De sista veckorna har jag försökt strukturera upp hennes ätande enligt tiderna i schemat nedan. Men inte riktigt fått till sömnen. Natten har jag inte gjort något åt alls i förhoppning att den skulle rätta till sig automatiskt... hmm det har den inte gjort... hon äter glatt vidare var 3e timme även under natten. Ibland oftare.... nu inser jag att jag aktivt måste styra upp den också.
Har rådfrågat BVC för lite tips men inte fått ngt matnyttigt mer än "vänta tills hon är 4 mån då du kan börja ge henne gröt på kvällen". Hon är en rejäl tjej och väger nu ca 6,6 kg och var ca 4,7g när hon föddes. Så hon har ätit rejält från start...
Har nu lusläst Sova-hela-natten-boken och läst massor av matnyttiga inlägg här. Har gjort ett schema för hela dygnet och skaffat ett andningslarm så att hon kan börja sova på mage. Har tänkt att vagna henne när hon behöver lugnas. Motivationen är hög! Ikväll kör vi!
Jennifers schema(ammar helt):
6.30 Morgon och mat, vaken 1,5h
8.00 sova 2h
10.00 mat, vaken 1,5 h
11.30 sova 2,5h(ute i vagnen)
14.00 mat, vaken 2h
16.00 sova 2h
18.00 mat, vaken 1,5h
19.30 sova 1h
20.30 mat, vaken 2h
22.30 sova natt 8h
FRÅGOR:
1. Schemat är baserat på 8h natt, bör/kan jag satsa på 10h med en gång? Hon blir ju 3 mån snart och väger 6,6kg.
2. Har hon tillräckligt med vakentid?
3. Hur gör jag om/när hon vaknar "för tidigt" på dagen. Ska hon vagnas till hon somnar om eller tar man upp henne och låter den tiden bli "vakentid"?
4. Övriga tips?
Tack på förhand!
/Cecilia