Välkommen är du
Kanske skulle du läsa på lite mera /lite bättre / igen

Det skadar inte - det peppar

Lathunden kan man inte läsa för många gånger. Det kan många intyga
Jag menar det inte som kritik men det gäller verkligen att veta exakt vad man gör och varför. Allt annat blir förvirrande för barnet.
Du kan t ex läsa dig till ( i Verktygslådan t ex) att bekräftelseramsan i början verkar störa och att man därför kan frestas att sluta med den, vilket inte är någon bra idé. Den ska i stället dras ihop med själva ramsan, under vilken barnet ju snart tystnar medan man drar den. Då går man "ner" i bekräftelsen och avslutar det hela så.
Men eftersom SHN-kuren är en process kan ingenting sägas generellt egentligen om någonting. Man måste lära sig lyssna av, och man måste framför allt veta vad man gör och varför, inte "testa", inte lägga ansvaret mer och mer på lilla barnet och vänta och se om "det går bättre" eller "sämre". Det är man själv som jobbar bättre eller sämre
När du gick in och gick in igen, efter bekräftelsen, lärde du henne att skrika dig till sig i stället för ifrån sig, om du förstår vad jag menar. Resultatet blir att hon inte nöjer sig med någon ramsa eller bekräftelse i världen utan ska ha in dig, och strax har du "fastnat" - dvs lärt barnet att hon behöver ditt kroppsliga beskydd och din fysiska närvaro för att kunna somna och sova. Vilket ju inte precis var vad vi var ute efter, eller hur

Meningen var att hon skulle lära sig - du skulle lära henne - att det är utomordentligt tryggt och skönt därinne i hennes egen säng och att inga vargar kommer i närheten av hennes rum ens, än mindre hennes säng.
Med den här trafiken har du i stället vargarna i släptåg och "räddar" barnet. Nästa steg på den vägen är att du tar upp henne. För ditt kommande och läggande och tröstande och återkommande förslår inte det heller till slut, eftersom vargarna redan springer där och svansar. Då får du helt enkelt inte gå ifrån henne - då tror hon att det är farligt att vara ensam och somna själv. (Och det är det ju inte, eller hur

Egentligen

) Det var DET du skulle lära henne - att ingen fara hotar, att du håller vargen stången, att hon kan vara alldeles lugn och trygg, fredad av dig/er, åtminstone i sin egen sköna säng här i världen
Så pass kan jag alltså säga generellt.
Och då också att man alltså INTE går in efter det man bekräftelseramsat.
Somnar barnet och har sovit och sedan vaknar och ställer en fråga ger man ramsan direkt, och inte x12 utan allra högst x8 (men inte första gången). Sedan avvaktar man - sedan påminner man, så många gånger som behövs, men det ska gå allt längre tid mellan påminnelserna och man ska inte alls ha bråttom med dem utan ta till dem när man är på vippen att rusa in - i stället för att gå in (pangramsa). Ungefär som att man själv har fått nog och vill sova, utan skuggan av oro eller egna frågor i rösten, alltså. Därför måste ramsan övas, inte på barnet utan för en själv

För andra
Bedömer man det - och då talar vi kurens första två nätter - som absolut nödvändigt att gå in och buffa, gör man det alltså innan man kommit så långt som till bekräftelsen. Den sätter verkligen punkt och därför ska man inte ha för bråttom med den i början av kuren.
Hoppas detta kunde klarlägga lite och förklara lite - vad hon sa var inte "bekräftelseramsan gör mig ledsen och arg" utan "det är inte den jag vill ha, jag vill ha dig, för jag tror att det är farligt att ligga här. Så kom nu!"