramsa.
När hon sedan somnat in kan du efter 5-10 minuter gå på promenad. Risken är att du annars vänjer henne vid att vagnen måste vara i rullning under all dagsömn 8)
:arrow: Lyssna noga på hennes frågor. Är det verkligen ledsna frågor vid insomningen? Så hon inte bara frågar dig lite irriterat om det verkligen är dags att somna?
Det kan ta ett par veckor innan daglurarna sitter perfekt men ge inte upp =D>

Du bestämmer själv när det ska sovas inomhus. Då lägger du henne i sängen och ramsar ut bara utan buff. Men försök gärna ha lurarna utomhus i så stor utsträckning som möjligt. Så skönt för de små att sova utomhus :wink:
Är det något speciellt som gör att du vill ha henne i vagnen inomhus?
Tror att dina vargar springer lite för mycket runt dina ben när du nu ska försöka få henne att sova inne. Vänta tills allt sitter så kommer det inte att vara något problem oavsett vart du lägger henne :lol:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
NAN

Inlägg av NAN »

TACK, Tessan för ditt svar!

Gällande daglurar: har lite svårt att ramsa och lämna henne i vagnen här på innergården. Hon kommer definitivt att skrika och kanske inte så trevligt för alla grannar... Bättre att då testa inomhus till att börja med, innan hon slutat skrika så mycke vid läggningen. Vagn inomhus hade jag tidigare för att söva henne på dagtid (om vi inte var ute), jag vagnade henne till sömns. Men självklart är det bättre om hon sover i spjälsängen, ska testa det och kämpa vidare efter schemat!

Inatt har hon haft uppvak igen, på 45 minuter med skrik och tystnad om vartannat. Men det är totalt hennes 4:e som krävt ingripande sedan vi startade kuren (natt 1 var det tre uppvak då vi ingrep, natt 2 & 3 helt utan uppvak) och det känns ju kanon! Dock tog läggningen längre tid än någonsin, 28 minuter. Läste i boken att man ska sikta på 2 minuter natt 4!?!?! Buffade bara 1 gång (kvällen innan 2 ggr) och försökte verkligen ransonera med ramsorna. Kanske har jag några små vargar i hasorna ändå? Funderar också på om det kan vara så att hon inte helt hajat galoppen med ramsan eftersom uppvaken har varit så få, alltså har det ju mest blivit de fyra kvällsläggningarna? Kan det ligga något i det?

Efter dusten inatt var det i alla fall härligt att komma in till henne vid väckning i morse för att upptäcka att hon ligger tyst, på rygg och ler mot mig när jag ska böja mig ner för att väcka :D Ljuvlig liten bäbis!

Hoppas jag kan höra av mig igen om det är något. Även om man läst boken utan och innan finns det alltid fler frågor som poppar upp när man kommer till "verkligheten". Tack för hjälp och stöd!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:

Några vargar finns säkert kvar och strosar runt :-)
Emma kan fortfarande vissa kvällar ta en stund på sig att somna in. Då har hon aldrig kurats och varit en standardmodellbebis :P
Ta det fortsatt lugnt vid läggning och stå inte utanför och vänta på att det ska komma en fråga...
Gå inte in över huvudtaget, buffning ska du inte alls använda nu!
:arrow: Öva ramsan, den kommer att sitta som ett smäck innan du vet ordet av! När du känner att du vill kliva in, DÅ ramsar du 8)

När det gäller sömnen inomhus så spelar det ju egentligen ingen roll alls var hon sover men av egen erfarenhet så slappnade jag av mer när hon låg i sängen. Då kunde jag avvakta mycket längre innan jag ingrep överhuvudtaget :lol:

Hör av dig så jag får veta hur det går,

Kram Tessan

NAN

Hjälp!

Inlägg av NAN »

Tack återigen för svaret! Nu känns det dock tyvärr helt hopplöst :-( Känns inte som att jag känner igen min lilla tjej...

Morgonsovningen var OK, somnade på 8 min i vagnen (jag var ute och promenerade eftersom jag skulle göra ett ärende) utan så mycket protester. Vaknade dock efter 20 min och ville inte somna om. Lugnt so far. Sen var hon ganska gnällig och inte särskilt glad alls. När vi kommit hem höll hon på att somna vid tutten runt 12-snåret (ska sova 12.30). Jag höll henne vaken genom att prata med henne och tänkte att jag lägger på en marginalkvart och lägger henne i sängen kl. 12.15. Hon grejade då en del, gnällde lite och var tyst någon stund emellanåt. Vid 12.40 var det ordentligt skrik (jag diskade, hade på hög musik och hörde henne ändå gott och väl - så jag stod inte vi dörren och hängde) och jag la henne tillrätta och solfjädrade kort och ramsade ut. Märkte att hon hade bajsat, men bestämde mig för att det får vänta. Ganska arga protester och sen, en stund efter att jag dragit igång dammsugaren sov hon, 12.50. Vaknade 13.30 med gnäll. När det blev ordentliga skrik ramsade jag i dörren, men hon blev bara ännu vildare. Jag gick iväg i närmare tio minuter, men det blev bara värre. Så till slut gick jag in för att buffa, bedömde det faktiskt som kris. Hon lugnade sig INTE av buff (det har hon gjort förut), utan var helt utom sig. Tårarna sprutade och hon snodde sig som en orm. Jag klarade helt enkelt inte av att lugna henne och tog upp henne. Hon fick vara lite i min famn så att hon lugnade sig, men det tog nog 10 min (bytte blöja och så) innan hon riktigt var lugn igen. Nu känns det bara för jäkligt :cry: :cry: Hon har ju lyssnat till ramsan förut, men nu känns det helt lönlöst. Imorse var jag pepprad med attityd och kände verkligen att vi kommer fixa det här sovandet. Men denna middagslursincident gör att jag känner mig fruktansvärt grym. Lilla tjejen är till och med helt hes efter allt skrik vid nattläggningen igår och nu idag.

Vad ska vi göra?!?!?!?! Hon sover om nätterna (bara 4 uppvak på 5 nätter), men är så mycket ledsen vid läggning, gnällig i övrigt att det verkligen känns som att något är på tok. Vill verkligen inte ha det som innan med massa uppvak på nätterna, men just nu är det bara superjobbigt.
NAN

Inlägg av NAN »

Lite rapport från eftermiddagslurandet:
La henne återigen i sängen och hon protesterade inte. Dock är hon SVÅR att lägga tillrätta, huvudet åker upp på studs och hon ålar sig. Gick ut med glad ramsa. Sen hörde jag inte ifrån henne direkt, gick till andra delen av lägenheten. När jag närmade mig för att lyssna hörde jag att hon låg och var glad, grejade lite för sig själv vad det verkade. Hade dock vänt sig 180 grader och låg med huvudet i fotändan, på mage fortfarande. Efter 20 min började hon gnälla lite. Jag avvaktade men hon vrålade upp sig fort. Ramsade i dörren och lyssnade verkligen av. Efter en stund lät det uppriktigt ledset, riktiga hulkanden. Hon skrek som en besatt och jag gick in och buffade. Vet att det egentligen är förbi (men eftersom nattuppvaken natt 1 var tre st och natt 2 inga så har vi liksom inte buffat henne så mycket). Det lugnade henne INTE, så jag gick ut med ramsan istället. Fick sen ta en HÖG ramsa i dörren x 2 och sen somnade hon. Dock vaknade hon efter 3 minuter igen... Sååå förtvivlad och övertrött. Klockan var nästan uppvaksdags så jag tänkte gå in och lugna henne med mina händer i sängen och sen ta upp henne. Jag gick in, la händerna på henne och klappade lite och vips! Hon somnade. Nu har hon sovit 20 min och jag ska väcka henne så att det inte blir för mycket out-of-schema. Vet att jag inte skulle ha gjort så, men hon var ju alldeles tokledsen. Hur ska vi kunna ta nya tag :?:

Tacksam för råd.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:

:arrow: Backa lite nu. 8)
Genom att gå in och ut och lyfta upp förvirrar du ännu mer!
Jag har VERKLIGEN VARIT där själv och vet vad du känner.

MEN:
Att våga lita på dig och henne är ett måste för att du ska få till lurarna. När hon blir ledsen ska ramsan ta och om du litar på att den ska göra det så kommer det att fungera.
Är det så att hon vaknar (som igår) efter 45 minuter och du absolut känner att det inte fungerar med ramsan :shock: :P så är det bättre att du i ett andetagsögonblick (när hon är tyst) rusar in TOKGLAD och tar upp henne som att luren är avslutad.
Släng sedan in en 20-minutare innan läggning om du märker att hon är väldigt trött. Om detta händer på första luren så kan du skarva på nästa lur.
Jag menar verkligen inte att du ska göra så här varje dag och varje gång hon vaknar tidigt men det är sätt för dig att släppa din nervositet över att tiderna inte sitter fullt ut.
Jag fick det rådet av vår Kära Mammut Maria och när jag gjorde så släppte min nervositet över att schemat gick åt skogen osv. :lol:

Det här kommer du att klara av förträffligt om du bara ger det hela lite mer tid, tänk vad mycket du redan har gjort för henne med nätterna!!!

Kramar till er, hör av dig så jag får veta hur det går! :heart:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"