Hur göra kur för dagslur i vagnen?

Skriv svar
Tilia

Hur göra kur för dagslur i vagnen?

Inlägg av Tilia »

Hej!
Vår 19-månaders grabb har tidigare varit nöjd att läggas i vagnen vid dagslur och somnat så gott (på rygg). Sedan en tid vägrar han läggas utan gallskriker och sätter sig upp. Jag har låtit honom sitta varpå det krävs 15-20 min promenad innan han somnar sittandes :? Försöker jag sänka ryggstödet innan så blir han superarg. Detta känns ohållbart i längden :(

Vi SHN-kurade honom i december men brydde oss då inte om dagslurarna då de funkade bra. Frågan är nu: Hur gör jag minikur i vagnen. Är han för stor för vagning? Jag tycker det känns obehagligt att använda selet så spänt i vagnen för att få honom att ligga ner. Ok att ha det för att inte trilla ur från sittande men hur ska jag få honom att ligga o ha kvar mörk-skynket? Om han väl ligger och skriker kan jag ju vagna några rejäla tag, ramsa (utan ordet natt) och lämna. Men själv skulle jag få panik över att ligga hårt fastspänd när jag ska sova. :shock: Vad säger ni andra, är det MINA sele-vargar eller?

Är det någon som kan hjälpa så vore jag SÅ glad!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Han är ju en gammal man nu och dessutom kanske en liten förtrotsare. Jag skulle inte insistera på vagnen som sovplats om jag vore du. Jag skulle använda den när han är vaken och med, behöver transport och inte hinner/orkar gå själv.

Han sover bara en lur om dagen, eller hur :?: Låt honom ta den i spjälsängen (resesäng borta). Där kan han ta hand om sina protester själv. Lägg honom i favoritställningen, tryck till en liten smula som markering, ramsa dig ut och fortsätt ramsa medan du går bort allt längre, och låt honom sedan vara i fred. Musik i huset eller andra ljud låter honom veta att uppmärksamheten för hans del är avslutad. Ta upp honom på bestämd tid med stor förtjusning och bär dig åt som om han sovit hur gott som helst och hela tiden :!:

Resesäng kan man faktiskt ha utomhus också :idea:

När tiderna sitter som berget och minikuren satt sig ordentligt, kommer han vid behov att kunna sova middag i vagnen igen (därför att han själv vill sova när det är dags).
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tilia

Inlägg av Tilia »

Tack Anna! Det låter ju vettigt att göra minikuren i spjälsängen. Ska börja den kuren direkt då vi åker utomlands om två veckor och då underlättar det ju massor om han kan sova sin dagslur i vagnen så vi inte blir bundna till hotellet alla dagar. Det kommer att gå finfint. :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis :lol:

Och du vet ju vad som gäller: Attityden av Självklarhet. Ifrågasätter inte du/ni saker och ting´utan tar vad det nu är för självklart, gör inte lilla älsklingen det heller. Små barn gör som vi lär dem :!:

Ha en alldeles underbar semester! Med vagn :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! jag tänkte bara att jag skulle inflika min erfarenhet av detta lilla problem, eftersom jag för en månad sen befann mig i precis samma situation med min 19-månaders som nu är 20 månader, och verkar ha kommit ur förtrotsen. För förtrots var det, är jag ganska säker på. Han ville inte sitta i vagnen, inte sova, inte nånting.

Vi köpte faktiskt en sele som vi använde ytterst få gånger, bara för att vända det hela. Efter några gånger, när han ville klättra ur vagnen, frågade jag bara: vill du ha selen nu eller ska du sova? Då lutade han sig tillbaka och kunde somna under kortare promenad.

Så vi körde med selen och jag vet inte om det var rätt men nu är han i alla fall med på noterna igen. Han sitter hur lugnt som helst, och jag vagnar lite under några mysiga trädkronor.

Men jag skulle nog också föreslå spjälisen! Det låter jättebra att introducera den!
Lycka till,
Åsa
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"