vet inte om detta är rätt forum för mig, men jag gör ett försök iallafall. jag har idag fått boken Sova hela natten. ska sätta mig ner o läsa den så fort jag får tillfälle. jag måste säga att jag försökt tillämpa kuren så som jag uppfattat den genom att läsa i Vi föräldrar (tror jag det var) och på denna hemsida.
min son snart 14 månader, har inte somnat en kväll i sitt liv utan att gråta, lite eller mycket. det har varit hur jobbigt som helst periodvis. spelar ingen roll hur trött han är... jo kanske. är han mer trött, näst intill övertrött så gråter han mer. och när han inte är trött vid läggdags så tar det bara väldigt lång tid innan han kommer till ro. då gråter han inte lika mycket när han ändå tillslut somnar. men det är alltid lite gråt.
de senaste två kvällarna...olidligt. han gråter så hjärtskärande.
jag har börjat med att istället för buffa, vagga honom. han verkar gilla det och blir lugn av det. han ligger helst på sidan o sover, så jag låter honom göra det. med andra handen håller jag "ner" honom - typ solfjädern. o så ramsar/sjunger jag. till att börja med krånglar han och vill ur mitt "grepp". o jag släpper när jag tror att han blir störd av det. sen tappar jag tålamodet och går ut. med orden "go´natt o sov så gott. mamma älskar dej, vi ses i morron." o där sätter han igång att storgråta - det är inte gallskrik men näst intill. jag går ut ur rummet. men går snart in igen då jag inte klarar av att låta honom gråta så. sen håller vi på så. jag sjunger/ramsar, håller i, han lugnar sig, o jag går ut innan han somnar. (det har jag alltid gjort) han börjar gråta. jag tar upp honom i famnen. kramar honom. lägger tillbaka honom. då kan han ofta bli så lugn att han snart somnar. men inte alltid.
det är likadant för pappan. men han ger ofta upp o låter mig ta över. o då kanske pojken lättare somnar. när jag tagit över alltså. jag blir tokig snart.
grejen är den oxå att han sover fortfarande inne hos oss. i sin säng. det har jag oxå varit noga med att han inte ska somna i vår säng. så det alternativet vet han inte om. vi har nu bestämt oss för att han ska få flytta in i sitt rum.
hur ska jag börja kuren? är det nån jag skulle kunna få som coach? nån jag kan bolla mina tankar o funderingar med? vet inte hur det fungerar detta forum. men jag är i behov av hjälp. visst skulle jag kunna åka bort en natt för att få sova...men problemet återstår ju när jag kommer hem igen.
tack för svar
några frågor jag har just nu:
vad ska jag göra när han krånglar?
hur länge ska jag stanna inne hos honom?
vad gör jag när han gråter, när jag gått ut?
hälsningar joy - snart tokig