Nu kommer det en hel novell... Sorry...
Vi har verkligen varannan natt bra och varannan natt inte så bra...

I natt var det inget vidare

. E vaknade 2.20 och höll låda av och an tills han fick mat kl 3.50. Sov någon minut - skrek och var arg, smackade, stånkade och ville ha mat - sov någon minut... ja så där höll det på från 2.20. Vad sysslar han med? Det är ju inte direkt så att han inte gillar att sova, han är nästan omöjlig att väcka på morgonen.
Sen har vi ett annat problem och det är att han inte fixar sina 2 timmars vakenpass vidare värst bra. Jag använder marginalkvartar men det verkar inte räcka - han vill BARA sova. Värst är det innan lunch-luren, alltså mellan 10.30-12.30 då han kroknar redan 11.45 och sover vidare vad jag än gör. Jag lägger honom platt på golvet - han sover, jag kämpar och grejar, spolar fötterna under kranen etc men han sover och sover och sedan när det är dags att sova 12.30 - DÅ har han kvicknat till så då tar det en bra stund innan han kommer till ro (då har han ju halvslumrat i 45 minuter - inte konstigt att han är pigg igen). När han väl har somnat till den luren sover han bra.
Jag känner att en schemaförändring måste till för så här kan vi inte hålla på, det är en mardröm att plåga honom för att han ska vara vaken! Man har ju lite annat att göra än att hålla en bebis vaken, kan tillägga att storebror är ganska trött på att underhålla en sovande bebis nu. Det är svårt för oss att vara utomhus för E somnar när det blir ljust i ögonen.
Men ändrar jag schemat så blir det inte lika bra... Natten blir ännu längre och det blir lite för mycket sömn. Eller? Jag korrigerar en halvtimme och då börjar ju natten tidigare, för jag tror inte han fixar att vara vaken 2.5 timme sista vakenpasset. Som det är nu gnäller han även där efter att få sova efter 1.5 timme och orkar inte äta nattslurk - därför får han den kl 22. Tänkte kanske korrigera till detta:
7 Morgon + mat (1.5 timme vaken)
8.30 - 10.30 Sova
10.30 Mat (1.5 timme vaken)
12-14 Sova
14 Mat (2 timmar vaken)
16-17.30 Sova
17.30 Mat (2 timmar vaken)
19.30 Sova
22.00 Påfyllning i sömnen (10 minuter)
4.00 Nattmål (20 minuter)
Mina funderingar som jag behöver hjälp med är följande:

Lite för tätt mellan måltiderna (han har inga problem att ha 4 timmar mellan måltiderna)

För lång natt för en så liten bebis?

För korta vakenpass?

För lite vakentid? (Bara 7.5 timmar om man räknar in nattmaten)
Jag måste ha fött världens tröttaste bebis!

Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".