Kickan skrev: Att det alltid går att prioritera som AW skriver, är inte sant.

Inte det

Prioriterade du inte ganska ordentligt när du valde att sätta barn till världen

När du och din man köpte huset ni bor i

När du satsade på jobbet du fick

När du förälskade dig och bröt upp från vad det nu var och förändrade allt, för att leva tillsammans med just den mannen du ville skulle bli far till ditt barn som du sedan prioriterade framför allt annat

Dumheter, Kickan, ursäkta
I Tyskland avstår 40% av alla fertila kvinnor från att "skaffa" barn (detta gräsliga uttryck - som om barn vore någonting man skaffar sig som en ny bil, bokhyllan Billy från IKEA eller allt detta svindyra annat som man anser sig måsta prioritera för att gotta sig i den höga levnadsstandard man anser sig ha rätt till). Vilken med sunt förnuft normalutrustad person som helst måste ju då - tycker jag

- fråga sig om det finns någon rimlig logik att leva i den bästa av världar och INTE kunna ha barn i den

DET, bästa Kickan, är ett dåligt samhälle, ett samhälle utan framtid. För barnen är framtiden.
Så länge en hundvalp inte kan tas från sina föräldrar förrän efter en viss tid, vilket vi respekterar, och en kattunge inte heller, vilket vi också respekterar, tycker jag nog att den respekten kunde beskäras människoungen också.
"Bra" dagis eller inte bra dagis är inte alls vad jag talar om. Inte heller talar jag om kvinnans frigörelse eller din privata ekonomi. Jag talar om de små barnens behov här i världen, och de kvarstår allmänmänskliga, hur mycket vi än energiskt försöker förneka dem med alla tusen tricks och knep och "undersökningar".
Vill du "debattera" med mig tycker jag du först ska läsa tredje och sista delen av Mommo, där jag redogör för den dagisdebatt jag förde under 80-talet och för än. Jag rubbar mig inte för det är barnen som intresserar mig och det är enkom i deras intressen jag arbetar.
Det dåliga samvetet är en larmsignal. Lyssna

Enklare och klädsammare, kanske, är ju att vara offer. Men vi väljer alla våra liv.