Vet inte om detta inlägg passar bäst här eller under "fnurra på sömntråden" men nu behöver vi lite hjälp med vår kvällstrasslare och nytt schema.
Det går fort nu och sonen, 4,5 månad orkar vara vaken allt längre om dagen. Vi har hittills gått på 15,5 h sömn men börjar se att det nog snarare börjar närma sig 15 h prick. MEN hur får man då till dagsschemat??
Nu ser schemat ut så här:
7 Mål 1 (amning x2)
9-9.45 morgonlur
9.45-12.00 Mål 2 (amning + grönsaksakspuré)
12.00-13.30 middagssömn
13.30-16.00 Mål 3 (amning + gröt)
16.00-18.00 eftermiddagssömn
18.00-20.00 Mål 4 (amning + ersättning som nattslurk)
20.00 natt
4.00 nattmål (som jag ännu inte tagit bort pga amningsstrul (matvargar), sommarhetta etc)
Killen somnar oftast fint på kvällen, tar 5-20 min (sällan 20) men vaknar 4 kvällar av 5 efter 35 eller 45 min och måste vagnas till ro igen. En bra kväll tar detta 5 min och han sover sedan, en dålig tar det 25-40 min (eller går inte alls) och han fortsätter sedan att vakna var 10-20 min fram till 22-tiden då han brukar sova bättre. Nätterna har fram till för två nätter sedan varit problemfria. Han vaknar ibland runt 6 men klarar oftast ut det själv.
På kvällarna hojtar han för fullt och kan absolut inte komma till ro igen på egen hand.
De kvällar då han inte strular så här "däckar" han av total utmattning - och det känns ju inte som någon utopi i sig....
Hur får jag till ett bra schema som också får killen att sova om kvällen?? Visst vissa barn är lite oroliga i kvällningen men hur löser vi det?? Kvällsrutin, med bad, nattslurk och hela paketet har vi.
Lite hjälp skulle vara så välkommet!!!