Tips och råd angående tandborstningen?!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
åsa76

Tips och råd angående tandborstningen?!

Inlägg av åsa76 »

Hej! Vi är i akut behov av tips och råd vad gäller hur man lättast lyckas att borsta tänderna på en 1 1/2-åring :!: Som det är nu och har varit för det mesta så blir han helt hysterisk när vi ska försöka borsta tänderna på honom :evil: . Han brukar få hålla i tandborsten själv ibland men då står han bara och suger i sig tandkrämen. Finns det någon som har något bra råd att ge oss så är vi tacksamma :!: Vi vill inte att lillkillen ska få några tandtroll i onödan...

Ha det bra :!:
Kram Åsa o Tim :wink:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Humor tycker jag är det bästa.
Nähe, då får vi borsta näsan istället och skratta åt hur tokigt det blev. Fråga, ska vi borsta den eller den tanden först. Eller vilken tand ska vi börja med.

Det finns lite trådar i ämnet sedan tidigare.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Hos oss går det mycket bättre när pappa borstar. :? Jag har väl gjort illa honom någon gång. I början borstade vi alltid samtidigt och nöjde oss faktiskt med att han sög på tandborsten. Den ligger också så till att han kan gå och hämta den när han känner för att borsta tänderna.

Nu kör vi stora borstningen till kvällen och en sak som funkat här (förutom den självklara attityden och humor som LO tipsar om) är att säga "mamma räknar till 3" och sedan borsta uppe 1-2-3 (kan sägas huur låångsamt som helst :wink: :lol: men fingertoppskänsla krävs för att inte utmana ödet) och sedan säga "åsså nere; 1-2-3".

Det har faktiskt funkat jättebra :D , som om han får en uppfattning om hur länge han ska behöva stå ut - typ. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
åsa76

Inlägg av åsa76 »

Hej igen!

Tackar för tipsen :!: Vi får prova några nya knep o hålla tummarna för att det går bättre :!:

Kramar Åsa o Tim :wink:
Renee

Inlägg av Renee »

Nu är ju min pojke större, han var ca 3 år när jag införde leken "gå till tandläkare Renée". Men kanske detta kan vara ett tips till någon vars barn har lite svårt med koncentrationen vid tandborstningen. En kväll berättade jag för sonen med inlevelse att vi skulle leka "gå till tandläkaren" eftersom han i verkligheten snart skulle på besök till riktiga tandläkaren.

:!: Mamma förvandlades till tandläkare med helt annan dialekt/kroppsspråk än mamma :lol: . Hon säger "Heeeej Otto, vad TREVLIGT att du kommer till mig idag. NU ska vi titta lite på dina fina tänder!"

:!: Sonen placerades i mitt knä och fick luta sig mot min vänsterarm som förvandlades till stolsryggstöd som fälldes ner med ett surrande ljud; "Zzzzzzshck!" (sonen låg andäktigt och stilla i min famn och väntade med spänning på vad som skulle hända härnäst). Man kommer till lättare när barnet ligger i ens knä, rekommenderas! - funkar faktiskt även på min långe, store 3,5-åring :)

:!: Tandläkaren (som har MYCKET bättre attityd av självklarhet än mamma, ska tilläggas) förklarar för sonen att man hos tandläkaren måste gapa stort och fint (han har aldrig gapat så stort och fint och "tandläkare Renée" är mäkta imponerad över hans tjusiga tänder som hon ju aldrig förr har sett :roll: :lol: . Hon fortsätter förklara att man hos tandläkaren tittar på tänderna, räknar och känner på dom med mera och NU ska vi avsluta med att borsta dom noggrannt, för om man inte borstar noga kan dom få hål och det vill vi inte ha. (Denna förklaring/genomgång kör vi såklart inte numera, bara första ggn. Kanske en påminnelse då och då om hur viktigt det är borsta varje morgon och kväll)

:!: Tandläkaren borstar och berömmer sonen för att han gapar så stort och bra - nu kan jag borsta bättre och tänderna blir sååå fina och glada.

:!: "Stolen" fälls upp igen (nu får sonen hjälpa till att trycka på den påhittade knappen som fäller upp stolen) med samma surrande ljud och tandläkaren tackar för besöket och säger "hej då, vi ses i morgon!"

:arrow: Sonen tycker fortfarande detta är lika spännande varje gång efter ca ett halvårs teater och pratar med "tandläkaren" som om hon verkligen VAR en annan än vanliga mamma. De dagar jag inte orkar spela glad och käck tandläkare förklarar jag att hon är på semester, till sonens besvikelse. Han får ändå sitta/ligga i "tandläkarstolen" men ligger och tittar sig omkring, glömmer hålla munnen öppen osv, mao inte alls lika koncentrerad och lättborstad som när jag spelar tandläkare :lol:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Limpan

Inlägg av Limpan »

Som en självklarhet ska det utföras. Att suga i sig lite tandkräm är inte farligt man har ju så lite på ändå. Gör det snabbt tills han börjar gilla det.

Låt honom vara med när ni själva borstar, väck nyfikenhet. borsta alltid på dig själv innan. Avsluta alltid med något han tycker är jätteroligt

När det är gjort under en längre tid kommer han att se det som något naturligt.

Humor i god förening med konsekvens. Har en 7 månaders som älskar att borsta sina två små goa gaddar med hjälp av denna metod!
Alla logiska slutsatser bygger p? god argumentation.
N?r n?gon v?grar denna enkla grund vid samtal s?g bara: vi tycker olika, och se v?ldigt n?jd ut...
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

:D :lol: Här jagas tandtroll! Vår son började också vägra tandborstning i den åldern. Vi läste boken om karius o baktus och även nån annan bok om tandtroll och sedan dess är det periodvis tandtrollsjakt nästan varje kväll. :lol: "Å, jag ser en med rött hår som sprang DÄR!" Humor har varit nyckeln för oss också!

Och under värsta trotsperioden körde vi med tre tekniker i olika faser:
:arrow: Ibland funkade det att förvarna några minuter innan "om en stund ska vi borsta tänderna".
:arrow: Lite senare var det bättre att bara göra. Inte ens säga att det var dags utan helt enkelt borsta tänderna medan vi pratade om annat - som om det är helt självklart.
:arrow: Belöning..."men om du inte borstar tänderna kan vi ju inte läsa/titta på bolibompa/fim sedan, det vill ju jag" eller något som han gärna vill göra när ni är klara.

Men det finns hopp - nu när trotset börjar gå över så är det han som påminner oss om att han minsann inte borstat tänderna... :D :shock:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"