Tips sökes: vad kan jag göra med min son om dagen?

Samtalsforum med barnen i fokus
Kristin

Inlägg av Kristin »

:D Oj så många svar jag har fått :D TACK!

När jag läser era kommentarer/tips så inser jag att jag gör väldigt mycket av det redan idag [-( :D.

MEN, jag kan hålla med "Inger" om att både maken och jag HAR en ÖVERKONCENTRATION på sonen eftersom vi resonerar ofta att "vi inte kan göra nå´t" när vi är ensamma med sonen :oops: :oops:. Nu är det så att vi gör saker i alla fall, MEN under stor stress. Frågan är hur man blir av med stresskänslan/attitydproblemet :roll:.

Att hitta sysslor inomhus är inga problem. Problemet jag skrev om var ju att kunna kombinera något så att både jag/maken och sonen upplever det som meningsfullt/kul att vara UTE (vi satsar ju mycket tid på utevistelse för sonen. Det är givet att vara ute två ggr/dag om vi är lediga).

Tänkte på det där med överkoncentration; en utomstående skulle kunna fråga "men, vad är det som händer med sonen när ni känner att ni inte kan göra nå´t hemma??" Tja, antingen kör han en "runda" (var ett tag sedan sist iof) med "bus" (gör-sådant-mamma-och-pappa-inte-vill-att-jag-skall-göra), eller så piper han eller stressar mig på dett sådant sätt att jag heller lägger ned det jag gör. "Lösningen" på detta problem inser jag nu (har jag iofs redan insett) är att sonen vill vara med!. Det vara någon av er som skrev att jag skulle hålla det enkelt ( tex med matlagningen) och jag känner att jag är på god väg dit. Förenkla, förenkla, förenkla.................

Tänkte kort berätta om helgen som vi njöt av alla tre :D:

på lördagsförmiddan åkte vi in till stan (Göteborg) och tittade på en utställning av arbetsfordon. Plutten älskar grävskopor och dyl. Detta var en utomhusutställning. Vi gick omkring där och myste och alla var nöjda och glada. Plutten fick t o m provsitta vissa fordon... Efter det besöket gick vi vidare till en Akademibokhandel där de har både café, böcker, tidningar, men FRAMFÖRALLT en superbra lekhörna på barnavdelningen!!!! Plutten var hur salig som helst (och vi föräldrar gick och strosade omkring lite smått). Vi avslutade besöket med att äta lunch i caféet (de hade t o m barnstolar). Så himla lyckad förmiddag!

Efter pluttens lur (hemma i sängen) tog vi en längre promenad där plutten både åkte vagn och fick gå själv.

På söndagen var vi hemma på fm (ute förstås en tid) och efter pluttens lur åkte vi och köpte en springcykel samt veckohandlade. Plutten fick gå mycket själv (hela tiden faktiskt).

Jag sade till maken (jag, min nöt :oops: ) "tänk vad plutten har varit harmonisk denna helg!!" varpå maken svarade "nej, det är VI som har varit harmoniska!!". Och visst har han rätt :heart:!

Oj, oj, oj vad jag svamlar. Jag vill bara få fram att vi gör mycket av det ni tipsar/beskriver om, men jag gör det under stress och det är DEN jag vill bli av med :evil:. Sedan kvarstår "problemet" med utevistelsen :-k. Idag är denna tid helt ägnad åt honom, dvs vi går efter honom i området och prestationsNÖRD som jag är känns det inte alltid så meningsfullt för MIG. (Skjut mig för den åsikten :evil: :oops: :D ). Jag har idétorka. Han har massvis med spring i benen och dundrar iväg på sin Bobby Car så fort vi kommer ut. Att sitta i sandlådan (att sitta still överhuvudtaget :D ) har aldrig varit hans grej.

Jättetack för era tips och tankeväckande synpunkter!

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
K-ina

Inlägg av K-ina »

:D Vad härligt ni hade i helgen! Och visst hade maken rätt: det var NI som var harmoniska!!! OCH sonen!

Så det där med utevistelsen.... Måste erkänna att jag känner igen mig i idig. Det är inte så himla roligt att hänga efter Bobby Caren när den far fram! Och i vissa åldrar är det ganska svårt att sitta med ett korsord om inte trädgården är inhängnad! Jag vågar påstå att vissa små INTE vill sitta i sandlådan! Och sådana små återvänder INTE till centrum! Äventyret är HELA tiden bortom knuten!

Min Gustav var precis sådan förra sommaren och hösten. Han stack från oss två gånger vilket var de mest ångestfyllda stunderna hittills! Vid båda tillfällena försökte vi vuxna uträtta något nyttigt...

Nu i vår när vi började vara ute mer visade han helt nya talanger! Så den här våren och sommaren är HELT annorlunda än förra! Han är med och fixar... han sitter still i sandlådan... Han pysslar med sitt i lugn och ro! Och jag sitter ganska ofta i solen med en kopp kaffe och en bok!

Hav tröst och se till att träna på att inte göra någonting mer än att "hänga på" i sommar!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Berätta istället vad DU skullevilja göra! Så ska vi se hur vi kan samordna det med sonen :wink: !

8) Läst "Växa med ansvar" än...... :roll: :wink:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Mammut: håller på :oops: :oops:, men det går lååångsamt. Har den senaste månaden varit inne i en hektiskt jobbperiod som snaaaart kommer att avslutas i och med betygssättningen om en vecka. DÅ skall jag bli bokmal :D!

Återkommer betr aktiviteter som JAG skulle vilja göra ute...

Hej hopp!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
ariparis mamma

Inlägg av ariparis mamma »

:shock: :shock: Varför jagar du efter honom??!! :shock: :shock:
Sysselsätt dig med att läsa tidningen och tala om för honom att nu kan du åka bilen/leka i sandlådan/pyssla med något, så sitter jag här.

Jag jagar aldrig efter min 2-åring, han skulle bli tokig om jag la mig i allt han gör när han har "ledigt". Visst måste jag hålla ett vakande öga, men inte så att han märker det. 8) 8) Han gör sitt och jag gör mitt, sedan gör vi saker som är viktiga för familjen tillsammans, alltid tillsammans :D :D . Så ta nu och se till att han verkligen är behövd lilla plutten, då kommer han att njuta av att vara ledig. :lol: :lol:

Lotta
Stolt mor till 3 Joar f?dd 060113, Arian f?dd 040330,William f?dd 991130. Hittade hit efter 1 1/2 barn ;-). Arian shn-kurad vid 9 m?n, Joar standardmodellad.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Måste bara dubbelkolla med er som uppmanar mig och maken att släppa sonen snart 2 år fritt på sin Bobby Car (eller om han nu skulle vandra själv) ut på gatan och själv sätta mig på verandan och LÄSA EN TIDNING :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:, menar ni verkligen det på fullaste allvar?????? SJÄLVKLART måste jag ju gå efter.

Hur resonerar ni?

En chockad Mamma
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Nä knappast menar de att du ska släppa ut din son hejdlöst på vägen utan uppsikt.
:-k Tänk efter, om du ska lära dig något nytt, vill du då att någon annan gör det åt dig, eller vill du prova själv? Vad det handlar om är att lära din son att kunna leka utan att mamma styr leken. Du tycker det är svårt att hitta på saker att göra med ditt barn, ja men lär honom då att hitta på egna lekar. Uppmuntra just det i leken, att han kan själv. Att han kan köra bilen, att han kan gräva i sandlådan och bygga sandslott mm Sen måste du ju naturligtvishålla ett öga på honom för att undvika olyckor, men i övrigt hålla dig ett steg bakom för att låta honom utforska och leka själv. Enklast är då att göra något för egen del, tex Mamma hinner inte leka, hon bara måste hänga tvätt på strecket, rensa rabatten, eller läsa tidningen. Sen har vissa barn en större äventyrslust änandra, då kan ett staket runt trädgården med tillhörande grind vara en bra investering. Mycketför att då hindras framfarten lite utan att du behöver oroa dig om att hinna fram i tid om han sätter fart mot vägen.
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Jag tror inte att någon vill att du ska släppa ut Plutten på en trafikerad väg utan tillsyn. :wink: Men, när området ni är på tillåter - backa!

:D Väntar på att du ska svara på Mammuts fråga så att vi kanske kan tillföra något konkret. D v s vad DU VILL göra :?: :?:
:wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Bor ni alltså i hus?
Ja, då är det bara att hålla med Katarina ovan - hägna in, och slappna av!
En väninna till mig satte upp staket och t.o.m hönsnät utanpå det. Runt hela trädgården. Hon visste att barnen inte KUNDE komma ut, hon blev lugn. Och barnen kunde utforska på egen hand.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

har lite bråttom, men vill ändå ge lite respons..

Jag leker absolut inte med sonen AKTIVT när vi är ute (sitter inte i sandlådan de få gånger han vill det, han åker rutschkana själv, Bobby Car drar han iväg på i turbo :D osv). Jag är mera med som "övervakare" och ibland "lyftkran" när något på högre höjder är intressant :D. Jag tänker medvetet på att inte vara fastklistrad på honom, utan håller mig några meter bakom eller brevid.

Vi bor i ett parhus med mycket liiiten (tack å lov :D ) tomt. Det är en bostadsrätt. Turligt nog bor vi i slutet av gatan så där kan ju putten vara. Direkt i anslutning till huset har vi områdets stora gröna yta med lekplats. När vi är där så "släpper" jag honom mer.

Jag känner mig verkligen inte som en sk hönsmamma, men det finns fysiska gränser för hur långt jag kan släppa honom utan att vara i närheten av honom. Det kommer ju bilar var vi än går om än ingen hektisk trafik (vi bor i ett mycket barnvänligt område).

Nu är jag gravid och har ännu svårare att hänga med grabben. Det är nästan så att Bobby Car:en snart inte är aktuell att ha med pga att jag inte hinner med när han sätter på turbon.

Jag måste tillbaka till skrivbordet. Återkommer senare.

PS! Att hägna in vår pytteträdgård känns inte aktuellt då sonen skulle få alldeles för liten yta att röra sig på.

Ha det!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
åsa76

Inlägg av åsa76 »

Hej Kristin :!:
Jag hade precis samma funderingar som du... Tycker också att det blir svårt att hitta på nya saker att sysselsätta honom/mig med under dagarna. Förmiddagarna fungerar oftast bättre men efter middagen blir han otroligt rastlös av att vistas inomhus :( .
Har själv svårt att hitta på nya saker som roar våran aktiva kille...
Tack för övriga tips!
Ha det bra :!:
Kram Åsa o Tim
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"