Gör dom utflykter med dagis där barnen åker iväg i personalens bilar? Vår 3,5-åring har gått på dagis ca ett halvår och dom gör ofta utflykter då barnen åker i personalens privata bilar. Man får släpa med sin bilbarnstol som sedan monteras in i deras bilar när det är dags för utflykt.
Dom sitter tre barn i varje baksäte, personalen har ruskigt dåliga kunskaper om hur stolarna ska sättas in (åtminstone den vi har, vilken är en högst ordinär Akta duoflex) och jag får hela tiden kommentarer om att min 3,5-åring nog borde kunna sitta framåtvänd i en bältesstol nu (underförstått: "så hade det varit smidigare när vi ska på utflykt"). Helst ska ju barnen sitta bakåtvända tills de är minst 4 år.
Det här känns inte helt bra, men när jag påpekat mina betänkligheter ang säkerhet osv är deras kommentar bara att då får vi bestämma att Otto inte får lov att åka med i deras bilar. Samtidigt vill jag ju såklart inte att han ska få avstå från att åka med när alla de andra ska iväg nånstans på roligheter. Dessutom vill ju lilla älsklingen INTE att mamma ska skjutsa när dom ska iväg - lärarnas bil ska det vara
Hur är det på era dagis? Går det till på samma sätt på andra ställen i vårt avlånga land??