Middagslur under utflykt - hur gör ni??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Renee

Middagslur under utflykt - hur gör ni??

Inlägg av Renee »

Nu är lillklimpen egentligen på tok för lång för att sova på mage i liggvagnen :arrow: det brinner i knutarna för mig att hitta på en bättre lösning åt honom när han behöver sova middagsluren (1,5 h) borta.

Hos mormor och morfar står en resesäng han snart kan börja sova i, men när man bara ska hälsa på någon över dagen eller är i väg någonstans ute i naturen?

Vår store kille var 1,5 år innan jag blev "AW-omvänd" = sov i nerfällda sittvagnen på rygg med napp när vi var iväg. Men sittvagnen går inte riktigt ner i helt platt läge = larmet funkar ej där och det är inte bekvämt att ligga på mage så. Dessutom kan man ju kravla/krypa iväg och ramla UR :shock:

Hur gör ni andra??
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Skaffa en STOR gammaldags liggvagn. Brukar finnas på blocket eller liknande för några 100-lappar.
Där får han plats i ett år till i alla fall...
Jag har berättat förr, men säger det igen. Min man var 3-4 år när han låg ute på mage i vagn. Knäna var böjda och fötterna stack upp över kanten. Regnade det så hade han gummistövlar. Han ville inte sova någon annan stans. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej,

Hugo är tretton månader, och jag brukar göra så här:

Om jag är på stan och han ska sova lägger jag honom på rygg. :!: Jag inser, att han kanske inte sover 1,5 timme, men det kan jag reparera på eftermiddagen, med en extra 20-minutare, vid behov.

Vi har en rätt så rymlig barnvagn - men när Hugo växte ur den - maglägesmässigt - fick det bli på rygg under dagsutflykter. Jag kan inte skaffa en till - var skulle den stå? Utomhus i alla väder? Och att byta ut en alldeles ny till en gammal begagnad kändes inte som ett alternativ... så hos oss är det ryggläge under dagsutflykter.

Är jag hemma hos mamma lägger jag honom i deras dubbelsäng - med lite kuddar och filtar omkring - så att han ser var hans "säng" är. Sedan väntar jag utanför dörren tills jag ser att han har somnat: han kan ju få för sig att krypa iväg... När han väl sover tittar jag till honom då och då, men han brukar inte röra en fena... :wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Vega är också över året och har faktiskt alltid sovit på rygg i vagnen, även när hon var liten bebis. :shock: Nu när det är sommar och varmt sover hon ofta ute i vagnen i skuggan. Jag fäller bak ryggstödet, selar fast henne, på med insektsskydd och in i skuggan. Hon sover både 1,5 och 2 timmar på detta sätt.

Vad gäller selningen så spänner jag bara fast de "nedre" spännena ( om du förstår hur jag menar) Vega är en väldigt rörlig dam och skulle hur enkelt som helst kliva ur vagnen om hon ville det, så jag förstår din oro kring det, men det räcker faktiskt att sela fast dem lite löst runt midjan.

I början vaknade hon gärna vid 45 min skarvarna i vagnen. Jag löste det genom att gå en liten promenad efter ca 40 minuter ända till sovpassets slut. När jag gjort det i några dagar satt luren perfekt. Kanske inte enligt regelboken men alla sätt är bra utom de dåliga :wink:

Hos farmor och farfar är det vagn eller resesäng som gäller.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Renee

Inlägg av Renee »

:D
/LO skrev:Hej
Skaffa en STOR gammaldags liggvagn. Brukar finnas på blocket eller liknande för några 100-lappar.
/LO
Om du visste vad jag letade efter just en sådan på Blocket redan när Frans var på väg! Men var finns dessa gamla hederliga vagnar??? Den vagn från 1970 som mina föräldrar hade kvar från "min tid" var visserligen lite, lite större än en modern liggvagn, men även den är för trång nu. Det finns en sorts danska vagnar modell jumbo som jag sett på Blocket, men de kostar tyvärr betydligt mer än några 100-lappar, snarare några 1000-lappar :( Om någon ser en vagn enligt din beskrivning får ni gärna hojta!

Annars får det väl bli ryggläge som för er Päivi och LindaVega. Han vänjer sig kanske vid det också efter ett tag. Som det är nu vrider han alltid huvudet mot underlaget när det är snart-sovdags och han vill somna men ligger på rygg - kanske man kan lägga en tunn filt eller större tygnäsduk över ansiktet för att få lite samma känsla som maglägets gosa-ansiktet-i-lakanet ger?

45-min skarven har vi ju brottats med sedan dag 1 (el åtminstone sedan efter smekmånaden) :x och den spökar fortfarande även om han numera är tyst och somnar om själv efter en stund. Tack för promenadtipset ifall vi får samma strul!

Tack för era svar! Vill gärna ha fler! Är så nyfiken på hur "alla andra" här på forumet gör (hmm... skulle kanske gjort en "poll" istället...?) :)
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej!

Vi försöker att så ofta som möjligt ta långsovningen på 1½ timme inne i hennes spjälsäng, eller om vi är borta i resesängen. Hon vaknar efter 40 minuter ca i vagnen. I vagnen (när dte måste bli till) ligger hon som Hugo och Vega, på rygg och har alltid gjort. Det är en kombinerad ligg och sittvagn, så magläget har aldrig blivit riktigt bra. Hon sover utan problem 45 minuter så, men inte längre... :? Vi har inte riktigt orkat ta en "fight" där, utan gör det enkelt för oss och låter henne sova inne.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

:-k Jo, det är ju lite knepigt, särskilt om man har en STOR liten gosse som inte ryms i någon vagn.

:arrow: Jag brukar låta honom sova i en säng (för de flesta man besöker har ju sådana hemma :lol: ) eller en madrass som läggs på golvet. Lämnar honom ifred och säger att "nu ska Skalman sova gott". Snart nog fattar han att det är en Säng och att man ska sova, hur sängen i fråga än ser ut eller känns. Annars åker vi hem lagom tills läggdags.
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"