Vaknar och babblar - funderingar

Skriv svar
Gäst

Vaknar och babblar - funderingar

Inlägg av Gäst »

Hej!
Vår lilla har sovit utan problem i flera månader. Vi har för en dryg vecka sen övergått till bara en daglur (på 1 1/2 tim) och samtidigt förlängt natten från 11 1/2 till 12 timmar. (Hon är 14 månader.) Nu har hon börjat vakna jättetidigt, vilket inte har hänt sen vi kurade klart nån gång i mars - april. Eftersom jag själv är väldigt lättväckt och "svåromsomnad" brukar jag sova med öronproppar 8) , och varje morgon när jag tar ut dem vid 6.30-tiden hör jag lillan ligga och babbla - glad, tack och lov! Lillans morgon är kl 7.00. Inatt sov jag utan proppar för att kolla hur tidigt hon egentligen vaknar (maken hör ju inget mindre än skrik, förstås... :roll: ) - 4.30 hörde jag henne första gången! Svårt dock att veta om hon var vaken. Vid 5.15 var hon definitivt vaken och jag gav jag en kort ramsa som gjorde henne tyst en liten stund, innan hon började babbla igen, lite senare fick hon en kort ramsa till och vid 6.30 gick jag in och solfjädrade, först efter det somnade hon om, och vi väckte henne 7.20. Morgon är det egentligen kl 7.
De tidiga morgnarna gör henne så trött att hon nästan somnar med huvudet i lunchtallriken! Är det att vi ändrat nattens längd som spökar? Eller schemaändringen över huvud taget? Hon är lite förkyld också. Gjorde jag rätt i morse? Det är svårt att veta vad man ska göra när hon är vaken och glad, hon ber ju inte direkt om hjälp. Men jag kan ju inte bara låta henne vara vaken varenda morgon?
Senast redigerad av Gäst den tis 08 aug 2006, 21:26, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Får väl svara mig själv, då!
Morgnarna har inte varit något problem sen. Funderar på om det, förutom schemaändring och liten förkylning var hennes just nu omtumlande liv som störde hennes sömn lite: Hon har nyligen äntligen kommit på att man kan gå utan att hålla i sig, och har dessutom upptäckt att man kan försöka säga intressanta saker som "Muuu" som kossan "vauvau" som vovven osv och att det finns massor med ord som betyder olika saker, och om man pekar på saker eller bilder så säger mamma eller pappa eller storasyster rätt ord, och man måste testa 10000 gånger per dag om de fortfarande säger "häst" när man pekar på en häst...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Såg att du inte fått svar, skönt att det löste sig!
Det viktigaste är ju inte att hon sover alla minuter hon "ska", det viktiga är att hon får förutsättningarna :!: :wink:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"