Mot 10 timmar natt...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mindy

Mot 10 timmar natt...

Inlägg av Mindy »

:D
Viktor gör natt runt 20, äter nattmål vid 4 och morgon 7.30. Nu ska vi ju börja förlänga den sammanhållande natten. Någon kväll när vi fått i mycket mat (lättare sagt än gjort med denna unge man :roll: ) tänkte jag strunta i att ta upp honom kl 4 och se när han själv vaknar då.

Rätt eller fel :?:
Bättre att bestämma en tid, 5.30 kanske (för vi ska så småningom natta 19.30) :?:

Det som jag funderar mest över är hur fasen jag ska få honom att äta någonting vid första morgonmålet om han t ex har ätit 5.30?? :? Särskilt efter i natt. Gårdagskvällen blev strulig, stor kräkning och därför fuskade jag och gav lite nattslurk (bestämd mängd) i sömnen. Sen lyckades jag försova mig :oops: (trots väckare :roll: ) och vaknade inte förrän 05. :oops: Då sov han och jag tog upp och gav mat för jag bedömde att han inte skulle klara sig till 7.30 som kvällen blev.
Resultatet blev förstås att han i princip inget åt i morse och hela dagen har blivit knasig med aptiten.

:arrow: När vi nu ska köra mot 10 timmar natt så kommer det här ju att bli ett faktum VARJE morgon (förutom lilla nattslurken då).
Hur ska jag tänka :?: Strunta i att han äter mini kl 7.45? :shock: Den här killen äter som bäst nattetid :roll: eftersom han sover då så risken är att han tankar rejält vid nattmålet, eller kanske man ska säga supertidiga morgonmålet. Och inte ska man väl begränsa mängden mat då (flaskmatar)? Så skulle man ju inte tänka om man ammade precis. :?

Ibland funderar jag på att ha det som vi har det och vips köra på 12 timmar natt :!: Men det kanske inte heller är någon bra idé....

Input please! :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
carin73

Inlägg av carin73 »

Hakar på tråden eftersom vi har exakt samma situation. :D Natt 20-07 och nattmål kl 04 och visar tendenser att kunna sova till 04.30, en natt 05.17...

Vill ju då inte börja morgonen kl 06 och dagsschemat (och kvälls-) sitter som berget. Har ingen lust att börja hålla vaken till 21. :roll:

Som sagt, nattmål kl 05.30?! :shock: Går det?

Eller är det smidigare att hoppa över 10-timmars och gå på 12-timmars direkt :?:

Input please! :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Bäst att komma med input så att ni inte blir putta :wink: :lol: !

:?: 12 timmar natt funkar nog inte än då de inte är tillräckligt gamla - eller?

:idea: Jag har alltid matat de mina en slurk innan jag lägger mig istället för att ha ett nattmål. Detta pga av att slippa vargtimmesuppvak (förhoppningsvis) och för att undvika ett maffigt vargtimmesmål. Alltså har jag nattat i vanlig tid och gett "nattmålet" vid 22/23-tiden. Därefter har de sovit fram till morgonen :thumbsup: .

:idea: Annars hade jag satt klockan och haft ett tidigare nattmål - typ vid 04 :D ! Detta för att undvika att hamna där ni är nu!
carin73

Inlägg av carin73 »

Båda våra är 3 månader strax. Och att hoppa över 10-timmars för att gå på 12 direkt skulle jag förstås inte göra förrän lillen fyllt 4 månader.

Tänk, när man försöker planera schema i god tid (typ 2-3 månader i förväg :roll: ) då läser jag hur man måste "ta det lite lugnt" och "titta ner i rabatten och tänka "En sak i taget". :wink:

Och nu sitter man här och läser "för att undvika där ni är nu" :wink:, så man får väl helt enkelt skylla sig själv som INTE gick händelserna lite i förväg. :x

Är så himla nöjd över att ha avslutat 22-slurken för gott. 8) Den där det ändå inte gick ner så mycket, ville knappt gapa. Därav tror jag inte 22/23-påfyllning funkar sådär väldans bra här. Plus att jag har noll lust att vara vaken/vakna vid den tiden... :roll:

Så här sitter vi. :lol: Fler förslag! :lol: :?:
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag körde rakt av kl 4. Och sedan, pang, när det var dags (4 mån) bort med det :roll: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Carin för att du supportat tråden (haft uppkopplingsproblem idag)! :wink:

Tack för god tanke Mammut! :wink: :D Gjorde som du med förra men Viktor är programmerad på 04 och det började strula när jag testade av med nattslurk 23 för någon vecka sedan. Så vi gick tillbaka till bara 04-mål i stället och då blev allt precis som vanligt igen.

:arrow: ....så tack Anna :!: :D Du gav det svar jag ville ha! :wink: :lol:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Victor ärt ju också i eras ålder så här har vi haft det....

Victor hoppade över nattmålet kl.04.00 en natt när han var ca 2 1/2 månad :shock: (jag vet, lite tidigt), jag satt och väntade men han vaknade inte, utan sov som en stock. Vi har också haft natt 20.00-07.00 (07,30). Så jag provade en natt till och en natt till och till slut så har vi stannat vid 11 timmars natt. 20.00-07.00. Ska dock nämnas att han vid 05, 20 nästan alltid håller på och bökar, försöker hitta ro igen att somna. Men det gjorde han när jag hade nattmålet kvar också. Tror det beror på vargtimmen mer än hunger. När jag tar upp honom ca 07.00 så kan han ligga på min kudde och skratta och suga på fingrarna och inte ett pip. Så jag antar att han inte är "vrålhungrig" när han bökar kl.05.20 (får jag hoppas). Han verkar dessutom sova ändå för han är pigg under 2 timmar på morgonen innan morgonluren.

Har ni bök vid 04-06.00 med era små :?:
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej Lillsprudlis! :D

Inget bök whatsoever någon gång, inte ens vargtimmarna :wink: (peppar peppar ta i trä får man väl säga :D ).

Sonen har faktiskt aldrig vaknat själv och bett om mat varken vid 04 eller 05.17 (den natten jag försov mig). Han börjar däremot byta sida med huvudet HELA tiden (med armarna neråt, någon kallade det för "sälen" :lol: :lol: ) Har faktiskt aldrig väntat till dess han vaknar och ropar själv... :o

Varma hälsningar
Carin
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena tjejer! (Lite reunionfeeling här, gamla följeslagare från gravidforumet hehe :lol: )

Hos oss ser det ut så här: natt 20-08 med 10 min påfyllning från ena bröstet kl cirka 05. Lillstumpan visade själv att hon fixade nio timmar runt två månaders ålder, så jag har kört på det, mest för att hon då med säkerhet skulle klara sig till kl 08 (ett klockslag som passar bra hos oss just nu, vill längre fram ha samma som för storstumpan dvs 19.30-07.30).

Med stora tjejen föll det sig naturligt att införa tio timmar natt vid 3 mån eftersom hennes tider låg så lämpligt, dvs 21.30-08 med påfyllning 05.30. Vi bara slutade att väcka henne 05.30 och hon sa aldrig ett pip om den saken och inte fick vi problem med vargtimmen heller så det gick klockrent. Med den här nya unga damen har jag dock liknande funderingar som er ovan i tråden eftersom hon visade för några veckor sedan att hon ville ha natt redan kl 20. Jag har som sagt påfyllningen kl 05, men funderar nu på om man ska skjuta den framåt en timme när hon blivit 3 månader eller om man ska köra på så här (kl 05) tills 4 mån och då bara slopa påfyllningen helt enkelt. För tydlighetens skull (amningshjärna) måste jag fråga: Är det så du (Anna) menar i ditt inlägg ovan, alltså att gå från 8 till 12 tim natt i ett slag vid 4 mån ålder?

Förresten, Lillsprudlis, min lillstumpa kan liksom din lille älskling böka en del från 04-05, ibland smaska på händerna, ibland stånka lite, dock inget skrik. Fast inatt var det verkligen knäpptyst :D . Om din grabb inte skriker utan lyckas komma till ro med lite stånkande och somna om så låt honom bara vara. Hjälp behöver han bara om han börjar skrika (dvs ställa frågor om läget).
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hej Lena! :wink:

Jaha, å vad ska man skylla på när man flaskmatar då :?: :!: :shock: Min hjärna är precis lika mossig ändå. :lol: Jag tror det är mindre beroende på amningen och mer beroende på (det lilla) livet! :D

:idea: Herrn har börjat äta lite mer som folk om kvällen här så nu har vi lyckas tidigarelägga natten en halvtimme på kvällen i 3 dagar. I framtiden ska vi ha samma tider som storebror 7.30-19.30 och det har vi i princip nu förutom V:s nattmål då. Jag kör på nattmålet en månad till och sen gör jag som Anna - pang bort med det bara :!:
Nu får jag väcka honom varje natt så helt klart skulle han kunna sova 1-2 timmar till gissar jag men jag föredrar att få väcka honom och att inte få morgonaptiten påverkad.

Jag tror att det ordnar sig! :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter kanon :lol:

Man vill ju vara lite rädd om morgonaptiten också, ja :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"