Ingen fnurra, men funderingar

Skriv svar
Gäst

Ingen fnurra, men funderingar

Inlägg av Gäst »

Hej! :)

Funderar lite på vilket forum det här borde tas upp på - vill inte ta det på kryptråden på uppfostran eftersom det handlar om sömn.

Just nu lär sig Hugo otroligt mycket och det är bara krypa/försöka ställa sig upp mot möbler som gäller. Jag får ge honom pauser under dagen, annars orkar han inte. Han sover 12 timmar natt och vanligen en två timmars lur mitt på dagen.

Fundering: de dagar då han inte sover två timmar, utan nöjer sig med 1,5 och ligger därefter nöjd och jollrar... har jag gjort så här:

Tar upp nöjd och glad gosse. Vid behov ger jag honom en extra lur på eftermiddagen. Vanligen 20-minuter. Nu så har jag ändå märkt följande, spännande:

i förrgår fick han sig en 20-minutare, som jag klockade så exakt som jag kunde. Han var ändå jättetrött/grinig på kvällen/eftermiddagen. Den tjugominutaren räckte ingenvart. :( Fick lägga en mycket trött liten herre vid kvart över sex. (natt halv sju)

Igår sov han också bara 1,5 timme på dagen. Vid tre går ett sömntåg, den hoppade vi på. Jag lade honom strax efter tre, han ligger nöjd i sängen och roterar en stund. Tjugo över kikar jag till honom - öppna ögon. Halv sover han. Tyvärr visste jag inte exakt när han hade somnat - jag och maken hade en mycket intressant diskussion - och jag glömde titta till honom. Han sov till fyra. Han kan alltså ha sovit närmare 40-minuter extra, eller så en halvtimme... :oops: NU orkade han med eftermiddagen/kvällen hur fint som helst. :D bara solsken och glada miner. Läggning 18.50, normaltrött gosse. Sov hela natten utan mellanpip.

Alltså: jag har en känsla av att han skulle nu - när han jobbar så mycket med motoriken - kunna sova vilka mängder som helst under dagen, utan att det påverkar natten. :shock: Men: å andra sidan upplever jag det inte som att det finns ett behov av att gå tillbaka till två lurar/dag. De dagar som han sover två timmar mitt på dagen klarar han eftermiddagen mycket bra.

Är det då fel att lägga in en extra lur på eftermiddagen de dagar då han sover bara 1,30, och låta honom "sova ikapp" - dvs lägga till hela 45-minuter..? Jag är mest orolig för att förvirra honom!

Men jämför man dagar, så är det ju bara att konstatera att 20-minuter som reparation inte räckte, medan något närmare 40 var precis lagom...

Igår tog han sig upp på fötter mot soffbordet för första gången, så det händer nytt dagligen här, och det tröttar ut honom. :roll:

Funderingar kring detta..? :roll:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Med lillebus i knäet :wink:

Tycker att du skall strunta i extralur om det ändå inte får önskad effekt. Visa att det är långluren som gäller :wink:

Tjoa och busa lite extra vid sömntågsavgångarna.

Lägg vid behov tidigare på kvällen.
ambra

Inlägg av ambra »

:D
...och jag skulle ha hoppat på sömntåget om jag upplevde att barnet behövde det, åtminstone så länge det inte påverkar nätterna/morgnarna...
Hur är det AW brukar skriva :?: Något om att små ettåringar både behöver och inte behöver emluren.

Det var mina funderingar i alla fall :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Nancy och Ambra för vidare funderingar! Jag tycker att jag har blivit bättre i att följa min egen magkänsla kring vad som är rätt i olika Hugosituationer :lol: , men i bland vill man ändå höra hur andra tänker... :roll:

Och till detta är det här forumet inte bara bra, utan perfekt. :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Nancy och Ambra för vidare funderingar! Jag tycker att jag har blivit bättre i att följa min egen magkänsla kring vad som är rätt i olika Hugosituationer :lol: , men i bland vill man ändå höra hur andra tänker... :roll:

Och till detta är det här forumet inte bara bra, utan perfekt. :wink:
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Måste lägga mig i 8)
Skulle göra som du gör nu, behöver han sova mer så märker du det :wink:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :wink:

Jag läste ditt inlägg slarvigt första gången Päivi. Jag fick intrycket av att det var nästan varje dag som extraluren togs till. Min oro baserades på tanken att Hugo skulle bli förvirrad över vad som egentligen gäller med dagsömn.

Dessutom läste jag med fokus på dottern i famnen, hon fixar inte längre extralurar på em för då blir nattningarna alldeles bort i tok...

Om Hugo har större sömnbehov än 13,5 timmar tycker även jag att han skall tillmötesgås :wink: :D

Däremot tycker jag nog ändå att du kanske kan glesa ut extralurarna och på sikt (snart) återgå till en lur :wink: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"