Standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kristin

Standardmodellen

Inlägg av Kristin »

Hej!

:?: Jag undrar NÄR skall man ha fylla-på-slurken inom de 1,5 h som föreskrivs? Skall man amma 15-20 min eller 10 min?

:?: Anna skriver att man inte skall avbryta ett mål. Om jag skulle gå efter den "regeln" skulle jag aldrig komma ifrån soffan... Sonen kan snutta i evighet. Det beror på att han slumrar till HELA TIDEN. Att jag får sitta i 1,5 h-2 h är inget ovanligt. Inte hållbart i längden heller. Snart skall maken börja jobba och då blir jag ensam med vår 2-årige son. Han kan omöjligen förväntas vänta på mig under mina maratonamningar. Vad göra?

Ibland har jag bestämt mig för att bara amma i 40 min, men det slutar alltid med att jag får ge tillägg...!!!

Med standardmodellen låter det som att man bara skall amma i totalt 1 h (eller?) och då ingår fylla-på-slurken.

Jag vet inte om jag har "drabbats" av tredagars"siningen", men det känns som att mjölken har kommit igång igen.

Tyvärr tror jag att den lille suger fel. Skall besöka en amningsmottagning nästa vecka för att bli "inspekterad".

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
marie-d

Inlägg av marie-d »

Han är så liten fortfarande och det kan ta lite tid att få det att funka.
Första 3 veckorna ammade jag jättemkt och länge(framför allt 1:an).
Vi var hemma tillsammans i 3 veckor och då ammade jag mkt.
Sen var jag själv med 2. Då fick jag läsa böcker för stora. Funkade bra eftersom de små inte blir störda i den åldern.
Det som kan vara besvärligt är väl småslumrandet. Försök få till lite umgänge mm. Ligga på filt, umgänge mm gjorde jag nästan från det vi kom från bb.
Min bvc tipsade mig om att ge lite tillägg efter varje amningsmål typ 20ml.
Testade inte det efter varje mål men gav lite tillägg på kvällen.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
kokos

Inlägg av kokos »

Det var en tråd om detta nyligen då svaret var detta:
Nej, det finns nog ingen riktig sammanställning, tyvärr. Man kan säga att en liten nyfödd och fram till (max) två månader "ska" äta inom 1,5 timme; därefter (senast) blir det inom en timme, och det håller i sig till ungefär halvåret - sju månader, då man bör sikta på att vara nere i en halvtimme
När vår lille kille åt inom 1.5 timme så fick han äta 20 minuter från bröst 1 - rapa - pausa någon minut och så lite påfyllning från samma bröst. Totalt 30 minuter för första vändan. Sedan blöjbyte och "umgänge" i 30 minuter. Och därefter serveras bröst 2. Plus rap och påfyllning - knockoutslurk - för de riktig små.

Om du ammar och han slumrar till: backa lite med bröstet så borde han suga till. Men ta inte ut bröstvårtan ur munnen på honom, få honom bara att kvickna till genom att "backa" lite. Och jag brukar nypa lite försiktigt i fötterna :shock: Och killa på kinden.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Upplever att det är som svårast att söva sonen inför kvällsluren (sista luren innan natten). Det går ibland bra och ibland inte alls, som ikväll. Lillen vaknade 17.45 och kunde inte somna förrän 22.00 :shock:. En hel del skrik blev det också (ovanligt). Först var det magknip och sedan...ja, extremt svårt att våga somna. Varför kommer magknipen om kvällen och inte på dagen?

En annan fråga, om man flaskmatar, hur matar man då enligt Standardmodellen? Nu får lillen båda brösten och sedan flyller vi på med tillägg på en gång. OK?

Trötta som vi är har vi redan börjat se fram emot 6 h natten..., men hur börjar man få till det? Förstår inte det riktigt. Hittar i "BB" att lösningen är att gå efter Standardmodellen. Känns som att vi gör det redan. Kanske inte till 100%, men ändå.. NÄR skall natten börja (=6 h sömnpasset)? Vi kommer att ha natt mellan 07-19 i framtiden.

Tacksam för svar..

God natt//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Idag har vi haft mycket, mycket svårt att söva lilleman. Han sov ca 30 min på fm och en timme på eftermiddagen :shock: :cry:. Frågan är vad vi gjorde för fel? Han har aldrig sovit så lite. Jag kände här på em när han vaknade efter bara en timmes sömn att jag hattade för mycket. När han vaknade i sin vagn, började jag vagna, sedan fick han bröstet (sov/slumrade hela tiden), ut i vagnen igen. Han vaknade - förstås. Tog in han igen och fick då tillägg. DÅ somnade han till slut. Nu ligger han i vagnen igen.

Vi gjorde inget annorlunda imorse så jag förstår inte varför han inte somnade in.

Det känns hemskt att han har sovit SÅÅÅÅ lite på hela dagen.

En annan sak: tror ni att han blir förvirrad av allt tillägg och bröstätande? Får ju inte till det med bara brösten. Blir tokig på detta!

Hm....vad göra?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Skulle behöva få lite tips kring standardmodellen om man flaskmatar...

Även kring att lilleman har svårigheter att somna in vid kvällspasset. Det var samma sak igår kväll nämligen. Vad jag kan läsa mig till så "kvällstrasslar" han...???

Hoppas på lite input här :D.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Kristin :D

Grattis till lille sonen! :D

Gör så här med standardmodellen, om du både ammar och flaskar: ge bröst - rapa - ge bröst igen - byt blöja/gosa/busa - ge bröst 2 - rapa - ge ev flaska - rapa! Alltså ger du så mycket bröst som finns, därefter fyller du på med flaska. Om du bara ger flaska, så mata-rapa-mata-byte/umgänge-mata igen-rapa! Det tar tid även med flaska, och ska så göra!

Kanske är det så att lillen blir FÖR trött, därför får han svårt att somna på dagarna? Sikta på mat - umgänge (max) två timmar, sen sova två timmar, ev mat osv 1 1/2 timme sova 2 1/2 timme. Se till att han är proppandes mätt när du lägger honom (på mage!?) vagna honom, och försök hålla tiderna.

Att han inte vill sova natt förrän 22 är helt ok, du förlänger natten åt rätt håll sedan. När han kvällstrasslar, lägg honom i soffan eller mitt på bordet på en filt, på mage, buffa honom lugn och låt honom sova i 20 minuter, för att hämta sig, så orkar han resten av kvällen sen.

Få se nu... han är ju inte ens en månad så stressa inte med att tänka på sextimmarsnatt ännu, försök få standardmodellen att fungera riktigt först :!:

Lycka till nu
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Toppen Mia :thumbsup: !

En fråga till bara: hur sköter jag matningen om natten? Anna skriver ju om så korta mål...??

:sleep: God natt :wink: !
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

miar70 skrev:Gör så här med standardmodellen, om du både ammar och flaskar: ge bröst - rapa - ge bröst igen - byt blöja/gosa/busa - ge bröst 2 - rapa - ge ev flaska - rapa! Alltså ger du så mycket bröst som finns, därefter fyller du på med flaska. Om du bara ger flaska, så mata-rapa-mata-byte/umgänge-mata igen-rapa! Det tar tid även med flaska, och ska så göra!
Hej Mia!

Problemet med mig/oss är att lillen inte kan hållas nöjd med bara brösten. ÄVEN om han har fått tuttat i 45 min :evil: :cry:. Vi får alltid ta till flaskan nästan på en gång... SUCK! Jag hoppas att han skall börja äta mer AKTIVT snart. Han myser ju så stor del och då blir det att jag inte orkar( :oops: ) sitta längre....

??

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Om matnig på natten; om du ger flaska, så sitt/ligg mörkt, mata, rapa, mata och lägg! Inget gos/blöjbyte utan bara snabb matning...

Och om amning; mina två sista barn har jag helammat i sex månader sen delammat i ett år - för att jag trivdes med det och det funkade så bra! Men mitt första barn ammade jag i en vecka, tvåan i fyra månader och trean i en månad, och de är PRECIS lika bra ungar de :wink:
Med det menar jag, att vistär det nyttigt och bekvämt med amning när det fungerar, men jag tycker det är minst lika viktigt att man som förälder VILL amma, och inte gör det för att man MÅSTE :!:
Och det ÄR lätt hänt, när man börjar med tillägg, att barnet själv väljer att bara vilja ha flaska.
Men OM du vill delamma, så har jag tyckt det har varit lämpligt att göra det till ett eller ett par vissa mål, t ex på förmiddagen, när förråden är välfyllda :wink:
Du kan ju ge lillen bröstet på morgonen, kanske, så blir nertrappningen (om du nu vill ha en sån :wink: ) stegvis...
Hur går det annars med dagslurar och standardmodellen :?:
Hoppas det går bra :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi flaskmatar bara.

Nu är i och för sig våra damer 3 månader. Fick tips av en klok mammut att ge nattmålet i vagnen. Och det funkar kanon. Vi vänder upp dem på sida, ger dem ett finger att hålla och så äter de. Vänder till mage, rap och sedan mat igen, vänder till mage. Och så fortsätter de att sova så gott så.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Tack Mia för peppning. Jag måste erkänna att jag HAR ett komplicerat förhållande till amning. Får ser hur länge jag kör...

Det går så där med standardmodellen. Lillen hade ju två guldnätter då han sov flera timmar i streck, men det måste ha varit något tillfälligt. Han har börjat sova ett rejält pass på kvällen (typ 4 h i streck), men han knoppar in för tidigt (typ 17.30/18.30). Det blir ändå 2 nattpass.

Skall vi bry oss? Han är ju bara 3 veckor...

En annan sak: Han vaknar ofta efter bara en timmes sömn på dagen. De övriga sovpassen är ca 3 h (även om natten). Tycker inte att vi gör annat än ger honom mat, mat, mat.

En annan sak: på morgonen (alltså riktig morgon) så får han mat och däckar efter kanske bara dryga timmen vaken. Sedan vaknar han efter kanske 40-45 min. Får då mer mat och blir trött igen. Hm...känns så hattigt och duttigt.

Åter igen, skall vi bry oss med tanke på hans låga ålder?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Hoppas att någon känner sig manad att komma med synpunkter/tips/råd till mitt sista inlägg :D???.....

Tycker fortfarande att jag inte fått till det... Imorse när han vaknade (07.50) fick han bröstet i 20 min och därefter flaska ca 50 ml (på direkten). Morgonen är svår då vi har en dagistid att passa kl 09. Jag känner ofta att jag inte "hinner" :oops: mata honom ordentligt. I alla fall, när jag kom hem erbjöd jag ca 09.10 bröst 2, men han var inte intresserad. Jag lade honom på en filt på magen för att hålla honom vaken och han var nöjd ett tag. Sedan började han kinka och då lade jag honom i vagnen. Vagnade honom kort ett par tillfällen och sedan sov han.

Problemet som jag skrivit om tidigare är att han oftast vaknar efter 30-60 min sömn. Undantaget var i lördags då vi var hemma hos mina föräldrar och han sov 3 h :shock:. Jag har inte varit konsekvent med hur jag har gett honom mat. Då han många gånger har vaknat upp efter rätt korta lurar, har jag gett honom mat efter varje uppvaknande och det har känts som att man ger honom små matskvättar hit och dit :evil:. Klart att han inte sover och äter som han "ska"....

Måste liksom komma på rätt sår från början eller hur? Få in honom i systemet.

Varför krånglar jag så mycket :evil: :evil: ????

Jag vill ju gärna att han skall suga varje mål för att hålla produktionen igång. Min tanke var att jag varje mål ammar 20 min (han vill ju aldrig sluta..), fyller på med tillägg och får suga lite till innan de 1,5 h har gått. Detta upplägg kan jag tänka mig när storebror är hemma (utan maken). När jag är ensam samt om kvällen kan jag tänka mig att amma mer/längre. Jag sitter ibland 20 min + 20 min, byter blöja etc och fyller på med tillägg.

Vad anser ni om mina förslag. Krånglar jag till det?

Hjälp mig gärna så att jag kommer igång någon gång... :D :oops: :evil:

Kram K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej igen,

missade en fråga: är det ok att väcka en sådan liten som mini (4 v på onsdag)? Jag tänkte att det skulle underlätta matningen på morgonen med storebror hemma om jag kunde väcka lillen låt säga 07.30.

"Förstör" jag honom om jag gör detta?

Ciao//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Att så små däckarredan efter en timme på morgonen är inget unikt,det gjorde min yngsta dotter ända tills hon var 7-8 månader, trots att hon sovit 12 timmar natt innan :shock:
Visst kan du väcka mini 7.30 för att mata och börja dagen, stället föratt stressa iväg närdet är dagisdags! Du bestämmer ju när det ska vara morgon, och det kommer lillen att finna sig i :!:
(Tänker inte tjata om dagis, men kanske finns alternativet att storebror får "semester" därifrån... :wink: )
När ni sedan går och lämnar storebror, är det lämpligt för lillen att sova sin första lur vagnen.
Jag har skrivit det förut, att jag inte haft regelrätta scheman till mina när de varit riktigt små,men däremot har jag kört standardmodellen rätt strikt, för att underlätta vardagen. Mata som du gör, amma först och tilllägg sedan, till han är kräkmätt, sen lägger du honom rapad och klar, i vagnen.
Vagna sedan bort dessa skarvar som han nu vaknar i, och ta inte upp och mata efter en timme, då är han inte riktigt hungrig, och så blir det detta eviga duttande, som är jobbigt för er båda :!:
Börja i morgon bitti, och följ standardmodellen direkt från morgonen, ge det några dagar att sätta sig,så ska du se att han snart kommer att sova sina 2-2,5 timmar i taget!
Lycka till!
Mia :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"