Krångligt värre det här...

CarolineW

Krångligt värre det här...

Inlägg av CarolineW »

Hej hej,

Får börja med att tacka LO för råd igår kväll angående vår lilla kickas sömnproblem :D (dock skrev jag i fel forum, skrev i matforum längre ner). Hade ju inte läst Barnaboken på så länge och blandat ihop begreppen. Men nu har både jag och min sambo lusläst både här och i boken.

Sötnosen sov faktiskt hela natten med bara ramsan (som jag i all hast fick hitta på innan jag lade mig igår kväll :!: :!: ). Däremot rynkade hon ögonbrynen flera gånger. Hon undrade väl vad som tagit åt mamma.

Men...hon vaknade imorse kl 0600 och hon ska gå upp kl 0700 har vi bestämt. Ska man gå upp och låta som vanligt i köket i väntan på att hon ska gå upp (som jag läste nånstans här?) eller gäller fortfarande "på natten sover man, på natten ska det vara tyst"? Jag fick till slut lägga henne i vagnen ändå så hon slutade skrika.

Väckte henne 0700 och matade x 4 och böt och gosade, lade henne i sängen kl 0800 för två timmars lur (hon är vanligtvis väldigt morgontrött) men hon vägrade att somna. Kl 0900 skrek hon fortfarande och jag gav upp och la henne i vagnen. Hon skulle ju sova i två timmar till 1000 var det tänkt men då hon somnade efter en timme först blir det ju bara en timmes lur. Ska man ändå väcka kl 1000?

Nu hör jag i och för sig att hon ligger och leker i vagnen, rätt nöjd. Bör hon inte sova under sin sovstund? Ska man dra några tag med vagnen så hon somnar om eller är det ok att leka istället för att sova?

Åh, alla dessa frågor!! :lol:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Smiter in i LO:s ställe som är datorlös för tillfället :wink:

* Om tidiga morgnar kan du läsa i "Tips på vägen" här på forumet eller "Tips och inspiration" i Sova hela natten-boken. En upplysningsramsa ska hon ha direkt hon vaknar "för tidigt". PÅ NATTEN SOVER MAN betyder inte att det måste vara tyst i huset. Det låter ju lite när man laddar bössan och skjuter vargen :lol: Vilket man alltså gör MELLAN barnet och vargen (alltså inte inne hos barnet utan utanför, så att barnet är fredat). Så börja alltid med att ramsa henne tyst x4. Minsta möjliga trafik alltså, vilket betyder ingen alls på morgonkulan :wink: :!:

* Väck henne efter ett s k naturligt sömnrytmpass. De är: 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim. Använd marginalkvarten vid behov så schemat kommer rätt igen resten av dagen.

* Det viktigaste är inte att hon sover varje minut hon "ska". Det viktiga är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem :!: Resten är upp till henne själv. Låt henne vara i fred totalt, så länge hon inte blir riktigt ledsen och du hör att hon verkligen ber om hjälp :!: Då är hon också mottaglig för den.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
CarolineW

toppen...

Inlägg av CarolineW »

Toppen tack! :D

Tror jag fattar galoppen nu :!: :thumbsup:

Fick hjälp i det andra sovforumet (som vi egentligen tillhör!) igår att lägga om vårt schema också som verkar funka och faktum var att hon sov hela natten utan gnäll fram till kl 0500!! Det är det längsta vår lilla tös sovit sen hon föddes!! :D :!:

Och nu alldeles nyss somnade hon på fem minuter i sin egen säng. :sleep: Jag tror helt ärligt inte att det är sant. Men det är det.

Tack tack tack Anna och ni tjejer som hjälpte till igår. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kanon :lol:

Men ajaj, olika trådar kring samma barn och samma "problem" :?: Det komplicerar livet!

Så spä på din gamla tråd, så hamnar den uppåt :wink: :lol:
CarolineW

jajjamen...

Inlägg av CarolineW »

....ja, det var krångligt värre. Ny på forumet och i min iver att få kontakt med alla människor här som ville hjälpa till kastade jag mig in i fel forum där svaren då tyvärr blev begränsade. Men i rätt forum blev det kalas.

Nåja. Vår älskling sov inatt igen till fem. Vagnade om till sju. Livet har en ljusning. Jag ser sömn i sikte.

:D :D

Som en parentes kan nämnas att jag efter att ha vagnat så mycket i flera dagar har fått ordentligt ont i ryggen :? (kom som värst inatt) och har fått akuttid hos ryggdoktorn för knådning nu kl 1100. Jag som aldrig haft ont i ryggen! Men fan - det är det värt (om det går över vill säga!!) :!: :!:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där :lol: Bra, bra :lol:

Din rygg försöker rädda dig från vagningsträsket :wink: :lol:
CarolineW

Inlägg av CarolineW »

Förmodligen är det precis så! :!: :wink:

Skönt hos kiropraktorn var det i alla fall.

Hon föreslog dessutom att jag skulle ta med Klara till henne, då hon inte vrider huvudet något vidare åt ena hållet.

Klara fick gå hos sjukgymnast första månaderna för det och det har väl blivit något bättre, men hon sover fortfarande enbart på ena sidan med resultatet att huvudet blir lite skevt.

Vi har lagt henne på mage sen hon var pytteliten för att hon ska träna nackmusklerna och bli bättre att vrida huvudet, men hon lägger inte ner huvudet utan kämpar och håller det uppe (tills helt nyligen när jag buffade enl AW´s metod och hon äntligen äntligen la ner huvudet och slappnade av!!) tills hon börjar gråta av ilska och frustration. Hoppsan vilken lång mening!! :shock:

Och ja, Anna, jag vet att du förespråkar magsovande (med larm) men vi har kört ryggsovning av vissa orsaker. FY skäms på mig - men så är det.

Någon med erfarenhet av detta?
Mamma till Klara K, f?dd 17 januari 2006
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Skaffa larm till barnet och lägg henne på mage. Vad är det för konstigt med det :?: :!: Då kan hon träna sig själv och lägga huvudet åt båda hållen hur hon vill. Och får lite synnerligen välbehövlig rörelsefrihet :!:

Hur skulle du försvara att lägga en sköldpadda på rygg :?: :twisted:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Caroline :D
Alla min abarn har varit magsovare, jag vet inte av vilken anledning du inte vill att din dotter ska sova på mage, MEN :!: Ett barn i släkten som ABSOLUT skulle sova på rygg, hon fick "plattskalle", dvs att huvudet hade en väldigt konstig form och var platt på den sida som hon ALLTID låg på, för hon kunde inte vrida det själv... Istället för att köpa larm, lägga henne på mage och bli av med alla bekymmer, köpte de en speciell kudde och gick på sjukgymnastik med stackar :cry: Då var hon bara baby... Nu är hon tre, sover som en kratta men som tur är fick de till skallformen på henne - på bekostnad av hennes sömn :evil: Om lilla tjejen kunnat tala, har hon SKRIKIT till dem "LÄGG MIG PÅ MAAAGE!". Så tänk över det beslut ni tar nu, det kan få kosekvenser långt fram :!: Det är ett mycket välment råd :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
CarolineW

Inlägg av CarolineW »

Vad ledsen jag blev när jag fick svaren, även om det ena var välment.

Min fråga var ju inte om huruvida man bör sova på mage eller inte, utan om någon haft en liknande erfarenhet av en "låsning" så barnet inte vrider huvudet något vidare.

Lika lite som jag dömer de som lägger sina barn på mage, lika lite vill jag själv bli dömd för att jag lägger mitt barn på rygg. Låsningen i nacken har varit sen födseln och har inte uppkommit för att jag lagt henne på rygg. Min dotter vill inte ligga på mage.

Jag förstår att jag inte är välkommen här längre men jag tackar i alla fall för de råd jag har fått.

Kram Caroline
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Caroline du är fortfarande väldigt varmt välkommen på Forumet. Jag kan förstå att du blev lite ledsen över svaren men då är du inte van vid den oerhört raka tonen här som ibland kanske kan uppfattas som lite "elak" men faktiskt är hjärtlig, hjälpsam och kärleksfull. Jag lovar att ingen vill dig eller din lilla något ont utan bara hjälpa och stötta. :)

Så var inte ledsen, torka tåren och läs inläggen igen men med en annan inställning - att alla här vill bistå, stödja, komma med råd och dåd. :heart:

:arrow: Jag tror mig veta att vi alla, stora och små, ofta inte "tycker" om sånt som vi inte vet något om. Det kan handla om ny mat, usch vad äckligt det tycker jag inte om kan man säga fast man aldrig har smakat. Nya sätt att göra saker som man inte kan ta till sig - jag tycker inte om att göra på det viset. Emils pappa ville tex aldrig höra några som helst goda råd om hur man lättast sätter in linserna när han var nybörjare och jag haft linser sen jag var 10 år gammal. :wink:

Därav tror jag att din lilla Klara inte är van att ligga på mage därav protesterar hon och du tolkar detta som att hon inte gillar att ligga på mage. Förstår du vad jag menar :?: Små barn i synnerhet behöver lite mer vägledning än Pappor som vägrar ta emot goda råd, små barn köper mycket av det vi berättar för dem om vi gör det med en attityd som säger att det är är det bästa för dig, mamma vet att det är det och därför gör vi på detta viset. Då köper det lilla barnet läget och finner att det visst var skönt att sova på mage för att ta ett aktuellt exempel.

Magläget kommer Klara ha så mycket nytta av på många sätt, dels kommer hon själv gymnastisera sin nacke och lägga ner huvudet åt bägge håll, hon kommer träna sin kropp inför ålingen och krypning som är viktiga utvecklingssteg som man ska värna om, hon kommer dessutom sova godare när hon väl vant sig vid magläget och hon kommer inte få någon platt huvud som ryggliggare drabbas av.

Snälla Caroline, var snäll och läs alla inlägg igen, ta till det informationen, tänk på lilla Klaras bästa och ditt eget välbefinnande och kom ihåg att du ALLTID är varmt välkommen på Forumet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
CarolineW

Inlägg av CarolineW »

Hej SusanD och tack för ditt jättegulliga svar (och din flagga så jag faktiskt läste det också).

Med all respekt för Anna och övriga som tycker man ska låta sitt barn sova på mage - jag vill inte ha Klara på mage när hon sover. Jag tycker AW´s metoder är helt fantastiska. Men just den biten har jag valt att göra annorlunda. Vad jag inte förstod var att det verkar vara oerhört känsligt att tala om det.

Klara ligger på magläge varje vaken stund men inte när hon sover och det är väl ändå jag som hennes förälder som bör bestämma det? Alla gör vad man tror är bäst för sitt barn och i det här fallet väljer jag att lyssna på statistiken. Det kan och ska jag inte skämmas för.

Det var därför jag förstod att jag hade hittat fel forum. Tyvärr får jag säga för de allra flesta här har varit oerhört hjälpsamma.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Caroline, alla väljer att göra det bästa för sina barn så ock du. Klara kommer helt klart överleva och må gott även om hon sover på rygg på natten, du har ju henne på mage på dagarna så hon får sin träning ändå.

Som du själv säger så väljer man själv hur man gör och ska inte bli ifrågasatt men däremot kan det ju inte vara fel att få komma med lite åsikter i frågan :D .

Och du, det är fler här som har sina barn på rygg, även om vi är betydligt fler som har barnen att sova på mage, och det är inget skäl att lämna Forumet när det finns så många klocka föräldrar att bolla idéer med, problemställningar, frågor och även hjälpa andra genom att komma med kloka inlägg.

Så var du kvar på Forumet och gotta dig i allt gott som här finns att finna.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hmmm :?
Nu tar faktiskt JAG lite illa vid mig... nejdå, men jag tror VERKLIGEN på att vi måste kunna få ge råd här på forumet, även om det ibland "låter" lite frankt, eller att det är raka puckar. Jag förstår INTE vad det är för elakt med det! Jag tror inte det är meningen att man ska känna sig ovälkommen, om man som undrande förälder söker sig hit, men du måste förstå att alla (sunda :D ) åsikter måste få göra sig hörda :!:
Om jag nu tror och tycker att magsovning är det bästa för barnet, liksom fasta måltider och annat basic, måste jag väl få säga det :?: Precis som din övertygelse är att sova på rygg är det bästa :!: Vi måste tåla det. SJälv har jag fått många "raka" svar här, som allraförst gett mig rodnad av både ilska och skam :oops: , men inget som skrivits till mig har menats som för att skada vare sig mig eller mina barn.Och när jag fått läsa, begrunda och tittat mig djupt i spegeln har jag många gånger - inte alla! - fått säga att råden gjort vårt liv mycket bättre.
Jag tror nog, eller VET!, att det var så både jag och AW menade till dig - och din lilla Klara!
Därför ägnar vi mycket tid här, och hoppaas att du så och må göra!
Men tro inte att vi vill vara elaka, det var aldrig meningen, det tror jag du förstår :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Jag gillar detta forum för att det är så raka och ärliga råd, som ibland visserligen kan kännas för att man inte tycker likadant eller gör likadant. Tonen är i AWs anda är som jag upplever henne, väldigt ärliga, men bara väl menade och rent av kärleksfulla, för de små barnen framförallt.
Jag vet dock hur det känns att vara fel, jag är dagismamman som har haft mina tvillingar på rygg, dubbelfel så att säga... :oops: :shock: :lol: Men jag känner mig välkommen ändå. Och det tycker jag att du ska göra också! Vi är ju här för att lära av varandra, inte bara hålla med varandra.
Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"