Uppföljningsvecka - vargtimmen & krångel dagl

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Findus

Uppföljningsvecka - vargtimmen & krångel dagl

Inlägg av Findus »

Hejsan,

Min dotter är nu 2 mån 3 v och jag började "vagnkura" henne förra veckan. Vi är inne på Dag 5 i uppföljningsveckan(alltså dag 8 totalt) och har avverkat 8 nätter.Jag ramsar inte aktivt än eftersom hon är för liten. Brukar smyga in bekräftelseramsa precis när hon somnat.

Hennes schema:
6.30 Morgon, äta
8.00 Sova 2h
10.00 Äta
11.30 Sova 2,5h
14.00 Äta
16.00 Sova 1,5h
17.30 Äta
19.00 Sova 1,5h
20.30 Äta
22.30 Sova natten 8h

Vi gör små framsteg dag för dag, och baksteg. Vagning är ett aktivt verktyg. Under uppföljningsveckan har vi lyckats mota bort alltfler av hennes uppvaknanden under vargtimmen tills hon natt 7 bara vaknade 1 gg :!: Men nu inatt vaknade hon återigen ca 10 ggr mellan 4 och 6. :(

Hon har under uppföljningsveckan börjat sova mkt oroligt under daglurarna också. Vaknar ofta. Jag får vagna många ggr och periodvis kommer jag på mig själv att stå där för länge... :oops: Men hon vill inte sova mer än 30 och 45-minuters pass i taget. Jag får henne att somna om efter ett tag 5-10 minuter.

:?: Ang vagningen. Ska jag alltid lägga henne tillrätta först? Är det någon skillnad dag/natt? Sedan vagna några tag för att raskt gå där ifrån? Ibland använder jag solfjädern(bara natten) men den funkar först efter några vagningsomgångar. Funkar dock bra vid nattningen.

:?: Har börjat fundera på om det är bristen på mörker som stör henne under vargtimmen? Det börjar ju ljusna vid 4-5-tiden. Har inte velat hänga för något för vagnen för jag har fått för mig att det blir dåligt med syre därinne då.

Krånglet med daglurarna antar jag beror på att hon inte sover hela natten än. :idea: Kanske ska jag bara ge mig till tåls och fortsätta jobba vidare och ge henne mer tid att anpassa sig till den nya ordningen?

:arrow: Till helgen hade vi tänkt att förlänga natten dvs lägga henne tidigare på kvällen(då hon är ganska trött nu på kvällarna.) :?: Kan vi göra det trots att hon inte sovit hela natten än?

Någon som kan råda mig med ovan frågor?
Tack, Cecilia
Mamma till Alexander 031122 och Jennifer 060307
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Se Paivis och Nancys svar i trådarna ovan så blir du säkerligen både peppad och inspirerad och kanske en smula extra upplyst :idea: :lol:

Ja, det är lätt att fastna i vagningen och även i diverse idéer om att lilla älsklingen "ill" eller inte vill det ena eller det andra. Men små barn gör som vi lär dem, och de frågar, på sitt vis, om hur det ska vara, bara för att de för det enkla lilla livets skull behöver veta vad som gäller, så att de kan förutse saker och ting.

Det kan ta lite tid, bara.

:!: Nej. Gör det första gången, vid läggning, som markering. Sedan kan man behöva lägga tillrätta om lilla älsklingen har ballat ur fullständigt, dvs vänt sig eller knögglat ihop sig så till den milda grad att det inte går att sova - då lägger man bokstavligen till rätta, lägger rätt. Men inte efter första läggningen om det inte absolut behövs :!: Solfjädern är också markering med så här små barn. Ingenting att fastna i. Ett lätt tryck efter tillrättaläggandet - det är det hela.

:!: Mörklägg rummet i stället. Det är viktigt. Det finns mörkläggningstyg i metervara.

:!: Krånglet med dagslurarna kan hänga i ett tag, en brukar tjata (liksom vargtimmen) i ett par veckors tid efter uppföljningsveckan. Men det går förbi. Ha tålamod och odla mer förtroende för lilla barnet :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Findus

Hon sov hela natten!!

Inlägg av Findus »

:D :D :D Tjohoo!! :D :D :D

La en proppmätt och leende bebis till sängs igår inför nionde natten sedan vi startade kuren. Vi hade då busat och som vanligt sagt gonatti till lampan. La henne tillrätta i vagnen. Huvudet poppade upp(som vanligt), petade ner det vänligt men bestämt. Ruskade till vagnen(en rejäl gång, brukar annars alltid stå och vagna några ggr men igår hade jag bestämt mig för att det fick vara nog med det. Hängde för nattskynke. Gick därifrån. Hon låg och boade lite och småjollrade stillsamt och SOMNADE sedan. Gick tillbaka senare och drog bekräftelseramsan 2x.

YES!YES! YES! Enklaste nattningen hittills! :lol: Är rätt säker på att min attityd är en bidragande orsak. Igår kväll var jag mer cool 8) och gjorde saker med större lugn och självklarhet än tidigare i veckan. Lugnad av ditt svar och andras inlägg insåg jag att jag gör rätt men också att jag kunde korrigera några saker.

Hörde henne tjoa till lite inatt vid 5-snåret. Lät henne vara(istället för att som vanligt rusa upp och vagna = störa) och hon somnade snabbt om. Suck... jag har säkert stört henne i onödan senaste nätterna med att överdrivet vagna vid minsta lilla pip. Fick det obeskrivliga nöjet att väcka lilla prinsessan imorse kl 6.30!!!

:D :D :D Jag är så obeskrivligt glad över detta framsteg! :D :D :D

Första morgonluren(som oxå krånglat rejält sista dagarna) somnade hon som en sten. Jag behövde bara lägga henne tillrätta(hon boade snabbt ner huvudet djupare i vagnen), petade inte överhuvudtaget på vagnen och hon småjollrade lite stillsamt och somnade på studs!!!

Åh vad underbart med framsteg särskilt när man tvivlat över sin förmåga. Men det är precis som du säger. Man måste backa tillbaka rejält för att bitarna ska falla på plats. :roll: Ska njuta av detta hela dagen!! :D

TUSEN TACK! Tack även alla ni andra vars inlägg jag lusläser dagligen i jakt efter tips och stöttning. Det är så skönt att vi är många som upplever samma sak, både hårt jobb och motgång men oxå kunna dela glädjen och framgång när de små liven kommer till ro som de ska!

Helt fantastiskt att en bebis som snart blir 3 månader kan lära sig så mycket på så kort tid!!! :o
/Cecilia :thumbsup:
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

=D> :D
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande :D Pris och beröm :lol:
Findus

Sover nu 10h utan problem!

Inlägg av Findus »

:D :D :D Tjobidoo igen!!! :D :D :D

Var lite pirrigt att införa schemaändring och 10h. Hur som helst - var lite lätt nervös första gången, då jag insåg att rummet var LJUSARE kl 20.30 än när vi brukar natta vid 22.30. Hon såg lite frågande ut när vi sa gonatt till lampan.(Man såg knappt att den var tänd :oops: ) Men jag stoppade raskt ner henne i vagnen, la tillrätta, stoppade om henne med filten, solfjäder, drog över nattskynket och traskade iväg... behövde komma tillbaka efter 5 min och ruska lite lätt i vagnen så somnade hon inom en minut!!!

Tre kvällar senare så sover hon sina underbara 10 timmar och äter som en häst på dagarna och är hur pigg som helst sin vakentid och somnar snabbt när det är dags för lurarna. Visst vaknar hon till ibland fortfarande på daglurarna men jag är nu säker på att det kommer att ge sig med tiden.

Nattetid vaknar hon till 1-2 ggr lite kort men somnar snällt om själv.
På två veckor har vi gått från nattamning var och varannan timme till att sova 10h per natt.... :D :D :D
Nu ska vi kura storebror som krånglar! Men det blir en egen tråd...

Återigen TUSEN TACK alla ni som bidragit med era inlägg och framför allt dig ANNA som tar dig tid! Skrammelbössan är påfylld!

Stora kramen,
Cecilia
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, tack och åter tack :lol:

Säger jag å mina egna vägnar, för dina varma ord; å Skrammelbössans vägnar - men allra mest å lilla älsklingens vägnar.

Vilket underbart liv :lol: :lol:
Findus

Nattligt gnäll...

Inlägg av Findus »

Hejsan!

Vi har njutit senaste veckorna av att vår lilla prinsessa sover så fint på natten. Vi gick till 10h natt i början av juni utan problem. Jag hade 16h sömn fortfarande och sista dagluren började då strula. Jag valde då att istället för att göra 2h till 1,5h att lägga in 2x 45 min för att kvällen inte skulle bli för lång. Men sista två dagarna har det börjat strula till sig och detta strul har nu börjat påverka natten rejält....

Hennes schema just nu:
7 morgon - äta
8.30 sova 1,5h
10 äta
12 sova 2h
14 äta
15.45 sova 45 min
16.30 äta
18.15 sova 45 min
19.00 äta
20.00 nattslurk
20.30 sova natten 10.5h

Hon har nu följt detta schema sedan 5 dgr och allt har gått fint bortsett från att sista daglurens 45 min är svår att få att funka. Dessutom tar hon längre och längre tid på sig att somna in på kvällen. Hon har nu sista 2 nätterna börjat vakna alltmer och ligger och smågnäller under långa perioder 30min - 45 min. Dels vaknar hon vid ca 1.30 på natten och nästa gång 5.30.

Jag vet nu inte riktigt hur jag ska få ordning på dessa perioder av gnäll. Det är ju något som hon inte är helt nöjd med. Hon sover numera i sin vagga och inte längre i vagnen. Hon är ju vagnad och inte så van vid buffning. Ramsan har jag enbart smugit in bakvägen.

Ska jag nu enbart ramsa henne eller ska jag flytta henne tillbaka till vagnen och gå dit och vagna när hon vaknar?

Funderar på att ändra schemat igen och lägga in 1,5h lur sist på dagen för hon verkar inte tillräckligt trött vid läggningen 20.30 eftersom hon bara är vaken 1,5h innan.

Villrådig men fast beslutsam att fixa detta men behöver råd för att välja rätt väg.

Tack på förhand!
Cecilia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"