Hjälp att komma på spåret igen...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
kokos

Inlägg av kokos »

Vi snackar vagning med ramsningskoncept här alltså... I get it :lol: Jag har gått o inbillat mig att man hela tiden ska vagna tills killen är lugn. Nu lugnar han i normala fall ner sig snabbt men den här gången eldade han ju upp sig så det hördes i halva kvarteret.

Men ok. Jag förstår. Jag ska förmedla detta till vagningschefen här i huset.

Kram på er o tack för hjälpen
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
kokos

Inlägg av kokos »

Har vi fastnat, tro? :?:

I natt vaknade lille herrn runstrax innan 3 och låg och smackade och stånkade och sög på sina händer ända fram till 3.45 då han fick mat. Han var inte ledsen utan "höll på" och somnade till nån minut om vagnen drogs något drag., men då var han bara stilla i 20 sek - 1 minut och sedan började smackandet och stånkandet igen. :shock: Men ändå: han höll på i 45 minuter och sökte efter mat, kändes det som. Sen var han klarvaken efter att han hade ätit, i vanliga fall är han en hösäck som bara är att lägga, men nu tog det 20 minuter innan han hade kommit till ro. Fick några korta vagningar och skak men inga stora insatser.

Hur kommer man runt det? Borde han inte bara gilla läget och sova gott nu? :?: :?:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vad har ni fastnat i?

Jag skrev en tråd ang. smaskandet på händer då jag också trodde att han sökte mat :shock: , svaret blev att låta honom vara. Det är utveckling :lol: killen har hittat sina händer! Hittar tyvärr inte tråden :-k .

Ang. nattmålet: vi fick mörka totalt och strunta i blöjbyte om det bara var kiss, annars var han klarvaken länge. Det kanske kan funka?

Det här med att gilla läget, det kommer han att göra snart. Helt plötsligt faller alla bitar på plats, ni är på väg!

/ Mamman till sönerna :D
kokos

Inlägg av kokos »

:D Ja vad har vi fastnat i egentligen, det kan man ju fråga sig. Han har hittat sina händer, ja det har du ju rätt i. Då har man kanske rätt att smacka om man har hittat nåt så härligt att suga på.

Mm om han är klarvaken efter nattmålet fler gånger så kan det nog vara ett alternativ att inte byta blöja, det tror jag du har rätt i. Men han brukar behöva vakna till lite av det där blöjbytet för att vara vaken nog att äta från andra bröstet. Men efter andra bröstet brukar han vara SÅ trött. Inte i natt. Men en gång är ingen gång, säger vi. 8)
kokos

Inlägg av kokos »

I natt var det mindre smackande. :D Edvin behövde ett drag vid 02.30 men annars har natten varit KANON. Nu då - nu ska väl lugnet verkligen sänka sig? 8)
kokos

Inlägg av kokos »

Nu kommer det en hel novell... Sorry...

Vi har verkligen varannan natt bra och varannan natt inte så bra... :? I natt var det inget vidare :( . E vaknade 2.20 och höll låda av och an tills han fick mat kl 3.50. Sov någon minut - skrek och var arg, smackade, stånkade och ville ha mat - sov någon minut... ja så där höll det på från 2.20. Vad sysslar han med? Det är ju inte direkt så att han inte gillar att sova, han är nästan omöjlig att väcka på morgonen.

Sen har vi ett annat problem och det är att han inte fixar sina 2 timmars vakenpass vidare värst bra. Jag använder marginalkvartar men det verkar inte räcka - han vill BARA sova. Värst är det innan lunch-luren, alltså mellan 10.30-12.30 då han kroknar redan 11.45 och sover vidare vad jag än gör. Jag lägger honom platt på golvet - han sover, jag kämpar och grejar, spolar fötterna under kranen etc men han sover och sover och sedan när det är dags att sova 12.30 - DÅ har han kvicknat till så då tar det en bra stund innan han kommer till ro (då har han ju halvslumrat i 45 minuter - inte konstigt att han är pigg igen). När han väl har somnat till den luren sover han bra.

Jag känner att en schemaförändring måste till för så här kan vi inte hålla på, det är en mardröm att plåga honom för att han ska vara vaken! Man har ju lite annat att göra än att hålla en bebis vaken, kan tillägga att storebror är ganska trött på att underhålla en sovande bebis nu. Det är svårt för oss att vara utomhus för E somnar när det blir ljust i ögonen.

Men ändrar jag schemat så blir det inte lika bra... Natten blir ännu längre och det blir lite för mycket sömn. Eller? Jag korrigerar en halvtimme och då börjar ju natten tidigare, för jag tror inte han fixar att vara vaken 2.5 timme sista vakenpasset. Som det är nu gnäller han även där efter att få sova efter 1.5 timme och orkar inte äta nattslurk - därför får han den kl 22. Tänkte kanske korrigera till detta:

7 Morgon + mat (1.5 timme vaken)
8.30 - 10.30 Sova
10.30 Mat (1.5 timme vaken)
12-14 Sova
14 Mat (2 timmar vaken)
16-17.30 Sova
17.30 Mat (2 timmar vaken)
19.30 Sova
22.00 Påfyllning i sömnen (10 minuter)
4.00 Nattmål (20 minuter)

Mina funderingar som jag behöver hjälp med är följande:
:?: Lite för tätt mellan måltiderna (han har inga problem att ha 4 timmar mellan måltiderna)
:?: För lång natt för en så liten bebis?
:?: För korta vakenpass?
:?: För lite vakentid? (Bara 7.5 timmar om man räknar in nattmaten)

Jag måste ha fött världens tröttaste bebis! :shock:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Kokos! :D

Jag har inte tid med ett utförligt svar nu (vårbebis kommer idag :D ), men:
:idea: Jag har fått 2 tröttmössor, som ääälskar att sova :sleep: :heart: :sleep: och som ALLTID legat på pluskontot vad gäller sömntimmar...utan att det påverkar nattsömnen negativt (snarare tvärtom!) På de 2 har jag haft ung. en timme mer schemalagd sömn än vad som anges i Annas "tabell", utlagt på lurar anpassade efter sömnrytmpassen. Men jag vet inte om det är för tidigt att ta såna beslut på mr. E...?

Hoppas du får svar på dina funderingar :!:

och pussa min goding på magen från mig :heart:
/Fjällmor

p.s annars kanske det är dags att skära lök igen :wink: :lol: :lol: :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

Hmm jo jag klurade också på att lägga på en halvtimme på förmiddags- eller lunchluren - kan det vara bättre än att förlänga natten alltså?

Och Fjällmor - lycka till med kurningen!
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!

Det krävs nog en schemaändring, ja. Jag minns att jag schemaändrade/justerade en del tills vi hittade rätt. Inte helt optimalt kanske, men funkar det inte så funkar det inte och då behövs ändring! Hade också svårt med 2 h vakenpass.

Vi hade natt 19-7 tidigt :-$ ..gick hur bra som helst! Sen plockade vi bort nattmål efter nattmål. Det gjorde också att livet på dagen var enkelt då båda barnens scheman blev bättre synkade.

Lycka till med funderingarna!

/ Mamman till sönerna :D
kokos

Inlägg av kokos »

Ja det skulle underlätta att lägga killen kl 12 istället för 12.30 på dagen för då läggs dom samtidigt och jag får längre paus för mig själv :D Idag blev det mitt emellan: 12.15 och det gick skapligt idag. Och dessutom verkar han ju själv vilja ha lång natt så varför sabotera för den lilla sovmaskinen.

Nåja - man får se det hela som en process som ska ifrågasättas. Gäller bara att ha rätt svar... :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

Hej på er. Nu har det gått ett tag och det fungerar ganska bra. Ed vaknar till ibland på nätterna men han behöver bara nåt drag så kastar han sig platt på mage igen (vaknar han så kör han SÄLEN - huvudet och benen uppåt och ligger och balanserar på magen - på nåt vis :lol: ). Ed och hans pappa har nu fått flytta tillbaka till mig i sovrummet :D

Har en liten fundering. Ed gillar inte sista timmen på sista vakenpasset. Han badar nu med storebror vid 18.15. Det här gillar han och är supernöjd. Sedan får han påfyllning efter badet. Och sedan börjar gnället vid 19 när storebror har lagt sig. Han är så trött så trött. Nattslurk är en omöjlighet att få in vid 19.30 - han bara skriker. Har blivit att jag har lagt honom vid 19.30 för att jag tycker så synd om den trötta stackaren. Frågan är om man kan förlänga natten? Tycker att han har väldigt långa nätter redan. Och det blir så mycket sömn på schemat att det måste tas bort något på dagen - och jag kan bara inte se vart han skulle kunna vara vaken längre. Han får marginalkvartar åt alla håll.

Hur stor är risken att han börjar stöka på nätterna för att han får för mycket dagsömn? Ska jag inte ens fundera på det så länge det inte är ett problem? Ed får över 1 timme mer sömn än det rekommenderade, ibland 1.5 eftersom det blir en halvtimme extra på varje sovpass. :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Okej, här kommer ett amatörsvar :oops: . Men jag känner PRECIS igen mig. Kvällstrassel, vi ville lägga tidigare, men VAR skulle vi kapa sömn på dagen??? Anton, världens sömnigaste bebis, skulle ju aldrig kunna vara vaken ännu mer på dagen... :? :roll: .

Men det gick. Vi gjorde ett nytt schema, som var rätt likt det gamla, men med mer vakentid. Utgick från när vi ville att natten skulle börja och sluta, och sedan vågade vi oss på 2 (eller om det var 3?) 2-timmars vakenpass. Och han fixade det! Det tog några dagar och ett gäng marginalkvartar. Och kvällsgnället försvann. Vid dryga tre månader så hade han själv bestämt sig för 12 timmar natt.

Det är min erfarenhet :D .
I vilket fall - hoppas det löser sig!
KRam Jenny
kokos

Inlägg av kokos »

tack Jenny! Tror du har rätt. Det GÅR säkert. Men jag vill inte vara med om det här gnället mellan 19-20 - det är bara inte min lilla killes stil att vara ledsen :cry:
kokos

Inlägg av kokos »

Idag har vi kört igång med att se till att natten blir från 19 även för minstingen. Tyvärr har det varit en hel del gnäll idag eftersom vi har utökat vakentiden. Vi har ökat på vakentiden på morgonen eftersom Adrian har ensamlek då. Då är det enklare att hålla igång lillkillen. Sen sover han bra första passet så då kan vi/jag ägna oss åt Adrian från 9-10.30. Och sen är det 2 låååånga timmar innan Edvin får sova igen 12.30. Idag klarade han det faktiskt, men han var INTE glad sista halvtimmen.

De stora problemet började efter andra sovpasset. Edvin brukar sova 2 timmar (2.5 timme med marginalkvartar) det passet och nu bara fick 1.5 timme idag med nya schemat. Inte en glad kille efter det... Och Adrian - den gode herrn - somnade inte på sitt sovpass. Han var ingen rolig person efter det. Så här har det varit kaos från ca 14-19 med två trötta barn som har gnällt om vartannat... Båda har ätit dåligt och varit allmänt tjuriga :? . Känns som om hjärnan KOKAR. Jag är inte van gnäll på den här nivån! Båda två somnade bra vid 19 så den biten var ju bra i alla fall. 8)

Vi har alltså kortat ner sovpassen idag, till Edvins stora förtvivlan. Problemet har varit att det nu är 3.5 timmar mellan måltiderna istället för 4 som det var förut (mat kl 7, 10.30, 14, 17.30). Och det märks på aptiten. Edvin har inte alls ätit lika bra som vanligt. :cry:

Men nu får vi se hur morgondagen blir efter en god 12-timmarsnatt. Puh..
kokos

Inlägg av kokos »

Förlåt att jag tjatar... Men kvällarna blir inte bra för minstingen. Sista timmen är olidlig. Skulle vilja att kvällarna vore mysiga men lille Edvin bara gnyr och skruvar sig och verkar tycka att livet är pest. Vi lägger nu kl 19 för att vi antog att han var kvällstrött men då har det hela förskjutits till att bli gnäll en timme tidigare istället. Direkt efter badet - som han i stor stil NJUTER av tillsammans med mamma/pappa och storebror så börjar gnällandet. Det är inte kul! Adrian blir besvärad och säger "skrik inte Edvin" eller "inte vara ledsen Edvin". Adrian blir lite orolig av att hans normalt sett helnöjda lillebror bara piper och gnäller. Till saken hör även att Edvin inte vill äta ordentligt på kvällarna. Sista "målet" serveras 17.30 och det är grymt svårt att få till påfyllning och ännu mer svårt att få till en nattslurk. Jag GÅR och ammar, eller GÅR och ger flaska - då äter han lite förstrött (ja jag vet, nu har jag väl ställt till det för mig...). Han verkar trött - och så ser det ut som att han har lite ont i magen - men varför just denna tid? Hur bryter jag denna tråkiga trend? Jag vill att mina barn ska vara glada hela dagarna! Sista sovpasset ligger nu 16.15-17.00. Han är bara vaken 2 timmar sista vakenpasset och det borde han väl klara?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"