Hjälp! Råd inför natten med 3,5-veckors önskas!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
MagdalenaE

Hjälp! Råd inför natten med 3,5-veckors önskas!

Inlägg av MagdalenaE »

Jag började vagna min dotter igår vilket gick över förväntan, hon somnade bums och sov fyra timmar i sträck på första försöket(14.30-18.30). Skickade genast maken att köpa andningslarm(vågar inte köra själv eftersom jag är ganska groggy av sömnbristen) och tänkte mig en natt med lite längre sovpass än hittills. Så blev det såklart inte :(
Vår nattsömns-bakgrund är följande: sovit i samma säng. Ammat vid varje uppvaknande, dvs intervall på mellan 0,5 och 2,5 timme. Oftast mellan 1,5-2 timmar. Eftersom jag lagt oss vid halvnio och legat till sju så har det blivit ganska många uppvaknanden.
Jag har läst avsnitten om sömn och standardmodellen i Barnaboken samt läst det mesta om det på den här sajten men får ingen riktig rätsida på vad hur jag ska ta mig an det hela just på natten. Det sägs att man kan ta bort det ena nattmålet nu men i mitt fall är det inte tal om att gå från två utan kanske 5-7 nattmål?
Natten(23-7) som gick fick hon mat två gånger(1 och 4) och vaknade en gång mellan dessa måltider(2.30) då hon nog också var hungrig men jag vagnade henne till sömns då jag trodde att man annars "förstörde" kuren(tog en timme, puh!). Tror mig nu förstå att jag kanske inte borde vagnat henne utan att ge mat eftersom hon är så liten.. eller? :?
Så nu känner jag mig förvirrad inför den kommande natten: ska jag ge henne mat så fort hon vaknar och se hur många gånger det blir eller är det rimligt att försöka dra ner på nattmålen? Måste natten börja så sent? Jag tror jag tog tiderna från ett schema för en 5,5-veckors men min hjärna är lite seg just nu. Är väl därför jag har så svårt att få ihop det hela :oops:

Sammanfattningsvis är jag alltså ute efter råd om hur en natt för en 3,5-veckors bebis kan styras in på rätt sömnväg eller om det kanske är så att jag borde vänta någon vecka tills hon blivit lite större och standardmodellen dagtid har satt sig bättre?

Tacksam för råd! Zzzzzzzzzzzzznark....
Två barn;
Cassandra 20020402 och Josefin 20060822
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, med ett så pass litet Skräp måste du börja med dagarna. Inför Standardmodellen med start på morgonen och genomför den verkligen hela dagen igenom. Du kan helt enkelt följa beskrivningen av den för nyfödda i Barnaboken, "Hur gör du?" men försöka sträva mot 2-2, alltså lite längre vakentid åt gången och lite kortare sovpass.

Klarar du det så att lilla älsklingen verkligen är vaken när hon "ska" och äter under sammanlagt 1,5 tim (inte mer) med alla påfyllningar när hon "ska", kan du räkna med 2 nattmål vid ca 1 och 4 om bara 30 min vardera och saklöst vagna över resten.

Viktigast är förstås att lilla magen är mätt, och därför kanske du behöver fylla på mot sena e m och/eller kvällen med tidigare urpumpad mjölk.

När dagarna sitter någorlunda och nätterna stabiliserat sig så här, vilket du får räkna med tar minst en vecka, kan du så plocka bort 1-målet och få ihop 6 tim obruten natt, som du förlänger till 8 tim vid tvåmånadersgränsen.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MagdalenaE

tack!

Inlägg av MagdalenaE »

...för ett snabbt svar. Nu vet jag vad jag har att göra närmsta veckan :)
Återkommer med rapport om hur det gått såklart.

Tack för hjälpen så länge.
Två barn;
Cassandra 20020402 och Josefin 20060822
mia75

Inlägg av mia75 »

Hakar på lite här och undrar hur man håller dessa små skräp vakna? :roll: Jag killar under fötterna när jag ammar honom och "rapar" väldigt ofta (dock alltid utan att det kommer någon rap?), med enorm ansträngning kan jag hålla honom vaken under målet som jag ibland med byte och umgänge och social delaktighet lyckas dra ut till 1,5 timme, dock är han oftast medvetslös efter en timme redan! :shock: Och då menar jag näst intill medvetslös, han kan somna hur som helst och var som helst och oavsett vad jag gör med honom undertiden! Med kamp och hård ansträngning lyckas jag hålla honom vaken ca sex timmar under dagen och det borde ju vara åtta timmar. Han äter två till fyra gånger under natten och somnar genast om igen, så han har inga "vakenperioder" då, men är lite hattig med maten och väldigt fisig.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Med Standardmodellen från början som rättesnöre hamnar man på två korta nattmål, inte fyra; det är förstås lite jobbigt i början, och alldeles nyfödda pallar sällan att vara vakna 1,5 tim i stöten och sover gärna längre ä 2,5 tim, men det är de allra första två veckorna, det.

Jag har beskrivit det hela så noga jag kan i Barnaboken, från dag 1 :!: (Tydligast och bäst i Barnaboken 2004.)

Läs gärna "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" - finns både här under "SHN-kuren - så här kan det gå till" och i Barnaboken 2004 under "Bekymmer? Sömn" - om olika tricks och knep att hålla vaken, och odla i övrigt lite mera tålamod... MYCKET mera tålamod :!: För inte ens ett litet Skräp-Rom byggdes på en dag :wink: :lol:
mia75

Inlägg av mia75 »

Ok! Då kör jag bara vidare som nu då, så blir han väl lite mer vaken för varje vecka som går. :D Tack, tack!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"