När jag läser era kommentarer/tips så inser jag att jag gör väldigt mycket av det redan idag [-(
MEN, jag kan hålla med "Inger" om att både maken och jag HAR en ÖVERKONCENTRATION på sonen eftersom vi resonerar ofta att "vi inte kan göra nå´t" när vi är ensamma med sonen
Att hitta sysslor inomhus är inga problem. Problemet jag skrev om var ju att kunna kombinera något så att både jag/maken och sonen upplever det som meningsfullt/kul att vara UTE (vi satsar ju mycket tid på utevistelse för sonen. Det är givet att vara ute två ggr/dag om vi är lediga).
Tänkte på det där med överkoncentration; en utomstående skulle kunna fråga "men, vad är det som händer med sonen när ni känner att ni inte kan göra nå´t hemma??" Tja, antingen kör han en "runda" (var ett tag sedan sist iof) med "bus" (gör-sådant-mamma-och-pappa-inte-vill-att-jag-skall-göra), eller så piper han eller stressar mig på dett sådant sätt att jag heller lägger ned det jag gör. "Lösningen" på detta problem inser jag nu (har jag iofs redan insett) är att sonen vill vara med!. Det vara någon av er som skrev att jag skulle hålla det enkelt ( tex med matlagningen) och jag känner att jag är på god väg dit. Förenkla, förenkla, förenkla.................
Tänkte kort berätta om helgen som vi njöt av alla tre
på lördagsförmiddan åkte vi in till stan (Göteborg) och tittade på en utställning av arbetsfordon. Plutten älskar grävskopor och dyl. Detta var en utomhusutställning. Vi gick omkring där och myste och alla var nöjda och glada. Plutten fick t o m provsitta vissa fordon... Efter det besöket gick vi vidare till en Akademibokhandel där de har både café, böcker, tidningar, men FRAMFÖRALLT en superbra lekhörna på barnavdelningen!!!! Plutten var hur salig som helst (och vi föräldrar gick och strosade omkring lite smått). Vi avslutade besöket med att äta lunch i caféet (de hade t o m barnstolar). Så himla lyckad förmiddag!
Efter pluttens lur (hemma i sängen) tog vi en längre promenad där plutten både åkte vagn och fick gå själv.
På söndagen var vi hemma på fm (ute förstås en tid) och efter pluttens lur åkte vi och köpte en springcykel samt veckohandlade. Plutten fick gå mycket själv (hela tiden faktiskt).
Jag sade till maken (jag, min nöt
Oj, oj, oj vad jag svamlar. Jag vill bara få fram att vi gör mycket av det ni tipsar/beskriver om, men jag gör det under stress och det är DEN jag vill bli av med
Jättetack för era tips och tankeväckande synpunkter!
Kram Kristin