Att man missade efterlysningen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Stå ut kära Missemurr för nu blir det bara bättre och bättre, jag lovar :!:

Öva ordentligt på ramsan så att du inatt drar dig tillbaka och möter upp alla frågor med ramsan och vagnar bara när du lägger den lille för natten.

Nu är det viktigt att du följer dagschemat till punkt och pricka, lägg den lille på klockslaget och väck honom med pompa och ståt när det är dags för det enligt schemat.

Sätt honom i en hög med saker och lägg dig bredvid och slumra en stund så då får lite återhämtning, sen passar du på att sova så fort lillen ska sova igen förutsatt att storebror är i skolan alltså.

Kom igen nu, kämpa på och tänk framåt - snart, snart kommer ni alla sova så gott, så gott 12 timmar per natt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
missemurr

Inlägg av missemurr »

Är orolig...Lilleman vägrar nästa att äta idag och sova har heller inte fungerat som det skulle :shock:
Tänker på vikten att fulltanka de små liven, men han totalvägrar..amma vill han inte heller...gröt är det enda som har gått ner i den bestämda lilla munnen :?
Nu är det strax läggdags och attityden behöver nog uppgraderas... :oops:
Stolt mamma till Snodden Maj -98 och
lillsnodd Dec -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejsvejs!

:D Här kommer attityd-påfyllning! Säger som Nancy, håll ut och fortsätt ge din älskling samma besked att det är tryggt att sova på natten! Det gör du genom att fortsätta kura enligt boken, och hålla dig till schemat strikt. Som du skriver tidigare, så kan det ju bara bli bättre än ni haft det tidigare.

:?: Hur ser schemat ut?

:arrow: Och aptiten kommer! Kommer inte ihåg hur många dagar det tar, men tre kanske? Ju mer utvilad, desto hungrigare kommer han att bli. Jag lovar 8) :D ! Glöm inte ladda med katrinplommonpure, hård i magen är vanligt när sovandet kommer igång.

:arrow: Daglurarna kommer också att bli mycket bättre. Ju mer utvilad han blir, desto bättre blir hans sömn.

Du är otroligt stark som gör detta helt på egen hand :heart: . Finns det ingen som kan ge dig en smula avlastning en stund på dagen :?:

Vi finns här för att ge dig svar på frågor och peppa dig allt vad du behöver!
Kram Jenny
missemurr

andra natten..

Inlägg av missemurr »

Andra natten är över... :shock:
16 gånger blev det i natt. Jag fastnade i vagnandet och sen ramsade mig ut ur rummet...jag VET, jag skulle bara ramsa men tröttheten tog nog överhande :oops:

Fick spjälsängen i går, kan jag byta till den inatt eller blir det förvirrande?
Om han sover i sängen i natt och det blir kris, kan jag buffa honom då?? Jag menar , jag har ju vagnat honom innab i två nätter.

Känner mig villrådig nu, men är väldigt glad över alla snälla människor här som stöttar!! TACK :heart:

Ska till bvc idag och säger jag att lilleman vaknar 16 ggr så är det säkert alldeles normalt ochinget att oroa sig över...
lillsnodd Dec -05
missemurr

tredje natten fixad!!!

Inlägg av missemurr »

Då var tredje natten avklarad!!! 8)
Lilleman somnade 19:00 med en ramsa!! :-({|= och sov till 05:25 :heart:
Jag trodde inte mina ögon när jag tittade på klockan!! HELT otroligt!!!!!

Nu är det snart fjärde natten och jag fortsätter väl som vanligt :shock: är docj beredd på bakslag med tanke på vad man har läst om...

Fortsätt håll tummarna för oss!!
lillsnodd Dec -05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Toppen :thumbsup:

La du lilla barnet i spjälsängen eller fortsätter du med vagnen :?: Och hur går det med aptiten :?: Den brukar öka i takt med att barnet sover mer och kom ihåg att ge extra katrinplommon för trög mage är snarare regel än undantag när lilla barnet sover så gott.

Ni är så duktiga, jag är stolt över er :heart: och tänk så skönt lilla barnet får sova :sleep:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
missemurr

i sängen

Inlägg av missemurr »

Jag la honom i spjälsäng i lilla rummet här nere! :D
I dag har Lilleman ätit som en HÄST 8)
jag har precis VÄCKT ! honom...det känndes INTE bra att väcka ett barn som har sån sömnbrist...men jag lyder dej :oops: då hade han sovit i 2 timmar, middagssömnen. Också den i spjälsängen som jag fick låna...det är något magiskt med den... :lol:
lillsnodd Dec -05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra, bra :!: Det gäller verkligen att följa schemat till punkt och pricka, låter man liten sova för länge så ruckas hela dagen och det blir problem till natten. Visst har han sömnbrist men det kommer han ta igen ganska snart.

Ha en god natt i natt :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Missemurr, hur går det för er :?: Önskar en liten rapport.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
missemurr

inte bra??

Inlägg av missemurr »

Det går inte så bra... :(
Lilleman sov ju som en prins natt 3 och 4 !! Nu vaknar han minst en gång i timmen...igen...gallskriker ! Jag ramsar och ramsar men tröttheten tar över hand och jag går in och lägger tillrätta och ramsar mej ut.. :?
Till saken hör att lilleman har...napp...jag VET vad man tycker om detta men...

Jag är trött och ganska uppgiven...vi är inne på 3 dje natten på uppföljningsveckan och det känns som om han inte svara på ramsan, jo kanske nån gång...
usch det är inge kul... :cry:
lillsnodd Dec -05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hualigen det låter ju inte så skoj precis. Men jag kommer svara dig det du inte vill höra - ta bort nappen :!:
Du anar inte vad det tar tid i anspråk för små barn att hitta den där nappen när den trillar ur mun och de behöver den faktiskt inte heller. På två nätter har han glömt den, jag lovar. Däremot är jag inte så säker på att du har glömt den då :wink:

När du nu har påbörjat kuren så bra så vore det ju dumt på alla sätt och vis att bara ge upp :!: Men nappen måste bort, sen måste du backa och använda dig av ramsan och inte gå in och lägga tillrätta. Det gäller att ramsa med förstånd, vilket är svårt när man är trött :sleep: , men ta dig samman och fortsätt framåt. Snart, snart så kommer ni alla kunna sova gott hela natten lång.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
missemurr

måste bara fråga..

Inlägg av missemurr »

Måste bara fråga om det bara är JAG här som tycker attt nappen gör sin tjänst ibland iallafall!? :?:
När man kör bil själv tex och lilleman sitter bak och blir jätteledsen, visst är det väl skönt med napp då :?:

Tänker jag helt galet?
Å är det ingen som lyckats kura med/trots napp :?:
lillsnodd Dec -05
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

nu kommer en nybörjarkurare själv och stöttar! :)
jag är inne på tredje veckan av kurandet på min lilla dotter på 10 månader. hon har också HAFT napp! jag tog bort den första natten- som regeln är. och hon har glömt den! :D det gick på ett dygn, eller kanske två.
träffade mitt kusinbarn som använder napp i helgen. jag tänkte, vågar jag visa linnéa nappen? vad kommer hon göra? kommer hon bli tokig och inte vilja släppa den ifrån sig? men jag vågade. det var alltså lite grygt två veckor sedan jag tog bort hennes nappar. och vet du vad hon gjorde????
tittade på den. vred och vände sen slängde hon den på golvet! helt ointresserad. verkade helt enkelt glömt bort vad det är för något. hon försökte inte ens stoppa in den i munnen.

när hon använde napp innan jag började kura så vaknade hon flera gånger per natt pga att nappen ramlat ur. hon hittade den inte och vill förståss ha hjälp att få in den i munnen igen.
nu sover hon hela nätterna. hon kan ju inte längre vakna pga av att nappen ramlat ur för hon saknar den ju inte längre!
hade även napp till lillis när vi åkte bil. hade bestämt mig för att lillan får ha napp när hon ska sova och när vi åker bil. när hon skrek i bilen var ju oftast anledningen att hon tappat nappen och inte fick tag i den själv. hon hade dessutom lärt sig (JAG hade lärt henne) att när man åker bil ska man ha napp. nu är det inget skrik i bilen längre för nappen tappas inte. den finns ju inte!

en varm rekomendation. TA BORT NAPPEN :!: du kommer inte få metoden att funka annars.

lycka till!

svarar gärna på mer frågor. är ju fortfarande inne i kurandet själv.

kram lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
missemurr

tack för inlägg!!

Inlägg av missemurr »

Tack för rådet!
Ska ta mod till mej och låta lilleman sluta med napp :shock:
sen får jag väl börja om med kurandet?
Mannen tog natten som var och jag fick sova 8) men vaknade ju ideligen och undrade varför ingen väckte mej... :roll:
Lilleman vaknade bara EN gång denna natt och då gav mannen honom nappen sen sov lilleman gott natten igenom! :!:
Kan det vara så att jag "sänder" ut orosignaler i rummet när jag ligger där?
Nu sov jag där uppe i andra sovrummet.
Tja...är väldigt villrådig just nu, vet inte riktigt vad som gäller inatt...ska jag "ta upp" kurandet igen eller ska jag börja om på nått sätt :?: :shock:
lillsnodd Dec -05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bort med nappen och fortsätt kuren :!:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"