han gråter varje kväll - blir snart tokig

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Joy

han gråter varje kväll - blir snart tokig

Inlägg av Joy »

hej!

vet inte om detta är rätt forum för mig, men jag gör ett försök iallafall. jag har idag fått boken Sova hela natten. ska sätta mig ner o läsa den så fort jag får tillfälle. jag måste säga att jag försökt tillämpa kuren så som jag uppfattat den genom att läsa i Vi föräldrar (tror jag det var) och på denna hemsida.

min son snart 14 månader, har inte somnat en kväll i sitt liv utan att gråta, lite eller mycket. det har varit hur jobbigt som helst periodvis. spelar ingen roll hur trött han är... jo kanske. är han mer trött, näst intill övertrött så gråter han mer. och när han inte är trött vid läggdags så tar det bara väldigt lång tid innan han kommer till ro. då gråter han inte lika mycket när han ändå tillslut somnar. men det är alltid lite gråt.

de senaste två kvällarna...olidligt. han gråter så hjärtskärande.
jag har börjat med att istället för buffa, vagga honom. han verkar gilla det och blir lugn av det. han ligger helst på sidan o sover, så jag låter honom göra det. med andra handen håller jag "ner" honom - typ solfjädern. o så ramsar/sjunger jag. till att börja med krånglar han och vill ur mitt "grepp". o jag släpper när jag tror att han blir störd av det. sen tappar jag tålamodet och går ut. med orden "go´natt o sov så gott. mamma älskar dej, vi ses i morron." o där sätter han igång att storgråta - det är inte gallskrik men näst intill. jag går ut ur rummet. men går snart in igen då jag inte klarar av att låta honom gråta så. sen håller vi på så. jag sjunger/ramsar, håller i, han lugnar sig, o jag går ut innan han somnar. (det har jag alltid gjort) han börjar gråta. jag tar upp honom i famnen. kramar honom. lägger tillbaka honom. då kan han ofta bli så lugn att han snart somnar. men inte alltid.

det är likadant för pappan. men han ger ofta upp o låter mig ta över. o då kanske pojken lättare somnar. när jag tagit över alltså. jag blir tokig snart. :cry:

grejen är den oxå att han sover fortfarande inne hos oss. i sin säng. det har jag oxå varit noga med att han inte ska somna i vår säng. så det alternativet vet han inte om. vi har nu bestämt oss för att han ska få flytta in i sitt rum.

hur ska jag börja kuren? är det nån jag skulle kunna få som coach? nån jag kan bolla mina tankar o funderingar med? vet inte hur det fungerar detta forum. men jag är i behov av hjälp. visst skulle jag kunna åka bort en natt för att få sova...men problemet återstår ju när jag kommer hem igen.

tack för svar

några frågor jag har just nu:
vad ska jag göra när han krånglar?
hur länge ska jag stanna inne hos honom?
vad gör jag när han gråter, när jag gått ut?

hälsningar joy - snart tokig
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Joy!

Välkommen till forumet, vad bra att du hittat hit :D Här är vi många som gärna hjälper dig! På forumet fungerar det så här: du skriver inlägg med frågor som du behöver hjälp med. Sedan kommer du få svar från flera av oss som är aktiva här och vi stöttar dig genom hela kuren. Vill du ha mer personlig kontakt med en person föreslår jag att du pm:ar en av oss utbildade SHN-kurare så kommer vi gemensamt fram till hur vi ska gå vidare.

De frågor som du skriver i slutet av din berättelse, ja de får du hjälp med genom att genomföra kuren med sonen. Jag förstår att det är tufft och jobbigt, har själv varit där innan jag genomförde kuren med Olle.

Kramar Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur går det Joy :?: Har du börjat läsa boken, kanske t o m börjat kura :?: Berätta gäran hur det går :!:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Joy

läser än så länge

Inlägg av Joy »

tack för att du bryr dej mia!

läser än så länge. det är mycket man ska kunna känns det som. jag bävar för att min son bara kommer att sätta sig upp... jag vet inte hur jag ska hålla honom nere... hittills har jag hållt nere honom med hjälp av det som anna kallar solfjäder..men han vrider sig bara...

när jag läser är det så mycket jag undrar...så jag blir alldeles svett...

jag håller oxå på att bearbeta min sambo...det går så där...

//joy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej joy :D

Vad BRA att du ser till att läsa på innan du börjar, tyvärr börjar många innan de är riktigt pålästa, då brukar problemen komma somett brev på posten :!:

Tyvärr är du inte ensam om att behöva bearbeta sambo, men de brukar rätt snabbt ge med sig, när de ser vilken vinst det är att hämta av shn :!: Kanske kan du få honom att ta hand om de två första dagarna, åtminstone, så att du får ladda batterierna mellan nätterna :?:

Lycka till, du vet att det står en hel armé redo att stötta dig här på forumet, OM och NÄR du behöver det :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Joy

förberedelse

Inlägg av Joy »

Vad är det för fel man brukar göra då? Jag menar, visst är jag sugen att börja innan jag är påläst, det ska jag inte sticka under stolen med.

Åh, det är så mycket som jag känner måste vara där. Innan jag börjar. Jag förstår ju att jag måste veta - vara påläst. Jag har en tjej som coachar mig här på Forumet...men tack att du oxå gör det. Det känns skönt att det finns fler som gått igenom det jag/vi går igenom nu. Jag tror mer o mer på denna kur. Men måste ju som sagt läsa på... Har du några tips på hur jag ska förbereda mig...?

TAck Mia! /joy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Joy :D

Jo, jag vet att du har personlig kurarhjälp här, du kan inte vara i bättre händer - men du måste förstå att det till syvende och sist hänger på att DU vill och genomför detta :!:

Felen som många gör, är att de är så ivriga att komma igång, och få sova, att de påbörjar kuren utan att ha den rätta attityden, den rätta viljan, och tro att det ska lösa sig själv. Det ÄR en process, och det kräver att man vet vad man gör och varför :!:

DÄRFÖR ska du läsa på, veta hur du ska göra och när, så att tvivlen och vargarna inte kommer och nafsar dig i hasorna :!:

Så läs på, gör ett schema, se till att du får chansen att vila lite på "kurardagarna", fråga här om det blir funderingar och ha den goda sömnen för ögonen - det är ju dit du vill komma, och det kan du också, om du bara bestämmer dig för det :!:

Lycka till :!:
Mia
Joy

läser

Inlägg av Joy »

idag har jag läst o läst.
min sambo o jag ska sätta oss ner o prata igenom detta. jag försöker få honom att läsa Boken, men han är inte så förtjust i att läsa så jag ska försöka berätta för honom om vad som kommer att gälla.

det är mycket intressant. det som jag känner är att varför jag inte tagit till mig det här tidigare.

tack mia, även för din hjälp...uppskattar att jag känner mig påhejad.

/kram/joy
Joy

skriver om hur det går

Inlägg av Joy »

under rubriken Kurar för fullt!!!

/joy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "