lillith skrev: Jag har tidigare gjort teknikerna utan att fatta, utan den rätta känslan bakom. Nu när jag vet vad i h-e jag håller på med blir det mer en följsamhet och inte en massa mekaniska upprepningar av saker som inte passar för stunden.

Lillith - precis det här handlar det om. Som du märker. Som jag märkte. Och du på egen hand kom fram till - bra gjort

Jag brukar säga att grunden för att få samarbetet med barnen att fungera är en ärlig och uppriktig ambition att förstå barnet och en äkta vilja att vägleda det rätt. Då fungerar "teknikerna" - för människan är skapt för det samarbete som "teknikernas"
förhållningssätt leder till. Men om man istället (oftast omedvetet) använder "teknikerna" för att, faktiskt, manupilativt få barnet dit man vill - ja, då funkar det inte. För människor som känner sig kränkta samarbetar inte...

Och varför känner de sig kränkta av "teknikerna"? Jo, man kan säga en sak men utstråla en annan. Vänliga ord förslår ingenting när de kommer från en person med ett förhållningssätt som förebrår och manipulerar. Hur vet man det? Jo, på barnets reaktion. Barnet svarar i handling på den underliggande handling (bakom de polerade orden) det just upplevt. Kroppspråk och röstläge talar långt mycket mer än orden - "teknikerna". Och det kan man aldrig gömma undan för barnen. Eller någon annan människa!

När jag får liknande reaktioner från mina egna barn (eller omgivning

) och jag bara inte kan BEGRIPA varför det beteer sig så som de gör - då går jag till spegelen. Sedan säger jag samma sak som jag sagt till barnen och ser mig själv i spegeln. Ofta blir jag mäkta förvånad för jag känner inte igen personen i spegeln...

. Jag kan säga typ "Ska du ta på jackan eller skorna först

?" En sk "teknik".... Personen i spegeln säger dessa ord med utstrålar "Ta på dig nu för

! Vi har bråttom och det ju själva

att det ska ta sådan tid att komma iväg så fort vi ska någonstans!"

Vid sådana tillfällen är det bara att backa bandet och hitta tillbaka till det förhållningssätt som får både mig själv och mina barn att fungera - och att fungera tillsammans. Det är det vi vinner på i längden och det är där vi växer och blir starka - tillsammans

!

Stort lycka till och jag vet att du kan om du bara ger dig möjligheten!