Helvete? Lidande? Elände?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Helvete? Lidande? Elände?

Inlägg av annawahlgren »

Lite måste jag gräla :evil: på vissa somliga :evil: som möjligen känner sig träffade :evil: och har en benägenhet att beklaga sig :evil: över de små barnen. Som inte har bett om att få ställa till ett helvete för sina dagars ömma upphov!

Jag blir inte glad när det gnälls över små barn. Jag blir tvärförbannad. Se gärna mina forumintroduktioner :!: JAG VILL INTE HA GNÄLL HÄR :!: Jag vill ha vägen ut, vägen fram, vägen vidare, ljus och ledning, starkare, gladare, friare, lyckligare barn!

DET är vad alla som söker sig hit och arbetar för här ska hålla för ögonen.

Små barn växer. Deras värld växer. Underhand kommer nya frågor, som det är vår vuxna uppgift att i handling besvara. Det är en klart hjärnstimulerande utmaning. Och den pågår hela tiden, så länge man lever med små barn.

Det duger inte att klaga :shock: "Vad har det tagit åt honom/henne? Iiiiingenting funkar ju! Livet med barn är så svååårt!" Det som duger är att lära sig, lära sig, lära sig. Inte minst om sig själv :idea: Och att handla, genomtänkt. Och att vara sitt lilla barns allra bästa vän.

Du köper större kläder allteftersom barnet växer, eller hur? De små plaggen från förut funkar inte längre!

Så sätt dig ner och tänk efter, du som tror att det är synd om dig, som har en så joooobbig unge. Lyssna till ditt sunda förnuft och till din egen inre övertygelses röst :!: Ditt lilla barn är gjort av exakt detsamma som du själv. Är det så svårt att förstå :?: Skulle inte du själv vilja ha hjälp och ledning och tilltro och glädje och lugn från folk du är beroende av i stället för gnäll och gnöl och suck och stön över hur joooobbig du är?! Offentligen, dessutom?!

Det här är inte rätta stället för beklaganden sida upp och sida ner eller för tröstande "styrkekramar" – inget forum här är någon klagomur. Det här är ett rätt krävande men ganska underbart ställe där man ska få lust och vilja, inte Kleenex. Här ska man kunna ställa frågor som drivs av god vilja och som kan få goda, lika välvilliga svar. Kräkas över små barn får man göra på annat håll!

I Barnaboken finner du - förhopppningsvis - ett sant inspirerande förhållningssätt till ditt lilla barn och till föräldraskapet i sig. Men även här och på själva hemsidan står massor att läsa som peppar och lär. Så svälj gnället och öppna ögonen :lol: Läs och lär, läs och lyssna! Lyssna som du skulle önska att ditt lilla barn gjorde men kanske inte gör?! Har det slagit dig varför?! Låt det annars slå dig!

Och ni, kära forumister, ska ju heller inte beklaga :D Ni ska hjälpa, tipsa, stödja konstruktivt, konkret och praktiskt. Ni ska visa på vägen framåt. Det kan ni, med er stadigt växande, alltmer massiva erfarenhet. Det kan ni och gör ni och ska ni göra. Det tackar jag er för innerligen :!: I de små barnens namn.

Glöm inte allt det uppbyggliga, upplyftande, vackra och så lärorika ni kan berätta på Våra Barnaboksbarn-forumet också!

Det talas alldeles för lite om glädjen med barn. Men här gör vi det :!:

TACK till er alla och uppmuntrande kramar (och lite krävande också :D )
från er Anna.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AnKi

Inlägg av AnKi »

Hej,
Det är helt rätt det du säger. Man ska glädjas över sina underverk man har satt i denna värld. Men ibland när det känns svårt, vilket det kan göra ibland, då är det skönt att få prata av sig lite..

Jag måste ju erkänna att jag inte vet om du syftar på ett speciellt inlägg där det fanns så hårda ord och då ber jag om ursäkt på förhand.
Mamma till M och M
Maria Berg?rus

Inlägg av Maria Berg?rus »

Hej!
Är alldeles ny här, och tycker väl inte så mycket ännu. Jag har barn i åldrarna 2 till 17, och jag känner mej numera som en rätt duktig morsa. Det här med att man gnäller o är jobbig över sina ungar tror jag kan bottna i att man inte tror sig vuxen uppgiften. Man tror att man borde göra som experterna säger, istället för att lita på sin egen förmåga. Jag har varit på föreläsningar om att "sätta gränser", vilket är väldigt inne tydligen, och jag blir lite mörkrädd av både föreläsarnas ("experternas") tips och åhörarnas frågor. Det känns som om vi har glömt bort att ungar är människor, m än lit mindre till växten, och att vi måste behandla dem med minst lika mycket respekt som andra, större, människor. Ett tips; Lyssna på föräldrar och barn när de pratar med varandra ute (i affärer osv). Många skulle ALDRIG säga till jämnåriga det de kan vräka ur sig till sina ungar!!! :(
Maria B, med fyra barn p? jorden och ett i himlen
Lisa Edin

Inlägg av Lisa Edin »

Håller verkligen med dig Maria B, jag kan bli helt förvånad över hur en del mammor o pappor ofta pratar med sina barn ute i offentligheten. Det är hot om att "åka hem och aldrig mer få följa med" och ditt och datt.
Huvva, så vill jag aldrig bli bemött själv och kan inte tro att alla dessa föräldrar heller skulle se det som särskilt upplyftande! :evil: Detta gör mig arg! Förstår de inte att det är TASKIGT?
Mina barn är mina små kompisar, jag pratar med dem och försöker förklara det de undrar (om jag kan :? ). De får vara med och hjälpa till i vår vardag och VIPS har man mer "harmoniska" barn. Det säger sig självt. Tänk att hela tiden bli bemött med misstro och att bli frånryckt det man undersöker ; "nämen DU KAN INTE, jag gör det där", "FATTAR DU INTE vad jag säger, lägg av nu", eller "nu gör DU som JAG säger, annars blablabla". Det är ju sånt som folk anmäler som psykisk misshadel när det utövas mot annan vuxen. Jag frågar mig igen; förstår de inte att det är TASKIGT? :cry:
Håller också med om att man i fråga om gränssättning ofta verkar helt "lost". Många tycker att de är helduktiga och minsann vågar sätta gränser om de gastar åt sina små barn och tar dem i armen osv.
Min kompis tycker att jag har ett "flummigt sätt att vara med mina barn". I detta fallet så tackar jag och tar emot kritiken, för hon är på ett sätt mot (jaa, faktiskt just MOT) sina barn som jag inte samtycker med ett dugg! [-(
Jag vill hänvisa till den omtalade (men ofta frånvarande) magkänslan. Eller till Barnaboken, förstås :wink:
:heart: Mamma till tv? gulliga ungar; Ebba, f?dd i juni -00 och Jack, f?dd i april -03. :heart:
Maria Berg?rus

Inlägg av Maria Berg?rus »

Jag har ett lysande exempel på knäpp vuxen, som jag aldrig glömmer. Min dotter Isabell, då 1½, stod och tittade på en intressant väggklocka i en kombinerad leksaks- och klädaffär av billigare sort. Hon var mycket försiktig, och med tungan i mungipan var hon inbegripen i allvarlig forskning. Jag stod strax bredvid och litade 100 på att hon skulle fixa det hur bra som helst (och jag var också beredd på att ingripa om det INTE skulle gå så bra). Då kommer kvinnlig expedit och frågar med vän röst "Får jag låna den där lite?". Isabell lämnar över skatten till kvinnan, varvid denne genast ställer upp klockan på översta hyllan, vänder på klacken och går därifrån. :? Isabell tittar frågande på mej, jag funderar i fem sekunder innan jag lyfter ner klockan och låter henne titta färdigt. :)
Jag håller fullkomligt med dig att ens barn är ens små kompisar, och jag vill tro att de vill fortsätta vara det även framöver. Erik, som är 17, är fortfarande min kompis även om "mammarollen" förändras med åldern (både ens egen och ungarnas) samt deras olika lynnen och beteenden.
:lol:
Maria
Maria B, med fyra barn p? jorden och ett i himlen
Lisa Edin

Inlägg av Lisa Edin »

"Isabell tittar frågande på mej, jag funderar i fem sekunder innan jag lyfter ner klockan och låter henne titta färdigt." KLOCKRENT! Hahaha, jag kan tro att expediten i fråga berättade om dig och din Isabell för alla hon kände sedan. :D
Idag var jag och småkompisarna och handlade frukter till "fredagsmyset" och då tänkte jag extra mycket på hur folk beter sig mot varandra. De fräser tom om vilket snacks de ska köpa, och flera gånger har jag hört föräldrar säga "vem är det som betalar? Just det, jag. Då är det jag som bestämmer". Fy sjutton, för att sitta och äta de snacksen sedan :(
:heart: Mamma till tv? gulliga ungar; Ebba, f?dd i juni -00 och Jack, f?dd i april -03. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"