Plötsligt en ledsen bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mary78

Plötsligt en ledsen bebis

Inlägg av Mary78 »

Hej, :D :D

Vi har kurat vår lille son för 1,5 mån sedan och han har sedan drygt en månad tillbaka sovit som en liten prins på nätterna...
I lördags skulle jag och min man ut och äta middag och ha lite trevligt och tänkte då att det skulle bli en bra första natt för lilleman att sova hos mormor för första gången. Har noga förklarat sovrutin och ramsa etc. för mormor.

Detta hände:
Det tog 30 min från nattningen för lilleman att somna och det var väldigt väldigt mkt gråt. Han vaknade och grät två ggr under natten och vankade sedan 05.40 och somnade aldrig om trots att mormor ramsade. Hon tog inte upp honom förrän 06.30 (uppvakningstid är 06.45). Efter den natten har han vaknat 1/natt och gråtit jättemkt. Vi har ramsat och han har tillslut somnat om på det. Men igår var han väldigt väldigt ledsen vid läggningen och det tog 1 timme för honom att somna (väldigt mkt gråt). Vi ramsade och fick ngn gång gå in och lägga tillrätta eftersom han fastnat med händerna utanför spjälorna. Sedan vaknade han i natt med och var jätte jätte ledsen. Tog ca 30 min för honom att somna om och vi ramsade.

Har han på ngt sätt blivit otrygg för att han sov hos mormor en natt eller kan det vara att han har en tand som är på väg ut? Ska vi fortsätta som vi gjort eller ändra på ngt? :?

Någon som har varit med om liknande eller har ngt tips?

Mary
Mamma till Leon, f?dd dec 05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Ser att lilla pyret borde vara omkring sju månader nu - stämmer det?

Kom att tänka på att det kan vara annalkande åttamånadersångest - och då är det inte så pop med något utöver det vanliga... :roll: Inte ens snälla mormor, som annars är säkert jättepop. Vet inte om det är detta naturligtvis, men du kan ju i förebyggande syfte läsa på lite om åttamånadersbarn (ni är ju snart där själva ändå), och fundera om det är något annat i beteendet som fått dig att höja på ögonbrynen, sas.

Hugo hade sin fas rätt så exakt i en månad mellan att han var 7,5 månad, och 8,5 månad...
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Hej Päivi, :D :D

Han är född 30/12 så han har precis blivit 6 månader. Kan den ångesten komma redan? Mormor sa att han hade sett väldigt förvånad ut när hon tog upp honom på morgonen och att han hade legat och tittat sig mkt omkring när han vaknade på natten. Det var mörkt men inte becksvart. Det kan väl inte vara så att de blir otrygga av att inte sova hemma? :?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Njae, det låter lite tidigt för åttamånaders-tjohej, då.

Jag tror inte att de blir otrygga av att inte sova hemma - Hugo har gjort det ett antal gånger, men visst, lite extra frågetecken kan det förstås bli. :roll:

Har för mig att min fyramånaders-Hugo sov i min mans mosters byrålåda 8) när han var fyra månader... vi hade ingen annanstans att bädda för honom, och han hade vuxit ur barnvagnen, så...

:arrow: vi bäddade med madrass och allt i en stooor byrålåda,

:arrow: nattade honom precis som vanligt,

:arrow: han såg sig omkring en sväng, och lade sig sedan ner att sova. 8)

Så jag tycker inte du skall ta något extra för den här gången hos mormor - se det som en engångsföreteelse. vad gäller era nätter med uppvak där hemma så - värmen tar på även dessa små - hur svalt kan ni ha det inne hos sötsaken? Vad har han på sig när han sover natt?

Sex månader - de brukar beställa myyycket mera mat då - hur är det på den fronten?

Vi börjar här, tycker jag... :lol:
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Kan ju vara värmen. Han har en fläkt och sover i jätte tunn pj utan ärm och ben. Igår efter nattning vaknade han oxå till och grät stora floder efter nattning :(

Maten får han enligt följande:
07 amining från båda brösten
10.30 puré och fruktpuré
14 2 dl välling
17 1 portion gröt och fruktpuré
19.15 2 dl välling innan natt

Vad tror du om det? Kan det vara för lite?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vad gäller matmängden så skulle jag nog säga så här: mata tills han vänder bort huvudet... vid varje måltid! :roll: Kommer ihåg Hugo i samma ålder: han kunde äta till lunch:

en normalstor portion (tänk en burk) barnmat

... och gråta efter me-ra mat!

varpå han fick en stooor banan... :D

... åt upp den och grät efter me-ra mat! :shock: 8-[

... jag värmer upp 210 ml mjölk (motsvarar en normalportion mat), och tänker: det här äter han aldrig... inte efter allt det där...

... varav han åt 180 ml, och suckade nöjt. NU var han mätt! :D :shock: :o

Vad gäller sovandet så - prova med att lägga honom i bara blöja! Eventuellt en myycket tunn filt över benen. Om det är värmen, lär nog detta uppskattas... :wink:
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Tack Päivi, :D :)

Ska testa bara blöjan i natt och se vad som händer. Vad gäller maten så vänder han inte bort huvudet men han gråter inte heller efter mer, han verkar nöjd och kvittrar och jollrar glatt. Jag ska testa att proppa i honom ännu mer mat idag :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Jätteledsen lillprins vid nattningen igår igen. Igår var han så ledsen så ledsen så vi fick buffa för ramsan tog inte alls och han var helt förtvivlad :cry: . Vaknade till inatt med och grät väldigt mkt. Vi står som två frågetecken :?: :?:

Kanske är det värmen. Vi får se hur det går inatt, verkar som det blir lite svalare. När han sovit i vagnen har han vaknat och varit jätteledsen men då har han varit jättevarm och svettig i håret så det är ju inte så konstigt att han är ledsen då.

Vad tror du om att göra 12 h natt (19-07) och sedan köra första dagsluren 1,5. Vid lunch 45 minuter och sedan 45 minuter vid 16 istället. Första luren sover han alltid som en stock 1,5 timme men lunch luren svårt att få 1,5?

Trevlig helg! :D :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det sammanlagda sömnbehovet är ju omkring femton timmar för en fem-sexmånaders bebis. Om du känner att han skulle orka med ett längre vakenpass- och han har tydligt signalerat efter det - så ja, då kanske det är där kruxet ligger. Jag vet att Hugo hade en skrik och panik-period när han sov för mycket på dagen - och nätterna lugnade ner sig samma sekund som jag drog in på dagsovandet... :roll: De kan ju inte gärna berätta på något annat sätt att något felas förutom detta enda -att gråta. :cry: Så visst - om du tror och känner i magen att det kan ha att göra med dagschemat som behöver ommöbleras så gå på det. Men ge det nya då åtminstone en vecka innan du utvärderar. Då ser du ifall det händer något med nätterna eller inte, och ifall det är varaktigt... Skulle det vara fel spår, så kan du ju alltid gå tillbaka till det gamla och trygga.

Det andra som jag kom att tänka på är, att din bebis kanske håller på att kläcka fram någon ny talang eller kunskap - något som precis håller på att brista fram. :D Då blir det gnöligt på nätterna ett tag - är i allafall min erfarenhet. Så en dag bemästrar han detta nya, och sover som en prins igen. Ser du några sådana signaler? Håller han på och kämpar med någon ny fysisk sak - fin eller grovmotoriskt? :? Vad kan han? Vad håller han på att lära sig?

p.s. tolvtimmarnatt för en sexmånaders är helt okej! :wink: D.S.
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Det kan nog vara så. Han är på G att lära sig att krypa. Han står på alla fyra med knäna uppdragna under sig och gungar fram och tillbaka. Det är ju så mkt som händer nu. Tand på väg ut, han hart lärt sig sitta själv, älskar hoppa hoppgunga gärna i flera timmar och nu har vi varit hos mormor så då har han badat i poolen vilket var en stor hit :D :D

Men igår var han inte ledsen vid nattningen utan det gick lika fint som vanligt :D :D att lägga sig och ramsan tog. Men så var det lite svalare i natt och han kanske har kommit över sin lilla "kris". 8)

Tror att jag ska ändra schemat faktiskt men ska kolla några dagar till om det fortsätter att vara så att han verkar vilja sova mindre på dagarna och mer på natten.

Stort tack :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad bra att detektivarbetet ger resultat! :D

Om det handlade om värme i kombination med alla de nya kunskaperna som skulle bearbetas så lär du märka det så fort han bemästrar - då lyser där en ny talang (eller tand.. :roll: ), och gnölperioden är ett minne blott. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"