God morgonsömn, krångel med långlur

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Precis som jag skrev kunde em kännas lite väl långa i början. Det är då du lägger in en femminutare eller lägger en halvtimme tidigare om hon kroknar allt för mycket. Likadant om luren havererar- för de gör de ju ibland av olika orsaker. Jag körde nästan konsekvent 20-30 min tidigare natt i början. Påverkade INTE morgonen alls. Fick som sagt väcka varje morgon ett bra tag.

Vega hade en "gnällperiod" runt 17.00, precis före middagen. Efter lite mat brukade hon piggna på sig lite och det gick bra fram till vällingen. Efter vällingen blev det återigen lite piggare, men ändå tacksamt att lägga för natten en liten stund senare.

Jag påminner alltid om det pips i långluren, ja inte för lite bök och stök- men om hon vaknar. Jag förebygger ett riktigt uppvaknande kan man säga- men jag är noga med att bara ge EN ramsa och sedan få hon somna om bäst hon vill. Brukar dock lägga tillrätta 10 minuter efter det har blivit tyst, för att förhindra ytterligare uppvak pga knölig ställning. Hon brukar sova som en dröm under långluren MEN de senaste dagarna har hon faktiskt vaknat efter 45 minuter- gnölat i 5 minuter- och sedan soviyt exakt 45 minuter till. Hoppas på att det är övergående.

Lycka till :D

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Jag gör ingenting alls om det inte är gråt. Emma sover långluren jättebra också fast oftast bara 1,5 timme så vi kör på läggning 18.30 nu tills hon ska dra ner på sömnen helt enkelt :lol:

Men om långluren blivit kort av någon anledning så tycker jag du ska försöka få till en 5-minutare eller bada tidigt och lägga tidigt, påverkar inte alls morgnarna eller natten :P

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack ni underbara människor :D :heart:

:arrow: Denna tråd riskerar att bli outhärdligt lång för jag kommer att ta mig friheten att lämna rapporter emellanåt 8) :wink: :lol:

Ni har väl bössorna laddade :?: :twisted:

"utan femminutare i tvenne dar försmäktar vi i detta schema" (men bara nästan... :wink: )
Saara

Inlägg av Saara »

Hej Nancy!

Under långluren brukar jag också ge EN ramsa ifall det blir uppvak. Men bara en och sedan kör vi med musik och bekanta ljud i huset. 8)

/Saara och
Jenny som firar sin ettårsdag i dag \:D/ Stora flickan!
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon :D

Rapport dag 5:
:arrow: svajiga långlurar de senaste två dagarna med många uppvak. Inspirerad av Tessan avhöll jag mig från ramsning men se det gick ju inte... I ivern att få detta att fungera glömde jag ju bort det viktigaste :arrow: att göra det man TROR på :!: Även om något funkat för någon annan är det ju inte nödvändigt att lämna ett fungerande koncept om det inte innebär några besvär.

Så jag gör nog som Saara, Päivi och Linda, pangramsa vid första pip och därefter avvakta, avvakta, avvakta (dvs Tessans "gamla" koncept :lol: ).

Om jag förut klagade på att dygnet har för FÅ timmar är det nu snarare det motsatta, för MÅNGA timar på ett dygn :roll:

Vi har pga krånglande långlurar lagt Leia 18.30 (då hon somnat bums :sleep: ) men då vaknar hon 06.30 istället... Vilket ju är vad mamma strävar efter, 12-timmarsnatt. En kvart tidigare spelar ingen roll har jag märkt men en halvtimma gör att hon vaknar tidigare.

Ikväll skall det bli underhållning på HÖG nivå fram tills minst 18.45 :wink: :lol:

Hälsningar från Nancy
ps. Grattis i efterskott till stora lilla Jenny :D :D :D ds.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Rapport dag 7 :wink:

Jag utlovade ju fritt fram för "vad var det vi sa" MEN de senaste dagarna har Lillebus haft feber (39,4 som högst) och jag tar tillbaka alla råd jag nånsin gett andra om att försöka hålla schemat med hjälp av marginalkvartar... :oops:

"Vadå EN lur" fnös Leia och tog istället FYRA under gårdagen...

08.30-09.15
10.30-10.50
11.30-13.15
14.45-15.30

:arrow: Trots all denna sömn somnade hon gott till kvällen och vi väckte henne kl 07.00 :sleep: :D

Idag lyckades jag hålla henne vaken till "gamla" sovtiden 10.30 och i skrivande stund sover hon så gott.

:idea: Nya pigga tag när denna febervända är över och DÅ, mina vänner, skall ni få sola er i er förträfflighet :wink: :D :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Jag lyfter upp tråden för nu behöver vi hjälp.

Efter veckans oreda i dagschemat (feber) så har vi kommit ur spår.

Leia ÄR ju (precis som ni spådde) redo för EN lur.

:arrow: Nu behöver vi genomföra en "minikur" men det står helt still hos modern om hur man gör... :? :-k ](*,)

Scenario: lägger 12.00 med ramsa. Efter 35 minuter (eller annat valfritt sömnrytmpass :roll: :? ) pips det till, mamman ramsar, lillebus tjoar lite mer, mer, ställer sig i spjälsängen och gråter och "hoar" om vartannat :x :( :cry:

Om hon inte sover ordentligt mitt på dagen orkar hon inte med em/kväll utan slocknar på golvet om så krävs.

Jag är VÄL medveten om att detta är mitt eget fel #-o Då Leia var sjuk fick hon själv styra över sömnen dagtid :oops:

Snälla, hjälp oss upp på banan igen :!: :D

Nancy
Senast redigerad av Nancy den sön 04 jun 2006, 13:24, redigerad totalt 1 gånger.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Har du eller har du inte ändrat schemat än.
Jag tycker att det låter tidigt att gå ner till en lur, men det är olika barn och givetvis beroende på hur lång den luren är.

Har du inte ändrat än så håll kvar gamla tiderna i en vecka, så att du styr upp och känner dig trygg i vad du gör.

Oavsett så låt henne vara om hon gnyr/tjoar/smågnäller om/när hon vaknar till efter en kort stund. Ge henne chansen att somna om själv. När hon ber om hjälp på riktigt så ge henne det genom en tydlig ramsa, inte innan dess.
Om detta mönster skulle fortsätta ändå i flera flera dagar. DÅ kör du en minikur. DÅ återkommer vi till hur du genomför den. :D

Jag tror att du stör henne med din ramsa, det är därför hon ökar gnällandet.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack LO/ :D

Vi hann bara med några få dagar på nya schemat innan Leia blev sjuk, det är därför jag kände behov av minikur för att återställa ordningen och bygga vidare på det nya schemat.

Att jag ramsar vid första "pip" under långlur är pga att det ofta fått Leia att reagera med "ok, inte sovit klart alltså, då sover jag en stund till... :sleep: "

Jag drog säkert förhastade slutsatser igår, ivrig över att "få till" schemat.

:arrow: Avvaktar några dagar och ber att få återkomma :wink:

:D Nancy
ps. håller med om att det låter tidigt med EN lur men efter att ha haft klagovisor i alla de tonarter i många veckor kände jag att det var dags att göra något åt saken. Det tog Leia uppåt 45 min att somna både em-lur och kväll och mindre korrigeringar hade inte önskvärd effekt.ds.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:evil: Nä, jag har inget vidare tålamod. Inte då lillebus har ALLA förutsättningar att sova långlur men ändå vaknar efter 45 min, ställer sig i sängen och tjoar/frågar/illvrålar (och har gjort i 50 minuter nu).

:idea: Tycker att det var mycket lättare att "lappa och laga" då lilla barnet hade fler lurar per dag. Nu är marginalerna så små, särskilt som Leia ju fortfarande är på gränsen till för liten för en lur. Återgång till två är dock inget alternativ, de glada och pigga förmiddagarna vittnar om detta tycker jag.

Efter en liten 5-minutare vid gamla sovtiden 10.30 är det idel solsken fram till 12.00. Vore perfekt med 1,5 eller ännu hellre 2 timmar. Gissar nog att 2 tim är för mycket begärt så jag lägger henne 18.45 istället.

Så jag reviderar det jag skrev om att avvakta. Skulle bli mycket tacksam med hjälp om hur man långlursminikurar en Säker Sovare :wink: :D

Schema:
natt 18.45-07.00
sova 12-13.30 (hade gärna haft 11.30-13.30 så om man minikura sig till det så :roll: )
(+ en 5-minutare fm tills vidare)
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Tyvärr inga direkta tips då Widar ganska snart fann sig i att luren var en/dag och rättade insömnbehovet efter det... Försöker dock tänka mig in hur jag skulle agerat om det varit han som höll på som Leia...

1. han hade fått tjoa på men varit kvar på plats.. nu sover han iof sig i vagnen så av säkerhetsskäl måste han hållas under uppsikt selen hjälper ju men man vet aldrig... När han var allmänt krånglig i magsjuka och tänder och vad det nu var för ett par veckor sedan lyssnade jag av och satte in stöten innan han vaknade, dvs när han började böka i vagnen blev det en promenad. Visst att man inte ska ingripa i onödan.. men tycker du kan se det som att Leia inte är van att luren ska vara si och så lång, och att du genom att hjälpa henne sova vidare visar hur länge man faktiskt kan sova på dagen.

2. sover hon inte det tänkta - gör som Anna säger, ge förutsättningarna i varjefall... hoon kommer vara jättetrött på kvällen - kanske övertrött och ha svårt att komma till ro därför, men låt henne inte sova igen på em (jag har gjort det misstaget alltför många ggr...) utan ge det några dagar som kommer vara jobbiga för dig att hålla henne på humör tills hon själv finer att det nog är skönast att sova de där timmarna på degen ändå... (detta tankeaätt tillsammans med införandet av en lur har helt botat våra tidigar mornar)

*lycka till*
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Nancy

Inlägg av Nancy »

A lie skrev: ...utan ge det några dagar som kommer vara jobbiga för dig att hålla henne på humör tills hon själv finer att det nog är skönast att sova de där timmarna på degen ändå... (detta tankeaätt tillsammans med införandet av en lur har helt botat våra tidigar mornar)

*lycka till*
Tack A lie för ditt inlägg och i synnerhet raderna ovan :heart: :D

:arrow: Ibland behöver man påminnas om det man egentligen redan anar innerst inne :wink:
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Rätt inställning ;-) :thumbsup:

:-D men kom ihåg att hon ska komma på att sova på degen ;-) kola i hela huvudet...
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
Nancy

Inlägg av Nancy »

A lie: :lol: :roll: :wink: :lol: Självklart :!: (men undviker söt bulledeg :wink: )

Fråga till Er vars barn gått över till en lur:

:arrow: har ni låtit barnet självt bestämma längden på luren :?: Tänker på att barn 9-11 månader behöver 14 tim och från 12 mån 13,5 tim. Leia fyller snart ett år men jag är osäker på hennes sömnbehov.

a) 12 tim natt + 1,5 tim daglur (väcka vid behov)
b) 12 tim natt + 2 tim daglur
c) 12 tim natt + låta Leia själv bestämma längden på daglur (minst 1,5 dock)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag började med två timmar - vilket Hugo sov varannan dag :roll: , och nu gör vi så här:

vaknar han vid sex, och ligger och jollrar utan omsomning till halv sju (morgon) så ser jag gärna att han sover två timmar på dagen. En liten viskande ramsa vid sömnskarven 1,5h som puff brukar fixa den saken - oftast sådana dagar - behövs den inte...

Får jag väcka vid halv sju så räcker det med 1,5 h på dagen. :wink:

Med andra ord ser jag till totala behovet 13,5h.

Hugo började sin karriär som "en-lurs-sovare" som just tolvmånading.

Under de första tolv dagarna odlade jag fem-minutaren mýcket flitigt. Numera bara vid kris-kris, dvs nästan aldrig.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"