När dygnets timmar inte räcker till...

Nancy

När dygnets timmar inte räcker till...

Inlägg av Nancy »

Leia (knappt 14 mån) har schema som följer:
natt 19-07
daglur 12-13.30

Efter vad jag sett på forumet ett "klassiskt" ettårsschema :wink:

Efter en trevande inledning har det sedan 2 månader tillbaka fungerat fantastiskt bra :D

Senaste veckan har Leia börjat dra ut på tiderna och har mycket svårt att somna. Hon är arg :evil: och ledsen :( om vartannat.

:shock: I skrivande stund är hon fortfarande vaken... (12.37). Att hon behöver sin långlur råder ingen tvekan om. Då hon väl somnat sover hon oavbrutet och jag får väcka henne efter 1,5 tim.

:roll: Men varför inte senarelägga luren då kan man tycka :?:

:arrow: Varje minut hon sover efter 13.30 senarelägger insomnandet till natten :!:

Hur löser jag det här :?: :-k
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Leia somnade 12.40. Det enda "naturliga sömnrytmpass" som ryms inom schemat är 45 min men det är ju det enda alternativet för att inte hamna helt ur spår... :?
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Jag skulle väcka efter 45 min och bjuda på en 5-minutare i e.m om det krisar. Det är alltid bra att hålla sig till tiderna även om barnet inte gör det :wink: . Så kör på erat schema precis som vanligt och ge henne förutsättningarna.

Jag minns att det var olika från dag till dag i den där åldern :lol: . Sonen somnade under ensamleken och kunde sova 45 minuter :shock: och kunde ändå sova middagsluren för att nästa dag vara vaken under middagsluren..

/ Mamman till sönerna :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack mamman till sönerna :D

Skall ske :!: :D

Jo, förutsättningar har den lilla busan :heart: så det räcker för sjutton bebisar till tycker jag... :roll: :wink:

Hon har sen späd ålder varit pigg på fm och jag tror att hon numera utan större problem skulle kunna vara vaken från 07.00 till minst 13.00... Men jag vet ju att hon behöver sova sina 13,5 timmar.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Nancy! :D

En liten reflektion... :-k ...

:arrow: De 2 (av mina 3) som är sömnälskare klarade/klarar aldrig att vara uppe ända till 12 i den åldern utan att bli övertrött (= svårt att koppla av)
Vi har alltid haft natt 19-07. Och långluren har i ettårsåldern legat direkt efter lunch. D.v.s vid ca: 11. Under en övergångseriod erbjuds en 20-minutare vid behov vid 16-tiden :thumbsup:

Kram
/Fjällmor
father of sons

Vad gör ni på förmiddagarna? Aktiviteten då påverkar alltid luren, tycker jag.
Ett tips är att gå ut och röra mycket på sig (gå, springa, klättra och allmänt rasa av sig, då somnar både stora och små gott :wink: )

Kanske att en halvtimmes förskjutning skulle göra gott? Fundera du.

Vi körde bara på med samma gamla schema och har det än :lol: .

Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Fjällmor: förstår din tanke :D Måste dock gå efter Leias förtjusande lilla uppenbarelse mellan 11-12 då upptäckarglädjen och närheten till skrattet är en fröjd att skåda :heart:

:D Mamman till sönerna:
:arrow: När sätter jag "gränsen" för senast insomnande och valet mellan 45-min eller 1,5 tim :?: Luddigt formulerat men jag hittar inget bättre sätt :?

Ex:
somnar 12.15 = sova till 13.45 :?:
somnar 12.25 = sova till... :?:

(tänker på det du skrev om att hålla tiderna)

Tack från Nancy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nancy skrev::D Fjällmor: förstår din tanke :D Måste dock gå efter Leias förtjusande lilla uppenbarelse mellan 11-12 då upptäckarglädjen och närheten till skrattet är en fröjd att skåda :heart:
:thumbsup:

Jag har också, som hos sönernas familj, haft samma tider i alla år....de stora vilar med förtjusning än idag när långluren infaller :wink:

Lycka till :!:
/Fjällmor
father of sons

Jag förstår vad du menar :wink: :lol: .

Hur "känslig" är Leia om hon väcks i ett inte riktigt sömnrytmpass?
Jag tänker så här:
Leia får förutsättningarna att sova kl.12-13.30 (+- marginalkvartar).
Att väcka redan kl.13 är inte aktuellt, då skulle jag antingen fiska upp kl.13.30 eller lägga på marginalkvarten. Det beror på hur känslig hon är. En del barn blir inte folk på resten av dagen om de väcks vid "fel" tidpunkt.

Vi har en av varje :lol: , den ena kan väckas när som och den andra ska man tänka sig för två gånger.. Det GÅR om vi tar det väldigt mjukt och försiktigt.

Första barnet var vi väldigt medvetna om när det somnades och kunde klocka exakt, nu med andra barnet har det blivit lite "vi lägger dem kl.12 och hämtar kl.13.30!". Vi har ingen större koll på vem som är vaken, pladdrar, sover :lol: . Regeln vi har är att ingen ska vara ledsen därinne och det hör vi förstås :wink: .

Ok?

Nancy

Inlägg av Nancy »

(väckte lillebus efter 45 min, ledset i några sekunder och nu leker hon oberört med pappa)

Fjällmor: så vill jag också ha det om jag får önska :heart: :D

Mamman till sönerna: såg inte ditt första inlägg förrän nu.

:arrow: Leia går inte ännu men hon kryper och klättrar för fullt. Vi ser till att aktivera oss efter gröten (10.30) och leker, arbetar, kryper, går ut etc.

:-k Har funderat just på att senarelägga men har dåliga erfarenheter av vad det gör med insomnandet till natten.

:arrow: Gillar din tanke med att väcka 13.30 oavsett :!: Tror det fungerar utmärkt med Leia :D "Regeln är att man inte skall vara ledsen", har samma här. Gör så att jag ramsar inte argt/surt men om det låter ledset påminner jag om att det är sovstund. Hur gör ni :?:
father of sons

Om du har dåliga erfarenheter av att flytta fram, låt bli. Då blir det säkert inte bra heller (attityden kan då svikta "jag visste att det här inte skulle funka, det har det aldrig gjort"..)

Vi gör så här, nu när de är två därinne och vi inte vet vem som är vaken eller sover :roll: :lol: :
Kl.12-13.30 erbjuds det förutsättningar för god sömn.
Kl.13.30 hämtas man.
Om det har pladdrats, arg-gormats eller liknande så har vi låtit det vara och lagt herrarna tidigare på kvällen om det behövts :wink: .
Är någon ledsen (på riktigt) får man en smekande, sövande, lugnande ramsa x känslan avgör, som meddelar "sov nu så goooooott, allt är ok, du kan vara lugn".

Bra med aktiviteten på f.m!
Kör på, det här är snart ur världen och då dyker nästa nöt upp! :lol:

kokos

Inlägg av kokos »

Du har fått tips om att ni ska aktivera er och det är något som fungerar för oss också. En annan sak som gör susen hos oss är att få till "skrattet till godnattet" även på dagtid. Då blir uppvaknandet gladare också här hemma.

Annars tror jag bara att det är att erbjuda "tiden" för sovpasset och tjura på. Rätt som det är somnar dom som folk igen och sover sina goda 1.5 timme i mååånader.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Varmt tack till mamman till sönerna, Fjällmor och kokos :heart: :D

På Er ordination:
:arrow: aktiv förmiddag med rörelse, arbete och frisk luft
:arrow: skratt till daglureriet
:arrow: sängen erbjuds för vila 12-13.30
:arrow: ledsna frågor besvaras lugnande
:arrow: hämtning 13.30 med fingertoppskänsla för grad av glatt tjoande
:arrow: lita på att barnet tar vara på förutsättningarna

Tack :thumbsup:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Måste berätta om dagens övningar.

:D Efter en händelserik fm lade jag Leia 12.00. Protest men mamman ramsade sig ut i vanlig ordning.
12.00-12.30: gnöl, tystnad, argt, tyst, ledset (ramsa)
12.30-13.00: som ovan
13.00: arga dunkningar med huvudet i väggen (lade tillrätta)
13.15: fortfarande vaken... :shock: låg och tuggade på "Snutten" och petade med fötterna på spjälorna
13.25 :sleep: med 5 min :!: till väckning enligt handlingsplanen...

:? Tyckte inte att det riktigt räckte som "långlur"... Lät henne sova 20 min och väckte 13.45. En ledsen lillebus öppnade motvilligt ögonen.

:roll: Eftermiddagen karaktäriserades därefter av alla de motstånd och efterföljande sammanbrott livet har att erbjuda.
:evil: "dumma fyrkantiga kloss som inte passar i det ovala hålet på plocklådan" :cry:
:evil: "dumma tröskel som lägger sig i vägen för mig och min gåvagn" :cry:

5-minutare var inte att tänka på trots sammanbrott och ögon som gick i kors av trötthet.

:arrow: Om det gällde ett yngre barn med fler lurar på dagen hade jag själv rått "trixa ihop dagen efter förmåga". Men, med en lur är det inte lika enkelt. Enlursschema är fantastiskt då det fungerar men jag upplever det som sårbart då det blir enligt ovan.

:-k Hur tänker jag inför morgondagen :?:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi har redan pratats du och jag, men det var en sak till som jag kom att tänka på:

Någon gång, ytterst sällan, då jag har ansett att Hugo verkligen, verkligen, behöver en fem-minutare, har jag gjort följande:

:arrow: jag tar trött grungg-i-ögon gosse i famnen och lägger mig på soffan med honom på magen...

:arrow: den trötta gnugg-gossen försöker slingra sig och åla sig ur mitt grepp, och protesterar vilt, men jag håller honom kvar i famnen, och bemöter protesterna med:

Nej, inget att diskutera. Nu vilar vi. :shock: Alt: Nu räcker det. Nu är det bra. Nu vilar vi.

När han är fullt övertygad om att jag menar detta, så slappnar han av, och tar emot sömnen... det kan ta både fem, tio och tjugo minuter, men i dessa lägen har jag varit väldigt övertygad, om du förstår... :roll:

För dig med dina händer kan det förstås vara svårare att hålla Leia kvar i famnen på det viset - där skulle kanske solfjäder eller liknande funka bättre?

Detta alltså tankar om en "påtivngad" men nödvändig fem-minutare!

Eftersom andra också kan läsa detta i liknande sits, tar jag också med det andra jag sa till dig:

läsa bok, rusa i gåvagn, leka med klossar, spela gitarr och andra liknande lugnare (...) aktiviteter på morgonen för att sedan byta ut lugnet till en timmes eller 45-minuters utomhus vistlese, där Leia får rasa av sig, samtidigt som hon får massvis med frisk luft. Som avslutning en miiinimal slurk välling (20 ml) för att det är rogivande, och har sedan hon var mycket liten, signalerat för lilla hjärnan "dags att sova nu snart." :wink:

Hoppas att det reder ut sig... :shock:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"