Att man missade efterlysningen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
missemurr

Att man missade efterlysningen...

Inlägg av missemurr »

:evil:
HUR kunde man missa efterlysningen om kurbebisarna...
Hade verkligen behövt hjälp... :cry:
Alfred är 7½ mån och har sovit jättebra! Efter semestern , tre nätter i husvagn är det helt hopplöst...
han vaknar ca en gång i timmen natten igenom...
jag tar INTE upp honom utan klappar bara om honom sedan somnar han kvickt igen men inte jag...sen är det snart dags igen... :(

Känns verkligen jobbigt nu och känner mig villrådig...
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hopplöst :?: Sorry men jag tror dig inte :!: :) Visst kan du få ordning på den lilles sömn men det gäller att ta tag i det och gärna bums för det är ju ingen mening att ni kör slut på er alldeles.

Kura kan du göra själv men du måste vara ordentligt påläst för det gäller att inte vakla en milimeter när den lille ska vägledas till god sömn. Sen har du ju ett helt forum här med duktiga föräldrar som gärna rycker in och stöttar och svara på alla din frågor.

Så du, tappa inte hoppet utan ta tag i saken. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, SusanD :wink: :D

Välkommen är du, missemurr :lol:

Han fortsätter vakna därför att du sitter hos honom och klappar, dvs lär honom att han behöver ditt fysiska beskydd, din fysiska närvaro om inte vargen ska komma och ta honom :shock: Vilket betyder att så fort denna fysiska närvaro saknas märker han det och tror att han är i fara.

Så det är ramsan som ska ta över - tills den övertygat honom om att du/ni håller vargen stången, så att ingen varg/fara ens kommer i närheten av hans rum/säng.

Om du tänker dig en vakt, i soldaternas nattläger - var går han någonstans? Han går utanför, bortanför de sovande soldaterna; han spanar efter fienden mot fjärran, han är beredd att genast väcka soldaterna om fara verkligen hotar. Så länge han inte gör det, vet de att de kan sova tryggt, just för att han går vakt med bössan laddad, beredd. Han står som en sköld mellan dem och omvärlden/den potentiella fienden.

Men han springer knappast omkring bland de sovande soldaterna för att se om de sover ordentligt och försäkra sig att de inte är rädda eller ligger illa eller har några andra problem... :roll: Så skulle de fara upp som skjutna ur en kanon och verkligen tro att det var fara på färde.

Han stör inte, med andra ord :wink: Hans uppgift är att freda.

Din också :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
missemurr

Inlägg av missemurr »

Tack för svaren! :)

Men..det är ju inte så att jag sitter hos honom..jag lägger honom i sin säng, på mage, med larm! Säger godnatt och går därifrån! Oftast somnar han själv!

Men...sen vaknar han ca en gång i timmen...inatt har han vaknat 21:30 22:30 23;30 00:30 01:30 02:30 03:30 04:30 05:30 :shock:

Jag tycker det är lite knepigt med ramsan.. :oops: har inte hittat nån som det känns rätt med..sen är det ju storebror som jag också tar hänsyn till..vill ju inte att han ska behöva vakna på natten..vi har litet hus och storebror 8 år sover precis intill..

Har dock ett rum på nedervåningen som jag funderar att sova i när jag ska kura lilleman men då sover jag bredvid :?:
Funderar på om jag ska kura i vagn eller i spjälsäng? Råd :!:

Frågorna är många och jag är såååå glad att ni finns här!! TACK!!!! :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D "Klappar om" betyder alltså inte att du stannar - bra :lol:

Ramsan får man öva upp. Och det behöver ju inte vara så konstigt som det låter. Du brukar väl förmodligen säga god natt, både till 8-åringen och lilla minsta älsklingen :?: Arbeta bara upp det godnattet en smula, så det blir högre och säkrare och x4, i ett svep, ungefär som ett fyrfaldigt leve, om du förstår. Läs på i Verktygslådan så ser du hur och varför ramsan fungerar, om du bara gör som man "ska" :!: Den är oefterrättligt viktig. Det är den som ger svaret lilla barnet frågar efter en gång i timmen :roll:

Bestäm dig först och främst för om du vill kura, regelrätt, eller inte. Om och när du fattar Beslutet, kan vi tala om allt det praktiska :!:
missemurr

Inlägg av missemurr »

Gud så snabbt du svarar!!! :D Ingen blir gladare än jag!!!
Jag HAR bestämmt mig! Jag HAR bestämmt mig! Jag HAR bestämmt mig!!!! 8)

Jag ska få låna en spjälsäng att ha i lilla rummet här nere och sen kör jag igång!!! :lol:
Jag är själv om detta och kurnätterna KAN inte bli jobbigare än de nätter jag har just nu så jag ska läsa tills ögonen blöder och sen tutar vi!!!
Otroligt att man kan få dagen att "gå" fast man inte sovit på natten...tålamodet är det ju värre med :evil:

Tack än en gång att du finns Anna!!! :heart:
Stolt mamma till Snodden Maj -98 och
lillsnodd Dec -05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Missemurr,

behöver du hjälp med kurandet så finns inte så långt ifrån dig :!: Bor utanför Ängelholm.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
missemurr

åhh så nära!!

Inlägg av missemurr »

TACK vad snällt!!!
Att du bor så nära... det är ju kalas!! :D

Jag kör igång så fort jag har ordnat en säng till lilla rummet här nere!
SHN boken var utlånad på bibblan så nu har jag beställt den på nätet :shock:

Tänk att alla ni människor finns här när man behöver hjälp!! Helt underbart :heart:
Tack så länge, jag återkommer snart, antagligen med tusen frågor... :wink:
lillsnodd Dec -05
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära söta, vad glad du är, vad glad JAG blir, vad glada vi alla är och vad glad lilla älsklingen kommer att bli :lol: :lol: :lol:

Shoot, baby :wink: Vi finns här för dig :lol:
missemurr

i natt gäller det!!!

Inlägg av missemurr »

Jaha då var det dags... :)

Inatt börjar jag! I lilla rummet, i vagn!
har dock redan en fråga :oops: Om /när lilleman vaknar ska jag då vagnahonom först, tyst och sedan ramsa...utanför dörren eller börja i rummet? Om han då börjar skrika, ska jag gå in igen och vagna eller ramsa eller avvakta och lyssna på vad han säger? Lite osäker på vad som gäller försat natten :shock:

Det känns spännande och jag är nästan otålig på att komma igång men samtidigt förstår jag att det är mycket jobb och att man är väl inte männsika i morgon :twisted:

Håll tummarna för mej och lillebror!
lillsnodd Dec -05
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Kort svar på dina frågor. Har inte hunnit läsa det som skrivits tidigare i tråden.

Första natten vagnar du ganska omgående. Men var säker på att han är vaken så att du inte går in och stör i sovandes gruff om du förstår vad jag menar. Så ta några sekunder och lyssna av. Vagnar honom tyst och lugn, men inte sovandes. Avslutar med ett par skak i handtaget, vänd sedan direkt på klacken och påbörja ramsan på väg ut. Den första ska hinna ut ur rummet på första versen, dra nästa samtidigt som du drar till dörren, nr 3 utanför dörren och nr 4 på väg BORT från dörren. Lämna sedan plats för reaktion OCH lyssna av. Gå sedan in igen om han är ledsen och ställer en massa frågor och gör om samma procedur, med tillrättaläggande först förstås. Första natten är det ofta så att inte ramsan tar, och därför är bekräftelsen så viktig. Ge den högt och tydligt när han tystnat och håller på att somna. Den är det sista som ska följa med honom in i sömnen, som säger att allt är ok och du kan sova så gott.

Det viktiga är att lyssna av. Andra natten påminner man med ramsan vid uppvak och backar alltså från vagnandet om det inte är absolut kris. Förbannade frågor-ingen åtgärd, självömkande frågor - glad och hurtig ramsa, ledsna frågor - vänlig men bestämd, betryggande ramsa.

Lycka till inatt. Hoppas att du fått svaren i tid.

/Åsa
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Flikar in en fråga som jag blev nyfiken på; Kan man vagna en så pass "stor" bebis?? Född -05. Blir det inte väl trångt för den att sova i vagn en hel natt??
Och han måste väl ha sele på sig så han inte kan resa sig ur, det måst eju vara väldigt obekvämt att vara fastspänd i 12 timmar :?:

Ida kryper runt o nyttjar hela sin säng om nätterna hon ;)
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
missemurr

född 051227

Inlägg av missemurr »

Lilleman är född NÄSTAN 2006 :roll: så det går utmärkt att vagna honom!!
Han kan interesa sig ännu så han är inte fastspänd 8)

Håll tummarna för mej i natt!!
lillsnodd Dec -05
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag håller inte tummarna för er för jag vet att det kommer gå bra :heart: :sleep:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
missemurr

första natten...

Inlägg av missemurr »

Då var första natten gjord! 8)
Om det gick bra vet jag inte men...lilleman har vaknat 19 ! gånger..jag har vagnat sedan ramsat mig ut.

jag lyssnade av honom innan jag gick in och började vagna.
Nu är man nästintill gråtfärdig av utmattning. Nu ska stora killen till skolan ovh NU sover lilleman :? DET vill jag åsså...sova...
Men som jag har förstått det hela ska jag VÄCKA honom nu????
Jag ser ju min chans att få lite sömn nu, jag också...själviskt jag vet.

Men det är väl bara på det i natt igen...
lillsnodd Dec -05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"