Lång bilresa med 11-månaders – tips behövs

Skriv svar
Etienne

Lång bilresa med 11-månaders – tips behövs

Inlägg av Etienne »

I nästa vecka ska jag ner till familjen i Skåne och det är första gången vi åker ner sedan sonen kurades vid 6,5 månader. Nu behöver jag lite tips för hur jag ska göra resan så smidig som möjlig för både honom och mig då jag kommer att köra ner ensam. Han håller på att lära sig gå nu och har mycket myror i kroppen och därmed svårt att sitta still några längre stunder utan högljutt missnöje. Bilresan tar ca 6 timmar ren bilkörning.

:arrow:
Alt 1: Jag åker ner på tisdagkvällen och beger mig efter att sonen fått kvällsslurken så att han sedan kan sova större delen av resan. Frågan är om det är "schysst" mot honom att få sova halvsittande. Föredelen är att jag kan köra på och komma fram snabbare - skönare för en otålig lite kille. Hem kommer vi att få åka på dagen men då är sambon med i bilen och kan hjälpa till med underhållningen. Jag tänkte att man kan göra det så bekvämt som möjligt med nackstöd och snuttefilt. Sedan flyttar jag givetvis honom till resesäng i eget rum när vi kommer fram och fortsätter nattsömnen för att väcka vanlig tid morgonen efter.

:arrow:
Alt2: Jag åker på onsdagmorgonen efter avklarad frukost. Sonen sover normalt ca 10-11.30 så då kan jag köra på, ta lunch som vanligt och då passa på att "rasta" lillprinsen med promenad och lek på någon rastplats. Dock blir det ju ett par timmars vakentid i bilen men det kanske funkar om man har lite nya skojiga leksaker? Dock lär ju resan ta mycket längre tid, runt 8 h...

Synpunkter och tips emottages gärna :wink:
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :lol:
Jag har åkt både natt och dag rätt långa bilresor och tycker att bägge alternativen fungerar bra men det finns nackdelar med bägge:

:idea: Nattresa-du är helt slut dagen efter
:idea: Dagresa-den tar längre tid

Nu när jag ska åka nästa vecka till min pappa åker jag på dagen. Skönare för mig och eftersom jag vet att det tar längre tid så känns det inte stressigt alls. :P

Jag ger Emma en ny bok, något som låter och om hon blir lite uttråkad brukar en skorpa göra susen :lol:
Sen har jag släppt tanken på att sömnen ska sitta som ett berg i bilen. När vi har åkt de senaste gångerna så har Emma sovit sina timmar totalt under färden men inte riktigt på rätt tider.
Hon tar sig en 20-minutare och sen kan hon vara vaken en timme på ordinarie sovtid för att sedan somna om igen en stund. Har fungerat jättebra!

Dom gånger vi har åkt natt/kväll har jag tyckt att det är lite jobbigt innan sängen är uppfälld, väskorna inne osv :wink:

Lycka till,

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Etienne

Inlägg av Etienne »

jo, du har helt rätt. Om jag kör på kvällen blir det inte så sent, jag kommer att vara framme ca 12. Nackdelen med att köra på dagen är att jag förlorar en hel dag därnere. Eftersom mormor ska vara barnvakt över natten för första gången vill jag gärna hinna komma så tidigt som möjligt så att de hinner träffas lite innan. De ses ju inte jätteofta.

Hmm.... #-o
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej igen!
Då skulle jag absolut åka på kvällen :-)
Byt till pyjamas, ge välling och åk 8)
bli inte stressad om han inte somnar på studs inom marginalkvart, det kan vara lite mycket att ta in även om du har ett mörkt lakan över stolen som mörkläggning.
Om du har ett solskydd på stolen så underlättar det vid mörkläggning.

Eller så åker du på em och kommer fram ännu tidigare. Jag åkte kl 16 en gång och stannade för nattslurk och klädbyte vid 18.30 och mörklade, ramsade och körde vidare. Inga problem alls. Då var jag framme vid 21.30 vilket var skönt för mig och henne!

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Skånebo som jag är med Emils farmor i Stockholm så blir det ju lite resande. Vi har provat ett par varianter men jag tycker nog att den bästa var att sätta på pyjamas och åka innan nattslurken. Då fick den lille tid på sig att kolla av läget i bilen och leka lite med sina prylar. Sen stannar man för nattslurken och kör vidare när den landat i lilla magen. Emil är inte helt nöjd med att sova i bilstolen, han försöker vända sig på mage och det är ju rent omöjligt. Gnäller en stund men pressar sedan näsan mot huvudskyddets sida (det känns väl som när han sover på magen och pressar lilla näsan mot kudden :) ) och så somnar han. Vi kan luta bilstolen något så han är inte helt sittande om man så säger. Sen sover han tills vi är framme och då är det bara att bära in honom och lägga ner i resesängen och där sover han vidare utan att vakna.

Vi har även gett nattslurken hemma för att sen åka, man kommer fram lite senare men det funkade också bra. För oss tar det inte mer än max fem timmar upp till Stockholm om man kör utan stopp och sover Emil är han helt nöjd, är han vaken blir det till att stanna och pausa för mat och lite rörelse.

Trevlig resa. Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

När man bor som vi gör (Västerbottensfjällen) blir det en hel del långturer i bil :wink: Tandläkarbesök, matinköp, apotek, vårdcentral/sjukstuga, mödravården...ja allt (nästan) ligger i Vilhelmina, dit vi har 18 mil tur och retur! Längre resor till släkt och vänner i Sundsvall (makens sida) och mälardalen (min sida) görs inte lika ofta men då pratar vi ca: 80 mil enkel resa... :shock: 8) :lol:
Detta gör att vi avdramatiserat bilåkandet rejält :!:
Mat och sovtider hålls med marginalkvart. Vi stannar inte för ombyte. Snuttefilt och ramsa räcker för att markera "nattnatt", även för de stora barna :heart: :sleep: ALLT går bara mor å far packat ATTITYDEN i bakfickan! :wink:

Vill tillägga att den äldsta varit åksjuk sen halvåret, mellanskrutten är VÄLDIGT aktiv och otålig, och Lillprinsen mest van vid vildmarken... Så de är inte barn som tycker om att åka bil egentligen..
Men som sagt - ALLT går! :lol: :thumbsup:

Kram!
/Fjällmor
Etienne

Inlägg av Etienne »

Visst går det :P . Jag vill bara göra det smidigare för lillkorven :D

Jag tror att jag kör på kvällen så har jag lite mer tid där nere. Vi kommer ju att köra tidigare när vi ska hem så då får vi provat den varianten också. Det lär ju bli fler resor i sommar och höst. Tack för alla tips!

När det gäller tider så oroar jag mig inte särskilt mycket. Han är en sån säker sovare numera :thumbsup: så om det blir lite fel en dag är inte så farligt. Nu när vi kan grunderna går det bra att improvisera (var det Anna som sade det? :wink: ), bara vi håller oss till schemat som vanligt sen.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

...och där visade du att du redan packat det viktigaste..
:lol: Attityden! :lol:

Trevlig resa! 8)
/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"