nu skall hon banne mig lära sig sova...hjälp!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Tilde och Englas mamma

nu skall hon banne mig lära sig sova...hjälp!!!

Inlägg av Tilde och Englas mamma »

Nu har vi i alla fall bestämt oss. Nu eller aldrig. Blir nervös av blotta tanken :roll: .
Jag och mannen har diskuterat oss fram att vi skall sätta igång med start på fredag. Spjälisen är uppburen från förrådet igen. Madrassen (min sovplats :D ) ligger på hallgolvet. Vill vara först till målsnöret om hon vaknar, vilket hon garanterat kommer att göra en massssssssa gånger. Vi har bägge lusläst allt vi kommit över här det senaste dygnet. Hua! Är så mycket jag inte riktigt förstår ännu... Tillägger här att hon är 15 månader, totalintensiv, viljestark #-o , men världens goaste tjej :heart:

Engla har ju sin kära napp som jag antar måste ryka....?? Nästan det jag är mest orolig för.

Sen över till själva lärandet. Vet inte om jag har greppat det rätt. Mannen är också osäker därför frågar jag desperat efter vägledning.

:arrow: Tänkt senario: Lägger Engla som vanligt vid 19 på mage?? Hon gillar att sova på sidan när hon somnar. Hon gillar i alla fall buffandet för det har jag redan testat. När jag lägger ner henne drar jag ramsan en gång medans jag påbörjar buffa. Så här ar allt lungt. Hon kommer inte att somna så länge jag buffar. Jag minskar på hårdheten. Hela tiden har hon legat lungt och tittat in i väggen. Nu till vårat PROBLEM. Så fort jag nu slutar buffa, drar ramsan och går mot dörren kommer hon att kasta sig upp mot spjälorna och skrika för allt hon är värd #-o .
Hur gör jag nu? Skall jag bara gå ut och dra igen dörren och ramsa x 4 eller mer, eller skall jag gå in igen och börja buffa lite igen? Nästa gång jag slutar buffa och börjar ramsa och går kommer hon ånyå att vråla. Kan man få göra denna procedur massor med gåner eller???
Som jag har förstått det hela skall jag ramsa utanför hennes dörr (påminnelse?) men hur länge??, kolla om hon lugnar sig, gör hon det ramsar jag bekräftelse. Om hon blir hysterisk efter ett tag går jag in igen och börjar om med buffandet och ramsar mig ut??? :? Hur länge skall jag låta henne skrika. Oftast är hon inte ledsen (kommer inga tårar) utan är mest heligt asförbannad. En liten dramaqueen vi har här hemma. Slänger sig redan på knä på golvet och vrålar när hon inte får som hon vill :oops:
Känner mig totalt iq-befriad just nu.

Vill så gärna få detta att funka men vill inte "förstöra" henne så hon blir ännu mer hysteriska av att gå och lägga sig.
Otroligt tacksam för de råd jag kan få. Börjar nästan känna mig tjatig här men det bjuder jag på :D .
Det är trots allt min dotter jag värnar om och för henne kan jag ta ner stjärnorna för.

Tack alla duktiga föräldrar där ute. Ni är otroliga =D>
Mamma till Tilde född okt-03 och Engla född maj-05. Kompismamma till Madeleine född 92.
Jag älskar Er mina änglar, från topp till tå och rakt igenom.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Bra att du/ni har bestämt er. Med den attityden kommer det att funka!

Ramsa inte inne i hennes rum annat än när du är på väg ut.
Buffa henne lugn om hon skriker, annars är det bara läggning som gäller. Inget mysbuffande som är jättelätt att fastna i!.

Alltså lägg ner, buffa vid behov - ENDAST vid behov - gå ut med ramsan x4.

Första kvällen och natten ska du in vid varje pip, men ändå inte för tidigt (lite motsägelsefullt kanske men hon måste få chans att reagera och fundera på vad som hände). Gå in och buffa om hon skriker. Så FORT hon är lugn så ska du ut med ramsan.

Andra natten ska du ramsa som påminnelse. Då ska ramsan fungera som buffning. Känn i magen att du buffar henne med orden i ramsan. Högt och tydligt med stöd från magen. Du går in om du märker att ramsan inte tar, men inskränk till ett minimum - både i längd och i antal gånger som du går in.

Du frågar om du ska gå ut eller vända i dörren. Du ska ut! Ramsa gärna då kanske x6 eller t.o.m. x8 om det är nödvändigt. Igen TYDLIGT, punktsättande och så högt att hon utan tvekan hör!

Lyssna på hennes skrik. Är det mest ilska, så handlar det ju om att hon undrar vad du håller på med och om du verkligen vet vad du gör. Ditt svar måste vara entydigt klart JA, mamma/pappa vet vad vi gör.

Hon är INTE hysterisk, hon är arg. Det är inte samma sak... Hur som helst är skrattet till gonattet och superglad morgon jätteviktigt. Hon tror troligen att allt det roliga kommer att ta slut och aldrig mer komma tillbaka när hon somnar - hur ska hon kunna veta?

Jag tror att det kommer att gå jättebra! Ha målet för ögonen och se framåt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tilde och Englas mamma

:?: Ytterligare ett par frågor. Dagsömnen är knapp den med. Oftast bara en halvtimma efter lunch. Antar att hon behöver mer???? Ibland kan jag få henne att somna om om vi är ute och går och hon ligger i vagnen. Då ca 1 1/2 timma.
Problemet är att jag har storasyster hemma med . Hon blir snart tre, och sover inte middag. Är det ok att Engla somnar i vagnen på dagen då vi oftast är väldigt aktiva dvs. går ut runt 9-tiden och kommer inte hem igen förrens runt 3-tiden på e.m.
Känns orättvist för storasyster att behöva sitta inne varje dag efter lunch för att lillan skall sova. kan hon sova i vagnen medans vi leker i parken eller dyl. I vagnen sover hon bra och somnar nästan bums man lägger henne där.

Poppar upp nya frågor hela tiden :o

Ser med pirr i magen fram emot fredag kväll då vi kör igång. Vi e på gång, vi e laddade , vi e tända \:D/
Mamma till Tilde född okt-03 och Engla född maj-05. Kompismamma till Madeleine född 92.
HinkeH

Inlägg av HinkeH »

Hej!

Jag känner igen känslan från när vi kurade vår mellantjej. Kommer kuren vekligen funka på vår tjej? Det gjorde den och den kommer funka för er också. Kom bara ihåg attityden, den gör skillnaden.

Angående din fråga om dagslurarna så tror jag att det är perfekt att hon för sova i vagnen och utomhus. Undrar bara över hur ert schema ser ut. För att kuren ska funka hela dygnet är det mycket viktigt att ta ledningen och ha en klar struktur över dagen så att Engla vet vad som gäller. Annars brukar dagslurarna liksom hänga med på köpet efter genomförd kur. Analysera dock ingenting utan tänk bara framåt de, minst, fyra första dygnen.

Heja, heja ni kommer att klara det :thumbsup:
Pappa till tre underbara barn, november 2001, januari 2004, augusti 2005
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad kul!

Precis, gör ett schema över hela dygnet där mat- och sovtider finns inplanerade. Hennes sömnbehov är 13,5 timmar tror jag, kolla på forumet, och all denna tid ska finnas med i schemat som möjlig tid för henne att sova- dvs tid som hon ligger i sängen eller i vagnen ostörd. Och ja, ni kan absolut ha daglur i vagn, det är det många som har. Men vagnen måste vara bred och platt inuti, för god sömn. För dagluren är det då tillrättaläggning i vagnen, kort vagning vid behov och gärna ett mörkt skynke för, så att inte synintrycken stör henne.

Ta bort nappen! Det känns jobbigt för er, jag vet, men hon kommer faktiskt inte sakna den om inte ni gör det :lol: .

Och, jag tänker på det som du skriver att ni är mycket aktiva. Kuren är en process, och en stor omställning för er alla. Gör självklart saker som ni tycker om att göra, men barnet mår också bra av lugn och "tom tid" i hemmets lugna vrå!

Nu ger jag er en stor lyckokram! Skriv och berätta (använd denna tråd som ni börjat på nu)!

Åsa B
Tilde och Englas mamma

Hej hopp!!

Helt slut efter en nattvandrande tjej som inte sovit särskilt mycket det senaste dygnet. Sussade sött under 30 min ute på balkongen idag och hade säkert sovit längre om inte storasyster snart 3 år lekt pippi på de sju haven utanför....sjörövarfabbe med hög röst. Gullunge :heart: :D .

Nyss läst klart boken, Sova hela natten och kollat DVD´n med mannen. Vi skall greja detta!!! :thumbsup:

Har fortfarande ett par frågetecken: När jag provlagt henne på mage på kvällen och buffat henne två små buffar tystnar hon. Antar att jag gör solfjädern i ca 10 sek, ramsar mig ut och lyssnar. Morrar hon låter jag henne göra det ett tag??! Ramsar igen utanför, kollar läget?? Stegras skriket går jag in och börjar om.
När/om hon tystnar när jag gått ut, påminner jag henne efter en stund igen.
Har jag fattat allt rätt? Vill inte stå på fredag kväll med en massa :?: :?: :?: .

Funderat på schema men tror inte vi behöver göra så mycket ändringar förutom att få henne att sova längre efter lunch.
Tänkt mig detta:

07: Godmorgon och stor flarra välling.
08: Frukost med mig/familjen
09-10.45: Utelek eller annan aktivitet
11.30: Lunch
12.15-13.45 (1,5 tim): sova middag
14.30: Mellis
15-16: utelek om vädret tillåter eller annan aktivitet.
17-17.30: Middag med familjen
17.30-18.15:Bada med syrran (kräver sin lilla tid att bada två trollisar)
18.30: Mys i soffan, nattasaga samt stooooor flarra välling
Blöjbyta samt tandborstning
19.00 Natti natti lilla hjärtat.

Låter det ok? Ibland drar vi ut på morgonen, äter medhavd lunch leker vidare någonstans, mellis i parken kanske och sen hem vid 15-tiden. Luren intas då i vagnen.

Då var det då dags att krypa till kojs och slumra sött då snälla mommo och moffa förbarmat sig över kärleken i natt så vi får hämta krafter till helgen. Lika bra att passa på :sleep:

Uppdateringar kommer att göras.

Må gott ni utsövda hjältar :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Låter som att ni tänkt ordentligt, bra!
Se till att inte solfjädern stör = blir för lång. 10 sek kan kännas ganska länge. Testa själv på makens axlar eller ben genom att ta tid. Ge henne den tid hon behöver. Är hon relativt lugn, så kanske 3 sekunder är tillräckligt. Är hon inte lugn, så kanske det behövs längre tid än 10 sek.

Lyssna inte genom att stå och hänga utanför hennes dörr utan genom att vara däromkring, gör något nödvändigt för dig, som hon kan höra. Det gör att hon märker att tillvaron fortsätter utan att hon behöver fundera på det, ni överkoncenterar er inte på henne och därmed känner hon sig inte övervakad. Det är inte hon som ska övervakas, utan vargarna utifrån...
Morrar hon så låt henne vara, stegras skriket så gå in och börja på nytt

Ingen påminnelse om hon är tyst - vad skulle hon påminnas om :?: att på natten händer ingenting...

Ni fixar detta galant, det tycker jag mig märka på attityden!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Tilde och Englas mamma

Wow... bara ett dygn kvar till dagen D :?
Spjälisen på plats igen, mörkläggningsgardinder på plats, dotra på plats i spjälisen idag för lite extra vänjning, kollar igenom lathunden igen...
Mmmmmm....imorgon smäller det.

:lol: Dagen idag har varit lite kajko. Eftersom Engla sov borta över natten till idag så var hon uppe 1 tim längre än vad hon brukar. Sov dock ganska ok hos moffa i sängen. Bara vaknat två ggr inatt. Halleluja [-o< . Faktiskt bra för att vara henne. Dock trött på fm, redan kl 11 så hon somnade i bilden när vi var på väg hem från affären. Som en klocka slog hon upp sina blå och flinade upp sig exakt en halvtimma senare. Skulle kunna ställa klockan efter den ungen... 8-[

"Tyvärr" somnade hon igen på e.m (uttröttad mamma lät henne sova) så nattningen ikväll tog en timma för henne och pappa. Skonade mig själv idag då jag får min beskärda del imorgon. Pappan helt befriad från den uppgiften då jag inte litar på att han inte somnar bort från allt eller får för sig i sömnen att plocka upp´na :oops:
Han och storasyster skall "kura" hos farmor och farfar dessa kvällar och nätter jag kurar lillan, och kura lär de säkerligen göra :D . Påpassade med mat och dryck och hela det köret ni vet....Omstoppade och natti natti.

Imorgon är en ny dag med nya äventyr. Mycket som hända skall som jag faktiskt ser fram emot. Kanske början på vårat nya liv :sleep:

Hur som helst, sleep tight wherever you are...:thumbsup:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag ska tänka på er imorgon! Stoort lycka till,
ÅsaB
Tilde och Englas mamma

Skruttan sover!!! Dock efter exakt 17 minuter och utan napp. peppar peppar ta i trä :)
La henne skrattandes i sin säng, vinkade natti till lampan och fick släcka den själv. La ner henne med ramsan, gav henne 4 rejäla knuffar i rumpan, tyst unge, ramsade mig ut och attans vad sur hon blev. Ramsade x 8. Väntade reaktion vilken INTE uteblev :evil: . Humör har hon min lilla juvel...
Påminde henne ett par gånger. Var tvungen att gå in igen och lägga ner henne och buffa 4 ggr. Ramsade igen ett par gånger med intervall. Stod i köket och skurade kaklet samtidigt :oops: . Aldrig sett det glänsa så.
Skriken/frågorna avtog efter 14 min.Tysssssstnad. Bekräftade henne. Några gnyenden. Påminde henne lungt. Tystnad igen. Bekräftade. Sen tystnad som varat i 35 min :-$ .

Tycker vi fixade första etappen ganska bra =D> .
Orolig bara för att jag låter henne vara för länge innan jag gick in...

Bara en kort resumé av kvällen hittills. Mååååååånga timmar innan det är godmorgon igen :sleep:

Dröm vackra drömmar min älskade unge :heart: . Mamma motar vargarna...
Tilde och Englas mamma

Svettigt :-k

Vaknat två ggr under kvällen dvs.på 2 1/2 timma. Inte behövt gå in och buffa mer än första svängen. Gör jag fel?????
Ramsat för henne. Ledsen men tystnat ganska snabbt.
Kliar i fingrarna att gå in och stoppa om henne. Antagligen därför hon vaknade sista gången. Kunde inte låta bli. Skulle jag aldrig ha gjort... #-o

Tycker att jag har haft en bra attityd, men börjar nu tvivla på att jag inte gör riktigt rätt. Läser och läser och läser. Ena stunden får jag för mig att jag inte skall gå in mer än nödvändig för att lägga ner och buffa. Andra stunden får jag för mig att jag skall in på en gång och buffa vid minsta pip. Förvirrande.

Låter jag henne göra jobbet själv med att hon får protestera för länge och jag själv inte tycker det är tillräckligt ledset/argt/frågande för att gå in och buffa :?: :?: :?: :?: :?:
Hon blir ju trots allt lugn av ramsandet.....efter ett tag, eller är det av utmattning. HJÄLP!!!
Senaste sejouren varade bara ett par minuter, från uppvaknandet till sömn.

Just nu känner jag mig inte som den superstarka mamman jag skulle vilja vara. Känner mig ledsen för hennes frustration och gråt :(

Usch. Har ont i hjärtat fast jag vet att det är för ett gott ändamål.

Tacksam för råd och stöttning.....

Mamma vaktar fortfarande....:thumbsup:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det här går så bra så!

:idea: Tänk på att om du tvivlar på om du ska gå in eller inte - då ska du INTE gå in. När du inte tvivlar längre - DÅ ska du gå in! Kallas för intuition :wink: :lol: !

:idea: Ramsan har precis samma "värde" som buffningen. Lätt att inte riktigt tro på till en början - jag vet. Men ramsan är universalverktyget som lugnar utan att störa. Se på resultatet - hon lugnar sig. Det är hela grejen och du lyckas ju jättebra :thumbsup: !

:idea: Skulle hon vakna med illskrik eller inte lugna sig av ramsan så kan du gå in och buffa först så att hon blir lugn. Vänta dig en protest när du slutar att buffa - så "ska" det vara. Den protesten ramsar du ner genom att du går ut och fortsätter att ramsa och låter ramsan avsluta. Man kan säga att man buffar för att lugna barnet så pass att det kan ta emot ramsan.

:D Lycka till! Och du, stoppa inte om henne - hjälp henne när hon ber om hjälp - annars stör du. Som du märkte :wink: ! Lägg det till erfarenhetsbanken!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :shock: Såg att det var första natten - trött i ögonen är jag visst... :oops:

:idea: Då är det viktigt att du genast märker varåt det barkar. Hon verkar dock lugna sig med ramsan så jag hade kört på den. Hon är ju en stor flicka och de tar ofta emot ramsan mycket lättare än buffning. Så stora barn brukar undra om föräldern blivit tokig när buffandet börjar :roll: :lol: ! Solfjädern eller omstoppning+solfjäder med ramsa direkt efter och UT med den och gå på med ramsan - brukar göra barnet lugnt :thumbsup:
Tilde och Englas mamma

:lol: NU börjar jag bli väldigt tjatig, jag vet.....

Tack alla för de handfasta råd jag fått. Ovärdeligt. Puss på er.

:arrow: Läste i lathunden att man skulle ramsa som tätast varannan minut!!!? Monstret hinner då skrika upp sig ordentligt på den tiden. Skall det vara så.

Hon vaknade till igen lite grann vid 22.10. Ramsade x 4, tystnad från rummet. Bekräftade då efter en liten stund x4. Är det för mycket. Skall man bara bekräfta x 1 eller :?: :?: :?:

Tycker påminnelseramsandet är absolut svåraste delen av allt. Hur högt, hur många, hur bestämt, hur tätt e.t.c.... men det löser sig nog med tiden. Börjar i alla fall med att ramsa x 4, ökar sen vid behov.

Halleluja [-o<

Forsättning följer imorgon.

Nyfiken lever länge... :wink:

Mamma motar forfarande....dock något tröttare. Sweet dreams my love :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :lol: Om du visste vad kurföräldrar är tjatiga :wink: :lol: :heart: ! Ställer frågor precis som barnen - och vi andra svarar :roll: :wink: :lol: !

:idea: Räkna inte minuter - de är inte avgörande. Inte heller ramsomgångarnas exakta verstal.... Gör som du känner och tro på det - då blir det bra!

:idea: Att ramsa "malramsa" (ramsa i typ en evighet :wink: ) och på det sättet följa barnet genom att hålla någon tonart högre än barnet är ofta bra. Ramsan ska då vara tydlig och verkligen övertyga - lite seeeeeg sådär. Då motar man Olle i grind och ger inte barnet någon orsak/chans att skrika upp sig. Men efter en sådan omgång så trappar man av. Lämnar utrymme för reaktion efteråt och avvaktar och ser om barnet lugnar sig själv. Vilket det ofta gör. Så att man inte fastnar. Så att man inte stör. Sedan bekräftar man.

:D Natti nu sov så gott! Du gör detta verkligen bra! Så skönt för er alla :D !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "