Snabb feedback på schema önskas, start ikväll (6 v)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
carin73

Snabb feedback på schema önskas, start ikväll (6 v)

Inlägg av carin73 »

Hej!

Klipper ut mitt schema ur ett tidigare inlägg (ur "Hur gör ni med 2 när vardagen börjat?") eftersom jag gärna skulle vilja ha feedback på det innan jag startar ikväll. Nattmål 1 ska bort helt. :D

Sonen är morgontrött och piggast sen eftermiddag/tidig kväll. Har sovit 20-07 med nattslurk 21.30 och två nattmål ca 01.30 och 04 hittills. Ibland har vi hunnit med ett kvällsvakenpass runt 21 men då har han varit ännu tröttare morgonen därpå. Börjar gå bättre med 2h vakenpass.

07 dag, mat mm
9 (ev 8.30) -11 sova
11 mat mm
12.30-14 sova
14 mat mm
16-17.30 sova
17.30 mat, umgänge, bad, ev 5-minutare
20 sova natt
22 nattslurk i sömnen
04 nattmål

Sömn: 16-16,5 h
Det blir alltså 4 mål + kvällsslurk + nattmål

Nattslurken i sömnen har jag provat några kvällar och det funkar toppen. Har faktiskt "bara" blivit ett nattmål runt 02.30 med lite för tidigt uppvak runt 05.30 istället.

Ser det ok ut? :?: Tacksam för feedback.

undrar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag tycker det ser bra ut!
Lagom avstånd och lagom sömn.
Tänk på att bestämma dig för en fast tid även på nattmålet! Viktigt!

kram och lycka till!
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack anna!

Nattmålet blir kl 04!

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej!

Man ska ju inte ändra sig nu i schemat så mkt innan det satt sig. Är det katastrof att flytta nattmålet en halvtimme (03.30) liksom kvällsslurken (till 21.30)? Det kanske inte "märks" av lillen än eftersom jag vagnat ungefär då?

Varma hälsningar
Carin
carin73

Inlägg av carin73 »

Jaha ja, så har 3 nätter gått och jag vet inte om det går framåt eller står still.

Schemat på dagen hålls hyfsat bra med ngn utnyttjad marginalkvart här och där.

Natt 1: :)
Nattslurk i sömnen 22
Vagnar 02.30-03 och 03.20-03.30
Nattmål kl 04
Dag kl 07 :D

Natt 2: :D
Nattslurk i sömnen 22
Vagnar 01.15-01.20 och 03.15-03.45
Nattmål kl 03.45

Natt 3: :?
Nattslurk i sömnen 21.45
Vagnar 00.40 enstaka tag och 02.30-03.30 :twisted: :twisted:
Natmål kl 03.30
Vagnar 05.30-05.35

Tycker mig ha fått till vagningstekniken med korta besked, han lugnar sig mycket snabbt 2-10 tag. Men vaknar och gruffar - skriker efter ett par minuter. Så höll det på en timme i natt... Låter det normalt?

Varma hälsningar
Carin
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Det låter normalt sånär som på att du får backa från vagningen, så det inte blir underhållning :wink:
Jag var själv i vagningsträsket med Ida när det begav sig, och fick nedanstående svar från AW.
Jag insåg då vad jag gjorde fel :oops:

På dagen är det sträva efter fasta tider som gäller, spika schemat exakt gör du vid 2 månader. Marginalkvartar får man bjussa på :wink:

Här kommer svaret:

"Kära du,

Först och främst,

Det är inte tal om att vagna 2 tim. eller 1,5 tim ”i sträck”. Du ska INTE-vagna längre tid än du vagnar, förstår du? Gå fram och tillbaka, stå inte kvar!! Titta på klockan: vagnar du en halv minut, ska du inte-vagna en. Förstår du?

Hon kommer annars att vänta sig att du ska stå där hela natten och vagna och vakna så fort vagnen står still. Hon ska somna med vagnen stilla. Det är vansinne att vagna i timtal!!!

Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.

Vid det här laget ska din teknik vara så pass effektiv att du varje gång får tyst på henne inom två minuter. ANNARS MÅSTE DU TRÄNA!!! Lär lathunden och/eller Barnaboken:Sömnen. Tyst och stilla, alltså – och då skakar du vagnen snabbt och bryter:sedan krånglar hon och bökar och du tittar på klockan, du ingriper PANG när hon börjar skrika och skriket INTE mattas av (detta är alltså påminnelsen, inte beskedet) utan stegras, då tar du i och får tyst på henne, o.s.v.

Du skriver ”oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter och det är JÄTTEBRA. Beröm på dig! När hon sedan är igång igen som du säger, så FRÅGAR hon och det är bara att ge samma svar i evigheter, tills hon accepterar beskedet.

Nattmålet ska du ha vi exakt samma tid. Så hon kan ställa in sig. På samma sätt morgonen. Den ska börja samma tid varje morgon. En kvarts marginal högst! Se Lathunden. Ju fastare tider desto färre frågor behöver hon ju ställa!"

kram anna
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej anna!

Ja, det som AW skrev till dig har hjälpt mig mycket i en annan tråd! :D Och jag tycker att jag gör så! Vagnar mkt sällan mer än 30 sek i sträck (tidigare flera minuter! :x ), lämnar rummet, kollar klockan och ser till att intevagna minst dubbelt så mkt gärna mer, än jag vagnar. Men det är lite tvetydigt - att ingripa på skriket DIREKT men samtidigt intevagna mer än vagna - speciellt när han drar igång direkt när vagnen står stilla även om jag bara vagnat 5 tag som tar 10-15 sek kanske...

Är mkt noga med att inte vagna till sömns. Hör att han andas lugnare efter några få drag bara, lugnat ner sig liksom, men så efter 2 min är det som en reflex att han börjar böka - gruffa - skrika igen... om och om igen. Visst tror jag att han skulle få protestera lite längre om inte storebro låg vägg i vägg också. Testar gränserna där just nu. VIll ju inte ha två på en gång s a s och vagningen låter rätt rejält i vårt hus... (man en trappa ner med öronproppar! :roll: )

Hoppas på mer tydligt resultat i natt. :D

Tack för ditt engagemang anna!

Varma hälsningar
Carin
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:oops: Jamenvisst, ja, jag hade redan kopierat den texten till dig, jag blandade ihop det för mig :oops:

Mannen ligger en trappa ner med öronproppar, och du ligger vägg i vägg med storebror. Varför inte byta plats med mannen?
Så gjorde jag! :D
Jag lade mig och sov på soffan på nedervåningen, med vagnen i samma rum, fast utom synhåll. Per låg i dubbelsängen uppe, och Clara i sitt rum bredvid. Jag kunde kura och "låta det låta", och de stördes inte :D

Jag tror du får backa mer, alltså tillåta mer protester innan du griper in!
Det kan du göra på en annan våning utan problem!

Tekniken har du fattat, och gör alldeles rätt :D Men pausa längre.
Är du riktigt riktigt 100% säker på att han är mätt efter varje måltid? Det kan hjälpa med lite tillägg, särskilt på sista kvällsmålet för att bädda för en lugnare natt. Ifall du ammar alltså?

kram anna
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Ursäkta att jag hoppar in 8)

Tillåta mer protester :? ? Här betyder det att han skriker upp sig ganska omgående. Jag känner verkligen inte att det är rätt att låta honom ligga och skrika! Gruff, gnäll och gnöl köper jag rakt av men idag när jag avvaktade vid skriket så skrek han upp sig. Blev alldeles svettig och fick ännu svårare att komma till ro igen.

Jag försöker verkligen vagna kortare och kortare, men ska man då ändå göra det typ 30 gånger under en 2-timmarslur???? Jag har verkligen inte TID att hålla på och springa till vagnen så här många gånger :evil: :evil: så jag tror inte att jag brister i min attityd eller överkoncentrerar.

Kan bara konstatera att det är TUR att vi inte HAR 17 bebisar och 18 mjölkkor utan "bara" en storebror. :roll: HADE vi haft 17 bebisar och 18 mjölkkor så hade Viktor skrikit sig blå - eller så hade någon annan gjort det och bara någon av korna hade blivit mjölkad. Så är det.

Ursäkta om jag låter beklagande, men jag känner mig så LESS! :x
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag kommenterar AW:s svar/tydliga instruktion som en slags självhjälp/felsökning :wink:
anna skrev: Det är inte tal om att vagna 2 tim. eller 1,5 tim ”i sträck”. Du ska INTE-vagna längre tid än du vagnar, förstår du? Gå fram och tillbaka, stå inte kvar!! Titta på klockan: vagnar du en halv minut, ska du inte-vagna en. Förstår du?

Hon kommer annars att vänta sig att du ska stå där hela natten och vagna och vakna så fort vagnen står still. Hon ska somna med vagnen stilla. Det är vansinne att vagna i timtal!!!
:arrow: Japp, jag instämmer till fullo och står inte heller och vagnar låånga stunder i sträck. I timtal kan det bli, men inte i sträck. :lol: Försöker kolla på klockan och är ganska säker på att jag i de allra flesta fall "intevagnar" mer än jag vagnar.
anna skrev: Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.
:arrow: Kommentar nedan....
anna skrev: Vid det här laget ska din teknik vara så pass effektiv att du varje gång får tyst på henne inom två minuter. ANNARS MÅSTE DU TRÄNA!!! Lär lathunden och/eller Barnaboken:Sömnen.
:arrow: Lyckas utan problem! :D
anna skrev: Tyst och stilla, alltså – och då skakar du vagnen snabbt och bryter:sedan krånglar hon och bökar och du tittar på klockan, du ingriper PANG när hon börjar skrika och skriket INTE mattas av (detta är alltså påminnelsen, inte beskedet) utan stegras, då tar du i och får tyst på henne, o.s.v.
:arrow: Finner en liten motsägelse till ovan; Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.
Kanske det är här felet ligger? :? Om jag sammanfattningsvis tolkar det här som att man ska vänta till skriket, men inte till dess att skriket ACCELERERAR - är jag rätt ute då? Alltså INTE vagna på bök, gruff och gnöl STRAX INNAN skriket som vi faktiskt gjort tidigare? Den här jäkla värmen stressar ju både mig och honom för han blir ju så varm om han får böka för länge och då är det riktigt kört.
anna skrev: Du skriver ”oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter och det är JÄTTEBRA. Beröm på dig! När hon sedan är igång igen som du säger, så FRÅGAR hon och det är bara att ge samma svar i evigheter, tills hon accepterar beskedet.
:arrow: Samma här, men jag skulle säga att han stillnar efter 30 sek.
Så alltså är det bara att "svara i evigheter då". :roll: :?

Tacksam för synpunkter på min reflektion! :D
Så här mycket behövde vi aldrig vagna vår första son, därför känner jag mig lite vilsen. :wink:

Kram
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Mindy! :D

Jag tror som du tror, att du inte ska vagna vid gruff och gnöl.
Invänta till det accelererar. Jag skulle dock önska att någon av de diplomerade shn-kurarna, eller AW själv skulle förklara närmare :?

Jag kopierar nedan min egen fråga, samt det fullständiga svaret från AW, kanske är det lättare att få ett sammanhang då! Hon skriver ju mer längre ner i slutet.
Kan tillägga att jag inte valde att ge ersättning, jag pumpade extra och gav på flaska istället, och jag tror det delvis var därför det tog extra tid för mig, i kombination med att jag vagnade fel. Ida var förmodligen inte helt knock-mätt av min tunna kvällsmjölk. :cry:

Hej Anna!
Förlåt att jag stör dig igen, men jag hade inte gjort det om jag inte var desperat!
Ida är nu snart 8 veckor, och jag har hållt på att vagna/buffa bort nattmål, så det bara ska vara ett kvar vid 4-tiden. Det skulle ta 3 nätter, men i natt var natt 22.

Jag vet att jag gjorde fel i början, jag väntade tills det blev skrik innan jag satte igång. Då fick jag hålla på i upp till 2 timmar i sträck. Men natt 11 började jag direkt, och allt blev lindrigare. Men hon ger sig inte.

Vid 2-tiden börjas det grymtas och bökas runt. Snabbt är jag igång och vagnar, och oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter. Men hon kan vara igång igen efter en kvart, om och om igen fram tills nattmålet som jag bestämt tidigast ska vara 3.30.

Hon lägger sig 22.00 och vaknar 8.00, så vill jag ha det när jag sedan spikar schemat.
När hon väl fått sitt nattmål är det lugnt till mellan 7.00-8.00. Jag vagnar även när jag tycker det är för tidigt att gå upp. Vissa nätter har gått riktigt bra, en snabb vagning, och sedan har hon ibland sovit till 5.00. Men jag tycker inte att det ska behöva vagnas alls, när det gått så lång tid!

I natt lät jag henne böka runt, för att se vad som hände, men det blev då skrik, och tog 1,5 timmes vagnande i sträck igen. Hon ligger på mage, och använder inte napp.

På dagarna är hon en ängel, och äter och sover enl. standardmodellen.

När jag väl fått det att fungera med ett nattmål, lär det dröja länge innan jag vågar mig på att vagna bort det, så hon ska sova hel natt…

Jag vet att ”det är inte synd om föräldrarna som inte får sova, det är synd om barnet”, men jag är så trött nu, och längtar tillbaka till min säng! Sover på soffan för att inte störa Per och Clara 2 år.

Har försökt ge lite ersättning på kvällarna, men hon vill inte ha det utan blir arg och vill ha bröstet. Hon är f.ö. lite strulig på kvällarna och vill äta-äta mest hela tiden, det är därför jag misstänker att hon inte är riktigt mätt, man har ju mindre och tunnare mjölk då. Det är kanske därför hon konstrar på nätterna? HJÄLP!

kram anna

Anna Wahlgren svarar:

”Kära du,

Först och främst,

Det är inte tal om att vagna 2 tim. eller 1,5 tim ”i sträck”. Du ska INTE-vagna längre tid än du vagnar, förstår du? Gå fram och tillbaka, stå inte kvar!! Titta på klockan: vagnar du en halv minut, ska du inte-vagna en. Förstår du?

Däremot är det riktigt att börja direkt, innan hon skriker upp sig.

Vid det här laget ska din teknik vara så pass effektiv att du varje gång får tyst på henne inom två minuter. ANNARS MÅSTE DU TRÄNA!!! Lär lathunden och/eller Barnaboken:Sömnen. Tyst och stilla, alltså – och då skakar du vagnen snabbt och bryter:sedan krånglar hon och bökar och du tittar på klockan, du ingriper PANG när hon börjar skrika och skriket INTE mattas av (detta är alltså påminnelsen, inte beskedet) utan stegras, då tar du i och får tyst på henne, o.s.v.

Du skriver ”oftast tystnar och stillnar hon efter 1-2 minuter och det är JÄTTEBRA. Beröm på dig! När hon sedan är igång igen som du säger, så FRÅGAR hon och det är bara att ge samma svar i evigheter, tills hon accepterar beskedet.

Nattmålet ska du ha vi exakt samma tid. Så hon kan ställa in sig. På samma sätt morgonen. Den ska börja samma tid varje morgon. En kvarts marginal högst! Se Lathunden. Ju fastare tider desto färre frågor behöver hon ju ställa!

Det kan mycket väl vara så att hon behöver ersättning på kvällen och då ska du bara tratta in flaskan.

”Fråga” inte, titta inte på henne, se på TV, in med den bara. Lägg barnet med högerarmen bakom din rygg och håll i andra, vänstra handen med ditt finger, så hon helt enkelt inte kommer loss eller kommer åt flaskan, och tratta in den, hela nappen, utan att darra på manschetten, och prata gärna med någon under tiden, högt och ljudligt så hon känner att du INTE oroar dig ett smack. Också detta tar några kvällar men hon vänjer sig.

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Blir det för hopplöst, så bär dig åt som om DU (fortfarande utan att ”bry dig om henne” så hon märker det) ansåg att hon behövde rapa, och dangla upp henne på axeln, buffa henne i rumpan för en paus (som DU behöver), och lägg henne sedan på plats igen och tratta i flaskan o.s.v. Minsta lilla som går ner gör underverk. Framför allt vänjer hon sig efter några kvällar och börjar äta som folk. Men börjar du med detta så ändra inte, för Guds skull, utan FRAMHÄRDA, kväll efter kväll.

Jag vet att det är jobbigt och att du är trött, men det är DU och inte kuren av sig själv (”det skulle ta”…) och inte det lilla barnet, som gör och måste göra jobbet. Ditt besked är och måste vara: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING – annat än att alla människor sover. Så ju mindre du gör och ju kortare tid det tar och ju mindre du ”bryr” dig när du väl gett besked genast hon vaknar (sätt på musik, tänk på annat, GÅ DÄRIFRÅN!!!) desto lättare blir det för henne att ta till sig det budskapet: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING- och att helt enkelt sova.

Du klarar det här, misströsta inte utan se framåt – du får underbara nätter snart, snart – men det är du som gör dem, inte tiden. SÅ GÖR DEM!!! DU KAN!!!

Kram Anna”
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Anna! :D
Nätterna funkar jättebra för oss nu sedan han äter bättre. Sover fint från läggning till 03.30 inkl nattslurk. Nu har vi tagit itu med att förlänga sovpasset efter nattmålet. Vaknade för en vecka sedan 05.30, i helgen 06.30 och i morse 7.00 (med lite vagning). :D
Jag är nöjd med nätterna, och han också hoppas jag :wink: ! :D

Problemet är dagslurarna.... :? som funkar jättedåligt. Ännu är han svår att hålla vaken längre än 1,5 timme, men de pass som det går försöker vi. Oftast blir det bara sista passet på kvällen som han orkar vara vaken 2-2,5 tim.

Få se om någon diplomerad svarar då.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Mindy!

Härligt med nätterna! :D Klart han är nöjd också! :wink:

Jag kommer ihåg hur det var...det ÄR svårt att hålla liv i de små rackarna i den åldern...Jag brukade ta av alla kläder och hålla igång en stund på skötbordet, det brukade få tjejerna att vara vakna en stund till.

Men hur går det för carin 73??

kram anna
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej anna och andra!

Låg just och funderade på om jag skulle vila de 15 min det är kvar på luren (som jag väckts ifrån och vagnat i 30 min - har a l d r i g hänt på f m luren tidigare) eller om jag skulle skriva inlägg. Skriver inlägg...

Du skulle alltså råda till att ge lite ersättning på kvällen? Jag känner som du gjorde, det är mest blask och han blir nog inte riktigt riktigt mätt. Funderade på detta igår kväll och är beredd att bryta min "princip" på att här ska det bara ammas. :oops: Jag ger ju nattslurk i sömnen kl 22 för att på så sätt stilla den där sista hungern. Kanske ger det samma resultat som att ge ersättning före läggdags kl 20, eller kan jag ge nattslurken kl 22 också? Den gör mig inget. Var är ni diplomerade erfarna? :wink:

I övrigt skulle jag ha kunnat kopiera ditt inlägg, din situation. Vi har samma tider för de små förutom att vi lägger kl 20. (20-07 med nattslurk 22 och önskat nattmål 03.30) och exakt samma nattsituation. Det där att inte ge sig. Jag fattar inte!! :roll: Har förstås slutat vagna på första gnöl och gruff utan väntar till det accelererar... ibland som en påminnelse kör jag 3 snabba tag som en påminnelse. Men han verkar tycka det är underhållning... :roll:

Nu är jag i situationen att jag är (nästan) beredd att ge mig bara för att få sova... vet att jag inte borde. Får ju sova mer själv (och sonen!) om jag inte vagnar... :x Peppa mig! :D

Det är 3 v kvar till 2-månadersdagen, och precis som du skrev, jag bävar för att flytta nattmålet två timmar till. Hur ska DET gå? Snacka om vargar... :twisted: :twisted:

Varma hälsningar
Carin
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej på er! :D

Jag har inte möjlighet att läsa hela tråden nu, ni har skrivit så mycket :!: :lol: :wink:
MEN :idea: Hojta på sign. KOKOS :!:
:arrow: Hon var med i Gastsjön med sin lilla skrutt. :heart:

Lycka till :!:
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"