Vår nattsömns-bakgrund är följande: sovit i samma säng. Ammat vid varje uppvaknande, dvs intervall på mellan 0,5 och 2,5 timme. Oftast mellan 1,5-2 timmar. Eftersom jag lagt oss vid halvnio och legat till sju så har det blivit ganska många uppvaknanden.
Jag har läst avsnitten om sömn och standardmodellen i Barnaboken samt läst det mesta om det på den här sajten men får ingen riktig rätsida på vad hur jag ska ta mig an det hela just på natten. Det sägs att man kan ta bort det ena nattmålet nu men i mitt fall är det inte tal om att gå från två utan kanske 5-7 nattmål?
Natten(23-7) som gick fick hon mat två gånger(1 och 4) och vaknade en gång mellan dessa måltider(2.30) då hon nog också var hungrig men jag vagnade henne till sömns då jag trodde att man annars "förstörde" kuren(tog en timme, puh!). Tror mig nu förstå att jag kanske inte borde vagnat henne utan att ge mat eftersom hon är så liten.. eller?
Så nu känner jag mig förvirrad inför den kommande natten: ska jag ge henne mat så fort hon vaknar och se hur många gånger det blir eller är det rimligt att försöka dra ner på nattmålen? Måste natten börja så sent? Jag tror jag tog tiderna från ett schema för en 5,5-veckors men min hjärna är lite seg just nu. Är väl därför jag har så svårt att få ihop det hela
Sammanfattningsvis är jag alltså ute efter råd om hur en natt för en 3,5-veckors bebis kan styras in på rätt sömnväg eller om det kanske är så att jag borde vänta någon vecka tills hon blivit lite större och standardmodellen dagtid har satt sig bättre?
Tacksam för råd! Zzzzzzzzzzzzznark....