/Åsa
Morgonstund har guld i mun!
-
Kantarella
Två morgnar har passerat. Igår vaknade hon bara en halvtimme innan morgon och "hann" inte somna om. Men jag gav henne en upplysningsramsa och gick och la mig igen. Hon beklagade sig i alla möjliga tonarter och när klockan blev sex tog jag upp henne när hon var någorlunda lugn. Hon blev aldrig ledsen dock - hon ifrågasatte väl bara det mesta i största allmänhet. Imorse vaknade hon klockan fem. Upp och ramsa. 10 minuter senare sov hon. Vaknade efter en kvart och jag ramsade igen. Efter ytterligare 10 minuter sov hon tills jag väckte henne 06.05.
/Åsa
/Åsa
-
Kantarella
Imorse lyssnade hon på ramsan när hon vaknade 04.10 och somnade om. Vaknade fem minuter innan morgon - glad - så jag gick in och gjorde galna grimaser, konstiga skutt och hälsade God Morgon. (största skratten för tillfället fås om mamma skakar på huvudet, samtidigt som hon rycker på axlarna, samtidigt som hon flaxar med armarna som en babian, samtidigt som hon skuttar på det ena benet efter det andra).
Däremot bjöd sena kvällstimmen på ledset uppvak, vilket har hänt vid två tillfällen tidigare,då jag tagit upp henne i famnen
(här har Anna skällt på mig i en annan tråd) varpå hon somnat om gott igen när hon lugnat sig). Hon är störtledsen och gråter i högan sky. Första uppvaket somnade hon om själv efter nån halvminuts gråt. Nästa uppvak, en halvtimme senare, somnade hon alltså inte ifrån och lugnades heller inte av ramsan. Jag ramsade och avvaktade, ramsade och avvaktade. Superledsen. 40 minuter pågick det hela. Hon lyssnade och tystnade när jag serverade ramsan men grät så fort jag tystnat. Tolkar det lite som att jag "fastnat" i ramsandet. Rätt eller fel - vad tror ni? Samtidigt var hon verkligen ledsen och det ska hon ju inte behöva va!!
Hon är för övrigt mammig och gnäller så fort jag lämnar hennes synfält. Hon är dryga 7 månader och min gissning är att 8-månadersångesten är på intågande. Eller kan tandsprickning leda till ovannämnda ledsna uppvak? Några vargar har jag inte sett till i det här sammanhanget.... eller också är det kanske så att sökandet efter svar på detta, släpper in vargen?
Efter 40 minuter gick jag i alla fall in. Tog inte upp henne som jag gjort tidigare utan lugnade henne i sängen. Hon somnade om. Tills 04.10.... Hur göra? 40 minuters gråt och 50 minuter innan hon somnat om känns inte särskilt lyckat...Hur tänker ni kring mitt agerande? Är det ramsan som jag inte får till eller är jag där och stör henne med den?
MVH
/åsa
Däremot bjöd sena kvällstimmen på ledset uppvak, vilket har hänt vid två tillfällen tidigare,då jag tagit upp henne i famnen
Hon är för övrigt mammig och gnäller så fort jag lämnar hennes synfält. Hon är dryga 7 månader och min gissning är att 8-månadersångesten är på intågande. Eller kan tandsprickning leda till ovannämnda ledsna uppvak? Några vargar har jag inte sett till i det här sammanhanget.... eller också är det kanske så att sökandet efter svar på detta, släpper in vargen?
Efter 40 minuter gick jag i alla fall in. Tog inte upp henne som jag gjort tidigare utan lugnade henne i sängen. Hon somnade om. Tills 04.10.... Hur göra? 40 minuters gråt och 50 minuter innan hon somnat om känns inte särskilt lyckat...Hur tänker ni kring mitt agerande? Är det ramsan som jag inte får till eller är jag där och stör henne med den?
MVH
/åsa
-
Kantarella
GENOMBROTT
För första morgonen på lääääänge sov Ella hela natten. Visserligen vaken vid 06 när vi skulle väcka henne - liggandes som Pippi Långstrump med huvudet vid fotändan - men hon var fullkomligt nöjd och jag tror inte att hon legat vaken så länge då varken jag eller min sambo hört henne. (Avsaknaden av sult- och dregelfläckar gav oss också en ledtråd om detta.)
Ska tillägga att den forna tidens 04-uppvak har ställt även mammans inre klocka på att vakna då. Så dessa sista två timmar skulle mamman ha behövt sig en ramsa för att kunna somna om "ordenklitt" igen.
Igår försov vi oss till 07. Ella sussade som en gris men hade hållt lite låda vid 04 som vanligt - dock somnat om så fint när vi pangramsat.
Det börjar kännas som om vi fått det hela på rätt köl i alla fall.
/Åsa
För första morgonen på lääääänge sov Ella hela natten. Visserligen vaken vid 06 när vi skulle väcka henne - liggandes som Pippi Långstrump med huvudet vid fotändan - men hon var fullkomligt nöjd och jag tror inte att hon legat vaken så länge då varken jag eller min sambo hört henne. (Avsaknaden av sult- och dregelfläckar gav oss också en ledtråd om detta.)
Ska tillägga att den forna tidens 04-uppvak har ställt även mammans inre klocka på att vakna då. Så dessa sista två timmar skulle mamman ha behövt sig en ramsa för att kunna somna om "ordenklitt" igen.
Igår försov vi oss till 07. Ella sussade som en gris men hade hållt lite låda vid 04 som vanligt - dock somnat om så fint när vi pangramsat.
Det börjar kännas som om vi fått det hela på rätt köl i alla fall.
/Åsa
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Odla nu Attityden av absolut tveklös självklarhet och utgå från att hon NATURLIGTVIS ska sova så underbart skönt hela natten. Tänk på de andra sjutton bebisarna, gör andra ljud i huset efter nattning, dra tillbaks dina långa öron från tröskeln och skjut vargen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Annars är det så lätt hänt att man smyger över ansvaret på lilla barnet: "Du får bestämma när det ska bli morgon, älskling" säger man i handling
Så fram med klockan, den goda lilla hjälpredan, och med (högst) marginalkvarten
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022