Dagisutflykter i personalens privatbilar

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Renee

Dagisutflykter i personalens privatbilar

Inlägg av Renee »

Måste bara kolla hur det är hos er andra - ni som har barn på dagis:
Gör dom utflykter med dagis där barnen åker iväg i personalens bilar? Vår 3,5-åring har gått på dagis ca ett halvår och dom gör ofta utflykter då barnen åker i personalens privata bilar. Man får släpa med sin bilbarnstol som sedan monteras in i deras bilar när det är dags för utflykt.

Dom sitter tre barn i varje baksäte, personalen har ruskigt dåliga kunskaper om hur stolarna ska sättas in (åtminstone den vi har, vilken är en högst ordinär Akta duoflex) och jag får hela tiden kommentarer om att min 3,5-åring nog borde kunna sitta framåtvänd i en bältesstol nu (underförstått: "så hade det varit smidigare när vi ska på utflykt"). Helst ska ju barnen sitta bakåtvända tills de är minst 4 år.

Det här känns inte helt bra, men när jag påpekat mina betänkligheter ang säkerhet osv är deras kommentar bara att då får vi bestämma att Otto inte får lov att åka med i deras bilar. Samtidigt vill jag ju såklart inte att han ska få avstå från att åka med när alla de andra ska iväg nånstans på roligheter. Dessutom vill ju lilla älsklingen INTE att mamma ska skjutsa när dom ska iväg - lärarnas bil ska det vara :lol: .

Hur är det på era dagis? Går det till på samma sätt på andra ställen i vårt avlånga land??
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
br

Inlägg av br »

på den tiden min dotter gick på svenskt dagis var det bara de barnen som gick sista året, dvs 5-åringarna som gjorde utflykt i personalens bilar-óch det var bara en utflykt i slutet av terminen.

personligen tycker jag inte att de behöver dra iväg med alla ungar på det där sättet. När dottern gick på dagis åkte de buss till ngn teater ibland eller en längre promenad till en lite skojigare lekplats. Mer behövs inte. ´Min åsikt var att lite mer avancerade utflykter gör familjen. Ett av dagisen o vår närhet åkte ofta på utflykt med alla barnen och in i tunnelbanan och på bussar och pendeltåg. Kul kanske , men jag tycker inte att det är det man borde proritera. De är precis som om personalen tycker att de måste göra en massa märkvärdigheter hela tiden.....
Finns det inget i närområdet som man kan promenera till istället? En lite skogsdunge eller en liten sjö. En byggarbetsplats är ju väldigt rolig att titta på osv osv
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
K-ina

Inlägg av K-ina »

På vårt dagis är det promenader som gäller! Minst en dag i veckan till skogen och ganska ofta till bibliotek och ishall... Femåringarna var i väg i fjol hem till en fröken på utflykt innan sommaren - that´s all... Jag tycker att det känns jättebra och skulle inte alls uppskatta några bilturer!

Vad tycker de andra barnens föräldrar på ert dagis? Kanske ni är fler som inte uppskattar åkturerna. Man MÅSTE ju inte ge sig ut på utflykt så ofta!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj :-k . Jag har ju inget dagisbarn än, men jag skulle vara MYCKET obekväm med den lösningen. Skulle aldrig förlåta mig själv om något hände, när jag gått och varit tveksam över säkerheten.

Jag håller med br, finns det inga utflykter närmre, där man slipper inkludera bilåkning? Och finns det några krav på bilarna, vad gäller säkerhet? Vad tycker de andra föräldrarna? Man är ju sällan ensam om sina funderingar, kanske ni alla går och oroar er - då är det ju läge att ta upp saken med dagiset! Tycker jag, som oroar mig för allt... :roll: 8-[ .
lillan

Inlägg av lillan »

hej!
Där jag jobbar går vi med barnen el. åker buss till teater m.m.

Vi får inte använda våra bilar med barnen i för våran rektor för säkerhetens skull...

Så har det varit länge här. Fast det är säkert olika i olika kommuner i sverige...

Tycker själv att det känns bäst så...sen är det spännande att gå på utflykter, finns juh så mycket att upptäcka efter vägen...*ler*

Mvh lillan

Obs: ta upp det där med andra föräldrar och hör vad de tycker...och ev. ta upp det på ett föräldramöte.
Tycker att de verkar använda sina bilar riktigt mycket..
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D På vårt dagis åker de också buss om de ska någonstans. Och jag har fyllt i något papper om att barnen inte får åka i personalens bilar. Det är ju ett STORT ansvar de tar på sig, förskollelärarna, och det borde ju rektorn låta dem få slippa!
father of sons

Inlägg av father of sons »

:shock: :shock: :shock:

Vi har aldrig hört talas om något liknande!
Kollektivtrafik eller fötter :thumbsup: .

:D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

oj? :shock: :?

Jag håller med föregående talare. Jag har under mina år på förskola varit med om ett FÅTAL (kan räknas på ena handen!!!) bilutflykter, och då MED föräldrarnas bilar.

Ta upp ämnet med andra föräldrar :!:

Lycka till!
/Fjällmor
Teresa N

Dagisutflykter i personalens bilar

Inlägg av Teresa N »

Jag är själv förskollärare och skulle aldrig gå med på att köra barnen i bil. Det är inte vårt yrke. Vilket ansvar om något skulle hända.
Hos oss har vi i personalen fått "strida" om att inte ta med de yngsta (1-3åringar) på längre bussutflykter. Föräldraföreningen har varit påstridig om att alla ska få göra lika. Min uppfattning är att de små inte får ut något av det. De blir väldigt oroliga och det är ju svårt att förklara för de små. De uppskattar mer att få vara kvar "hemma" på gården (ha den helt för sig själva en stund..) En promenad till en nära lekplats eller om det finns djur i närheten räcker bra. Tids nog blir det ju också deras tur..
MVH Teresa
Gäst

Re: Dagisutflykter i personalens bilar

Inlägg av Gäst »

Teresa N skrev:Min uppfattning är att de små inte får ut något av det. De blir väldigt oroliga och det är ju svårt att förklara för de små. De uppskattar mer att få vara kvar "hemma" på gården (ha den helt för sig själva en stund..) En promenad till en nära lekplats eller om det finns djur i närheten räcker bra. Tids nog blir det ju också deras tur..
MVH Teresa
=D> :thumbsup: Precis!
Fjällfolket

Re: Dagisutflykter i personalens bilar

Inlägg av Fjällfolket »

Förutom att jag instämmer i Mammut Marias applåd =D>
Teresa N skrev: Hos oss har vi i personalen fått "strida" om att inte ta med de yngsta (1-3åringar) på längre bussutflykter. Föräldraföreningen har varit påstridig om att alla ska få göra lika.
så är det ofta här problemet ligger... :?

Så, återigen, ta upp diskussionen på din förskola :wink:

/Fjällmor
Renee

Inlägg av Renee »

TACK!!! :D ...allihop för era erfarenheter, reflektioner och synpunkter! Ni är så kloka - ack om ni jobbade/hade era barn på vårt dagis [-o<

Något jag glömde säga är att det inte finns några allmänna kommunikationer alls till vår by - tyvärr! Det som finns i byn förutom dagiset, husen vi bor i samt kyrkan (som tyvärr sällan har något "liv" och isåfall bara på kvällar el helger) är en enda otrafikerad markväg med åkrar och ängar på båda sidor som man kan ut och gå på för att uppleva "naturen" (mest åkermark) osv. Alla andra vägar är landsvägar (= smala vägar utan trottoarer där folk kör i MINST 70 km/h) med ganska mycket trafik och med ganska lite saker att se på eller undersöka.

Så om man vill vidga vyerna lite behöver man transporteras. Även om jag kan tycka att vyerna inte behöver vidgas lika ofta som nu...

Jag vet att det finns ETT annat föräldrapar som är tveksamma till det här och jag tror jag ska ringa dom en dag. Men jag får en känsla av att vi är i klar minoritet. Ack ja...
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"