Om en sovstund missas/ ballar ur - hur gör man då?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ami

Om en sovstund missas/ ballar ur - hur gör man då?

Inlägg av Ami »

Hur ska man smartast göra ifall den beräknade sovstunden blir förkortad av någon anledning? Om lillkillen vaknar tidigt från en sömnstund och inte kan somna om så kan vi få honom att ligga kvar men likväl så sover han inte vilket betyder att han inte orkar hålla sig vaken tills nästa sömnstund utan vill somna tidigare. Jag har en liten "åka-bil-hatare" och dessa små turer (som för det mesta planeras in noga till vaken tid men ibland skiter det sig) kan också ställa till det för han blir så :evil: efter en resa att det tar en stund att lugna ner honom.
Hela schemat kommer liksom på svaj... :shock:

Dessutom så undrade jag på en tidigare tråd men har inte fått något svar om hur man smartast börjar ramsa för en 3 månaders som man innan bara vagnat. Vid 3,5 mån så ska man ju kunna börja ramsa?

Nätterna går kanoooooon men dagarna svajar lite till och från, värmen gör ju inte saken bättre. Vilken skillnad i humör det är när det är 23C och det är 29C, tänk att man lyckades tima in århundradets varmaste sommar med sin första bebbe 8)
Ami och charmtrollet Joel :heart: en majblomma -06
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Siste spörsmålet först. Me smög inn ramsan til vår Isak som me alltid hadde i vogna. Etterkvart kunne me fleire og fleire av lurane og kveldane berre legga han og ramsa når me gjekk, ein el to gonger kanskje, men me visste enno ikkje korleis det skulle fungera om me berre hadde den å ty til.... Gjett om me fekk gåsehud fyrste gongen det funka å få han til ro med berre å ramsa! -Og då hadde me våga flytta han over i senga. Det var ein dagslur etter einsamleik og han roa seg ikkje, skreik seg berre oppatt. Då tok mor fram ei bestemt ramse,- at no skulle isak kvila seg, sov godt!! x 4 og den satt, lillemann la seg ned direkt! Heftig!
Så det hjelper å smyga inn den ved legging, og så får man vel etter behov anvenda berre den som redskap?? Den går tydelegvis inn.

Ja, vår lille likar heller ikkje bil... Kan berre seia korleis me gjer,- veit ikkje om det er "rett". Me pröver så godt me kan å halda Isak vaken vidare, slik at ikkje heile dagen skit seg, utnyttar sjölvsagt marginalkvartera. Kanskje dumt av meg å ta på meg å svara på dette, for eg hugsar ikkje sist det gjekk riktig gale slik. Etter bilreisa er han også så takksam for at den er slutt at han sovnar direkt når han får koma på mage... Uffdå,- håpar nokon annan kan hjelpa deg her!

Mange ord dette. Håpar du fekk noko utav det.
Mvh Anette :)
Ami

Inlägg av Ami »

Hej Annette,

Tack för dina kommentarer! Sade du ramsan när han hade somnat eller när du vagnade honom eller när du gick ifrån vagnen och han har lugnat ner sig?
Bra att veta...
Jag visste ju inte innan att man inte skulle ramsan sådana småkillar så jag körde ju på med ramsan när han hade lugnat ner sig och då gick han igång med en gång (som Anna W säger "ramsa inte under 3,5 mån de söker ett ansikte till rösten")

Nja.. Både når eg skulle legga ned / la ned ungen gjorde eg det,- No skal Isak kvila seg, sov godt,- som introduksjon (?) (innan han byrja fråga...) og oftast når man etterkvart ikkje behövde vagna, han var lugn,- då kunne eg gå etter å ha ramsat lungnande ein el to gonger til han. Kanskje me også gjorde det når han hadde somnat.
Som du ser ikkje särleg gjennomtenkt, må innrømma at eg var litt redd for ramsan (!) Eg meinte det var så trygt og godt med vogninga, var vel redd for å forstyrra han som heldt på å somna, samtidig som eg visste at eg ikkje kunne halda på slik i det uendelege.... så kanskje introdusjonen av ramsan var litt desperat??

Sidan det var slik vart det til at vi berre har ei ramse, både for dag og natt. Veit du om dette er dumt?? Er det eit poeng at nattramsan skal innehalda ordet natt?
(Vår kille var kanskje rundt 3 mnd når eg byrja å smygramsa)
Ami

Inlägg av Ami »

Tack för bra tips, jag ska börja smyga in det när jag lägger honom i vagnen med start ikväll - ser framemot att börja ramsa snarare än springa fram och vagna, verkar lättare! Jag känner mig också lite skrajsen för att börja ramsa, det väcker ju honom som sagt men någon gång måste man ju börja!

Jag kommer nog inte skilja på dag/nattramsan - ungen ska sova punkt slut om det är dag eller natt hoppas jag att han ska veta utan att jag måste tala om det för honom med ord :shock:

Lykke til!!
:D
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej!
Vi smög in ramsan redan från start nästan, genom att säga den i samband med att vi kom fram till vagnen och under tiden vi lade ned henne (inte påväg ut i början). Efter ett tag gäspade hon som på kommando när vi sa ramsan :D :heart: Sedan ca 2 veckor använder vi bara ramsa och hon sover i spjälis istället för vagnen. Det har gått otroligt smidigt att växla över från vagningen. Tror att det har underlättat mkt att hon redan kände igen ramsan och har förknippat den med att sova!

Jag var också lite nervös över att lämna tryggheten med vagningen som man ju vet funkar, men också suuuuperskönt att slippa springa till vagnen. Jag kände dessutom att vi fastnat lite i vagnandet. Med ramsan kan man ju lugna mer på lite distans och tom göra annat samtidigt :wink:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Ami

Inlägg av Ami »

Kanooonbra, jag började med ramsan redan idag och hoppas på det bästa.

Jag hade för övrigt ett mindre genombrott idag när det gäller hur snabbt det gick för honom att lugna ner sig själv när man väl lade ner honom, han brukar bli jättearg :evil: men idag så sprang jag ifrån vagnen när han tystnade och slamrade i köket så taket nästan lyfte :shock: - han pep i mindre än 1 minut och stökade sedan runt i vagnen på egen hand i någon minut innan han somnade. Så var det på alla tupplurer (ink nattningen) men exkl den sena emluren - em är det svårt att hålla honom nöjd och glad men jag har för mig att det är så för många småttingar :-k

Känner mig superpositiv - har varit lite motigt de sista dagarna men nu så! TJOHOOO! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"