Råd vid vagningskur av Jennifer 2,5 månad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Findus

Råd vid vagningskur av Jennifer 2,5 månad

Inlägg av Findus »

Hejsan!

De sista veckorna har jag försökt strukturera upp hennes ätande enligt tiderna i schemat nedan. Men inte riktigt fått till sömnen. Natten har jag inte gjort något åt alls i förhoppning att den skulle rätta till sig automatiskt... hmm det har den inte gjort... hon äter glatt vidare var 3e timme även under natten. Ibland oftare.... nu inser jag att jag aktivt måste styra upp den också.

Har rådfrågat BVC för lite tips men inte fått ngt matnyttigt mer än "vänta tills hon är 4 mån då du kan börja ge henne gröt på kvällen". Hon är en rejäl tjej och väger nu ca 6,6 kg och var ca 4,7g när hon föddes. Så hon har ätit rejält från start... :D

Har nu lusläst Sova-hela-natten-boken och läst massor av matnyttiga inlägg här. Har gjort ett schema för hela dygnet och skaffat ett andningslarm så att hon kan börja sova på mage. Har tänkt att vagna henne när hon behöver lugnas. Motivationen är hög! Ikväll kör vi! :D :!:

Jennifers schema(ammar helt):
6.30 Morgon och mat, vaken 1,5h
8.00 sova 2h
10.00 mat, vaken 1,5 h
11.30 sova 2,5h(ute i vagnen)
14.00 mat, vaken 2h
16.00 sova 2h
18.00 mat, vaken 1,5h
19.30 sova 1h
20.30 mat, vaken 2h
22.30 sova natt 8h

FRÅGOR:
1. Schemat är baserat på 8h natt, bör/kan jag satsa på 10h med en gång? Hon blir ju 3 mån snart och väger 6,6kg.

2. Har hon tillräckligt med vakentid?

3. Hur gör jag om/när hon vaknar "för tidigt" på dagen. Ska hon vagnas till hon somnar om eller tar man upp henne och låter den tiden bli "vakentid"?

4. Övriga tips?

Tack på förhand!
/Cecilia
Mamma till Alexander 031122 och Jennifer 060307
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

1. Schemat ser utmärkt ut. Kör det i en ca tio dagar. Under den tiden får du ordning på nätterna och det som händer sedan, eller under tiden, är att hon sloknar på sena kvällen och inte orkar med programmet. Om hon nu inte är extremt kvällspigg och lika morgonpigg, vilket schemat inte precis ger vid handen :!: Och då justerar du så att hon får kortare kväll och längre natt.

2. Det måste du räkna efter själv. Du bör ha allt du behöver i boken :!: :lol:

3. Inom marginalkvarten kan du vara flexibel, men inte mer. Och helst inte nu när du inför schemat ordentligt, då ska man försöka vara på pricken noga :!:

Lycka till! Tror nog att BVC borde rådfråga dig i stället :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Findus

Jennifer 2,5 månad - kuren startad!

Inlägg av Findus »

Hejsan!

Tack för snabbt svar!(Imponerad att du hinner med - har sett alla inlägg på forumet! :o) Vi körde igång som planerat igår kväll. Hon kom mkt snabbt till ro och somnade inom några minuter :shock: , var inställd på minst 45min jobb! Så det var en trevlig överraskning. Hon ville verkligen sova.

Hon vaknade 2.50 och vi hade ca 25 min "dialog" där jag "svarade" med vagning. Vid tillrättaläggning mot slutet somnade hon omedelbums! Vaknade igen 4.30, återigen ca 25 min "dialog", fick lägga tillrätta 3ggr(för många ggr?), tyckte det var så effektivt första passet. Men inte lika effektivt denna gång. Vaknade igen 6.00 ,låg tyst och sög på händerna i ca 10 min innan hon började "dialogen" igen 6.10. Var rätt mkt ylande innan hon(när jag satte på lite musik) tystnade tillräckligt länge för mig att 6.30 göra morgon. Hon log stort när jag tjoade "Godmorgon"! (Är det ok att sätta på musik för att lugna ner på morgonkvisten innan hon ska vakna?)

Känner mig ändå ganska nöjd med första natten, eftersom hon sov 4h och 15 min innan hon vaknade.(Jag fick sova 4h i sträck! LYX! Är själv kanonpigg idag!)

Vid första sömnpasset idag kl 8.00 somnade hon ef 8 min. Nu kl 9.20 sover hon fortfarande i vagnen på magen. Radion står på för att skapa lite dagljud.

FRÅGA 1: Jag undrar om min vagningsteknik är korrekt? Är det normalt med 25 min pass innan hon somnar om(jag vaknar ju inte konstant denna tid). Jag vagnar när hon skriker, brukar vara 10-20 sek vagning åt gången. När hennes skriknivå avtar, lugnar jag ner vagningen för att rätt så snart(inom 10sek) stanna vagnen helt, med en liten skakning. Jag vagnar alltså sällan mer än ca en halvminut till max 2 minuter åt gången. Ofta vaknar hon dock till liv igen vid sista skakningen. För att inom 5sek skrika alltmer. Jag upprepar proceduren och ofta håller detta på ca 15-20 min tills mellanrummen blir större. Då först lämnar jag vagnen och går en liten runda till köket för att skriva anteckningar. Jag har tolkat det som att vi har upprättat en "dialog" men att hon "frågar mycket" nu i början". Är det rätt uppfattat? Bör jag låta det gå längre tid än 5-10 sek när hon börjar skrika igen innan jag "svarar" med vagning. T ex låta henne skrika upp mot någon minut innan jag börjar vagningen igen?

Jag upplevde inte att det var någon större skillnad mellan de tre ggr som hon var vaken inatt utan hon "frågade" lika mycket alla ggr.

FRÅGA 2: När man använder marginalkvarten är det så att jag t ex kan lägga henne en kvart tidigare innan hon ska sova samt låta henne sova en kvart längre? Är tanken att man ska försöka få henne att vakna självmant efter t ex 2,5h(vilken då kan bli 3h om jag använder marginalkvarten x2)

Tacksam för svar,
/Cecilia :D
Findus

Genomförd kur men sover inte hela natten...

Inlägg av Findus »

Hejsan!

Vi har varit flitiga under helgledigheten och tillsammans har vi gjort en hel del framsteg! Men även baksteg...

Under natt 2 sov hon knappt 4h och väcktes av en kissblöja som läckte( :!: ) Under natt 3 sov hon 6 timmar - rekord :!: . Dock började daglurarna att krångla allihop utom morgonluren vid 8-10. Under natt 4 sov hon 5,5h. Nu när vi gått in i uppföljningsveckan och inatt sov hon bara 4,5h innan hon vaknade! Men hon klarade av att somna om själv då hon vaknade 3.00 & 3.30 :D Så då kan man väl räkna det som 5,5h.. :)

Sedan vaknade hon igen vid 4-snåret och då somnade hon inte om själv igen. Så har nätterna sett ut sedan natt 2. Att hon har mycket svårt att komma till ro mellan 4-6. Nu senaste natten anammade jag ett råd jag läste att hjälpa till att markera med handen på ryggen vid vagningen och hon lugnade sig omedelbart och somnade om snabbt. :D Ska fortsätta med det.

:?: Är det normalt att hon vaknar så ofta som hon gör mellan 4.00 - 6.00. Ca 6 ggr. Jag vet att det är vargtimmen men iallafall... :(
Hon har sista dagarna blivit väldigt orolig även vid daglurarna och vaknar flera gånger.

:?: Hon skriker fortfarande varje gång jag lägger henne för att sova. Så fort hon hamnar i vagnen på mage. Måste lugna henne varje gång(med vagning). Vad gör jag för fel? Jag trodde att hon nu skulle kunna ligga lugnt och fint och böka lite och somna själv men det kanske är för tidigt? Jämfört med för en vecka sedan somnar hon ju in snabbt och framför allt sover hon ju betydligt mer om nätterna. Fundersam över om jag gör något fel?

:?: När hon vaknar så tror jag att jag är lite för ivrig med vagnandet och står för länge. Insåg detta när jag läste ett annat inlägg igår att om man vagnar i 30 sek ska man gå ifrån 1 minut osv Hon slutar skrika väldigt snabbt men så fort jag slutar vagna börjar hon igen. Ska jag låta henna skrika längre stund? T ex några minuter?

Vet inte hur jag ska få bukt med hennes uppvaknanden? :cry: Eller är det bara att fortsätta så ger det sig?

Är det någon som har samma erfarenhet och kan hjälpa?
Tacksam för svar,
/Cecilia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"