Funderar lite på vilket forum det här borde tas upp på - vill inte ta det på kryptråden på uppfostran eftersom det handlar om sömn.
Just nu lär sig Hugo otroligt mycket och det är bara krypa/försöka ställa sig upp mot möbler som gäller. Jag får ge honom pauser under dagen, annars orkar han inte. Han sover 12 timmar natt och vanligen en två timmars lur mitt på dagen.
Fundering: de dagar då han inte sover två timmar, utan nöjer sig med 1,5 och ligger därefter nöjd och jollrar... har jag gjort så här:
Tar upp nöjd och glad gosse. Vid behov ger jag honom en extra lur på eftermiddagen. Vanligen 20-minuter. Nu så har jag ändå märkt följande, spännande:
i förrgår fick han sig en 20-minutare, som jag klockade så exakt som jag kunde. Han var ändå jättetrött/grinig på kvällen/eftermiddagen. Den tjugominutaren räckte ingenvart.
Igår sov han också bara 1,5 timme på dagen. Vid tre går ett sömntåg, den hoppade vi på. Jag lade honom strax efter tre, han ligger nöjd i sängen och roterar en stund. Tjugo över kikar jag till honom - öppna ögon. Halv sover han. Tyvärr visste jag inte exakt när han hade somnat - jag och maken hade en mycket intressant diskussion - och jag glömde titta till honom. Han sov till fyra. Han kan alltså ha sovit närmare 40-minuter extra, eller så en halvtimme...
Alltså: jag har en känsla av att han skulle nu - när han jobbar så mycket med motoriken - kunna sova vilka mängder som helst under dagen, utan att det påverkar natten.
Är det då fel att lägga in en extra lur på eftermiddagen de dagar då han sover bara 1,30, och låta honom "sova ikapp" - dvs lägga till hela 45-minuter..? Jag är mest orolig för att förvirra honom!
Men jämför man dagar, så är det ju bara att konstatera att 20-minuter som reparation inte räckte, medan något närmare 40 var precis lagom...
Igår tog han sig upp på fötter mot soffbordet för första gången, så det händer nytt dagligen här, och det tröttar ut honom.
Funderingar kring detta..?