ändringar kring mat o sovrutiner för 13 månaders?!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ela

ändringar kring mat o sovrutiner för 13 månaders?!

Inlägg av ela »

hej!
funderar på att ändra mat o sovrutinerna för min pojke på 13 månader...
så här ser en vanlig dag ut för minstinget:
ca 6.00-6.30 vaknar o äter gröt
9.00 välling o sovstund i en timma
12.00 lunch
13.30-14.00 välling o sovstund till 15.00
16.30 middag
19.30 välling o nattning

då vi innan lagt bägge barnen, 4 år o 13 månader, kl 19 känns nattning nu vid 20 så sent. men minstingen sover bara till runt 6 på morgonen o vi alla behöver ju vår nattsömn.
så igår lage jag lillen kl 19 o han smaskade gladligen i sig vällingen innan han somnade en 10 min senare. men han vaknadekl 5 isället villket jag nästan väntade mig men hoppades väll på 6 som vanligt.

då min store pojke va runt 1 sov han endast en gång per dag o d funkade bra för oss o han sov länge sammanlagt på natten. önskar detta nu oxå då stora pojken har svårt att sova länge då lillebror högljudt bara blir så överlycklig över att få vara vaken o vill att ALLA ska vara vakna m honom :lol:

för att återgå...
han fick välling i sängen då vid 5 o sedan somnade han om till 7.50 då storebrorväkte honom. :?
vi åt frukost strax efter 8 o så gav jag minstingen lunch 11, humöret var på topp villket gladde mej mycket då jag trode att han skulle bli "gnällig" för att jag tagit bort sovstunden där på morgonen.
12.45 fick han välling o lades sedan i sängen. d tog dock lite längre tid innan han somnade men d gick bra iallfall... :)
tänkte sedan att han skulle få sova till 14.30 för att vi sedan skulle äta middag vid 16-16.30.
nattningen skulle då bli 19.00 idag igen o förhoppningsvis så skulle han vakna runt 6 som vanligt lr senare men d e kanske o hoppas på för mycket.

så ett nytt shema skulle se ut så här:
5.00 välling för att sova till
8.00 frukost
11.00 lunch
13.00 välling o vila till 14.30
16.00 middag
19.00 välling o nattning

finns några invänningar på nått av scheman som jag har haft lr vill ha?!
vill ju som sagt att vi alla skall ha längre nattsömn...

ela m barnen
-02 o -05 barnaboksbarn sedan våren -06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: ändringar kring mat o sovrutiner för 13 månaders?!

Inlägg av annawahlgren »

ela skrev: Så igår lade jag lillen kl 19 och han smaskade gladeligen i sig vällingen innan han somnade en 10 min senare, men han vaknade kl 5 istället vilket jag nästan väntade mig men hoppades väl på 6 som vanligt.
:D Hoppas skjuter ingen hare, höll jag på att säga. Du hade negativa förväntningar redan när du la honom, och negativa förväntningar är lika självuppfyllande som positiva :roll: Dessutom gjorde du en utvärdering redan efter en enda gång, en första morgon, och bestämde dig för att i fortsättningen ge honom mat kl 5, eftersom han nu denna första gång vaknade kl 5. Så bråttom får man inte ha :!: Alla nyheter, vad man än hittar på, måste få åtminstone fem dygn på sig att "sätta" sig, helst en vecka :wink: innan man ens kan drömma om att utvärdera :!:

:D Den här lilla älsklingen är inte så liten längre. Jag tror det är hög tid att du styr upp saker och ting :!: Och det gör man inte genom att jämföra med storebror, som uppförde sig så idealiskt vad gällde sömnen, vilket passade er alla så fint. Det gör man genom att ta ledningen över just det aktuella lilla "problemet" - lillebror - utan att se varken bakåt eller åt sidorna och särskilt utan att jämföra :wink:

Det är ingen bra idé att schemalägga ett mål kl 5. Det är inte många människor som äter frukost klockan 5. Du skulle ändå aldrig kunna hålla fast vid det, vilket lillebror å andra sidan skulle vänta sig... Här binder du ris åt egen rygg :x

Kanske skulle du kunna tänka dig en liten minikur - SHN för äldre barn? Du kan läsa om den saken i introduktionerna här på föräldraforumsidan.

Bestämmer du dig för att få ordning på torpet, måste du ta ledningen och lägga ett antal kvällar/nätter/dagar på det säkra genomförandet av det du/ni bestämt :!:

Vi finns här för dig/er :wink: :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ela

Inlägg av ela »

tack anna!
nä naturligtvis e d ju inte alla bra m ett mål vid 5, hm ibland e jag så insnöad att jag inte alltid tänker klart innan jag skriver.
jag vill ju verkligen få ordning på detta o d va inga problem att få storebror att sova bra utan någon slags påläst metod.
men jag känner lite hopplöstfall över just detta projekt...
vill ju att lilleman ska få samma dygnsrytm, förrutom en middagsvila varje dag som då skulle skillja.
har läst igenom nångång innan i boken o tänker absolut läsa igenom här igen o pröva på så förändring kan ske.

nu äter lilleman 19 på kvällen o vaknar strax efter 6 o vi äter vid 7. middagsvila kl 13-14.30
bägge barnen har nu dragit på sig en kraftig förkylning m feber, snuva mm så jag vet inte hur jag ska göra...
känner väll inte att d kanske e så jättebra att introducera nått nytt nu fast jag började ju genom o ändra mat o sov tiderna några dagar innan?!
o om han vaknar 4-5 vad göra? e han hungrig o bara måste ha mat? lr hur ska jag göra? e så nojig m maten då han varit dålig ett par gånger o inte gått upp sådär jättemycket. samtidigt som jag har vanan att ge mat i tid o otid då storebror va förtiddigtfödd o behövde gå upp i vikt.

återkommer m mer frågor o uppdateringar

(o att hoppas ska jag inte göra utan tänka positivt o vara målmedveten istället så detta kanske kan smittas av på lilleman)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tycker du ska hålla fast vid saker och ting. Speciellt som han är sjuk hjälper det honom verkligen inte att komma upp och äta i tid och otid. Han behöver sova sig frisk :!:

Det är inte så troligt att han är hungrig när han är hängig så du kan saklöst slopa det där 5-målet. Lugna honom där han ligger, i sin säng. Du kan svalka panna, ge lite vatten om han är het, t o m hålla om och trösta om han är ledsen - men ta inte upp. Låt honom få vila.

Nu vill vi först och främst att de ska bli friska igen bägge två :wink:
ela

Inlägg av ela »

vi är förkylda fortfarande här men har bestämt mej för ett schema som känns passande för vårt liv...

7.00 frukost (gröt)
9.00 frukt
11.00 lunch
13.00 välling o vila i 1,5 tim
16.00 middag
19.00 välling o nattning

eftersom jag villlägga barnen sammtidigt dvs kl 19 så lägger jag lillebror i sin säng m vällingflaska o storebror i sin säng (d delar rum). sitter i storebrors säng o läser nattsaga som brukar vara tills lillebror ätit valfri mängd välling.
säger godnatt till stora barnet o pussar honom på kinden+rättar till täcket villket är högst viktigt :wink:
lillebror lägger jag tillrätta på hans favo sida, klappar på kinden lägger mina händer på honom o "trycker till" säger godnatt sov så gott.
lämnar därefter rummet medan jag säger samma sak "godnatt o sov så gott"

hitintills så funkar d. d e ju inte så att dom somnar som två klubbade sälar men lillebror ställer sej inte längre upp o slänger ut samtliga saker från sängen varpå man går in o lägger allt inkl honom tillrätta ett otalgånger :?
han kanske snurrar runt några gånger o så men nanar inom 20 min.
d e inte för lång tid va?!

på eftermiddagen vid 13 så gör jag så att jag lägger honom efter att storebror fått ge välling då lillebror ligger m huvudet i hans knä.
lägger tillrätta i sängen o säger "vila nu en stund" lägger händerna om hans kropp o "trycker till" o går sedan där i från...
han somnar då snabbt då han e rätt så trött efter ca 6,5 vaken tid.
så länge d händer nått vid 10-12 så funkar d utan att han visar at han börjar bli trött men d blirnog bättre m tiden antar jag. han är ju van vid att sova 9-10 i vanliga fall ju.

trode att d skulle bli svårt nu när han e så dålig men d funkar ju ändå, kanske för att han känner d från mej att jag inte kommer att ge mej o att d inte mjäkas mer än nödvändigt...
men d där m o trösta i sängen hur funkar d? tänker på d gånger han gråtit så d värker i hjärtat o jag bara inte haft hjärta till något annat än o ta upp, lugna o lägga igen :?
inga av mina barn skall någonsin få gråta sej till sömns d vore ju fruktansvärt enligt min egna uppfattning sen får andra seja vad d vill. (finns d personer som tycker o gör så m deras barn i min bekantskapskrets o som tycker jag e mjäkig...)
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter som om du har kläm på det hela :lol:

:D OM du vill ha kortare läggningar, alltså kortare tid tills de somnar, kan du arbeta ut den där godnattramsan du har så den blir en aning längre och lite mer rytmisk, som en vers i en sång ungefär. Min är "Go'NATTi-MED-sig-SOOOV-så GOTT" och det upprepar jag då fyra gånger i ett svep, ungefär som ett fyrfaldigt leve. Med lite rytm i det hela kan man använda olika tonfall och låta lite som det passar, som barnet "svarar" på - det kan vara småhurtigt, glatt, lugnande, småargt, bestämt, neutralt, mjukt... Ja, vad man känenr behövs och går hem för just det aktuella tillfället.

Så kan du ramsa dem bägge över en kam, utanför rummet, när du vill ha tyst och lugnt i huset efter läggning.

Utan att gå in och störa dem :idea:

För mig får inga små barn skrika alls. Heller. Men du ska veta att om du tror det är lugnande att ta upp (vilket det är för stunden men inte i längden), lämnar du dubbla budskap. Du talar om för barnet, i handling, att det är farligt i sängen och att han bör "räddas" därifrån, och du talar också om att på natten händer det en massa saker (=underhållning - och/eller rentav morgon :?: ) medan budskapet ju är, eller borde vara, att PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING annat än att alla människor sover som grisar.

Och att vargen kommer och barnet måste sättas i säkerhet, och/eller att morgonen har kommit och nu händer det saker - ingetdera är ju särskilt sant, eller hur :?: :!: Så det är att luras.

Man kan mycket bra lugna små barn i sängen. Att lugna barnet där det ligger är Sova hela natten-kurens grundläggande princip.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"