Vi har börjat med veckomatsedel för att slippa fara och handla för ofta. Vi har ju ändå 2,5 mil till närmsta affär. Dessutom så kan ju även jag laga mat när det står på ett papper vad som ska göras och grejerna finns hemma. Ska jag bara titta in i kylen och hitta på något att laga ja då är det kört, då blir det filmjölk eller så får Pappan laga mat för ha kan "koka soppa på en spik".
Handla onödiga saker gör vi verkligen inte. Vi har långt till affärerna och åker aldrig in bara för att shoppa lite. Godis äter vi knappt, ibland blir det en påse chips som vi delar på två personer och två dagar för då räcker den ju nästan hela helgen
Baka själv

Jo det skulle jag ju göra och handlade hem allt som behövdes. Så långt gick det bra men sen gick det inte alls

det förbaskade brödet jäste ju inte och blev som en platt skorpa

Som tur var hade Pappan köpt bröd när han storhandlade fast jag inte skrivit det på listan då jag skulle baka. Där ser man vad han trodde om mina bagartalanger

och så rätt han hade sen då.
Alla Emils saker är köpta begagnade eller så har han fått dem. Vi har köpt några få klädesplagg på rea då vi får ärva allt av en arbetskamrat så har två söner varav den yngsta är ett halvår äldre än Emil.
Matlådor blir det när jag börjar jobba, Pappan hade rikskuponger och gick ut och åt. Cykla till jobbet skulle jag gärna, det blir inte längre än dryga milen över åsen men göta petter vilka uppförsbackar det blir på hemvägen. Är rädd att jag inte orkar ta mig hem och då måste jag sova på jobbet och får aldrig se Emil och Pappan igen.....

Så det får bli bilen. Vi har ju varsin även om vi inte kör så fasligt mycket då bensinen är så dyr. Vi har diskuterat att bara ha en bil men just nu känns det omöjligt då den som är hemma med Emil blir utan bil.
Menskopp får bli ett planerat inköp längre fram, nu hoppas vi få fler barn och då behövs ju inte sådana grejer.
Ska ge mig ut i uthusen och leta efter grejer att sälja. Vi har en cementblandare, vad kan man få för en sån månne

Och sen får vi nog se över telefon och elbolag, speciellt det senare för de tar massor av våra pengar och då har vi bara ett litet, litet hus att värma.
Jag tackar ödmjukast för alla spartips och hoppas att det kommer in fler
Med Pappans tänder kommer det nog gå bra även om det blir en kostsam historia.
Kram Susan