Snabb feedback på schema önskas, start ikväll (6 v)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: anna, låter ju helmysigt med bag-in-boxen men lägg dig du PÅ filten istället :lol: Du har ju varit fantastiskt hjälpsam i tråden :D

Min avsikt var ju inte att leta "fel" utan bara försöka hitta det som kanske kunde vara en förklaring till varför det behövde vagnas så mycket nattetid. Kan erkänna att jag lusläst Barnaboken idag för att försöka ge bra svar :? och ansåg mig på intet vis "färdig" med inlägget ovan. Precis som jag skrev ville jag ha dina reaktioner först Carin.

Gällande vidare funderingar kring den långa natten har jag bett om hjälp från övriga "Diplomerade kurare" eftersom jag inte vill riskera att ställa till det för dig Carin.

Ber att få återkomma :!: Hoppas att natten blir bra :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag har hasat mig upp under filten...bag-in-boxen är påbörjad..."Tillsammans"-filmen står på, ångesten river i bröstet, jag var bara tvungen att se om det hänt något i tråden.

Spännande spännande att se vad tillägget kommer ge!

Tack Nancy, jag hade verkligen kört fast!!

Nä, tebax till dimman!! 8) 8)

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Carin :D

Jag ifrågasätter vare sig din eller annas goda vilja med schemat. Jag tror mig inte sitta inne på något "facit" men eftersom du uppger att det krånglar tittar jag på vad man skulle kunna göra åt det.

Jag tycker rent generellt att det många gånger är lite väl ambitiöst med långa nätter och "strikta" scheman för mycket små barn.

I Barnaboken är det först lille "Hugo" 2,5 mån som får ett spikat schema och då efter att hans mamma först noga antecknat hans rytm i en vecka.

Hugos schema omfattar nattsömn från 21-06, dvs 9 tim. Natten föregås och efterföljs av vakenpass på ca 2 tim.

Min tanke är då att om Hugo 2,5 mån har natt på 9 tim låter det väldigt mycket med 11 tim för ett barn på 6 veckor...

För ett barn på 6 veckor skulle jag göra precis så som AW skriver i det Mindy citerat; hålla standardmodellen lite lagom benhårt 2-2 och visa på trygg och säker ledning nattetid genom ett nattmål på bestämd tid.

Om den väg du valt är den "tålmodiga" eller den extra krångliga kan jag inte svara på. Visst, det blir så småningom dags för både 8, 10 och 12 timmar/natt men om man kan göra vägen dit lite mer njutbar och mindre "uthärda"... Fundera :!:

Hälsningar från Nancy
carin73

Inlägg av carin73 »

Åhh vad snälla och tålmodiga ni är Nancy, anna och Mindy! Jag känner verkligen ert stöd och fick nytt tålamod och ny attityd efter våra diskussioner igår.

Nancy - jag har funderat och känner att ommöbleringar i schemat (drastiska!) för att få till vakenpass ungefär 20-22 blir för mycket för oss alla. På något sätt känns det som om lillen vill ha natt kl 20, eller för all del 20.30 ändå. Jag bygger det väl på intuition och när jag ser tillbaka på hans eget schema från start. Det var svårt att få honom att komma till ro de kvällar han var vaken sent, i o f s var han mycket liten... :?

anna - vet du hur sugen jag blir på din bag-in-box? :lol: Och eftersom lillen (också) tog (till :lol: ) flaskan i går utan några som helst problem (debut!) så kanske jag kan komma över ikväll så får mannen ta över här hemma? :lol: :lol: 8) 8) Lillen åt 70 ml utöver den vanliga amningen. Inte för att det förändrade uppvakstiden dock... :? Men nu visste jag att han var mätt.

Lägg nu ner alla skuldkänslor för ni hjälper mig faktiskt. :wink: Så.

Igår kväll bestämde jag mig för att nattvagningen bara MÅSTE fungera. Och AW:s inlägg i Mindys kräktråd (det här börjar bli svårt för oinsatta att förstå! :wink: ) gjorde susen. D v s
övergå mer och mer till bara tillrättaläggande och skak, gärna småilsket, väldigt bestämt Och kortare än du någonsin kan tro räcker. Sluta alltid "för tidigt". Sätt punkt, även om han inte precis lyssnar. Passa dig för att invänta hans bekräftelse. Den behövs inte alls. Det är du som ska bekräfta åt honom. Han får tycka vad han vill. Han suger ändå bara i sig lärdomar
Nu visste jag att han var mätt, mätt och mätt och gick in med attityd kl 01.50. Här ska sovas vidare och jag tänker INTE stå här till 03.30 (som är min bestämda jättebestämda tid för nattmål :wink: ). Tillrättaläggande, 3 vagntag (tystar) skak. Han reagera och skriker. Skak. Reagerar. Väntar flera minuter och han får faktiskt skrika lite. När accelererade; tillrättaläggande, 3 tag och skak. Hmmm. Han blev fundersam, småhulkar. Så höll vi på i 10 min och sedan tyckte jag att det fick vara nog på diskussionerna. Markerade med 10 vagntag, vilket han emottog med stor tacksamhet (han var varm och svettig) och gick. Han somnade på studs.

I 10 min. Samma procedur igen i 7 min. Han somnade, i 10 min. Samma procedur en SISTA gång i 5 min. Han somnade sedan och sov till 03.25. GODKÄNT tycker jag själv. Sedan sov han snällt till 07 då han vaknade själv. :lol: Duktig skrutt!! =D>

Jämfört med tidigare konstant vagning eller åtminstone många fler tag, mycket mer "rogivande" inställning, snarare än småförbannad, från start så är jag nöjd och hoppas på framsteg till natt 2 (har s a s börjat om, mentalt). Jag tänker backa ännu mer. Så det så. :!:

Nu ska jag ta forumpaus resten av dagen. Man fundererar ju och läser hela dagarna tycker jag. :? Möjligen stämmer jag av ev svar till kvällen. 8)

TACK för all pepp, hjälp och ifrågasättning. Det har gjort mycket för min inställning även om jag valt den "långa" vägen! :wink:

Varma hälsnignar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Toppen! :D Du ska se att det löser sig inom 2-3 nätter!

Jag vet inte vad i AW:s rader som fört även oss kraftigt framåt! Attityden, lite woodoo från Gaststjön kanske :wink: :lol: eller tekniken - eller lite av alltihop.
Jag tyckte att vi rannsakat våra njurar och varit bestämda och korta men någon skillnad är det i vilket fall! Det vi kommit på är att vi ibland slarvat med tillrättaläggandet, bara gått på med ny vagning ibland. Det är den stora skillnaden + lite ilsknare avslut. 8)
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

WOW!!!! :D :D =D>
Det var den berömda ATTITYDEN!!!
Där satt den! :D
Det var så jag kände efter att ha fått AW:s svar då det begav sig, jag fick nya krafter och ett "jävlar-anamma-nu-ska-det-BANNE-MIG-funka!!!." Det var det som tog över dig inatt, och du ser! Han svarar!! :D
Och visst hjälper det även mentalt at VETA att han fått extra mat?!

Fantastiskt bra jobbat!! :D
Behåll nu, och odla din attityd inför natten, så ska du snart ha detta i hamn!!

Ja, du hade GÄRNA fått komma över på bag-in-boxen, det är bara det att det är 40 mil mellan oss :shock: :wink:

kram anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, vilken röra :oops: höll jag på att säga och sa jag :oops: :oops: :lol:

Innerligen glad är jag över att två stycken skutor äntligen och till slut tycks vara på rätt köl - den där skutan som heter Attityd, framförd med åror av Handlingskraft :!:

Vilken lättnad för båda de små Skräpen :!: :!: :!:

Tack, anna :wink: :lol: Tack alla. Vilket stöd - vilket engagemang :heart:

I all ödmjukhet vill jag bara påminna om den absolut nödvändiga förutsättningen för god och sammanhängande sömn för så små Skräp: en mätt mage.

Mot kvällen tryter både mammas bröstmjölk och barnets krafter. Det är verkligen mera regel än undantag. Detta måste man beakta och åtgärda med alla tricks och knep som finns. Att lindra överlevnadsångesten är det viktigaste av allt, och till det krävs mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat :!:

Och nu är ni på underbart rätt spår bägge två - alla fyra :lol: :lol: Jag är så glad :!: Pris och beröm :wink: :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej!

Tack Anna W! Din uppmuntran ger en extra skjuts. :lol: Du verkade inte ha någon större invänding på natt 20-07 för 6 (fast strax 7!) veckors... :?:

Rapport efter natt 2 följer.

Först och främst. Schemat hölls med ett par utnyttjade marginalkvartar på dagen. Fm-luren strular efter 45 min. Kör samma koncept som på natten och han sover efter 15 min. :lol:

Har insett att han är så mycket gladare om han får sova "klart" sina 2 timmar. Jag har ju velat väcka efter 1.30 på 1-2 lurar för att få ihop allt. Kanske justerar schemat till hans fördel.

17.45-20 sista vakenpasset. Äter bra till 18.45.
19.20 slurk efter badet
19.40 får "bara" i 40 ml ersättning
20.00 godnatt!
22.00 nattslurk, ammas
02.30 vaknar, gnyr länge, skriker lite men är långt ifrån så förbannad som natt 1. Det hinner bli några skak, 3-4 ggr på en halvtimme tillrättalägger jag+ 3 drag+skak.
02.55 Dags att ge med sig - 10 drag som han tacksamt tar emot och somnar.
03.00 sover tungt
03.30 väcker och ger nattmål (! Que? Vad vill du? tycks han säga :!: )
05.50 gnyr, småskriker. Skak och 2 ggr 3 drag.
06.00 sover
06.40 småskriker och äter upp hela handen. :shock: Hjälp vad hungrig han måste vara... :oops: Skakar 1-2 ggr till marginalkvart.
06.45 godmorgon! Men inte var han så hungrig som det verkade i sömnen - det gick alldeles utmärkt att byta blöja först. :wink: I morgon bitti blir det 07 sharp. :!:

Vågar inte ropa hej, men visst går det åt rätt håll? :D

:arrow: Med mina 10 drag vagnar jag ju faktiskt till sömns. Fast jag ser det mer som att hjälpa att komma till ro och ge upp. Kanske bör jag prova att dra ner till 5 drag...

:arrow: Det verkar inte gå i så mkt mer mat på kvällen såvida jag inte skall ge ersättning på nattslurken kl 22? Han äter förvisso bra från bröstet då.

Rapporterar imorgon!

Hej svejs!
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:idea: Jag skulle ge ersättning som nattslurk i stället! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Natt 20-07 :?: Försök inte :!: :lol:

Före nattslurken har han 2,5 tim. Efter nattslurken har han 5 tim. Efter nattmålet har han 3 tim. Om jag kan räkna rätt. Det betyder att han inte ens får sina 6 tim... Vad jag menar med 6, 8, 10 respektive 12 tim natt är obruten natt, alltså nattimmar där man inte äter - sammanhängande nattsömn, vill säga :wink: :lol:

Så jag skulle peta in de där sex timmarna, om jag vore du. Enkelt kan man ju låta nattmålet komma kl 4 (en klassiker) och lägga nattslurken tidigare.

När det så är dags för 8 tim natt drar du (helst) ihop nattslurken med sista målet på kvällen, så du får en anständig läggningstid, t ex kl 20 som nu, och så åtta timmars sömn till 4.

Låter som rena skolboken, inte sant :?: :lol:

Ropa hej du :lol: Det går absolut åt rätt håll.

Räkna inte drag - lyssna av och lär dig vagna kortare och kortare, effektivt :!: Lägg tonvikten mer och mer på 1. tillrättaläggandet - distinkt och tjusigt, utan att darra på handen, med avslutande tryck, 2. skak i handtaget några gånger, så att det känns men snabbt - varpå du GÅR. Varje gång :wink:

Det här går finfint :D Pris och beröm :lol:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

BRA JOBBAT!!! :D :D :D
Så skönt att AW lägger sig i och strukturerar i röran också!! :heart: :wink:

Ja, det går verkligen åt rätt håll, du! Du är så duktig!!
På väg att ge upp nattmålen var du ju nästan, men se nu vartåt det går! :D Inte hade det varit så lyckat att backa heller? :wink:

kram anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
carin73

Inlägg av carin73 »

Rapport efter natt 3.

Tada! :lol: :lol: :lol:

Och vem vaknade 03.27? :?: :!: Inte lilleman, men mamma! Och insåg att klockan var just... 03.27. Kontrollerade detta på två klockor kan jag meddela. Väckte alltså lillen kl 03.30! \:D/

Somnade om precis som han skulle. Började protestera kl 06 men det klarade vi av på 4 min, med 2 vagningstag och skak. Han lugnade ner sig på egen hand (första gången!) och somnade om. Till kl 07 då jag väckte honom. :sleep: :lol:

Även dagens fm-lur ser ut att gå bra (har åtminstone passerat 45-skarven med 30 min) efter att ha läst inlägget om mörkläggning. Klart det ska vara mörkt om dagsluren strular... :oops: :oops: :oops:

Nattens framgångsrecept lyder nog:
:arrow: Envist vagnande av varierande kvalitet :oops:, dock envist, en tid.
:arrow: ersättning lite tidigare, 19.30 ist för 19.40. Åt allt, 100 ml (jfr 40-60 ml). Ammade alltså även som vanligt det sista vakenpasset.
:arrow: Vaken 8 tim 15 min under dagen för första gången (jfr 7-7,5 timmar)

:lol: \:D/ :lol:

VARMA hälsningar
Carin
carin73

Inlägg av carin73 »

Glömde säga tack Anna W för skolboksmatematiken! :lol:

Gav nattslurken en kvart tidigare igår och med ytterligare en kvart tidigare lär det bli 6 timmar. :D Sedan blir det läggning 19.30 och sova till 03.30 (= 8 timmar). Och framåt november är tanken att sova hela vägen till 07 för 11,5 timmars natt. Can't wait! =P~

Bra, då behöver jag inte fundera på det mer, tack vare ditt inlägg. :lol:

Varma hälsningar
Carin
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

MEN!!!! Helt otroligt ju!!
Vad stolt jag blir över dig!! :D :D :D

Du ser, har man attityden på plats, och verktygen, ja då går det undan!!

Go, girl! :wink:

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"