Det gick upp ett ljus

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Du har fått så bra svar :!: :D

Hoppar bara in och "bekräftelseramsar" hejvilt!!! \:D/ :lol:

/Fjällmor
T.P

Inlägg av T.P »

detta va det dummaste jag hört :twisted: :shock:
min son väger över 6 kg och är strax 8 veckor ..aldrig i livet att jag skulle börja skära ner på måltiderna = bantning
blir så förbannad över sådana utlåtande!
bra att du ej lyssnar till det!! mvh t.p
barn födda 04/06/08
Helenan

Inlägg av Helenan »

Nej, ingen bantning av lilla 7-veckorskillen blir det :shock: .

Nu börjar det bli dags för schema snart och att utgå ifrån är hur hans dagar ser ut idag. Gårddagen får stå som exempel:

08.00 Vaknar och grymtar. Skriker aldrig till på morgonen utan förutsätter på det iskalla sätt som blivit hans kännetecken att han kommer att få mat bara han visar tillräckligt tydligt att han har vaknat :D . Äter 160 ml inom 45 min (äter sakta och vill gärna titta på allting i vardagsrummet medan han käkar). Får en ren blöja och rena kläder innan han får sitta med sin pappa när vi äter frukost.
09.00 Äter 40 ml till och läggs sedan på en filt på vardagsrumsgolvet. Vänder sig några gånger och varje håll och tittar sedan på medan jag dammsuger
09.30 Skriker till, rejält. Blir förbannad för att han inte kommer framåt. Hans främsta mål i livet just nu förutom att få mat är att kunna ta sig framåt. När filten glider undan skriker han i protest och blir den här dagen ännu argare när pappa tar upp honom. Pappa lägger ner honom på golvet igen och försöken till att ta sig framåt fortsätter utan större framgång tills kl
10.00 Promenaddags. Läggs i vagnen på mage och somnar snart. Vi går och handlar
11.30 Matdags igen. Hinner skrika upp sig lite medan jag fixar med ersättningen, men lugnar snabbt ner sig och äter 150 ml
12.00 Mamma är trött och vill vila. Lillkillen ligger på mammas mage i en halvtimme
12.30 Äter 50 ml till och ligger sedan och underhåller sig själv på i soffan. "Pratar" glatt med allt man kan tänkas ha någonting att säga till, den här gången mestadels en röd plastblomma
13.00 Sitter i pappas knä medan han sitter vid datorn
13.30 Läggs i vagnen för att sova
15.00 Vaknar och vill ha mat. Äter nästan 200 ml på en gång. Vi får besök av några vänner som vill hålla i lillkillen, som smajlar upp sig rejält och charmar hela högen
16.00 Sitter i bilen påväg till tennisklubben där mamma och pappa ska spela en omgång tennis. Väl framme får han sista slurken ersättning och sitter sedan i mammas knä medan pappa spelar en match med en kompis
17.00 Somnar punktligt i vagnen. Jag får vagna några gånger då han vaknar till, men han lugnar sig snart och sover sedan medan mamma och pappa spelar sin match
18.45 Kommer hem alldeles lagom till kvällsmålet. Äter 200 ml inom 45 min. Sitter i soffan och "ser på TV" med mamma. Är trött och lite grinig, men blir glad av sin speldosa som han ligger och lyssnar på i en kvart. Får kvällsbadet, en pyjamas och äter 60 ml till.
20.30 Somnar direkt han läggs i spjälsängen. Jättetrött idag.
01.00 Vaknar och äter 135 ml, får en ny blöja
04.30 Vaknar och äter 135 ml, behöver ingen ny blöja denna gång
08.30 Får väckas för dagen

Som ni ser sover han ännu inte 6-timmarsnatt, vilket beror på att jag inte kan sova i samma rum som sonen (har haft sömnsvårigeheter halva livet) och hans pappa inte har vågat sig på att försöka vagna/buffa honom så att han somnar om. Dock är vi jättenöjda med hur dygnet ser ut trots allt och sonen verkar må prima.

Någon som har ett förslag på schema inför 2-månadersdagen? Det här är en morgontrött kille som ogärna börjar dagen innan 08 och som ofta har en gringhetsperiod framåt kvällen. Inga svårigheter att vara uppe 2 timmar, snarare svårt att somna efter 2 timmar emellanåt.
Helenan

Inlägg av Helenan »

Hehe, jag har blivit bättre på att vagna tror jag. När sonen vaknade efter blott 30 min vagnade jag i tre omgångar à 1 min cirka och det var synnerligen effektiv, han sover ännu efter 2 timmar och 30 min, så nu blir det alldeles strax väckning om inte kvällsmålet ska hamna mitt i natten!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Helenan.

Du behöver inte spika ett schema förrän han blivit två månader. Använd tiden fram tills dess att dokumentera för att kunna se nån röd tråd och tendenser åt olika håll.
När du väl bestämt dig så tuta och kör.

Länkar till några trådar som handlar om scheman för 2 månaders som kanske kan ge lite inspiration:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7834
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7196
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6784

MVH
/Åsa
Helenan

Inlägg av Helenan »

Tack Kantarella :D !

Hehe, inget schema innan 2-månadersdagen blir det, men jag sitter med penna och papper i hand emellanåt och antecknar för att, just som du säger, finna mönster :) .
Däremot vagnar jag numera om han vaknar efter ett mål inom 1 h, vet inte om det är OK? Eftersom han äter så pass mycket som han gör har jag antagit att han kan stå sig längre än bara en timme och då vagnat några tag (Vilket oftast resulterat i att han sovit en hel timme till). Ger jag honom mat direkt i stället för att vagna så är han måttligt intresserad av att äta, spottar mest ut nappflaskan och gallskriker (Verkar väldigt trött då). Jag har tagit det som ett tecken på att det är sova han behöver, inte mer mat.

Åh, jättebra länkar! Det här forumet är rena drömmen, så skönt att få råd och stöd och slippa det fruktade svaret: Det är så det ska vara (Ett "helvete"), det går inte att styra bebisar. Näst efter att slå upp Barnaboken är det här forumet det bästa som hänt vår lilla familj :D !
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Visst gör du rätt som vagnar honom som du gör om han vaknar "för tidigt". Att han inte är särkilt intresserad av mat om du tar upp honom är ju ett säkert tecken.

/Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kantarella :wink: :D

:D Tack, Helenan, för så varma ord :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Helenan

Inlägg av Helenan »

Nu är jag riktigt ledsen :cry: . Var på BVC med Ville idag och han väger numera 7 kg, vilket ger en viktuppgång på 3 kg sedan han föddes för precis åtta veckor sedan. Nu måste vi tydligen besöka läkaren för att han äter så "extremt" mycket och är så "tjock" :shock: . Jag försöker stå på mig, men blir så förbannat less på att försvara hur jag sköter min son.

BVC tycker som sagt att han ska äta högst 900 ml per dag och Ville äter minst 1100. Jag förstår ju själv att en snittuppgång om 400 gram per vecka är mycket, men vad ska jag göra när han är mer hungrig då? Vägra honom mat?

Kommer att fortsätta att ge honom så mycket han vill ha, men får väl traska iväg till läkaren som tydligen ska hjälpa oss med sonens "Övervikt" nästa vecka :( .
Helenan

Inlägg av Helenan »

På den positiva sidan kan dock tilläggas att han själv infört 7-timmarsnatt nu (vi har ju inte försökt förlänga hans sovpass själva) och därför somnar 21, vaknar 4 och äter och går upp kl 8 för att starta dagen!
Lisen

Inlägg av Lisen »

Å, jag måste bara få lägga mig i lite. Man måste inte lyda BVC! Man behöver faktiskt inte gå dit överhuvudtaget om man inte vill! Det är många som tror att det är obligatoriskt, men sjukvård och hälsovård är helt frivilligt. Alltså kan du högaktningsfullt strunta i läkarbesöket. Du kan även byta bvc-sköterska om du vill, eller byta bvc tillochmed. Utan förklaring. Du bara ringer den du vill komma till istället och så kan hon/han rekvirera journalen från den förra sköterskan.
Lycka till, och grattis till att du sköter bebisen så bra!
Dotter f?dd i augusti 2004 och liten parvel i magen ber?knad till september 2006 - jippi!
Ingen kur, men anv?nder verktygen vid behov
AW-fan sedan 1990
Helenan

Inlägg av Helenan »

Du har ju så rätt, så rätt... Jag vet ju egentligen mycket väl att BVC inte är allsmäktiga Guden, men nog känns det så ibland. Min vanliga BVC-sköterska är toppen, men hon är på semester och hennes vikarie är.. ja... Inte lika toppen. Jag tror att jag trots allt går till läkaren, för vem vet, han kanske inte alls håller med sköterskan, men sen får det vara nog, den sköterskan vill jag inte träffa igen.

Tack för peppningen :D !
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"