Så här sparar man pengar.....

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Så här sparar man pengar.....

Inlägg av SusanD »

....är den ständiga frågan och svaret blir; ja vad då :?:

Om man inte kan utöka inkomsterna måste man få ner utgifterna och här efterlyser jag en massa bra förslag.

Just nu känns det lite tungt då Pappan fick alla däck sönderskurna på bilen som stod vid tåget. Oj där rök en hel massa pengar då självrisken på försäkringen är på tok för hög. Ja sen var det då alla de här oplanerade tandläkarebesöken för Pappans del som kommer kosta enmindre förmögenhet.

Visst kan Pappor vara dyra i drift men inga av ovan nämda kostnader har ju varit frivilliga och Pappan är den mest underbara i hela världen så visst får han kosta :heart: .

Men nu måste vi ju snåla in på annat och jag vet inte riktigt på vad. Behöver hjälp. Hjälp mig :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Är också intresserad av exakt samma skäl faktiskt fast det är jag och inte pappan som fått trasiga däck och en stooor tandläkarräkning.

Dyr mamma vill ha tips alltså!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Matlag!!

För den som jobbar alltså. Jo, det gamla vanliga tipset är ju att man ska äta medhavd lunch och inte på restaurang vareviga lunch. Ibland lättare sagt än gjort, iaf i vårt hem :roll: .

Så på sambons jobb, så gick 5 personer ihop och turas om att ta med lunch till varandra. Det får inte vara för dyrt, jag tror dom har satt en gräns på max 40 kr per portion.

De har matlagsdagar 2-3 dagar i veckan, vilket betyder att sambon lagar storlunch hemma varannan vecka. Har fungerat jättebra, men det gäller nog att hitta rätt team. Ibland, om dom glömt eller int ehunnit laga mat, så bjuds hela gänget på falafel/kebab! På mitt jobb funkade det inte så bra, rann ut i sanden rätt fort.

Det var mitt spara-pengar-tips. Annars är jag inte så bra på den fronten :oops: :D .
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Susan!
Spar- tips är alltid intressant tycker jag.
Jag har bara de gamla vanliga, laga mat själv, baka själv, ät inte hummer till middag utan något billigt. Gör matlådor.
Köp inga småsaker som en glass, eller dricka, det blir mycket om man köper en varje dag. Ta med dryck ut och macka eller frukt så har man om man blir sugen. =P~
Sluta äta sötsaker, chips, kakor och läsk helt är ju bra både för plånboken och hälsan.
Man kan cykla istället för att åka bil eller buss om det inte är så långt. Bensin är ju skitdyrt. :shock: Vi har ingen bil. :)
Menskopp sparar ju pengar i längden, men den kostar 300:-
Spela spel hemma eller se på tv istället för att gå ut och göra av med pengar :roll: :wink:

Kom på ett tjäna pengar tips också. :idea: Om du har grejor som du inte behöver kan du ju prova att sälja dom på Blocket eller Tradera.
miniz

Inlägg av miniz »

Den som spar han har...

Mitt första inlägg handlar inte om en barnfråga, men en sparfråga :D

Här är mina tips:

Gå inte på rea (eller affär överhuvudtaget) om du inte behöver något. Köp bara det du behöver, jag har varit sugen på nya sängkläder i 4 år...

Bibliotek är bra!

Julen kommer, det är ännu bara är augusti, men ändå. Hitta på något ni (eller du) kan göra själv. Pysselavdelningen på bibban är bra för inspiration, sticka halsdukar eller mössor, gör fina dekorationer med ljus och hemmaplockade skogsprylar, perfekt höstaktivitet...Gör snygga ramer och sätt in foton på familjen och ge till fastrar och mostrar osv osv.

Spara till långt hår och klipp mannen och barn själv.

Lämna pengar och kort hemma när du "bara" ska ut och gå. Det är så lätt att bara köpa en liten nånting.

Storhandla 1 gång i veckan.

Skriv en budget och utväreda varje månad.

Resirkulera och köp begagnat.

Låna filmer av grannen istället för att hyra eller köpa.

Hoppas det går bra med tänderna.

Hälsningar Maria
Josefin33

Inlägg av Josefin33 »

Vilka bra tips :-)

Ett som vi har sparat en del på är att kolla över telefonabbonemang, internet och elleverantörer, tror det sammanlagt vart över 500 kr mindre i månaden när vi bytte till förmånligare avtal...
Mamma till världens sötaste tjej född Juli-05 :heart:
SHN- kurad Januari -06
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vi sa faktiskt upp våran hemtelefon :lol: .
Ringer billigare från våra mobiler.

Det är verkligen värt att kolla upp allt! (Försäkringar, el, telefon..)

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vi har börjat med veckomatsedel för att slippa fara och handla för ofta. Vi har ju ändå 2,5 mil till närmsta affär. Dessutom så kan ju även jag laga mat när det står på ett papper vad som ska göras och grejerna finns hemma. Ska jag bara titta in i kylen och hitta på något att laga ja då är det kört, då blir det filmjölk eller så får Pappan laga mat för ha kan "koka soppa på en spik".

Handla onödiga saker gör vi verkligen inte. Vi har långt till affärerna och åker aldrig in bara för att shoppa lite. Godis äter vi knappt, ibland blir det en påse chips som vi delar på två personer och två dagar för då räcker den ju nästan hela helgen :!:

Baka själv :?: :!: Jo det skulle jag ju göra och handlade hem allt som behövdes. Så långt gick det bra men sen gick det inte alls :roll: det förbaskade brödet jäste ju inte och blev som en platt skorpa :!: :shock: Som tur var hade Pappan köpt bröd när han storhandlade fast jag inte skrivit det på listan då jag skulle baka. Där ser man vad han trodde om mina bagartalanger :oops: och så rätt han hade sen då.

Alla Emils saker är köpta begagnade eller så har han fått dem. Vi har köpt några få klädesplagg på rea då vi får ärva allt av en arbetskamrat så har två söner varav den yngsta är ett halvår äldre än Emil.

Matlådor blir det när jag börjar jobba, Pappan hade rikskuponger och gick ut och åt. Cykla till jobbet skulle jag gärna, det blir inte längre än dryga milen över åsen men göta petter vilka uppförsbackar det blir på hemvägen. Är rädd att jag inte orkar ta mig hem och då måste jag sova på jobbet och får aldrig se Emil och Pappan igen..... :cry: Så det får bli bilen. Vi har ju varsin även om vi inte kör så fasligt mycket då bensinen är så dyr. Vi har diskuterat att bara ha en bil men just nu känns det omöjligt då den som är hemma med Emil blir utan bil.

Menskopp får bli ett planerat inköp längre fram, nu hoppas vi få fler barn och då behövs ju inte sådana grejer.

Ska ge mig ut i uthusen och leta efter grejer att sälja. Vi har en cementblandare, vad kan man få för en sån månne :?: Och sen får vi nog se över telefon och elbolag, speciellt det senare för de tar massor av våra pengar och då har vi bara ett litet, litet hus att värma.

Jag tackar ödmjukast för alla spartips och hoppas att det kommer in fler :!:

Med Pappans tänder kommer det nog gå bra även om det blir en kostsam historia.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det här med bilar.
Vi funderade på två bilar, men bestämde rätt snart att vi inte tycker att det är värt det. Det går hyfsat med bussar, så det funkar någorlunda.

Men vi har köpt oss en EU-moppe. Riktigt snål och inte extremt dyr i inköp. Försäkring är ju hutlös, men man får ju välja hur mycket man behöver försäkra. Vi har bestämt att vi bara har trefikförsäkring och sedan sätter vi in "försäkringspengar" på ett sparkonto till oss själva. Skulle den bli stulen eller förstörd, så får vi laga eller köpa ny för sparade pengar. Skulle det inte hända har vi ju lagt pengarna till oss själva.

Det funkar att köra en dryg mil utan att förlora speciellt mycket i tid, eftesom det är 50 större delen av sträckan och man får köra 45 med moppen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mm, Eu-moppe låter ju bra. Fast vi bor ju mitt i skogen och ska Pappan fara på jobb i Stockholm måste han köra bilen till Hässleholm och då står jag utan bil med Emil och fyra hundar. Blir lite svårt att få plats med alla på en moppe :D :shock: . Fast jag tycker att det var en smart investering om man inte bor riktigt så långt från allt som vi gör.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej! :D

:idea: Ett spartips till:

Vi gör vår egen musli, blir både godare och billigare och det är INTE svårt, och tar INTE lång tid! Receptet är ursprungligen från Nya Annas Mat, men är modifierat lite. Det blir lite som Start.

Ca 1 liter gryn (t ex 0,5 l havregryn och 0,5 l rågflingor, eller helt andra flingor)
Krossade linfrön, ca 1 dl
Solroskärnor, ca 1-2 dl
Riven kokos, ca 1-2 dl
(Sesamfrön)
Vetegroddar
Russin
Torkad frukt
ca 2 dl vatten
ca 5 msk neutral matolja
Flytande honung
(Annat gott som man kan ha i är nötter, mandel osv. Bara att pröva sig fram! Kolla i hyllan i affären bland gryner och frön, det brukar stå på om det passar i musli.)

:arrow: Blanda ihop allt torrt utom vetegroddar, russin och torkad frukt i en skål. Blanda vattnet och oljan med en gaffel. Häll över blandningen lite i taget, samtidigt som du kramar ihop allt med ena handen. Försök att få allt fuktat om det går.

:arrow: Bred ut jämnt i en plåt (som du smörjt med lite olja, eller lagt bakplåtspapper i botten). Ringla honung över och vänd runt lite. Det ska vara inne 20-30 minuter i 200 grader, men man får ta ut plåten och röra runt lite var 8-10 minut. Det får inte vara degiga klumpar kvar när det är klart, det blir INTE gott. Allt ska vara torrt!

:arrow: Ta ut plåten och låt detsvalna lite. Häll på russin, torkad frukt och vetegroddar och sedan är det bara att förvara i en fin burk och njuta varje morgon!

BLir lite mer än det är i en muslipåse. Och man bestämmer sockerinnehållet själv!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JennyH! :D

:idea: in med muslireceptet i receptstickyn BUMS! :wink: :D snälla... :lol:

/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack snälla Jenny, ska genast göra egen müsli, det kan man väl ändå inte misslyckas med :?: :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hallå Susan! :)
Tänkte uppmuntra dig att ta nya bak-tag :)
Varför jäste inte ditt bröd? Du hade väl degspadet fingervarmt? Färsk jäst? Det är det enda fel jag vet att man kan göra. Och man får inte vädra när man bakar, varför vet jag inte, men det står i min kokbok. Brödet gillar kanske inte drag ? :shock:
Liten mängd sirap eller socker gör att vissa bröd jäser bättre har jag för mig.

Här är recept på bröd som jag brukar baka. Ska skriva så att det blir lätt.

1.
Krossa i en mortel:
2 msk linfrö (eller köp färdigkrossat)
1 tsk brödkryddor, fänkål och kummin

2.
50 gram jäst
1/4- ½ dl Rapsolja (mer om du gör bullar, mindre med limpa)
½ liter vatten
Värm olja och vatten till 37 grader och rör ut jästen i det. Går lättast med en visp.

3.
Blanda:
1 tsk salt
1 msk sirap eller socker eller råsocker
3 dl rågflingor
3 dl rågmjöl
Siktat dinkelmjöl- jag vet inte hur mycket riktigt, nästan en liter tror jag. Tills degen släpper kanterna på bunken och du inte blir så kladdig om du petar på den :roll: :D

4. Jäs den i bunken 30 minuter.

5. Baka ut till platta bullar, ca 20 st, eller i limpformar, 2 limpor. Jäs 30 minuter

6. Grädda bullar i 225 grader i 12 minuter och limpor i 200 grader i 30 minuter.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack snälla söta Susanne :heart:

Ja vad som hände, eller rättare sagt inte hände, med mitt brödbak vet jag inte. Misstänker att degspadet kanske var lite för varmt eller så var det för kallt i köket. :roll: Fast detta är bara spekulationer och inte någon riktig utredning. :wink:

Jag tar tacksamt emot ditt recept och ger mig än en gång i bagarsvängen. Den här gången ska jag LYCKAS det handlar ju bara om att inta ATTITYDEN av självklarhet - jag kan baka, jag vet hur man gör, det kommer gå bra och dessutom bli sagolikt gott. 8)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"