nu skall hon banne mig lära sig sova...hjälp!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Tilde och Englas mamma

Inlägg av Tilde och Englas mamma »

:idea: RAPPORT FRÅN NATEN

:arrow: Skruttan lades i spjälisen 19.00. Efter buff (2 små knuffar för att få henne lugn) och ramsa som jag fick upprepa tre gånger somnade hon efter ca 20 min.

:arrow: Vaknade igen kl 20.00. Ramsade henne ett par gånger men fick gå in och lägga ner henne då hon bokstavligen skakade galler. Ramsade henne igen ett x antal gånger. 20.15 somnade hon.

:arrow: Vaknade igen 21.15. Drog då bara ramsan massor. Somnade 21.20

:arrow: Vaknade ånyå 22.10. Ramsade x 4, bekräftade, sen tystnad. Somnade sött.

:arrow: Vaknade igen 00.30. Ramsade, ramsade, ramsade..... :) tystnad, små små frågor...ramsar mjukt och försiktigt. Bekräftar. Helt tyst från 00.45

:arrow: ......TILL KL: 06.50 I MORSE :!: :!: :!: :!: :!:

Under dagen följt vårat schema. Somnade sött i vagnen 12.10. Sov i 1 tim och 20 min.

Totalt sovit 11 tim och 10 min om jag räknat rätt.

Tycker att vi klarat oss hyfsat första dygnet. Men mest stolt är jag över Engla som verkar ha fattat vinken, och att hon inte en enda gång har frågat efter nappen :thumbsup:

Mannen har fått tagit hand om de såm terroristerna under dagen så jag har fått sova lite under dagen.

Vi hämtar krafter inför kommande natt.

Man skall väl inte ropa hej förrens man är över ån, men tycker vi kommit en bit på väg i alla fall. Står inte längre och trampar med fötterna på strandkanten utan faktiskt plaskar med dom en bit ut :D

Friskt vågat, hälften vunnet.

P.S Finns inga hajar så långt ögat når i våra vatten heller. Bara börja simma snart.... :wink:
Mamma till Tilde född okt-03 och Engla född maj-05. Kompismamma till Madeleine född 92.
Jag älskar Er mina änglar, från topp till tå och rakt igenom.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mycket rolig läsning!
Nu natt två fortsätter ni bara som ni börjat! Meningen är ju att buffning ska trappas ned nu de följande nätterna, och ramsan ta över ännu mer. Men buffning och solfjäder har ni ALLTID kvar som kristilldelning, när er intuition säger er att Engla behöver hjälp.
Vad otroligt målmedvetna och duktiga ni är! :D
Åsa
Tilde och Englas mamma

Hå hå ja ja.... :D :D :D

Kl 19 lades hon i sin spjälis som planerat. Kl 19.02 satt jag ute på balkongen med en iskall Bacardi Breezer. Snabbkoll 19.10. Sussar sött min lilla sessa :heart: :sleep: .

Alltså, fattar ni???!!! Jag har nog aldrig nattat henne så fort någon gång. Måste vara världens smartaste unge min skrutta :wink:

Närå. Jag är helnöjd. Men som sagt skall man inte ropa hej... Vi har långt kvar men jag är imponerad och stolt över vad hon tagit till sig. Köpt hela paketet. Bara vänta och se vad nattn har att erbjuda. Bara att kunna natta henne på detta sätt är för mig en otrolig befrielse då mannen jobbar ofta på kvällarna.
Förr har läggningen varit kräkmedel för mig att natta två juveler men nu...Halleluja [-o<

Håll tummen för oss. Uppdateringar kommer.

Puss och kram från lycklig mamma Linda.
Mamma till Tilde född okt-03 och Engla född maj-05. Kompismamma till Madeleine född 92.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Skål för härlig sömn och härlig drink :wink: :lol: ! Lycka till!
Tilde och Englas mamma

RAPPORT FRÅN NATT 2 (lör 5 / 8 )

:D :D :D :D :D :D ....säger väl allt va???? \:D/

Vaknade till 4 ggr från 19-23. Mest lite tyst frågande men inget illskrik eller gallerskakande. Ramsade x 4 samt bekräftade vid varje uppvak. Sen inte ett knyst. :sleep: Ikväll skall jag bara försöka ramsa färre antal om det går, men kunde utesluta den lilla buffen hon får i rumpan vid magläggande. Endast en kort solfjäder samt ut. Somnade på 30 sek ikväll :P

:arrow: Från 23.00 sov hon alltså till 07. Jag är helnöjd. Idag fick hon ihop sina 13,5 timme. MEN, sessan är vääääääldigt trött dagtid men det kanske skall vara så. Började morgonen att gäspa sig igenom. Tröttare nu än när hon sov mindre. Men en goare och gladare unge än jag sett på länge är det faktisk. Mycket tror jag också beror på nappen som rök....?

:?: Har fortfarande en del frågetecken.
Som det känns just nu så skulle jag tycka att hon skulle behöva mer sömn än hon får pga tröttheten. Eller??

Om vi nu skall åka bil på f.m, säg en timma, så har Engla väldigt lätt att somna i bilen. Skall jag hålla henne vaken med alla medel eller vad?? Om hon ändå somnar till, skall jag dra av den tiden från hennes ordinarie sömntid på dagen. Eller skall man räkna detta som bonus?

Har baserat mycket av tiderna här hemma på hur det kommer att se ut med tiderna på daig som hon börjar på om 1 1/2 v. Bl.a lunchtid samt sovatiden. Skall jag vara hård att de skall väcka henne efter 1 1/2 timma där eller skall hon få sova tills hon vaknar. Kanske inte ens somnar 12.15 som planerat.(massa ungar i samma rum). Tänker att klimatet på förskolan är ganska stökigt och stojigt, vilket säkert kan bidra med mer trötthet. Eller skall jag använda mig av den magiska kvarten??? (Om hon somnar 12.30 så får hon sova till 14?????)

Tacksam för svar på dessa kanske löjliga frågor, men för oss väldigt värdefulla. Trodde aldrig att vi efter 1 kväll med ramsande skulle kunna lägga ner våran dotter själv i sin säng utan större protester.

Nu skall mamman knåda bullar kvällen lång för jag har inget annat att göra längre :D . Tvätten klarade jag av igår kväll.

Godnatt mina änglar. Dröm vackra drömmar.... :heart: :heart: :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilken rolig läsning, den här blir något att rekommendera blivande kurföräldrar att läsa igenom - ni (du?) har skött det hela strålande. :thumbsup:

Jag tror inte du behöver lägga på mer sömn överlag för henne, det är ett jättebra schema :!: Hon har nog bara lite "tröttrester" kvar att ta itu med :wink:

Om hon somnar i bilen - en kvart till eller från får du väl ge henne som bonus, annars får du försöka lägga restiderna så långt det är möjligt till hennes sovpass, och att lyfta över henne från bilen till vagnen/sängen sovandes torde inte vara något problem, vaknar hon till är det bara att ramsa :!:

Sen en fråga, som ni säkert funderat på, men som jag ändå måste få ställa: är dagis spikat och beslutat :?: Finns ingen annan möjlighet, hon är ju så liten :cry: Kanske dagmamma... Var själv för 11 år sedan med om att ha en ettåring på dagis, det var inte roligt, hade dagmamma funnits hade jag helt klart valt det istället. Ifall ni inte tänkt på det, bara :wink:

Ja, tänk nu vad mycket TIIID ni kommer att få på kvällarna - njut av den och av varandra :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej!
Vad underbart att du kurar din ängel med sådan framgång! Tänk vad bra hon ska må nu. När du nu kommer till tredje natten, kan det vara bra att veta hur bekräftelseramsan skall användas framöver. Alltså, om din tös bara gnyr eller gnäller lite efter att hon fått beskedet att sova, behöver du inte bekräfta. Nu tycks nämligen din lilla tös ha fattat vinken med ramsan, och då behöver du inte längre "truga" på en bekräftelse efter minsta pip. Då stör den bara. Efter kuren försvinner det separata bekräftandet helt. Ett bra sätt de två sista kurnätterna är att dra ihop bekräftelsen med påminnelsen - om en sådan behövs. Om tösen alltså behöver påminnas med en ramsax4, och tystnar eftersom hon ju är så smart :D , kör du på med 2 eller 4 stycken bekräftelseverser. Det blir alltså 6 eller 8 stycken ramsor i ett svep, där de sista talar om att "just så, vad skönt du har det, nu kan du somna så fint". Skulle det sedan komma ett litet gnöl eller ett rop ignorerar du det. Skicka inte in fler ramsor. Det bara stör eftersom hon vet vad som gäller.

En grej som jag reagerade på var att du skrev att du lägger ner henne i sängen med ramsan och sedan ramsar dig ut. Ramsa ska du bara göra när du går ut, inte när du lägger ner henne. Ramsan ska tala om att hon ska sova eftersom inget annat händer, och därför ska den inte sägas innan hon verkligen har de rätta förutsättningarna för att sova - det vill säga när du går ut ur rummet.

Nu håller jag tummarna för natten, och skickar en stor kram! Ni är såååå på rätt spår!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tilde och Englas mamma

miar 70

Förstår din fråga FÖR väl gällandes dagis och hennes ålder. Hade jag haft möjlighet skulle hon fått stanna hemma längre. Min största dotter började gå på dagis ett par dagar i veckan när hon blev två år. Max 5 tim per dag gick hon och jag vet att hon tyckte om det.
Här finns det inga dagmammor med platser så vitt jag vet. Och dagisverksamheten börjar från aug. Om man nu ens fått en plats. Med stora tjejen fick jag vänta ett halvår efter ansökt datum för det fanns inga platser. Tur i oturen var jag gravid igen så hon kunde vara hemma. Annars hade jag inte ens haft dagar kvar :cry: .

Denna plats har jag fått efter ett stort antal påtryckningar mot samordnarna inom kommunen. Från början fick vi inte ens på samma dagis.

Men det positiva är att jag gått ner i tid till 75% och eftersom jag arbetar inom Landstinget går jag skift vilket betyder att de är lediga 1-2 dagar i veckan samt de dagar jag jobbar kväll lämnar jag 11 och mannen hämtar strax efter 16. Dagturerna börjar jag 8 och slutar 15. Dom dagarna är värst.

Oavsett att många hävdar att barn mår bäst att vara hemma med föräldrarna måste jag någonstans se till mitt välbefinnande samt våran familjs ekonomi. Tyvärr. Vårat dagis tycker jag uppfyller alla kriterier som jag lägger stor vikt vid. Utelek oavsett väder, bra pedagogik, minskade barngrupper, egen kokerska med mycket ekologis mat osv... Tror det blir bra i slutändan, eller hoppas jag i alla fall. JAG om någon har ångest för att behöva lämna bort mina barn till någon annan. Fick jag skulle jag tillbringa resterande år med dom tills dom flyttar hemmifrån :lol:
Nä´rå, men du förstår nog vad jag menar.

Tack för stöd och uppmuntran. Kram på´re/ Linda :heart:

Sagalinda:

Tack för tipsen :thumbsup:
Har faktiskt redan börjat att dra ihop ramsorna, men ibland tycks det inte funka. Vet inte riktigt. Varje dag (natt) blir allt bättre.

Jaaaaa...... :oops: , det där med att jag drar ramsan EN gång när jag lägger henne på mage. Har för mig att jag läst att det var ok, för att markera att nu är det sovdags.... Stooooooor tabbe alltså. Hua!! Skall genast sluta med det. Vill inte förstöra utmärkt metod :?

Har fortfarande stora problem med att inte kika in till henne när jag går och lägger mig. Vill gärna lägga på´na ett täcke men håller mig från det. Tycker det borde bli kallt om lilla ryggen nattetid. Så varmt på kvällarna att man inte kan dra på pjamas innan hon skall sussa. T-shirt kanske skulle funka. Mest för att stilla mitt sinne liksom :wink:

Jämför jag hur vi hade det för mindre än en vecka sedan finns det inte i universum hur bra hon sover nu, och ändå är det långt ifrån bäst. Men som sagt, detta är en process i aldrig stilla vardande, och jag tror och hoppas för våran allas skull att det bara blir bättre.

Tack för handfsta tips och uppmuntran.

Kramar till dig / Linda :heart:

Mina änglar, sussa sött. Mamma vaktar mot smygande varg. Älskar Er.
Tilde och Englas mamma

:idea: RAPPORT NATT 3

Kvällen och natten blev lugn. Vaknade till 20 och 22 men ramsade henne tyst. Sen var det lungt till 07 imorse då jag gick för att väcka henne :D . Själaglad för det.

MEN, hon vaknade upp med snor i hela ansiktet, röda ögon samt feber. Minder kul :cry: .

Provade också att låta henne sova i sängen under middagsluren för första gången under kuren. Somnade och blev tyst på första ramsan. Vaknade dock upp efter 40 min, och ville inte somna om. Fick henne någolunda tyst fram tills det var dags att ta upp henne efter 1 1/2 timma. Vet inte vad det berodde på. Kanske febern, kanske ovan att sussa middag i sängen, eller bara det att hon var hungrig. Hade inte ätit många tuggor till lunch.

Nu ikväll gick det galant att lägga henne. La sig själv tillrätta och jag ramsade mig ut med EN vers :) . Men hon vaknade igen 19.30 och var jätteledsen. Malramsade för att få henne tyst. Funkade i 15 min sen var det dax igen. Känns inge vidare att inte gå in till henne. Mitt mammahjärta längtar efter att få ta upp henne och trösta henne men lägger band på mig själv. Hon är verkligen jätteledsen. Hon har en lång bakgrund med svår astma i samband med infektioner och jag är rädd för att det skall ske igen. Suck... :cry:
Får väl kanske ta till buffningen ikväll som kristilldelning om hon fortsätter. Vet inget annat råd. Hör nu till saken att jag lät henne somna på sidan eftersom hon la sig själv så och inte på mage. Sov alltid på sidan innan kuren. Kan det ha betydelse tro :?: :?: :?: . Har även varit tvungen att höja huvudändan lite pga allt snor som rinner.
Ja, vi får väl se vart denna natt bär av

:?: Ska jag låta henne sova mer imorgon om hon fortfarande har feber och är trött eller skall jag hålla mig till 1 1/2 tim vid lunch???

Sagalinda:
En grej som jag reagerade på var att du skrev att du lägger ner henne i sängen med ramsan och sedan ramsar dig ut. Ramsa ska du bara göra när du går ut, inte när du lägger ner henne. Ramsan ska tala om att hon ska sova eftersom inget annat händer, och därför ska den inte sägas innan hon verkligen har de rätta förutsättningarna för att sova - det vill säga när du går ut ur rummet.
Lusläste Sova hela natten-boken igår vid läggdax och jag hittade faktiskt stycket där det stod så.
s.39, längst ner, sista meningen under rubriken NU KÖR VI! 1. Beskedet:

"Medan du pappa (säger vi) ni i vanlig, vänlig ton drar godnattramsan en första enkel gång som introduktion, lyfter/lägger du barnet platt ner på mage utan att darra på manchetten."

Kanske är jag som missuppfattat allting bara. Trodde man skulle göra så vid varje sänggående, men antar att det bara är den absulut första natten man introducerar kuren, eller???? :oops:

:?: En annan fundering jag har är att jag läste att aptiten skall bli bättre. Vet inte om det kan bero på förkylningen men jag har inte sett några tendenser alls att hennes aptit skall ha blivit bättre. Snarare åt det sämre. Skyller på infektionen så länge... :?

Tacksam för synpunket på mitt agerande. Både ros och ris tas tacksamt emot. Vi lär hela dagarna för tillfället, och varje läggning är sig ett spänningsmoment. Nu för tiden ser jag fram emot att få lägga henne. Förr kunde jag gladeligen ha städat hela lägenheten för att få slippa. Tänk vad det svänger. Räknar kallt med ordentliga bakslag men har dock inte tappat tron eftersom kuren hittils har varit helt oslagbar. Mannen är helt lyrisk :lol: . han som nästan fnyste åt mig när jag gav det på förslag.

Återkommer med info om natten.

Kramar till alla superhjältar där ute :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag tycker att du gör detta alldeles utmärkt - du noterar och förhåller dig saklig! Bra :thumbsup: ! Och barnet får en sådan skön sömn - en gåva!

:idea: Det är mycket vanligt att barnen "orkar" bli sjuka när kroppen äntligen får vila. Då "orkar" sjukdomen att bryta ut - den som innan gått lite på sparlåga. Tänk på att ett ångande bad (så att snoret luckras upp och rinner ut ordentligt) innan läggdags + näsdroppar direkt efter nästömningen :roll: gör susen hela natten!

:idea: Bekymra dig inte för ramsandet vid läggningen - något säger man ju när man nattar så varför inte ramsan :?: . Det gör jag i alla fall :wink: :lol: !

:idea: Håll schemat så gott det går. Nu när du just startat kuren. Marginalkvartar bruka räcka. I nödfall kan du ge en 20-minutare när hon behöver. Det gör varken till eller från!

:idea: Sovställningen har inte så stor betydelse för en så stor tjej. Men visst kan du lägga tillrätta när hon somnat. Snoret tenderar att rinna ut bättre på mage :D .

:idea: Aptiten kommer i takt med de hela nätterna - var så säker!

:D Lycka till!
Tilde och Englas mamma

Mammut Maria:

TACK!!!

Får alltid så bra råd av dig när jag känner att det börjar gå utför. Känns redan bättre.

Faktiskt fuskat och gluttat genom dörrspringan. Sussade sött min lilla ängel. Värmde gott i mammahjärtat

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra att det känns bättre och så bra att du fuskat :wink: :lol: !

:idea: Ett tips om hon är jättesnorig imorgon på dagen är att ta ett ångande bad + näsdroppar innan middagsluren också. Middagssömnen är viktig när de är sjuka (precis som när de är friska :roll: :wink: :lol: ) och då gäller det att underlätta!

:idea: Tips för natten är att inte avvakta när hon vaknar utan att pangramsa direkt när du hör henne. När de är snoriga vill man lugna med en gång och mota Olle i grind. För snoret stör och blir rikligare om de börjar gråta det minsta. Så pangramsa direkt vid minsta pip. Även om det kan innebära att kuren tar ett par dagar till så är det så det måste vara. Alternativet är att det blir rent tokigt med snor, skrik och rådvill förälder :wink: :lol: ! Backa med ramsan kan du göra senare i veckan. Nu är det huvudsaken att hon lugnas direkt så att hon kan somna om och sova gott!

:D Krya på henne!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vill bara skicka dig en uppmuntransrad :!: Du är så duktig - det viktiga är ju inte att det blir stenrätt alla gånger, utan att du har den rätta ATTITYDEN :wink: Den tror jag inte du saknar :!:

Sen är det fantastiska med AW-barn/kurbarn att de sover gott TROTS att de är sjuka :!:
Kom ihåg att enda gången du får ta upp henne ur spjälisen, är när det är dags att fara till akuten - vilket jag hoppas att ni aldrig behöver göra...
Allt annat kan skötas i sängen :!:

Go girl
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tilde och Englas mamma

Natten avlöpte helt ok trots snor och feber. Vaknade till 2 ggr under kvällen. 20.45 blev det tyst för natten. Väckte trollet 07.15 imorse. Första gången på tre år som jag behöver ställa väckarklockan :D :sleep:
Hon sov ju faktiskt 10 ½ timma på raken. Halleluja!!! Tror knappt det är sant. Är fortfarande helt lyrisk över resultatet.

Vi får väl se hur det blir med dagsömnen idag. Ligger just nu och sussar sött men får se hur länge det blir. Fick tyvärr börja inhalera henne imorse igen efter ett uppehåll på två månader. Började bli pipig i rören och jag vill verkligen inte att vi skall sluta på akuten ikväll/natt som vi alltid gör vid en infektion. Kommer vi ända dit blir vi oftast kvar upp till en vecka :cry: . Har klippkort där känns det som...
Så ni kanske förstår att jag fasar för dessa infektioner och känner i hjärtat att jag helst skulle se henne sova i våran säng när det är som värst (önsketänkande nu, kommer inte att ske :wink: )

OM det nu blir så att hon blir väldigt dålig, tungandad osv., är kuren helt körd av att hon skulle få sova i vagnen nån natt i vårat sovrum? Mycke kan jag tvinga mig själv att göra men jag lämnar henne inte i det tillståndet själv i sitt rum.
Man skall inte måla fan på väggen....hon kanske mår bra imorgon :D

Ikväll skall mannen jobba över till sent och jag har ingen panik för att vara själv hemma med mina änglar. Vet ju att Engla somnar på två röda och Tilde efter en sagostund med mys. Har hela kvällen ledig för mig själv :D

Tack en än gång för allt stöd och uppmuntran.

Kramar i massor från oss :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Förstår dig verkligen med problemen med luftrören - inte kul :( . Men om det vill sig väl så kommer hon att vara mindre mottaglig för infektioner (och kommer kunna klara av dem bättre) när hon får sova ordentligt :thumbsup:

:idea: Kan du inte släpa in en madrass på hennes rum och sova där? Det brukar jag göra om jag är orolig när de är riktigt sjuka! Och det är jag :roll: :wink: :lol:

:D Härliga kvällar utan kräkmedelkänsla :wink: för hela familjen märker jag - toppen :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "