Att välja att sluta vänta (LÅNGT!)

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
/LO
Kontakt:

Att välja att sluta vänta (LÅNGT!)

Inlägg av /LO »

Detta är min historia.
I juni 2000 slutade jag med p-piller. Eftersom vi skulle gifta oss i augusti tyckte min mamma att jag var lite djärv. Tänk om jag inte skulle komma i klänningen. DET var i alla fall inget bekymmer.

Efter att ha försökt bli gravid på högst naturlig väg i 9-10 månader, ringde jag till mödravårdcentralen på hemorten. De undrade vem jag trodde att jag var. Nä, vänta du till efter sommaren, minst ett år måste gå innan vi påbörjar någon utredning. Det ända vi ville, var att kolla så att inget var uppenbart fel; hittade man inget så skulle vi väl kunna fortsätta ”på vanligt sätt”. Men det var alltså inte aktuellt, så gjorde man inte.

Av någon anledning berättade jag för min frissa om våra funderingar och eftersom hon är en engagerad person och dessutom känner många så kontaktade hon en välkänd gynekolog och vi fick komma dit inom en månad. Men eftersom det snart var sommar och ledighet så beslutade vi tillsammans att inte starta utredning förrän i augusti 2001. Det blev ju ungefär samma tid ändå, men med ett helt annat bemötande.

Han startade utredning direkt. Kontrollerade mig med vaginalt ultraljud och tog flera blodprov och maken fick lämna spermaprov till labbet. Eftersom det var så lång väntetid för IVF (provrörsbefruktning) så skrev han remiss med en gång. Vi hann med utredning och en insemination, sedan blev vi kallade till Linköpings Universitetssjukhus. Nu är vi framme på vårvinter 2002. De hade helt plötsligt förkortat sina kötider från ett år till ca fyra månader. Allt såg bra ut och vi skulle kunna få köra igång processen redan vid nästa mens.

Då fick jag stora skälvan. Jag var inte alls redo för att gör ett sådant ingrepp. Käka (och spruta) hormoner så att jag skulle överproducera ägg, för att sedan plocka ut dem och få dem befruktade av makens utmärkta spermier. Nä, det fick vi nog fundera på.

Men vad skönt att få ta det beslutet själv – jag bestämde att jag ville vänta. Ingen kö som avgjorde. På hösten drog vi igång. Allt gick förvånansvärt bra. Inga större humörsvängningar (vad jag märkte i alla fall). Lite uppsvullen, men annars mådde jag bra. Utplockning och befruktning gick jättebra. 10 dugliga embryon.

Två dagar senare var det dags för återplantering. Två ägg – vi var med i en studie där vi antingen skulle få ett ägg två gånger eller två ägg en gång. Det gick också bra, men jag var nervös och maken också. Resultatet var negativt, efter tre veckor fanns inte tillstymmelse till +tecken. De andra små liven frös de ner – fantastiskt att de kan leva i flera år nedfrysta. Då fattar man att bakterier kan överleva i frysen också.

Försök nummer två gjordes i januari 2003. Ingen hormonbehandling den gången utan vi gick bara på min egna normala cykel. Samma resultat ändå, ingen bebis. Det verkade som om vi inte kunde få barn helt enkelt.

Nu hade vi bestämt att det fick vara nog och kontaktade kommunen för att få göra en prövning för adoption. Vi hade ganska tidigt börjat fundera på adoption och i alla fall bestämt oss för det om vi inte kunde få biologiska barn. Det skulle ta fyra månader innan vi skulle få påbörja en adoptionsutredning. Då funderade maken på vad vi hade att förlora på att faktiskt försöka en gång till – inget mer än pengar. Så mycket avslappnade åkte vi än en gång till Linköping och gjorde ett bonusförsök med frysåterföring. Jag hade fått order på att göra gravtest den 18 maj, men skulle på fest den 16, så jag tog det då. Jag tänkte mest att det var ju onödigt att dricka alkohol om risken fanns att jag var gravid. DET VAR JAG! :shock:

Oj vilken lycka. :lol: Och vilken konstig känsla. Mest konstigt var det nog för maken som fick sitta hemma själv när jag skulle på tjejfest. Jag hade ju lite svårt att inte berätta för hela världen – och vad gjorde det att de fick veta.
Graviditeten gick bra och förlossningen var enkel.
Den 20 januari 2004 föddes vår Vera. Hon var en söt liten krabat. Oj vad vi är lyckliga att vi har fått henne. Denna lugna lilla tjej som vi har haft sådan tur med ;-) att hon äter och sover så bra.

Sedan gick det ju ett tag och vi började fundera på om vi skulle ha en till. Självklart trodde vi ju att det skulle gå av sig självt nu när vi hade fått till en. Det var ju inget fel på någon av oss, så det borde ju gå.

Jag slutade amma när Vera var 8 månader och mensen kom tillbaka i samband med det. Sedan dess har vi försökt mer eller mindre regelbundet. Efter ett år sa vi att vi kanske ska föröka få hjälp igen och i höstas gjorde vi en frysåterföring till. Samma omgång ägg som när Vera kom. Utan resultat.

Jag har varit lite trött och hängig under vintern, så därför ville jag inte göra en till, men nu under våren har det blivit bättre. Den 25 april bar det iväg igen. Hormonstimulerad denna gången med progynon och progesteron. Vi tyckte att alla faktorer stämde. Vi var lugna och avslappnade, men glada och förväntansfulla. Gravtestet skulle enligt läkaren ske den 16 maj (se ovan). Det är ju helt omöjligt att vänta i tre veckor, så redan efter två veckor gjorde jag första testet. Negativt :-( men hoppet var ju inte helt ute. Efter 2,5 vecka var resultatet fortfarande negativt. Nu började även hoppet tryta. Dock hade jag inte börjat blöda, så det SKULLE ju kunna vara fel på testet. Men det var det inte. Den 16 testade jag åter igen negativt.

Det blev så definitivt. Nu är alla 10 ägg förbrukade. Det är en märklig känsla att sakna och längta efter något som inte finns. Självklart vill vi ha ett barn till, men det jag tycker är jobbigast är att inte få ge ett syskon till Vera.

Jag är 35 år, ingen ålder, men om 20 år är jag 55. Vill vi ha hemmaboende barn då? Skulle vi vilja gå igenom processen igen med äggproduktion och IVF? Just nu säger vi nej. Det är ett tufft beslut att ta och inte alls självklart. Men att fokusera på att skaffa barn tar kraft och energi, att varje månad gå och vänta i två veckor och sedan bli besviken - 12 gånger om året. Det är jobbigt. Vi bestämde också när Vera kom att adoption inte längre är aktuellt.

Skulle det bli ett litet barn av sig självt på naturlig väg så vore det underbart, men blir det inte så är vi nöjda ändå. Vi har en go tjej som vi älskar över allt annat :heart: – och inte minst varandra :heart: . Och någon gång måste man fatta beslutet att det räcker, energin ska läggas på andra saker.

Jag unnar alla som kan och vill få två eller flera barn all lycka och jag har inte på något sätt svårt att ta att andra får barn. Jag vill helt enkelt bara dela med mig av hur det kan vara om det inte blir som man planerar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, LO jag är både ledsen och glad för din/er skull...
Känner så oerhört väl igen mig, allt det du gått igenom har jag också provat! Skillnaden är att jag fick tre barn tätt som "ung" (mellan 20-24 år), skilde mig och hittade min Stora Kärlek senare, men då kom inga barn! Eftersom jag hade tre barn sen tidigare, kände vi ingen direkt panik, men eftersom jag också visste att jag blev med barn otroligt lätt, tog jag för givet att min Nye man hade nåt fel...

Efter ett år av försök (som man "ska") blev det så utredning, som visade sig att mina äggstockar var sammanväxta på båda sidr :cry: Men jag kunde inte förlika mig med tanken på att inte få det barn som jag längtade så efter, så vi gick igenom hela proceduren som ni gjort, med hormonsprutor, äggplockning, insättning och denna jävulska väntan... Första gången blev det barn, men missfall dagen eftre positivt besked, men andra gången gick det vägen :!: Vi fick vår lilla tös, född på nyårsdagen, först ut i vårt län, förstasidan i tidningen t o m!

Nu var vi nöjda och glada! Men vem kan ana vilka överraskningar som väntar. Jag menar, jag VISSTE ju att jag inte kunde få barn, och med fyra friska ska man inte gapa efter mer. Moder natur ville dock annat! När tösen var dryga ett, blev jag dålig, huvudvärk, illamående, otrolig trötthet. Läste läkarboken - AHA jag hade såklart fått en tumör på hjärnan :!: Ringde farbror doktorn, fick komma snabbt, massor med prover togs. Bl a urinprov. Jag var gravid :shock:

Direkt på ultraljud, för jag TRODDE inte på honom! Men jo, visst var det en bebbe! Två år efter fyran kom femman! Och nu går jag här igen, med en liten sexa i magen! Helt osannolikt, men jag får nog fatta att på nåt vis har jag nog blivit "frisk"! I november, ett år och tio månader efter femman, kommer han/hon! Vilken gåva!

Jag vill dock tillägga något, som KAN vara viktigt, men som är HELT ovetenskapligt :!: Månaden innan jag blev gravid med "femman", var jag på massage för första gången i mitt liv. Helt underbart! Allt kändes så bra, ända tills masössen gick an på mina vader, det gjorde nåt så fruktansvärt ont :shock:
Jag bet ihop, men grät nästan, hon förklarade att jag hade massor med knutor, som hon var tvungen att få upp. HAr sedan läst om att akupunktur ska kunna hjälpa oförklarligt barnlösa, och massage och akupunktur kansek liknar LITE :?: Jag vet i alla fall att jag sa efter den här massagen, att jag kände mig lite konstig och illamående...
Nåväl, kanske kan du prova akupunktur, du har ju absolut inget att förlora :!: Och jag fuller 36 nu på morsdag, och känner mig inte alls för gammal :D
Jag vet ju vilken otrolig energi denna provrörscikus tar av en, så att sticka lite nålar i sig kanske är lindrigt :?:

Nåväl, jag är glad för din berättelse, och även fast det är så vanligt, så hör man nästan aldrig någon prata om det. Konstigt, nu när vi nu är så många!

Lycka till i framtiden! Ge inte upp!
Kramar Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Tack för att du vill dela med dig av din historia. Glädjen över Vera och sorgen över att saker inte blir som man önskar. :heart:

Ibland känner jag mig lastgammal trots att jag inte är äldre än vad du är. jag har också lärt mig den hårda vägen att saker inte blir som man planerar, men de blir bra på andra sätt. Du kan bara göra vad som känns rätt just nu, och sedan kanske du ändrar dig eller saker tar en annan vändning. En klok man sade till mig "du kan inte påverka att saker händer, men du kan välja hur du hanterar dem".

Jag vill ändå säga "35 är ingen ålder" och skulle du ha hemmavarande barn fram till du är 50 eller 60 så tror jag inte det gör någon skillnad. Syskon är, som Anna säger, en oerhörd gåva för barnen. Det innebär dock inte att Vera kommer ha det fantastiskt ändå. Känn dig inte heller stressad att du måste ha barn tätt. Det är lätt att göra här på forumet där bebisarna duggar tätt. :D Det har säkert många fördelar, men en annan åldersskillnad har andra fördelar. Och en tredje åldersskillnad andra fördelar. Många pratar om bortskämda ensambarn och "synd om dem". Jag kan bara se att det blir vad man gör det till.

Min stora lilla Louise var "ensambarn" tills hon var 7 år. En ljuvlig, osjälvisk, omtänksam unge med stor koll på världen då hon alltid följt med oss. Jag ville inte ha barn "traditionellt tätt" men hade heller kanske inte planerat 7 år emellan om jag fått välja. Nu blev det så "pga livet inte blir som man planerar". Jag och maken hade inte riktigt den typen av kommunikation under några år... :?

Mina rara godingar sitter just nu i badet. Den relation och glädje de har tillsammans värmer hjärtat varje dag. Den lilla tror att hon är 9 år (inte bra i alla lägen :shock: ) och den stora är precis så barnslig som jag önskar alla människor att få vara. Kanske blir det fler syskon till dem med - kanske blir det inte :?: Man vet inte alltid vad livet har i beredskap till en, man kan bara njuta och glädjas år det man har.

Varm kram till dig och familjen :D :heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack både Mia och Susanne för era fina svar. Jag tror att det var bra för mig att skriva och läsa vad jag själv har gått igenom. Det är ett sätt att gå vidare.

I fredags när jag kom från jobbet så hade jag ont i bröstet så att jag trodde minst att jag hade lunginflammation. Men jag insåg att jag var så spänd i hela kroppen av alla tankar och funderingar (plus ett par andra saker som givetvis måste inträffa samtidigt) och det skydd jag tagit på mig under veckan då jag talat om för alla att allt var bra som det är. Det var det ju inte - även om allt är bra som det är (om ni fattar paradoxen i det)

Mia, du skriver "ge inte upp". Men det är precis det jag vill göra, och tänker göra. Inte på ett hopplöst och tröstlöst sätt utan bara för att slippa känna press på att behöva åstadkomma något.

Man vet ju inte vad som väntar en. Jag hade ju räknat ut att jag förmodligen skulle ha den första på sommaren/hösten 2001 och nästa ungefär när Vera kom. I alla fall hon kom ju när hon skulle :lol:

Det kanske kommer någon mer, varför inte två på en gång (hela släkten är full av tvillingar). Eller så gör det inte det. Det får bli som det blir, för det lär det göra ändå.

Kram!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO, för din vackra berättelse :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej LO och ni andra!
Tack för vad du berättar! Vi har haft ungefär samma problem, med lång väntan på första barnet. För oss var det inget alternativ att tacka ja till provrörsbefruktning, men hormonpiller käkade jag, utan resultat. Det som gjorde mig frustrerad var att man i vården inte fick någon som helst hjälp att ta det beslut som du nu har tagit: "Det får gå ändå, vi orkar inte med pressen 12 gånger om året, vi orkar inga fler besvikelser, men vi har ett så gott liv ändå." Läkarna har så många möjligheter och så mycket kunskap, men själen och själva livet och livskvaliten är de inte alltid så bra på... De kan hjälpa till med hur mycket medicinska grejor som helst, och det vill de också, (och det förväntas nästan att man ska tacka ja till allt!) men ibland kanske lite psykologi skulle vara bättre. För oss var det nog till största delen en psykologisk grej, för när vi hade verkligen gett upp och kastat bort hormonpillren, då tog det bara tre månader innan jag fick "magsjuka". Efter alltså ca 5 års "försök". Detta menar jag inte som en sån där solskenshistoria som man får höra stup i ett när folk får veta att man vill ha barn men inte kan. Det blir inte för alla som för oss. Men det kan bli så väldigt bra ändå! Lev väl!
kokos

Inlägg av kokos »

Tack LO för att du berättar. Saker och ting blir inte alltid som man har tänkt sig i livet. Man får hela tiden räkna med att ställa om siktet och känna tacksamhet för vad man har.

Jag och min man har alltid drömt om en stor familj. Men i och med allt strul under den här andra graviditeten är jag faktiskt osäker på om vi vågar få fler barn. Vi får väl se vad framtiden har i sin hand.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
wirre

En tärande väntan.... (oxå långt)

Inlägg av wirre »

Skönt att läsa om andra som är i samma situation, som förstår hur OTROLIGT jobbigt det är att "jobba på " en bebis som inte vill bli till... Har snart hållt på att "jobba på en ny bebeis" i ett år. Dock räknas det inte som ett år, då jag blev gravid i höstas, men fick missfall på julafton i 14:e veckan. Inte min bästa julklapp precis :lol: :(

Det är en pärs att ta sig igenom mellan gravtesten.
Först att bara få till det. Sexet alltså. Alla är vi olika, men jag och min sambo är inte dom som har sex var och varannan dag. En gång i veckan är nog mer det normala för oss. Ibland mer och ibland mindre. Nu känns det som om man bör ha sex MINST varannan dag fram till ägglossning, och helst en vecka till, ifall jag har en lite oregelbunden cykel, men vet ju aldrig och man vill ju vara helt säker... SUCK. Oftast är det inget mysigt med sex längre. Vi producerar bara. (eller det är ju det vi inte gör...) Bara att få lust när man känner så oerhörd stor press. Egentligen är det konstigt att vi överhuvud taget får till det. Och om det kommer något ivägen så att vi inte kan ha sex så får jag största nojjan och tänker att "nu missade vi det". Så blir jag irriterad, ledsen sur och arg för det.
Efter "sexperioden", följer några ganske lugna dagar fram till två dagar innan förväntad mens. Att dessa dagar är så lugna beror nog på att jag då intalar mig att "Nog känner jag mig lite gravid alltid! Spänner det inte i brösten? Mår jag inte lite illa? Är jag inte totalt trött?" och så blir jag helt lycksalig och går omkring och känner mig välsignad och lycklig en halv dag. Samtidigt säger jag till mig själv att sluta upp och fantisera och att inte tänka så mycket på det. Jag vet ju att det i många fall av barnlöshet, så är det psykologiska spärrar. Tyvärr har jag inte sådan självdiciplin, så var och varannan sekund känner jag efter i kroppen efter tecken på graviditet.
Sedan kommer den långa väntan på MENSEN. Den jag INTE vill ha, men om den ändå tänker komma kan den ju komma direkt, så jag slipper gå här och hoppas...Och så att vi kan börja producera igen. Varje timme känns som en hel dag och mitt humör åker berg- och dalbana. Kanske, kanske inte, kanske, kanske inte osv................. Naturligtvis blir min mens sen. Varje gång. Inte konstigt med den press den den har på sig. Så hatad och oönskad. Jag, som då är förvandlad till ett nervöst vrak av otålig väntan, gör naturligtvis ett gravtest dagen efter förväntad mens. NIX. Vill inte tro det. Gråt och Förtvivlan. :cry: Alla tecken jag känt då?! Den här gången kändes det VERKLIGEN som om jag var gravid. Men då kan ju den j-a mensen ändå komma nu på studs. Men nej...Den väntar ytterligare några dagar. Och jag går och funderar på hur säkra de här testen är. Det KAN ju vara fel på testet, eller kanske så har hormonnivåerna ännu inte blivit mätbara.... Kanke?
Sedan kommer den då slutligen. Mensen. Gråt och tandagnisslan i ett par dagar.(Den vanliga PMS:en och hormonstormarna gör det ju inte lättare. :wink: ) Resten av mensen fortgår ganska lugnt. Jag behöver varken stressa fram sex eller känna efter om min kropp känns gravid. Jag kan inget göra.
Sedan kommer första dagen utan blödning och så börjar det om igen..........

OCH SÅ UNDRAR FOLK VARFÖR JAG ÄR SÅ FRÅNVARANDE!!!???!!!
Även om de runt omkring mig vet att vi försöker få barn och att vi haft ett missfall, så förstår de inte hur jag känner, inte ens VAD eller ATT jag känner. "Det kommer nog ska du se. Tänk inte på det. Rätt var det är så är du gravid! Du har ju redan ett barn. Det finns de som inte har något barn alls! 33 är väl ingen ålder! ". De har ingen aning... Och jag hoppas att de inte får det heller för den här väntan önskar jag att ingen behövde uppleva.

Jag ORKAR inte ha det så här så värst länge till, men det är ett STORT och SVÅRT beslut att bestämma sig för att sluta vänta. Jag känner verkligen med dig LO och alla andra som håller på så här år in och år ut. Jag tänker inte fråga hur ni orkade, för det kändes nog inte som om ni orkade, ni gjorde det bara, för det fanns ju inget alternativ....
Eller i alla fall inget alternativ om man vill känna en liten varm och fuktig nyfödd på sin mage, om man vill lära känna ett barn till som är lika fantastiskt som det jag redan har, om man vill ge både det barn jag har och det jag önskar mig gåvan av att få dela sitt liv med ett syskon.

Naturligtvis älskar jag det barn jag redan har och jag njuter av hela min själ av att hon finns hos mig. Kanske njuter jag mer nu när jag inser att barn inte är något självklart och nu när jag mer börjar närma mig det outgrundligt svåra att vi vet inte hur morgondagen ser ut och att livet inte går att planera.
Men ändå önskar jag mig hett, innerligt, förtvivlat, ängsligt, brännande ett barn till.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej wirre.
När vi började inse att vi inte blev med barn hur lätt som helst så gjorde vi en överenskommelse jag och min man. Vi sa till varandra att VI VAR VIKTIGAST. Vi fick lov att vara ledsna och besvikna, men hela livet fick inte gå ut på att skaffa barn.
Det var oerhört viktigt för oss att säga det högt till varandra. Vi tillät oss att ha kul, gå på fest, strunta i produktionen eller vad det nu än var.

Vi tycker numer att familjen är viktigast och har utöver det fattat beslutet att inte längre längta efter att få ett barn till. Inte lätt, men för oss ett viktigt beslut.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, så jobbigt och ledsamt det du skriver, wirre :cry: Det är precis som du skriver, som om man inte får längta efter ett barn till, när man har ett redan. Man ska liksom vara nöjd... MEn det är ju också så, att när man begåvats med ett barn, VET man ju hur underbart det är :!: Och det spelar ju ingen roll heller, hur många man får, så känns det lika underbart var gång. Det skulle ingen drömma om att ifrågasätta...

Kanske måste ni pausa lite... Ge er själva ett halvår, då ni bestämmer er för att INTE försöka "få till det". Er kärlek och glädje får ju liksom inte försvinna, den måste ni vara rädda om! Bestäm er att före nyår blir det inget försök tll barnaalstrande. Bara sex när ni vill, och njuter av det. Släng almanackan, skaffa ny hobby... Fokusera helt enkelt på nåt annat, hitta en annan glädje. Så ni kan basluta er för efter detta halvår, vad ni vill. En tanke bara :!:

Sen har jag läst mer om det här med akupunktur, för de som har svårt att bli gravid. Hör dig för! Kan tyvärr inte tipsa om någon, då jag inte provat det själv, men kan vara värt ett försök, kanske :?:

Hoppas nu på det bästa, och att du/ni snart mår bättre.
Många kramar Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
wirre

Nödvändigt beslut...

Inlägg av wirre »

Tack för kloka ord. :)

Jag inser väl någonstans att vi måste ta en paus och ett beslut att inte vänta och längta längre, men samtidigt säger jag till mig själv; "jamen, bara denna månaden också..." Och jag är dessutom så dum(?) att jag är 70% säker att DENNA gången blir det... :? Dessutom känner jag någonstans långt inne att vad är mitt dåliga mående nu, jämfört med att inte få lära känna ett nytt barn, att min dotter inte får några syskon? Jag säger inte att det är något konstruktivt sätt att tänka och jag försöker skärpa mig, men så fort jag inte "tänker på vad jag tänker" så är dessa tankarna i mitt huvud... :roll:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen Wirre.
Jag tror att man KAN aktivt bestämma sig för att välja hur man tänker/känner. Det är inte lätt och jag säger inte att ni är inne i rätt fas att göra det.

Men även om man gör det, så är det en process att ta sig igenom. Att komma dit att man verkligen står för beslutet.Man behöver också, även i denna fasen, tillåta sig att vara ledsen. Det är olika typer av sorg. Den ena återkommer och återkommer och återkommer, medan den andra känns mer definitiv, men avtar med tiden.

Själv befinner jag mig i att ha tagit beslutet och står för det. Den största sorgen ligger bakom mig, men det gnager i magen ibland fortfarande och jag är känslig och gråter lätt för allt möjligt (att folk vinner en miljon i postkodmiljonären och sånt).

Kram
/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Kit

Inlägg av Kit »

Tack för din berättelse, /LO. Den kan jag förstå även om jag inte känner igen mig. För mig har det aldrig varit en sorg att inga barn kom medans tid var. Jag är alldeles för mycket realist för att sörja något som jag inte kan förändra. Däremot kan jag känna längtan efter små barn idag och den talar jag gärna öppet om och bejakar. Vad folk då ofta hör är att jag är ledsen över att inga barnbarn finns. Men det är ju deras egen sorg som poppar upp. Jag är inte alls ledsen. Jag bara bejakar vad jag finner behagligt!

För mig låter det klokt, som du säger, att släppa hopp och väntan. Jag tror det är ett sätt att släppa krampen. Livet är inte då eller sedan. Livet är här och nu! :heart:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
wirre

Det känns sant...

Inlägg av wirre »

allt det du skriver LO. Jag tror också att man tar aktiva beslut i livet. Dock tror jag också att det är som du säger att vi inte är där ännu, speciellt inte min sambo. Jag har liksom börjat sörja redan, (har ju sörjt vid varje menstillfälle) medan han precis börjat inse att det faktiskt kanske inte blir ett till barn. Men vi talar öppet om hur vi känner och finner stöd i varandra.
Vi har bestämt att i alla fall denna månaden bara ta det lugnt och inte försöka "göra barn". Ett mycket litet steg, men ialla fall någo
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej LO!

Vet inte om du kommer ihåg mig, men du har hjälpt mig många gånger med svar på mina inlägg. Vår tjej, Maja, blir 2 år nu i september.

Har varit väldigt frånvarande här på forumet av lite olika anledningar. Jag har helt enkelt inte tordats kika in här eftersom jag inte kan låta bli "Barnaväntan"-forumet. Har inte orkat läsa om alla "som har en liten till på väg" då jag och min man kämpar för att få ett syskon till Maja. Låter det egoistiskt och knasigt? Ja, det kanske det är men just så har det känts. Vi gjorde ett IVF försök under maj-juni, som misslyckades och det höll på att sänka oss helt. Med ren viljekraft bestämde sig jag och min man för att se fram emot sommaren tillsammans med Maja och njuta av det vi har, istället för att längta efter och sakna det som fattas.

Så idag tänkte jag, nej nu tar jag och tittar till detta fantastiska forum, som ger mig så otroligt mycket energi, och vad är det första jag ser? Jo att du LO, har blivit forumets nya ordförande. Jag läste din presentation och såg att du hade skrivit ett inlägg i Barnaväntan-forumet. Så jag kikade in här och läser ditt underbara inlägg, som kändes rakt in i mitt hjärta. Sitter på jobbet och jag började gråta när jag läste det du skrev. Så rakt och konkret skrivet och just på Barnaväntan-forumet. Det kändes fint att vi som väntar och väntar och väntar också fick en plats här inne. Och att jag möts av dessa ord efter att nästan ha varit orolig för att inte hitta min plats här på forumet. Skönt att veta att vi är fler.

Tack för att du skriver om att man kan ta ett "beslut", som att inte vilja/orka vänta längre. För oss känns det precis så. Även om det bara handlar om denna sommar. Så skönt att inte räkna dagar, ha koll på ÄL, ha koll på ÄL-sekret, ha koll på när mensen inte ska komma osv.osv....

Tack för att du satt ord på så många känslor som far runt i mig och för att du delade med dig av din historia.

:heart: Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"