Kvällstrassel del II

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
jennie27

Kvällstrassel del II

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Vet inte om detta inlägg passar bäst här eller under "fnurra på sömntråden" men nu behöver vi lite hjälp med vår kvällstrasslare och nytt schema.

Det går fort nu och sonen, 4,5 månad orkar vara vaken allt längre om dagen. Vi har hittills gått på 15,5 h sömn men börjar se att det nog snarare börjar närma sig 15 h prick. MEN hur får man då till dagsschemat??

Nu ser schemat ut så här:
7 Mål 1 (amning x2)
9-9.45 morgonlur
9.45-12.00 Mål 2 (amning + grönsaksakspuré)
12.00-13.30 middagssömn
13.30-16.00 Mål 3 (amning + gröt)
16.00-18.00 eftermiddagssömn
18.00-20.00 Mål 4 (amning + ersättning som nattslurk)
20.00 natt
4.00 nattmål (som jag ännu inte tagit bort pga amningsstrul (matvargar), sommarhetta etc)

Killen somnar oftast fint på kvällen, tar 5-20 min (sällan 20) men vaknar 4 kvällar av 5 efter 35 eller 45 min och måste vagnas till ro igen. En bra kväll tar detta 5 min och han sover sedan, en dålig tar det 25-40 min (eller går inte alls) och han fortsätter sedan att vakna var 10-20 min fram till 22-tiden då han brukar sova bättre. Nätterna har fram till för två nätter sedan varit problemfria. Han vaknar ibland runt 6 men klarar oftast ut det själv.
På kvällarna hojtar han för fullt och kan absolut inte komma till ro igen på egen hand.

De kvällar då han inte strular så här "däckar" han av total utmattning - och det känns ju inte som någon utopi i sig....
:?

Hur får jag till ett bra schema som också får killen att sova om kvällen?? Visst vissa barn är lite oroliga i kvällningen men hur löser vi det?? Kvällsrutin, med bad, nattslurk och hela paketet har vi.

Lite hjälp skulle vara så välkommet!!! :D
En goding till son född 0603 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Våra småkillar är ju så gott som lika gamla! Har själv funderat på när det är dags att dra in på sömnen, men för vår del är det inte alls aktuellt ännu.

Kom att tänka på några saker gällande ditt schema:

:arrow: Jag får sömnen till 15 tim och 15 min (utan att räkna bort nattmålet), så egentligen tror jag inte att du behöver minska på sömntimmarna än.

:arrow: En 2-timmarslur 16-18 är rätt mastigt bara två timmar innan sova natt. Kanske kan vara den som ställer till det efter nattningen?

:arrow: Det är rätt länge (4,5 timme) mellan mål 3 och mål 4. Vet dock inte om det ställer till problem för er, bara en reflektion från mig.

:arrow: Här kommer vårt schema som inspiration (mat under varje mål intages på högst 45 minuter, oftast 30, men det är kanske annorlunda om man ammar):

7 Mål 1, ersättning
ca 7.45 Ensamlek 10-20 minuter beroende på dagsformen
8.45-9.30 Sova

9.30-11.30 Mål 2, grönsaks/fruktpure + ersättning
11.30-13.30 Sova middag

13.30-15.45 Mål 3, ersättning
15.45-16.30 Sova

16.30-19 Mål 4, gröt med fruktpure + ersättning
ca 18.15 Bad och plask!
ca 18.40 Nattslurk, ersättning
19-07 Sova natt (från och med inatt i eget rum!!!)

:idea: Jag tror mer på schemaändring än på indragande av sömntimmar! Och du - nattmålet kan du ju faktiskt ta bort, precis som du vet!

Hoppas du fick ut nåt av detta svar! :D
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Jenny och TACK för svar!

Har faktiskt inte tänkt på det där med att två timmars sömn på eftermiddagen kan ställa till det. :shock: Han har alltid varit så trött på eftermiddagen och somna på kvällen gör han ju (men väldigt dåligt). Däremot har det börjat strula på middagsluren, den satt tidigare stensäkert 1,5 h nu vaknar han efter 45 min och sedan efter 20 (efter vagning) och det är svårt att få honom att sova vidare. MEN ditt schema känns bra och vi vill ju att han ska ha en lång god middagssömn! Vi ser också att han är på väg mot 12-h natt och 19-7 känns uppnåligt.

Vilhelm orker allt oftare vara vaken 2,5 h mitt på dagen - och vara på gott humör - men det är nog för tidigt att skriva om schemat för den saken, marginalkvaratar än så länge.

Nej, vi avslutar inte måltiden inom 45 min så det blir aldrig 4,5 h mellan målen. Han är strulig med amningen - fast det har blivit ljusår bättre - så någon trugning är det inte tu tal om. När amningen endast blir initialt i varje mål kommer vi kunna korta själva ättiden, inte än. Nu ammas han 15-20 min när han vaknar och får sedan "mat" (puré, gröt) efter 20 min och fylls sedan på med med mjölk 45 min senare om intresse finns (är på väg att försvinna). Morgonmålet är ofta väldigt kort, 5 min så "riktiga" frukosten blir vid 8 då han äter ordentligt. Men jag ser att det mer och mer dras ihop och går mot riktiga sammanhållan måltider.

Lycka till med läggandet i eget rum! :D
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Nej, nu har jag pövat "båda" i tre daygn och utslaget ger att 15,5 h är för mycket sömn för sonen, på tok för mycket, även om han bara får en 45 min mellan 14 och 19.00.

Pustar precis ut efter en maratonläggning - är helt hes av allt vaggsångssjungande.

I tisdags sov han: 45, 1,5 + 2 + 11 h natt (hemsk maratonläggning)
onsdags: 45, 45, 1,5 + 12 h natt (läggning på 10 min, sov fulla 12 h utan knot)
torsdag: 1,5, 1,5, 45 + tja, vi la honom vid 19.15, somnade 19.55, vaknade 20.35, somnade 21.30 så det blir inte så mycket kvar av natten.

Imorgon blir det 3 h dagssömn och 12 h natt. Basta! Killen klarar långa vakenpass nu utan att vara grinig. :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

jennie27 skrev: Pustar precis ut efter en maratonläggning - är helt hes av allt vaggsångssjungande.
:D Vad är detta :?:

Lite mer (eller mycket mer) saklighet anbefalles :!: Öva upp ramsan ( se Verktygslådan) och coola ner dig :!: Lätt att säga, jag vet. Men lilla barnet är betjänt av enkelhet. Inte av maratonläggningar och hest vaggsångssjungande :roll:

Kan jag få dig att förstå vad som ligger i BARNETS intresse eller måste jag skicka dig sjutton bebisar till (för att inte tala om arton kor, som måste mjölkas :?: ) :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej och tack för ditt inlägg Anna!

Det har gått framåt ordentlig sedan detta inlägg skrevs och vi har gått från kaos till klarhet angående läggning. Igår var första gången ramsan "tog" och jag lämnade honom vaken, pratande i sängen med 4x ramsa och dörr på glänt.
(Nu hemma i Sthlm, egen spjälsäng och eget rum (mörkt och svalt) - Härligt för alla mest för sonen ) :D Två gånger skrek han till, jag ramsade i dörrspringan (utanför tröskeln) 2x båda gångerna. Tystnad. Någon minut senare sov han. :D (Så lätt hade det kanske inte varit om han varit jättearg/ledsen men just igår funkade det fint)

Det om läggningen. Den tar sig alltså fint och nattsömnen är djup och god, inte ett knäpp under natten.
MEN trasslet runt 45-minskarven kvarstår och problemet är MAT, eller för lite av den varan. Han är så svår att få att äta sista "Målet", igår tog han bara 40 ml av nattslurken trots stort trugande (ammar vid målets början så mycket som går ner). När han vaknade efter 45 min var han jättehungrig. Nu tog jag honom direkt och han tömde bröstet han tidigare fnyst åt, svepte 80 ml ersättning på det och avslutade med att ta lite regält från andra bröstet också. En så hungrig bebis sover inte natten!! :cry: (När han somnade efter denna måltid sov han till 5 utan knyst, 9 h på raken!)
Tidigare hade jag en 20-min lur på kvällen som fick honom hungrigare och att orka äta mer men den är så svår att få in nu när hans vakenperioder blivit längre och han bara har fyra mål per dag. From ikväll blir det gröt till kvälls och ersättningen kommer på eftermiddagen, allts för att få ner rubbet inför natten. :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :D Så skönt för er alla :lol: :lol:

Fyra mål, skriver du, men jag antar du menar fem egentligen - med nattslurken :?: Fyra mål är ju för lite.

Det du beskriver om hur du tog upp honom efter 45 min och gav en hungrig pojke mat som gick ner med förtjusning tyder på att du kanske släppte 20-minutaren för tidigt. Jag vet inte riktigt varför du gjorde det, men äter han så dåligt som du beskrev, innan han sovit lite först, är han ju helt enkelt för trött för att äta som folk det sista han gör före natten.

Du skulle kunna ge honom en femminuters åtminstone, mitt i sista målet med allt vad därtill hör - det kan göra all skillnad :wink:

För det är ju ingen bra idé på sikt att först lägga för natten och sedan "ångra" sig, om man säger.

Med gröt hoppas jag du menar riktig gröt, inte den sockerstinna industritillverkade pulvergröten :shock: :?: Den är INTE att rekommendera inför natten (eller alls) :!:
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej igen!

Ja målen är 4 och 1/2 + nattslurk. Jobbar runt, 8, 11, 14, 17 + gröt 18.30 vilket funkat jättebra senaste dagarna. En trasselfri kväll i förrgår, igår trassel men lösning i sängen, sov igen efter 30 min och hörde inte av sig mer. Krävdes dock 4-5 min buffning till sist då han inte ville acceptera min ramsa eller ens lugna sig av solfjäder. (Själva läggningen 19 går kanon, det är alltså 45 min skarven som tar tid.)

Han sover 19-7 med 3, vissa dagar 3,5 h sömn på dagen och jag får faktiskt inte in någon liten lur. Hans sista vakenpass är 17-19 och jag upplever inte honom som så trött förrän sängdags. Jag kommer att ge upp amningen om en månad (han är en amningsstrulare av rang) och då blir 8 och 17 målen välling och 11 och 14 målen mat samt (18.00) 18.30 målet gröt. Lite lättare att se vad han får i sig när all mat "syns"...

:D Han får den "industritillverkade" men sockerfria varianten en månad till. Kokte riktig havregrynsgröt åt honom men trots att jag inte tyckte att den var för grov fick han den liksom bara i halsen, klöktes och kraksade. Bör kanske mixas HELT slät? Det finns ju alltid lite agnar kvar i även den bästa havregryn?! Tar nytt tag med havregrynen när denna paket är slut. Han är i alla fall väldigt förtjust i sin majs och havregröt som jag själv sötar med en klick katrinplommon (för magen).

hälsningar
Jennie
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Jennie!

Du kan köra de torra havregrynen i mixern, så att de blir mer finfördelade. Gröten blir då ganska mkt slätare (men inte helt slät förstås). Koka sedan 0,5 dl havregryn med 1,5 dl vatten. Kanske blir det bättre då?

Nu måste jag reda ut det här med socker i osockrad industrigröt :-k :-s . Fast jag gör det i en tråd på Mat, mage och barnakropp.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D FINNS det verkligen sockerfri industrigröt nuförtiden :?: Har man i all tysthet gjort revolution i den allmänna G1-medvetenheten :?:

"Sockerfri" ska betyda sockerfri. Utan socker. Men "osötad" betyder att inget EXTRA socker är tillsatt :!: Jag har alltså inte sockrat på gröten som redan innehåller 25% socker... :shock: :evil: :roll:

:D Det låter som om du vet vad du gör och har en linje framåt att följa. Bra, bra :lol: Det är Attityden.

Det enda jag skulle vlja råda dig till är att strama upp tiderna. Det underlättar livet för lilla älsklingen. Om du kunde hålla tiderna exakt - med bara högst marginalkvart - kunde du snart också slopa den där påfyllningen efter 45 min och ge honom tre dygn att "komma ifatt" och inse att det ska ätas när det ska ätas. När tiderna sitter genomtänkta och noga samlar han på sig både aptit och krafter :wink: :lol:

Och vänta aldrig på att "uppleva honom som trött" - då är han nästan garanterat redan övertrött. Följ klockan :wink: I ett nafs gör då han det också. Du lägger en kanonpigg liten älskling och poff! somnar han på två röda.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Åter igen, TACK för svar! :D

Nu när gröten är förpassad till annat forum. :wink:
Maken och jag har talat lite om det där med att få in en liten extra lur på kvällskvisten för att få i mer mat men vet inte riktigt hur?? :? Tar gärna emot synpunkter på nedanstående. Det ger väldigt lite svängrum. Förmiddagen ser lång ut men det är för att morgonpasset är 1h och 45 i schemat och det kan bli minst 15 min förskjutet en "jättepigg morgon". Hur än morgon eller förmiddag ser ut brukar det alltid vara 12 (ev med marginalkvart) som sonen somnar (vagnpromenad), de två förmiddagspassen jämnar liksom ut sig.

7.00 morgon, frukost 8
8.45-9.30 morgonlur
9.30-12.00 förmiddag, lunch 10.30 (11)
12-13.30 lunchlur
13.30-15.30 eftermiddag, middag 14
15.30-16.15 eftermiddagslur
16.15-17.55 kvällspass, kvällsmål 17
17.55-18.00 5 minuterslur
18-19 gröt och bad (i den ordningen :D )
19 natt
Nattmål, 4 ett tag till
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

jennie27 skrev: Nu ammas han 15-20 min när han vaknar och får sedan "mat" (puré, gröt) efter 20 min och fylls sedan på med med mjölk 45 min senare om intresse finns (är på väg att försvinna).
:D Gäller detta fortfarande :?: Och med "45 min senare", menar du 45 min efter maten (gröt, puré), eller 45 min från målets början med första amningsomgången :?:

Jag har missat, tidigare, att han är en så pass gammal man :shock: :lol:

Gäller det förra alternativet, får jag det till att han äter under 20 min + 20 min + ytterligare x antal min med start efter 45 min. Vi är då uppe i en timme och en kvart bara fram till sista omgången börjar - hur lång tid den nu tar.

Med ett så långt avbrott som 45 min mellan sista två omgångarna ger du honom i så fall i praktiken ett nytt mål, när du ammar igen, och han kommer då upp i 8 mål om dagen plus 2 (eller 3 :?: ) till på kvällen plus 2 på natten = 12 mål/dygn :shock:

Där har du förklaringen till hans envisa uppvaknande efter 45 min. Han tror att det är matdags, som vanligt :shock:

Han är en bra bit över 4 mån nu, och jag skulle utan att blinka införa 12 tim natt och måltider som aldrig drar längre ut på tiden än 45 min inalles :!: Med marginalkvart förstås (vid absolut behov).

Det kommer att förbättra både aptit och ork kolossalt.

Han ska syssla med annat nu än att "bara" äta och sova, om man säger :idea:

En liten kur, alltså :wink: rekommenderas varmt. Han är inte nyfödd längre.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D :D Jo en liten kur är nog välbehövligt.
Vi börjar imorgon kl 7.00.

Anledningen till att måltidern snarast tar 1 till 1,5 h istället för inom 45 min är att sonen amningsstrular. Hans mat och ersättning kan jag koncentrera till 45 min-intervallet, men amningen har jag inte lyckats styra. Nu har jag ju ändå tänkt lägga amningen allt eftersom så nu styr jag upp och sonen får "passa på" när det bjuds - annars kan det va!! 8) Så mycket sämre kan det ju knappast bli ändå. :shock:

MEN 45-minutersskarven är numera borta om kvällarna, den försvann med bättre eftermiddagsmat och kvällsgröt. Nu har han börjat vakna 6 om morgonen istället...Ligger ensam och pratar för sig själv i 40-50 min innan han lessnar och väcker mig med ilskna skrik (mormor på besök berättade att han legat vaken så länge). Alltid är det något! :roll:

TACK för att du tar dig tid att svara!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"