Dagslurar för en 10-månaders
-
Piggelin
Dagslurar för en 10-månaders
Hej,
våra nätter är ljuvliga, det fungerar sååå bra med läggning och Agnes sover till strax efter 6 varje dag (ska vara kl. 7, numera gör vi ingenting när hon vaknar, hon är alltid glad, vi tar inte upp henne för tidigt). MEN dagslurarna fungerar inte. Hon ska sova 10-1130 och 15-1545. Första luren blir gärna bara 45 min. Vi är nästan alltid ute och går med henne i vagnen, står den stilla blir luren ca 30 min. Andra luren kortar hon oftast själv till 30-35 minuter. Vi har haft problem med detta tidigare (innan och i början av kuren).
Vill så gärna att hon sover 1,5 timme på förmiddagen. Hur ska vi få till det? Är det (redan) dags att korta em-luren till 20 minuter? Agnes är 10 månader nu och sömnbehovet ska då vara ca 14 timmar (nuvarande schema ger 14 tim och 15 min, men det sover hon i princip aldrig).
Snälla kloka människor därute, har ni några goda råd att ge oss?
/Piggelin
våra nätter är ljuvliga, det fungerar sååå bra med läggning och Agnes sover till strax efter 6 varje dag (ska vara kl. 7, numera gör vi ingenting när hon vaknar, hon är alltid glad, vi tar inte upp henne för tidigt). MEN dagslurarna fungerar inte. Hon ska sova 10-1130 och 15-1545. Första luren blir gärna bara 45 min. Vi är nästan alltid ute och går med henne i vagnen, står den stilla blir luren ca 30 min. Andra luren kortar hon oftast själv till 30-35 minuter. Vi har haft problem med detta tidigare (innan och i början av kuren).
Vill så gärna att hon sover 1,5 timme på förmiddagen. Hur ska vi få till det? Är det (redan) dags att korta em-luren till 20 minuter? Agnes är 10 månader nu och sömnbehovet ska då vara ca 14 timmar (nuvarande schema ger 14 tim och 15 min, men det sover hon i princip aldrig).
Snälla kloka människor därute, har ni några goda råd att ge oss?
/Piggelin
Hej
Vega var också ungefär 10 månader när det började strula lite med dagsömnen, precis som du beskriver.
Mitt förslag är att flytta fram första luren till 11.30-12.00 och lägga en 20 minuterslur på em tex 15.30-15.50.
Nästa steg blir att flytta fram första luren ytterligare och sedan ta bort emluren helt, men det dröjer säkert ett tag till.
Linda
Vega var också ungefär 10 månader när det började strula lite med dagsömnen, precis som du beskriver.
Mitt förslag är att flytta fram första luren till 11.30-12.00 och lägga en 20 minuterslur på em tex 15.30-15.50.
Nästa steg blir att flytta fram första luren ytterligare och sedan ta bort emluren helt, men det dröjer säkert ett tag till.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Piggelin
-
Piggelin
Hej
Emma sov som en klocka i sin vagn under dessa lurar i 4 månader (de låg ju på andra tider men vagnen har fungerat jättebra).
Nu när jag la om till en lur så ville hon helt plötsligt inte alls sova i vagnen
Mycket roligare att sätta sig upp och kolla läget i naturen!!!
Om du tittar på tråden om selning i vagnen som jag skrev nyss så fick jag till det idag och är jätteglad för det!!
Det är jätteskönt att de kan sova i vagnen tycker jag eftersom man nu då kan ge sig iväg på ett annat sätt. Särskilt nu när det är sommar så kan det ju vara så att man vill vara ute mer!!
Lycka till,
Kram Tessan
p.s
Emma sover på rygg med sele!
Emma sov som en klocka i sin vagn under dessa lurar i 4 månader (de låg ju på andra tider men vagnen har fungerat jättebra).
Nu när jag la om till en lur så ville hon helt plötsligt inte alls sova i vagnen
Mycket roligare att sätta sig upp och kolla läget i naturen!!!
Om du tittar på tråden om selning i vagnen som jag skrev nyss så fick jag till det idag och är jätteglad för det!!
Det är jätteskönt att de kan sova i vagnen tycker jag eftersom man nu då kan ge sig iväg på ett annat sätt. Särskilt nu när det är sommar så kan det ju vara så att man vill vara ute mer!!
Lycka till,
Kram Tessan
p.s
Emma sover på rygg med sele!
hej
När Vega var yngre brukade jag alltid köra in nya sovtider i vagnen- mest för att göra det enkelt eftersom hon av naturliga skäl sov bra i en rullande vagn.
Nu sover hon nästan alltid i spjälisen på dagen. Jag tycker det är så skönt att ha händerna helt "fria"
under hennes långpass- Är det fint väder tar jag med mig babywatchen och solar ute.
Jag var också lite "orolig" när vi helt övergick till sängen istället för rullande vagn, men det gick bra. Ha schemat klistrat på näsan. Ramsa vid ev uppvak och bete dig som vanligt så tar det bara några dagar till det sitter.
Nu sover Vega sina pass var som helst. I rullande vagn, stillastående vagn, spjälis, resesäng osv osv
Linda
När Vega var yngre brukade jag alltid köra in nya sovtider i vagnen- mest för att göra det enkelt eftersom hon av naturliga skäl sov bra i en rullande vagn.
Nu sover hon nästan alltid i spjälisen på dagen. Jag tycker det är så skönt att ha händerna helt "fria"
Jag var också lite "orolig" när vi helt övergick till sängen istället för rullande vagn, men det gick bra. Ha schemat klistrat på näsan. Ramsa vid ev uppvak och bete dig som vanligt så tar det bara några dagar till det sitter.
Nu sover Vega sina pass var som helst. I rullande vagn, stillastående vagn, spjälis, resesäng osv osv
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej
Suger i mig all info!!
Piggelin, min Ingrid gör precis som Agnes! Hon är 10 månader nu och kan variera sina dagslurar väldigt. Framför allt så vaknar hon efter en halvtimma om hon sover ute i vagnen.... Vi ska snart på semester och om hon ska vakna efter en halvtimma varje förmiddag så vet jag inte hur det ska gå...
Hon sover bra i sin säng inomhus men som sagt, inte i vagnen.
Tessan, hur löste du det med "somna i vagn-problemet"? Läste kanske inte rätt tråd, men jag hittade inte "lösningen" som du sa att du hade...
Kram
Suger i mig all info!!
Piggelin, min Ingrid gör precis som Agnes! Hon är 10 månader nu och kan variera sina dagslurar väldigt. Framför allt så vaknar hon efter en halvtimma om hon sover ute i vagnen.... Vi ska snart på semester och om hon ska vakna efter en halvtimma varje förmiddag så vet jag inte hur det ska gå...
Hon sover bra i sin säng inomhus men som sagt, inte i vagnen.
Tessan, hur löste du det med "somna i vagn-problemet"? Läste kanske inte rätt tråd, men jag hittade inte "lösningen" som du sa att du hade...
Kram
---------------------------------------------------------------------
Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
-
Nancy
-
Piggelin
Här är vårt mat- och sovschema i sin helhet:
19-7 sova natt
7 välling
9.30 mellis
12 lunch
1430 gröt
1730 middag
1830 välling
Vi har nu övergått till sova 1030-12 och 1530-1550. Det har bara gått två dagar, så jag vill egentligen inte uttala mej, men ändå... Igår sov Agnes dryga timmen på fm (=OK) och väcktes efter 20 min på em. Idag sov hon 35 minuter på långa luren. Efter det fixade vi inte att låta henne få bara 20 min på em
, utan det blev en standard-45:a. Nya tag imorgon!
/Piggelin
19-7 sova natt
7 välling
9.30 mellis
12 lunch
1430 gröt
1730 middag
1830 välling
Vi har nu övergått till sova 1030-12 och 1530-1550. Det har bara gått två dagar, så jag vill egentligen inte uttala mej, men ändå... Igår sov Agnes dryga timmen på fm (=OK) och väcktes efter 20 min på em. Idag sov hon 35 minuter på långa luren. Efter det fixade vi inte att låta henne få bara 20 min på em
/Piggelin
-
Piggelin