Vägrar somna i vagnen fast ber om att lägga sig!!?

Skriv svar
beccisen

Vägrar somna i vagnen fast ber om att lägga sig!!?

Inlägg av beccisen »

Dottern är 20mån och sover kanon nätterna igenom (12h) och på dagarna i sin spjälsäng (1,5h). Det är aldrig några problem att lägga henne utan hon tom. ber om att få "nana".

Nu är det sommar och sol och jag känner att familjen behöver vara mer flexibel så hon skulle börja sova i sin vagn på dagarna igen. Hon har gjort det innan och det har inte varit några problem, men i höstas blev det att hon sov mer och mer inne pga väder och på vintern var det ju riktigt kallt och otympligt med vagnen.

Idag sa jag till N att vi skulle ut med vovven och hon skulle nana i vagnen och allt var frid och fröjd, tills hon skulle lägga sig i vagnen. Icke att hon skulle sova. Jag blev faktiskt lite chockad och smått irriterad på henne eftersom jag absolut inte trott att det skulle bli några problem. Jag la henne ner och gav henne nallen, men icke sa Nicke. Vrålade och skrek, grät och kastade sig och skull INTE ligga ner. Det gick absolut inte. Vi gick ute i 45 min och sen ställde jag henne på gräsmattan med uppmaningen att hon skulle sova i vagnen idag. Hon var så trött att ögonen var helt röda och svullna och hela tiden sa hon Nana, Nana... Hon ville alltså sova, men vägrade i vagnen :?: :?: :!:

Ok tänkte jag vill hon absolut inte sova nu så får hon vila en mindre stund sedan (i vagnen), men icke. Hon har totalvägrat och nu (3,5 tim senare) krypit upp i soffan och somnat såg jag :wink: :oops:

:?: Är jag dum i huvudet???????
:?: SKa jag låta henne sova i spjälisen????? (vill ju inte det)
Känner mig så fruktansvärt splittrad!!!
:?: Skulle jag lagt henne i spjälsängen efter promenaden och låtsats som ingenting och försökt i morgon igen (kändes som att ge upp)?.
:?: Hur fanken gör jag nu????? Jag blev verkligen helt paff att hon inte ville sova i vagnen för den är henne jättekär och hon sov gott i den innan.

Om ett par månader kommer syskon med och då är det nästan ett måste att hon sover i vagnen. Nu på sommaren är det ju utflykter och snart har sambon semester med och vi ska iväg på lite dagsutflykter :wink: .

Hjälp mig någon snälla :!: Vill ju inte förstöra den goda sömnen vi fått in.
:?: Hur går jag tillväga???

Från en mycket paff och smått "chockad" Rebecca.
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Lugn och fin nu! :wink:
Ska hon lära sig att sova i vagn igen, så är detta ju "nytt" för henne.
Hon har i varje fall inte gjort det på LÄNGE, eller hur? Alltså får man köra på några dagar, och hon kommer då att fatta att det är vagnen som gäller.

Täck för vagnen med ett luftigt lakan, så hon inte ser dig.
Ta bort Chockad och Smått irriterad, och byt ut det mot Lugn, och med Attityd av självklarhet :wink:
Så här är det nu. Vagnen gäller.
Jaga bort vargarna!
Håll tiden. Hon ska vara kvar i vagnen så länge luren ska vara. Ramsa, men utom synhåll för henne. Sätt dig bakom vagnen, eller något.

Ida sov inne, på mage, i 2,5 år, varje middagslur. Hon skulle börja på dagis vid knappa 3 år, och där sov alla ute, i skrinda :shock: Hur skulle DET gå?? Dessutom kommer man inte plats i skrinda på magen!
Jag startade några veckor innan med att lägga henne i skrinda hemma.
Första 2 dagarna sov hon ingenting, men var visserligen inte ledsen heller, bara nyfiken på vad nu DETTA var. Efter det sov hon halvt pass 2 dagar, och sedan hela passet utan problem! :D Jag förberedde henne noga och förväntansfullt på "Idag ska du sova i skrindan!!!" :D :D :D

Att lägga henne i spjälsängen i alla fall, skulle inte varit någon bra idé, då det ju visar i handling, att vagnen är farlig att sova i.

Kom igen nu! :D :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
beccisen

Inlägg av beccisen »

Tack Anna för ditt svar :)

Kan erkänna att mitt inlägg lät en aning desperat :roll: , fast å andra sidan fattade jag verkligen ingenting.

Idag somnade hon efter ca 40 min och en liten hjälp på traven. Jag försökte i det oändliga (30 min :? ) med att låta henne lägga sig ner med hjälp av små knuffar och tillsägelser av mig + ramsa, men det gick inte. Skynket drog hon bort hela tiden och skulle bara sitta upp och titta ut :wink: . Till slut blev jag arg på mig själv att jag "lät" henne göra mig nervös och få mig att tvivla på mig själv så jag tog verkligen till attityden. Jag sa till henne att antingen lägger du dig ner eller så får mamma spänna fast dig :evil: :o . Hon fortsatte upp och ner som en jojjo samtidigt som hon blev tröttare och tröttare och sa att hon ville sova (nana). Okej tänkte jag, kan du inte själv så får jag väl hjälpa dig.

Jag spände fast henne och körde ramsan x 4 och sen gick jag vidare (var ju ute med hunden ist för 17 andra bebisar :D ) Hon var lite ledsen i början, men jag hörde jättesnabbt att hon kom till ro och sen tog det ca 10 min innan hon sov tungt.

Hon sov vidare i 1 tim tills jag väckte henne (normal uppvakstid + 15min)

Glad som en solstråle och rosig om kinderna :) Och hon var så stolt att hon sovit i sin vagn och jag var så stolt över mig själv och henne att vi inte gav oss. :lol: :lol:

Visst jag kännde mig lite som en "barnmisshandlare" när jag spände fast henne, men det var ju inte med onda avsikter. Hon sitter ju faktiskt fast i bilen fast hon inte vill och det är ju av goda skäl. :lol:

Ska bli jättespännande att se imorgon hur lång tid det tar och om det räcker att säga att jag spänner fast henne om hon inte lägger sig ner eller om jag måste gå till "handgriplighet" igen :)

Tack för peppningen Anna
Coola-killen -08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

:D :D :D
Strålande jobbat!!
Du ska se att det kommer gå snabbare imorgon!

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Hur gick det idag?

kram anna
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej,

Jo det gick både bättre och sämre :)

Hon somnade på 10min, fast jag spände fast henne snabbare eftersom jag såg vart det barkade :roll: .

Hennes vanliga vagn hade det blivit punka på så hon fick sova i sin sulky och den är ju mkt mindre och inte lika skön. Tänkte att det iaf var bättre att hon sov i vagn överhuvudtaget än att lägga henne i sängen bara för att denna vagnen inte är lika bra att sova i :)

Hon sov 1 tim ist för 1,5, men jag lade henne 30 min tidigare på kvällen så totalen är helt ok :)

Känns bra att det går snabbare att somna henne i vagnen och idag är ju den stora vagnen lagad så nu går det jättebra har jag bestämt :lol: :P

Nu när hon ser vagnen säger hon "Nenne nana" = Nellie nana (sova) :) Så visst vet hon vad som ska hända :)

Stor varm kram :)
Coola-killen -08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"