Den här frågan poppade precis upp i skallen nu när jag har ca två timmar kvar av arbetsdagen. Vad gör jag tillsammans med sonen i eftermiddag? Imorgon är jag och sonen lediga hela dagen och då blir frågan också aktuell.
Lite bakgrund: om vi är hemma och ensamma en dag brukar schemat se ut på följande sätt:
07.00/07.15 Godmorgon + välling
07.30/08.00 Mamma äter frukost, junior smaskar på en smörgås
Fram till ca 09.00/09.30 stökar jag i hemmet. Ibland är plutten med (t ex vid dammsugning), ibland sysselsätter han sig på egen hand där jag är.
09.30-11.00 Utevistelse i området (ibland tar vi en cykeltur, ibland en vagnpromenad, ibland går han själv - vi blandar friskt.). Oftast möter vi inga andra barn den här stunden.
11.30 Äter vi lunch
12.00 Sover han middag till ca 14/14.30
När han vaknar äter vi mellanmål och går sedan oftast ut igen (oavsett väder..).
På eftermiddagen kan vi ibland göra en utflykt hem till en kompis eller åker och handlar något litet. Oftast går vi ut i området igen. Efter 15-tiden brukar det vara lite mer folk ute i området.
Puh! Lååång bakgrund.
Mitt "problem"? Jag har tröttnat på att bara vara ute i området och TITTA på när sonen åker på sin Bobby car eller gungar eller sitter i sandlådan. Om jag har en annan vuxen med mig är det helt ok, men annars tycker jag ärligt att det är såååå tråkigt. Är jag konstig nu? Gnällig? Passar inte att vara mamma
Det skulle ju vara en HELT annan sak om man kunde göra någon syssla (tvätta bilen, pula i trädgården, rensa förrådet, sitta och ta en fika
Jag och maken tycker att det är jätteviktigt att plutten får vara ute och det har vi prioriterat, men just nu döööör jag av leda. Måste hitta på något annat. Men vad? Vad kan ni tipsa mig om?
En annan sak: jag är medveten om att jag drar mig för att göra utflykter med honom på egen hand... Om jag skall handla mat så är det max 5 produkter jag kan handla, annars åker jag inte ensam. Han vill ju hela tiden gå SJÄLV och HUR skall jag då kunna hålla reda på honom?? Sonen är mycket aktiv och pill-glad. Ett äkta AW-barn, men rätt svår att "styra"..... Jag blir superstressad.
Jag erkänner också att jag/vi är dåliga på social delaktighet inomhus. Det känns som om antingen lär jag honom t ex skära korv ELLER så lagar jag mat. Förstår ni vad jag menar? Maken och jag har kommit till ett knäppt läge då vi säger att vi knappt kan göra några sysslor när junior är med och man inte har partnern till hjälp...... Hur kommer vi ur detta? Jag känner mig så begränsad i min vardag. Så skulle det ju inte bli......
Kan ni hjälpa mig/oss??
Kram Kristin